2004 Saint Emilion Grand Cru Classé
half flesje
ondanks half flesje, toch gekaraffeerd (een weinig dépot)
komt mooi open, na 1,5 u op z'n best
neus met sigarenkistje en melkchocolade, opvoeding nog zeer goed merkbaar.
nog vlezige tannines maar soepel, moet nog beter versmelten
middelmatige zuren, beetje alcohol in de afdronk
weinig tertiaire toetsen
volgende binnen een jaar of 2 proeven
mooi, 89ptn
Interessant domein, al veel zien liggen in carrefour, nooit gekocht of gedronkenondanks de aanvaardbare prijzen.
Heeft dit iets te maken met T Roteboeuf? Iemand?
Heb de 2004 al meermaals in halve flesjes gedonken en vond dit steeds een zeer mooi prijs/kwaliteit St-Emilion GCC. Werden vanaf 2004 trouwens ook bijgestaan door Derenoncourt. Denk wel niet dat het ook maar iets te maken heeft met het veel duurdere Tertre Roteboeuf....
Vandaag mijn laatste halve flesje 2004 opengetrokken en dan ook maar meteen soldaat gemaakt
Zeer leuke klassieke Bordeaux die nog jong blijft maar wederom een mooie prestatie neerzet. Leuke aroma's van potloodslijpsel, tabak, rood fruit, bittere chocolade en licht groene peper. In de mond een al mooi verweven geheel dat duidelijk nog toekomst heeft. 90
Van de Chât. Tertre Daugay 2006 schreef ik hier op dit forum in 2015 dat deze wijn nooit top gaat worden
Een standpunt dat ik nu nog met meer zekerheid bevestig.
Deze wijn is in zijn geur en aanzet al iets meer attractiever dan vroeger maar de afdronk laat deze wijn in alle nietigheid verdwijnen.
Scherpe agressieve bitterheid; groene tannines overheersen het volledig smaakptroon.
Grote ontgoocheling.
(17-07-2016 09:17 PM)don quichotte schreef: [ -> ]Van de Chât. Tertre Daugay 2006 schreef ik hier op dit forum in 2015 dat deze wijn nooit top gaat worden
Een standpunt dat ik nu nog met meer zekerheid bevestig.
Deze wijn is in zijn geur en aanzet al iets meer attractiever dan vroeger maar de afdronk laat deze wijn in alle nietigheid verdwijnen.
Scherpe agressieve bitterheid; groene tannines overheersen het volledig smaakptroon.
Grote ontgoocheling.
Ondertussen is dit Chateau herdoopt in Chateau Quintus
En de prijzen zijn ook serieus gestegen..
In June 2011, Domaine Clarence Dillon, owners of Château Haut-Brion and Château La Mission Haut-Brion, acquired a beautiful estate in Saint-Emilion, today renamed Château Quintus.
In October 2013, Château Quintus in turn acquired the neighbouring property, Château L’Arrosée, and these two exceptional estates are now united in order to produce one of the very finest wines of Saint-Emilion.
“By uniting these two exceptional estates we have improved our team’s ability to make one of the very finest wines of Saint-Emilion. This merger of equals will prove that the whole can be greater than the two parts. I am confident that this vineyard will soon come to rival its Domaine Clarence Dillon siblings as one of the finest wines of our region” Prince Robert of Luxembourg (President, Quintus
(17-07-2016 10:31 PM)vinejo schreef: [ -> ] (17-07-2016 09:17 PM)don quichotte schreef: [ -> ]Van de Chât. Tertre Daugay 2006 schreef ik hier op dit forum in 2015 dat deze wijn nooit top gaat worden
Een standpunt dat ik nu nog met meer zekerheid bevestig.
Deze wijn is in zijn geur en aanzet al iets meer attractiever dan vroeger maar de afdronk laat deze wijn in alle nietigheid verdwijnen.
Scherpe agressieve bitterheid; groene tannines overheersen het volledig smaakptroon.
Grote ontgoocheling.
Ondertussen is dit Chateau herdoopt in Chateau Quintus
En de prijzen zijn ook serieus gestegen..
In June 2011, Domaine Clarence Dillon, owners of Château Haut-Brion and Château La Mission Haut-Brion, acquired a beautiful estate in Saint-Emilion, today renamed Château Quintus.
In October 2013, Château Quintus in turn acquired the neighbouring property, Château L’Arrosée, and these two exceptional estates are now united in order to produce one of the very finest wines of Saint-Emilion.
“By uniting these two exceptional estates we have improved our team’s ability to make one of the very finest wines of Saint-Emilion. This merger of equals will prove that the whole can be greater than the two parts. I am confident that this vineyard will soon come to rival its Domaine Clarence Dillon siblings as one of the finest wines of our region” Prince Robert of Luxembourg (President, Quintus
Jo, bedankt voor deze info.
Als je al de mooie verhaaltjes leest wat er over Tertre Daugay is geschreven geweest sinds dit domein in 1978 door comte Léo de Malet Roquefort, eigenaar van La Gaffelière, was ik de mening toegedaan; dit kan geen slechte wijn zijn.
Daarna zou het overgenomen zijn in 2011 door het consortium Clarence Dillon ( medeeigenaars van Châteaux Haut-Brion et de La Mission Haut-Brion) wat toch een zeker vertrouwen zou moeten geven in de kwaliteit van de wijn.
Zeker als deze wijn nu op het niveau zou komen of zijn van L’Arrosée dan moet ik me zeker niet ongerust maken over de kwaliteit?
60% Merlot, 40% Cabernet franc.
Terug een Bordeaux 2006 die in zijn plooi begint te vallen.
Een wijn waarvan ik in het begin dacht : dit is een miskleun, een ontgoocheling van de bovenste plank.
En nu bij dit warme weder (dronk de wijn rechtstreeks vanuit de kelder en telkens na 11 ….12 uur 's avonds op het terras):
Sterk geconcentreerde nog donkere rode kleur.
In de neus lichtelijk tertiair, leder en ook wat paardenstal
In het midden nog betimmerd met een stevige structuur van zwarte kersen en noordse krieken.
In de afdronk stevige zuren maar deze worden voldoende gecounterd door het fruit.
De tannines misschien nu nog iets te scherp maar die groenigheid die ik vroeger ondervond is sterk gemilderd. Karakteristieken die de tweede dag nog nauwelijks te bespeuren waren.
Hoe de tijd toch soms wonderen kan doen.
Een Saint Emilion Grand Cru waarvan ik binnen een paar jaar misschien van ga zeggen dat deze een Classé status verdient.
Een wijn waar ik blindelings nooit van zou raden dat dit een Saint Emilion is maar eerder een wijn van de linker oever.
Score nu +/-90.
Deze wijn viel in 2011 in de handen van de groep die ook Châteaux Haut-Brion et de La Mission Haut-Brion beheert. De naam Tertre Daugay is toen gewijzigd naar Château Quintus.
Als ik nu zie wat deze Quintus 2015 in prijs gaat dan val ik toch even omver.(> 100€)
Ik kocht van de 2006 één kistje van 6 in afslag aan 14€ en 9 flessen los aan 9€.(april 2010)
En dat zijn ze nu zeker waard.