Enkele korte notities wb de tasting. Ik beperkte me tot het noteren van enkele kernwoorden. Het was ook koers ,... aanvullingen welkom ! Bespiegelingen van een toptasting...
1.
Domaine Jaffelin, Bonnes Mares 1978
De reden dat we met deze begonnen. Kurk doormiden en beland in de fles. Karaf en start...
Werd al eerder op het forum beschreven. Oranjebruine kleur, tertiaire noten van boslucht en varens, nog sterke aciditeit aanwezig, gaf finesse en fraîcheur. Matten miste wat fruit, en het woordje "uitgebeend" (Jo) viel ergens. Ik vond de materie zijdezacht met zuren op een zacht bedje, vulde Jo aan. Mocht eigenlijk al enkele jaren geleden door de keel gegoten worden. Groot genot !
2.
Ch. Simone 2003
Vooral de neus was zeer bekoorlijk, Matten traceerde een hint pétrole vlak na het uitschenken, gelijk had hij. Zeer mineraal, wat wax of bijenwas, fumé, en met een bittertje in de lengte. Vet. Moeilijk om te plaatsen qua cépage, maar na wat gelampetter vond Jo de Clairette hier in terug. AOC Palette. Een verrassing en een kennismaking.
3.
Daniel Barraud, En Buland 2008, Pouilly-Fuissé
Heel erg verrassend bij het eerste contact, enorme fraîcheur door de aanwezige citrustoetsen. De Chardonnay haalden we er niet meteen uit door de countering van de zuren. In de neus fumé, mineraal. Peer, ananas. Wijn met zeer mooi bewaarpotentieel. Deed me wat denken daan Ch. des Rontets 2008 (Varambon). Grootse wijn dus!! Bijkopen is de boodschap.
4.
Blanc de Lynch Bages 2007
Deze wijn was voor elk een dik vraagstuk, hoofdbrekens, cerbrale corticale oefeningen met politieke toetsen doordrengd. Waar komt deze wijn vandaan ?
Na enige tijd kwam er wat grassigheid door en werd er Sauvignon Blanc naar voor geschoven. Matten sprak zelfs van plasticine. Aards, mineraal, agrume maar zeer "droite". Jo werd plots door Vangheluwe gezalfd en kwam uit bij Lynch Bages tot elks verwondering !!! Ik onthoud vooral het enorme bouquet die in de mond niet alles inloste, miste wat molligheid. Maar groots en fantastisch lekker. Nog nooit gedronken. Wordt blijkbaar bij Nuyens geschonken...
5.
Consolation, rosé uit de Roussillon par Coume del Mas uit de Coullioure
Heel lekkere tussendoor, ondertussen was de koers het wat aan het overnemen. Rood schepsnoep, maar mooie complexiteit, rabarber. Jo viel van z'n stoel toen hij hoorde dat het een 100% Mourvèdre rosé was. Iedereen was ondertussen mooi opgewarmd. De sfeer was top en we zaten ondertussen nog amper aan de helft. Matten zei al gniffelend " Er komt nog veel moois", de verwachtingen werden zeer hoog gespannen.
6.
Ch. la Nerthe, C9dP 2007
Prikkelend in de neus, zwarte peper, rood zoet fruit, kruidigheid. Er werden geuren en smaken bespeurd die niet onmiddellijk thuis te brengen waren. Jong, zo jong uit een superjaar ! Ja, toch zuidelijke Rhône, de blend werd vrijgegeven 48% Grenache, 28% Syrah, Mourvèdre 14%. Verrassend. Zal mooi evolueren.
7.
Sylvie Esmonin, Clos St Jacques 2006, Gevrey Chambertin.
Ik proefde hem eerder en was wat verbaasd over de smaakevolutie van deze nochtans jonge wijn. Werd bevestigd door iedereen. Jo ontdekte nog droge tannines en was niet helemaal overtuigd, vond wat stofferigheid. Aards, mineraal, boslucht, varens. Vincent noteerde netjes het domein want het was dik zijn tand, we wisten toen nog niet wat ging volgen. Heeft minder power dan de VV Gevrey Chambertin maar heeft meer finesse dan deze laatste. Wijn op Gd Cru niveau maar met betaalbare prijs. Sylvie maakt goddelijk spul, en 't was van "lek me liptje".
8.
Dom C. Chicotot, Nuits St Georges, 2009
De jeugdigheid sprong uit het glas, en warempel de pinot noir werd niet door iedereen direct herkend. Vol, fruitig, andere stijl dan de vorige. 't Was koers en Jelle Vanendert maakte z'n droom waar op het Plateau de Beille. Tom en Jo waren verstrengeld in een vreugdedans. Het geluk kon niet op. Vanavond naar Vélo kijken... De wijn die Jo meebracht van z'n Tour de Bourgogne kwam wat op de achtergrond, temeer dat het tijd was voor een pauzeke. 't Was niet direkt Vincent z'n tand.
9.
Clos Vougeot, Méo Camuzet, 2001
Boslucht, varens, zeer expressief in de neus. Rode besjes. Mannekes, hier kwam het eerste orgasme van de namiddag (na een lang voorspel). Mooi verweven zuren met het prominente fruit, de puntige afdronk maakte alles totaal. Super, super. De prijs dus ook. Wat een genot ! Groots ! De Bourgogne was hier ruim vertegenwoordigd, had ik niet echt verwacht trouwens.
10.
Montus 1996, Cuvée Prestige
Omstreden, sommigen waren geen fan. Ik had hem eerder geproefd, toen was hij stug, hoekig, groen. Een volle dag gekarafeerd door Tom, en hij gaf zich veel beter. De Tannat is een "boerse druif", kloeke wijn met verleidelijke neus. Stond wel wat te koekeloeren in de rij, na de Bourgognes. Jo corrigeerde en vond toch na enige tijd dat de wijn "iets meer had". Stijlbreuk in de rij.
11.
Trilogie 05/06, (Le Pin) Pomerol
Tom viel haast van z'n stoel, na Tom's paringsdans zette Jo de kurk erop en gaf de fles aan Tom om vandaag nog eens van te kunnen genieten. Hemelse zalf, vol, alles in perfectie !! Tom zal hier nog wel een addendum bij maken vermoed ik. Merci Jo, voor deze zeldzaamheid.
12.
Catena Zapata 2007, Mendoza, Argentinië
Mannekes, wat was dit nu weer. We waren er vlug uit dat dit geen Franse kon zijn. Ik rook Spaanse gerookte hesp. Jo sprak van cassis en peper. We hadden wat moeite. De kleur was paarsviolet en ik herkende er de Malbec (30%) in vanwege mijn reisjes naar Cahors. Matten knikte bescheiden van ja. Nu nog die andere cépage ontdekken. Wat kruidige zoetigheid en ja de Cabernet Sauvignon (70%) werd gescandeerd. Grootse wijn. Er werd nog wat gelamenteerd over terroir en zo maar 't was tijd voor......
13.
Ch. d'Yquem 1975
Dikke merci aan Vincent voor dit juweeltje waar we allen mochten van proeven, 't was trouwens z'n enige fles. De gulle schenker werd uitdrukkelijk bewierookt. Abrikoosjes, rozijntjes, caramel. Oranje-amberkleurig. De leeftijd werd geschat tussen 30-40 jaar. Goddelijke, engelachtige wijn. De marktwaarde (+800 euro) noopte tot wat discussie. Maar wat een orgelpunt, wat een "fles"point, we hebben hemels genoten, Matten haalde de Les Paul boven en Led Zeppelin maakte alles af. Tijd voor de trein, ontroerend afscheid van een toffe bende wijnkameraden, wat kan 't leven schoon zijn. De boemel bracht ons door een druilerige avond terug naar de stal, boordevol warme mémoires, waarvan hier dus een neerslag.
Ik zal het zeggen, het forum rules again !!!
Bedankt nog 's aan ons aller mentor, Jo,... kus....
Doc,
Met dank aan Matten en vrouwtje en Django Reinhardt voor het zeer hartelijke welkom !