Ja, 't was leuk in de Bourgogne
.
De groene Morvan en de boommarter op de weg; reeën en hagedissen rond de gîte, les terrines du Morvan, vele grauwe klauwieren, jambon persillé, andouillettes in Labeursaudière, een Valandraud in een koffer, de amusante Denis Clair in Santenay, de gulle dochter van Madame Veau, onzichtbare bijeneters, overal Europese kanaries, Miles Davis in het kippenhok, BBQ met zicht op een vallei, rognons de lapin en très vieux Marc: La France aux Français et la Bourgogne aux escargots.
Eerst een weekje in een gîte in de Morvan, het groene hart van de Bourgogne, verbleven. Autun en Vézelay bezocht en een uitstapje naar Santenay gemaakt. Een goed restaurant in Santenay is
l'Ouillette op het marktplein. De wijnen van Clair waren in topvorm:
1er cru Les murgers des dents de chien 2009 Saint Aubin (wit) (17 euro): top. Ik dacht dat 2009 voor wit te vette wijnen zou opleveren, maar voor mij levert die extra rondheid en body een meerwaarde op. In zuidelijker gelegen streken misschien minder geslaagd? Had al eens een Pouilly-Fuissé die wat frisheid miste.
1er cru La Garenne 2009 Puligny Montrachet (27 euro) was nog beter.
In rood vielen vooral
Clos Genêt 2009 Santenay (12 euro) en
1er cru Clos de Tavannes 2009 Santenay (17 euro) op. Veel fruit, zeer goede structuur.
Bij Prosper Maufoux op het marktplein van Santenay zijn we wat
Très Vieux Marc gaan kopen. Toen we er nog eens met Vincent passeerden hadden we het geluk om de dochter van Madame Veau (van Veuve Jean Veau in Meursault) te treffen als verkoopster. Ik wilde er niets proeven, maar we kregen er toch zowat alles achter de kiezen en een rondleiding in de cave. Ze haalde onder meer een uitstekende
1er cru Nuits-St.-Georges 2007 (Hospices de Nuits) boven. Toen Vincent zeer geïnteresseerd met een flesje
Montrachet rondliep, stelde ze voor om de '95 te proeven (ruim een glas). Du jamais vu!
Maandag hadden we afspraak bij François Bertheau in Chambolle-Musigny. K. Lynch zegt over deze wijnmaker (zijn persoonlijke etiketten zaten trouwens klaar in de machine):
Citaat:Domaine Bertheau in Chambolle-Musigny can be summed up by two words–typicity and focus. Their work, as in all great domaines, starts in the vineyards, all of which are located in the village of Chambolle. Bertheau’s holdings would make any lover of great Burgundy drool. Not only does he have Bonnes Mares Grand Cru and Amoureuses Premier Cru (the best premier cru in Chambolle), but his other premier cru holdings are equally impressive–a blend of Baudes, Groseilles, Gruenchers, and Noirots. All of these parcels are very close together and Bertheau harvests them and vinifies them together, giving the wine spectacular complexity. Les Baudes happens to be located just below Bonnes Mares.
A very hands-off winemaker, François Bertheau allows the wines to express themselves–there is very little manipulation, very little racking, very little new wood (only 10% in total), and each wine is left to evolve slowly in barrel. These are classic Chambolles, emphasizing finesse, elegance, high-toned aromatics and silky textures. They typically drink well immediately upon release and remain balanced with aging–their approachability should not be confused with shorter life spans because these wines age beautifully.
Wat me heel erg stoorde was het feit dat we bij Rapet in Pernand-Vergelesses geen rode 2009 mochten of konden kopen. Bij Bertheau was de keuze niet echt groot, maar de jaargang 2009 was zonder problemen te koop.
We kregen er de
Chambolle en de Chambolle 1er cru 2010 recht uit het vat te proeven. (tegen februari al klaar) Zag er helemaal niet slecht uit..
Chambolle Musigny 1er cru 2006 (mengeling van 3 1er cru's) (35 euro) is nog niet klaar, maar lijkt een topper te worden. Alsook de 2009.
Chambolle-M. village 2009 (25 euro) wordt met een beetje kelderrust een heerlijke wijn. Daarna was het tijd voor de lunch in
Le Charlemagne in Pernand-Vergelesses. Verfijnde keuken met Japanse inslag. Fantastisch decor: uitzicht op de grand cru's van Corton. Net iets minder dan 2 jaar geleden..
Nog voor we richting Côte d'Or trokken hadden we een stop in Chaumont-le-Bois waar Willem Vermandere in het kerkje vol Vlamingen (400 man) concerteerde. Eten deden we in
Labeursaudière (Nitry), al vele jaren vaste afspraak. Toen we van witte naar rode wijn overstapten, zei Vincent dat hij een flesje in de koffer had liggen. Voor 10 euro kurkrecht toverde Vincent een magnum
Valandraud 2004 op tafel. Schande om Bordeaux in Bourgogne te willen drinken, maar we lieten deze kelk toch niet aan ons voorbijgaan. Nooit zo'n donkere, inktzwarte kleur (met donkerviolette rand) gezien. Fenomenaal bouquet van in eerste instantie pure vanille, en dan o.a. sigarenkistje en tonnen cassis. Jonge mond, maar grote klasse. Je kan je afvragen wat dit met terroir te maken heeft. Je kan je ook afvragen of Petrus beter kan zijn dan dit...