Dit domein ston op onze short list voor ons Jura bezoekje maar we zijn er niet geraakt.
Nochtans was ik heel curieus naar hun wijnen.
Bijzonder leuk, om verschillende redenen, was het dan ook toen ik vernam van Olivier dat Johan, een vooral lezend lid van dit forum (nochtans soms ook lekker schrijvend
http://www.vinejo.freebb.be/thread-321-p...l#pid67987 ) ons beiden een flesje wou schenken.
Het was deze
Trousseau Arbois Pupillin 2016 van Domaine de la Renardiere.
Ik wou m samen met drie andere liefhebbers van verfijnde wijnen proeven.
Oli zelf kon er niet bij zijn, maar die heeft dus zelf nog een flesje
De dag ervoor geopend, redelijk stug zowel in neus als mond.
Dag twee: kleur is beetje Bourgogne-achtig, troebel bruinrood.
Thierry fluistert me onmiddellijk “Beaujolais” toe.
Ik schud slechts half van neen, gezien ik het wel een goede suggestie vond. Later zouden we de trousseau als een beetje een kruising tussen gamay, pinot noir en cabernet franc benoemen.
In de neus is dit heel mooi, rood fruit (kersen, framboos), snuifje zoethout, een minerale toets, deed Vince en mij denken aan de wijnen van Domaine de Thulon in de Beaujolais.
De eerste slok is het eh...even slikken...
De zuurtjes en wat bitterheid van de eerste dag waarden nog wat rond.
Daarna volgt er echter meer sap en een blijvend mooie beet.
Vince en Fre vonden dit schitterend en haalden er onmiddellijk de druif uit- Vince dacht direct aan de heerlijke trousseaus van Aviet.
Een eerder intellectuele wijn, geen doordrinker en zeker geen allemansvriend. Maar wel de onze
De dag erop wou ik het restje opdrinken maar had door omstandigheden op dit forum even genoeg van alles wat met wijn te maken heeft.
Gelukkig duurt dit meestal niet lang, en vandaag dan maar de laatste twee glaasjes genuttigd.
De neus is nu nog veel fruitiger, echt een rode vruchtenfestival. Nog steeds een mooie mineraliteit (ijzer-potloodpunt).
In de mond is dit nu zijdezacht en mooier versmolten, kersen, krieken.
Toch is de mond iets minder gul dan de neus, in die zin dat de het sap nog steeds vergezeld wordt door een heel klein bittertje dat hersenloos doordrinken verhindert. Dit kan ik dus alleen maar als een positief punt van deze wijn zien.
Het is sowieso een wijn die je zin doet krijgen in meer wijn.
Geen idee wat deze wijn kost en waar je hem in Belgie kan vinden (sorry Rik ;-) ) maar ik werd er alvast heel erg gelukkig van.
Dankuwel, Johan.