Ik zal niet snel een TN posten, of het moest zijn dat ik door een wijn helemaal omver geblazen word.
Hier hebben we er zo ééntje.
Gisteren zin om eens een Pinot Noir te proberen (heb er maar 3 liggen, destijds een paar flesjes gekocht om toch wat variëteit in mijn kelder te hebben, dus absoluut geen grote PN-kenner/liefhebber).
Ik wou wat zuurtjes bij mijn grootwarenhuis-lasagne, en dacht dat ik een lichte, fruitige wijn uit mijn kast gehaald had. Een volledig foute keuze waarvoor ik naderhand gezien eigenlijk klappen verdien...
Zonder voorkennis of enig opzoekingswerk de Domaine Jean-Jacques Confuron, Les Beaux Monts, Vosne Romanée 1er Cru 2010 mee naar de woonkamer genomen.
Bij deze mijn bevindingen:
Een helder en laag intesieve kersenrode kleur. Wel een mooie, vettige viscositeit in het glas.
In de neus is hij heel intens en complex. Voornamelijk heel wat rood fruit. Aroma's van framboos, kruidigheid en een lactisch toetsje. Verder nog wat last van een oude verkoudheid, dus wellicht de wijn niet helemaal naar waarde kunnen besnuffelen.
In de mond is hij rond en zacht in de aanzet. De zuren zijn aan de hoge kant, maar galant aanwezig. Hele mooie en aangename zuren.
Tannine is nauwelijks waarneembaar waardoor deze wijn nog fruitiger overkomt.
Vanwege z'n zuren een licht strak mondgevoel, maar die toch wat naar de filmende kant over helt.
Ik vermoed ook een oxidatieve opvoeding vanwege de textuur.
Heel kruidig in de mond met voornamelijk toetsen van framboos, een lichte floraliteit, wat peper en ook een lactisch toetsje.
Afdronk van 6-7 sec.
Conclusie:
Een hele mooie kruidig en fruitige wijn die toch naar het volle durft te neigen.
Wijn is voor mij perfect op dronk.
Na deze wijn geproefd te hebben mag je mij absoluut tot de vrienden van de Pinot Noir rekenen!