28-06-2011, 09:29 AM
Uit de Standaard van vandaag:
Sterrenchefs woest op site met goedkope topwijnen
Nederlandse website biedt zelfde flessen aan als toprestaurants
De Nederlandse topchefs dreigen met een rechtzaak tegen een website die de 'exclusieve topwijnen' verkoopt die zij op hun wijnkaart hebben staan... maar dan flink goedkoper. Misbruik van onze naam, klinkt het. Al willen ze vooral de grote winstmarges op wijn geheim houden voor het grote publiek.
Een Nederlandse website verkoopt sinds kort enkel wijnen die in de allerbeste toprestaurants op de kaart staan. Maar dan wel tegen normale marktprijzen. 'We zijn in maart 2011 online gegaan, met een 350-tal flessen uit de wijnkaarten van ongeveer 60 sterrenrestaurants', zegt medeoprichter Gijs den Hollander. Zijn site vermeldt telkens welke toprestaurants de wijn serveren, maar niet hoeveel die er kost. 'Ons businessmodel is geen vechtmodel.' Lees: we wilden de restaurants niet nóg meer tegen ons in het harnas jagen. Dat toprestaurants waaronder Oud Sluis of De Librije hun naam liever niet zien staan bij wijnen die online een pak goedkoper zijn dan in hun restaurant, was te voorspellen: 'De namen van onze restaurants moeten van de site af. Onze leden willen niet samenwerken met een partij die misbruik maakt van de restaurantnamen', spreekt Martin van Bourgogne van restaurant Merlet (1 ster) in naam van de 34 beste chefs van Nederland. Hun koepel Alliance Gastronomique kwam gisteren in spoedberaad bijeen. Schrapt de website de namen niet, dan stappen de topchefs naar de rechtbank.
Geen pottenkijkers
Gijs den Hollander is niet onder de indruk: 'Iedereen weet inmiddels toch dat de winsten gemaakt worden op de wijn: de inkoopprijs maal 3 of 4 is héél gebruikelijk. We gaan alvast in dialoog met de restaurateurs. Wij zijn geen bedreiging maar een kans. Openheid over prijzen zal het vertrouwen van de consument in de sterrenrestaurants doen toenemen. Bovendien kunnen ze er zelf ook aan verdienen: een percentje op onze verkoop, het slijten van hun kelderrestanten. We vinden er wel iets op.' En ondertussen weet iedereen van het bestaan van de site af...
Dat de topchefs liever geen pottenkijkers in hun wijnkelders zien, verbaast onze wijnspecialist Alain Bloeykens geenszins. 'Toen ik vijf jaar geleden voor de Megavino-beurs de prijzen van een 1000-tal wijnen in restaurants vergeleek met de prijzen in de wijnhandel, viel op dat ruim de helft geen genoegen nam met de marge die de fiscus bij ons als norm hanteert, met name de aankoopprijs maal 3. Sommigen gingen tot maal 6 of maal 7. Vooral voor huiswijnen, niet zozeer voor de top 'grand crus', want die worden anders gewoon onverkoopbaar. De prijsvergelijking werd me niet in dank afgenomen: een aantal restaurants keek me echt buiten en op een ochtend vond ik mijn wagen zelfs met doorgestoken banden. Terwijl ik de eerste ben om te erkennen dat een topwijnkelder samenstellen en bewaren een dure aangelegenheid is.'
Prijskaartje
'De klant onderschat inderdaad vaak hoe moeilijk en duur het is om de juiste wijnen te selecteren, in te kopen en in optimale omstandigheden te bewaren en te serveren. Puur vakmanschap waar een prijskaartje aan vasthangt, en dan heb ik het zelfs nog niet over het loon van de sommelier', zegt Danny Van Assche van HoReCa Vlaanderen. 'Overigens vind ik het niet kunnen dat men enkel focust op de winstmarge op wijn. Je moet de prijs van de totale maaltijd bekijken. Soms is een iets ruimere winstmarge op product X gewoon nodig om het eventuele verlies op product Y op te vangen.'
Sterrenchefs woest op site met goedkope topwijnen
Nederlandse website biedt zelfde flessen aan als toprestaurants
De Nederlandse topchefs dreigen met een rechtzaak tegen een website die de 'exclusieve topwijnen' verkoopt die zij op hun wijnkaart hebben staan... maar dan flink goedkoper. Misbruik van onze naam, klinkt het. Al willen ze vooral de grote winstmarges op wijn geheim houden voor het grote publiek.
Een Nederlandse website verkoopt sinds kort enkel wijnen die in de allerbeste toprestaurants op de kaart staan. Maar dan wel tegen normale marktprijzen. 'We zijn in maart 2011 online gegaan, met een 350-tal flessen uit de wijnkaarten van ongeveer 60 sterrenrestaurants', zegt medeoprichter Gijs den Hollander. Zijn site vermeldt telkens welke toprestaurants de wijn serveren, maar niet hoeveel die er kost. 'Ons businessmodel is geen vechtmodel.' Lees: we wilden de restaurants niet nóg meer tegen ons in het harnas jagen. Dat toprestaurants waaronder Oud Sluis of De Librije hun naam liever niet zien staan bij wijnen die online een pak goedkoper zijn dan in hun restaurant, was te voorspellen: 'De namen van onze restaurants moeten van de site af. Onze leden willen niet samenwerken met een partij die misbruik maakt van de restaurantnamen', spreekt Martin van Bourgogne van restaurant Merlet (1 ster) in naam van de 34 beste chefs van Nederland. Hun koepel Alliance Gastronomique kwam gisteren in spoedberaad bijeen. Schrapt de website de namen niet, dan stappen de topchefs naar de rechtbank.
Geen pottenkijkers
Gijs den Hollander is niet onder de indruk: 'Iedereen weet inmiddels toch dat de winsten gemaakt worden op de wijn: de inkoopprijs maal 3 of 4 is héél gebruikelijk. We gaan alvast in dialoog met de restaurateurs. Wij zijn geen bedreiging maar een kans. Openheid over prijzen zal het vertrouwen van de consument in de sterrenrestaurants doen toenemen. Bovendien kunnen ze er zelf ook aan verdienen: een percentje op onze verkoop, het slijten van hun kelderrestanten. We vinden er wel iets op.' En ondertussen weet iedereen van het bestaan van de site af...
Dat de topchefs liever geen pottenkijkers in hun wijnkelders zien, verbaast onze wijnspecialist Alain Bloeykens geenszins. 'Toen ik vijf jaar geleden voor de Megavino-beurs de prijzen van een 1000-tal wijnen in restaurants vergeleek met de prijzen in de wijnhandel, viel op dat ruim de helft geen genoegen nam met de marge die de fiscus bij ons als norm hanteert, met name de aankoopprijs maal 3. Sommigen gingen tot maal 6 of maal 7. Vooral voor huiswijnen, niet zozeer voor de top 'grand crus', want die worden anders gewoon onverkoopbaar. De prijsvergelijking werd me niet in dank afgenomen: een aantal restaurants keek me echt buiten en op een ochtend vond ik mijn wagen zelfs met doorgestoken banden. Terwijl ik de eerste ben om te erkennen dat een topwijnkelder samenstellen en bewaren een dure aangelegenheid is.'
Prijskaartje
'De klant onderschat inderdaad vaak hoe moeilijk en duur het is om de juiste wijnen te selecteren, in te kopen en in optimale omstandigheden te bewaren en te serveren. Puur vakmanschap waar een prijskaartje aan vasthangt, en dan heb ik het zelfs nog niet over het loon van de sommelier', zegt Danny Van Assche van HoReCa Vlaanderen. 'Overigens vind ik het niet kunnen dat men enkel focust op de winstmarge op wijn. Je moet de prijs van de totale maaltijd bekijken. Soms is een iets ruimere winstmarge op product X gewoon nodig om het eventuele verlies op product Y op te vangen.'