Gisteren nog eens langs geweest in de Vintage, was te lang geleden.
PRACHTIGE avond gehad, ze waren al goed, maar maakten mijns inziens het laatste jaar nog een grote sprong voorwaarts.
We namen elk een menu (dat je vrij kan samenstellen uit telkens 4 keuzes voor-hoofd en nagerecht)
Ik nam de aangepaste wijnen en die vielen zeer goed mee. Je kan ook van de kaart per glas bestellen, een zéér uitgebreid en gediversifieerd aanbod aan schappelijke prijzen dat elke drie maanden verandert.
Huidige keuze per glas:
wit:
4 Franse (Bourgogne 5roux), Alsace (Engel pinot gris), Languedoc (een Marsanne van dom Parazols) en zelfs een St Pourçain, hét bewijs van een eigenzinnige en originele keuze)
3 Italiaanse (arneis,..), 2 Duitse (riesling, 1 van 2009 en 1 van 2001(!), een Oostenrijker (Gveltliner) en zelfs een Griekse.
rood
4 Franse, waaronder Roche Audran (uitmuntende Rhone), een St Joseph van perrin, een beaujolais (Chasselay).
4 Italiaanse , een Marche (sangiovese + cabernet), een Toscaan (sang.), de befaamde p****wijn op basis van pignolo en een aglianico (campania)
Verder nog 2 Z-Afrikaanse wijnen, een Spaanse en nog enkele andere.
Maar het eten is dus een even grote troef. Ik koos voor een menu van 55 euro, wat zeer democratisch is gezien de wijnen erbij (en zeker bij het nagerecht...!)
Tataki van tonijn.(zie
hier voor beschrijving)
Hét perfecte voorgerecht. Prachtig gepresenteerd, enorm boeiend en lekker. Ik kreeg er een rosé bij, zowaar een Zuid Afrikaanse! Eventjes schrik, maar gelukkig geen spoor van snoepjes in de neus. Wel citrus en een mooie vegetaliteit, poerdroog. Blind zou ik een witte wijn denken. Geen wonder als ik de blend hoor: syrah met... semillon en sauvignon blanc!. Verrassend en lekker, passens maar niet dé perfect match bij het gerecht (waar ik eerder een riesling had bijgeplaatst)
Als hoofdgerecht koos ik de LANGZAAM GEGAARDE KALFSFILET PUR, alweer een voltreffer. De monastrell die er werd bij geschonken paste perfect.
En dan het nagerecht. Ik ben normaal niet echt een dessertofiel(heb meestal geen plaats meer
) maar wat ik hier kreeg was niet zomaar een nagerecht maar een apotheose van een heerlijke maaltijd.
Vier pralines, die Vintage speciaal laat maken op basis van de wijnen die er worden bij geschonken.
Jammer genoeg had ik geen fotoapparaat bij, het geheel was immers een plaatje waardig en zou menig een doen likkebaarden. Elke praline wordt vergezeld door een wijn, geschonken in perfecte porties in kleine schattige glaasjes.
Je hebt dus eerst het genot van de praline, dan het genot van de wijn, en daarbij nog het genot van de samenhang tussen de twee.
Een fantastische afsluiter!
En ideaal om ons warm te maken voor het ook al warmhartige optreden van de Belgische bard Guido Belcanto.
PS: Bediening waren tiptop in orde, met de perfecte balans tussen vriendelijkheid en terughoudendheid.
Chapeau Mathieu, iéééééél goe bezig...!