wijnliefhebbers

Volledige versie: Château Mayalet, St.-Estèphe 1989
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Château Mayalet 1989, St. Estèphe

Deze wijn bracht den Tom mee van z’n Bdx reis enkele jaren geleden, we dronken z’n laatste 1989 (hemels millésime) als dorstlesser na de Soula 2001. Nog een half flesje had de weledele Tom nog gespaard om z’n illuster gezelschap mee te verbluffen. (beetje poëtisch, vergeef me)
En weer een verslagje op Tom’s vraag en hopelijk vult hij dit wat aan want ’t is de moeite. Ik pende de impressies neer.
Terwijl Bloodhound Gang en Nada Surf hier luidop spelen zal ik proberen een waarheidsgetrouwe neerslag neer te pennen.
Het betreft een domein van 3 ha te Leyssac, de dochter werkte bij Château Latour en de wijn wordt geëleveerd op tweedehands vaten van Mouton Rotschild.
In de neus een duidelijk tertiair evoluerende neus, kruidig, zoethout, gedroogde rozijntjes, gember en viooltjes. Het doet mij direkt denken aan het “doorstoofde” van een Toscaner.
De mond is versmolten, nog houtaccenten te traceren met nog wat tannines. Rood en zwart fruit, mooie fraîcheur, elegant en perfect in balans. We zijn zééér onder de indruk.
Ons derde lid in het gezelschap met ervaring wat betreft Bdx jaren 70 merkte het volgende op:
“Bouquet doet denken aan een Lafite jaren ‘70” . Neus is genre Pauillac. Deze quote bracht ons eventjes uit ons evenwicht. R. wou onmiddellijk de fles mee als hebbeding. De wijnmaker (80 jaar en meer oud ?) ging naar ’t schijnt zeer biologisch en op een zeer eigenzinnige wijze te werk. Met ploeg en kar. Dit is een artisanaal, traditioneel gemaakte Bdx zoals weleer werd gevinifieerd (old school), echte terroirwijn , en zeer atypisch St.-Estèphe. Perfecte balans tussen concentratie en finesse. Een zeer interessante wijn van voor het tijdperk Rolland en Parker. In de ouwe Ginestet vallen volgende adjectieven, “unicum, ambachtelijk en op eigen wijze”…Met een traan van ontroering werd het laatste slokje…
Bdx bezit een perfecte terroir, alléén een eigenzinnige vigneron kan dit maken, dit was top !!Heart Tom, 't staat er op , eindelijk.... O ja, kostprijs 15 euro.
Nooit van gehoord watte
15 euro, de wijn bestaat dus nog (én is te koop in België?)
That's to complain, domein stond te koop, flessen ook ... Tom vertelt hier hopelijk wat meer over.... Over en uit Mayalet.... jammer ! We zouden op zoek moeten gaan naar terroir gevinifieerde old school Bdx, dit is echt top hoor ! Eigenlijk iets voor Olaf... Waar vinden we nog van die old school Bdx ? Met deze assist hoop ik dat Olaf scoort Big Grin
Inzake TN kan ik enkel herhalen: deze Bordeaux laat volledig het terroir spreken. Zoals Doc zou zeggen: de schrijnwerkerij is hier niet langs geweest.
Pierre Mayalet van Chateau Mayalet was een eind geleden de wijnmeester van de wijncooperatieve van Saint-Estèphe.
In de boekenreeks die Bernard Ginestet over de Bordeaux begin de jaren '80 uitbracht staat Chateau Mayalet beschreven. Zijn wijnen zouden voor de eeuwigheid gemaakt zijn. Het was in ieder geval ongelofelijk om na 22 jaar niets, maar dan ook niets, van bezinksel in de fles te zien. En ook in de flessen van het jaargang 1990 was niets te bespeuren.
Hoe dit uit te leggen, laat ik over aan de specialisten.

En over dit Chateau die ten allen tijde volkomen biodynamisch werkte, zal onze Ambassadeur van de Bordeaux, Olaf, ongetwijfeld meer kunnen vertellen.

Zelf nog een link gevonden met het etiket:
http://www.pages-pourpres.com/vin/bordea...ayalet.htm

Op het Chateau zijn alle millésimes (van jaren tachtig tot 2004, denk ik) te koop aan 15 euro. Ik opteerde voor de jaren 1988, 1989 en 1990.

Nog deze anecdote: Pierre Mayalet is al jàààààren op zoek naar een naamgenoot (buiten zijn dochter uiteraard). Hij heeft hiervoor alle windhoeken van de wereld gecontacteerd. Hij herhaalde hetzelfde wat in de boeken stond: wie een Mayalet kent en hem ermee in contact brengt, krijgt een feest met talloze wijnen aangeboden. Let wel: Mayalet, niet Mayalat.
"De schrijnwerkerij..." Big Grin
En inderdaad geen beetje bezinksel, tiens....
Zou de naam van dit domein nu Château Leyssac kunnen zijn? Blijkt een oppervlakte te hebben van 4ha, vergelijkbaar dus.
Mayalet staat niet vermeld in de 18 de en 19 de uitgave van de Féret. Heb hem wel teruggevonden in de 13 de uitgave. Pierre Mayalet staat vermeld als producent van 5 'tonneaux' (900 l) of 45 hl Saint-estèphe en zijn wijngaard werd toen omschreven als "A Leyssac". Hij vinifieerde zelf wat uitzonderlijk is voor zo'n klein wijngoed.
Rlin, dank voor uw opzoekingswerk.Blush
Koppelingen