14-11-2011, 12:24 AM
Jura tasting als tweede Ardennenoffensief, onder een volle maan en een briljante sterrenhemel. Het gezelschap (Vinejo, Venne, Kris, Koen, Kempie, Mrs en ikzelf) straalde zoveel warmte uit dat de kachel niet aan hoefde. Bespaarde ons wat houtblokjes en het milieu wat CO2.
Een eerste flesje, clavelin van Jo kwam op de tafel. Vin Jaune uit Château Chalon, 1969. Fruitière Vinicole de Château Chalon te Voiteur. Niets verraadde z'n leeftijd. Opvallende frisheid in deze wijn die we dronken als apero. Hazelnootjes all the way. Heel veel finesse, hoog in zuren in de lengte. Met heel veel dank aan Jo voor deze mondsensatie !
Venne zette in met lichtjes in de ogen en een binnenenpretje dat me niet ontging.
Een piraatje was geboren. Een Aussie ?
Highbank Vineyards 1999 Coonawarra; rijpe abrikoos, florale toetsen, heel frisse wijn met veel rondeur, wat caramel in de afdronk, beetje vettig, boterig, getoast. Chardo.
Het feestje kon beginnen, de teneur was gezet, Venne rules.
De eerste fles ging van hand tot hand en toeval of niet , het gesprek ging over ons bezoekje
aan Tissot terwijl we een prachtige...
En Barberon 2006 in het glas kregen. Chardo ouillé mooi geëvolueerd met nog indrukwekkende fijne zuren, heel mineraal. Tissot geef je best wat jaren, zit meestal hoog
in zuren (denk maar aan Bruyères) maar ontwikkelt fantastisch, rondt wat af, deze Barberon liet ons niet onberoerd. De verdure van Tissot’s wijngaarden speelde als een fata morgana voor m’n ogen.
Puffeney, Savagnin 2005: Stijlicoon uit Montignies- les-Arzures en gelukkig hier ook in het gezelschap wijnen aanwezig. Hazelnootjes, curry toetsen, witte chocolade , heel veel finesse. Puff maakt een
uitstekende Sav. We waren het erover eens: primus inter pares. Nergens zo’n Sav. met zoveel finesse gemaakt. Dit stijlkenmerk vind je trouwens terug in gans het gamma, de Vin Jaune voorop, gestileerd, fijn, echt plezierige drinkwijn.... Buiten Ganevat gerekend natuurlijk.
Les Chalasses Marnes Bleues 2006, Ganevat : beetje discussie aan de tafel , is het nu Chardo of Sav ? Fris, wat appeltjes in de neus, selderijzout, iemand zij cheddar (wie ?). Chalasses is een Sav. Ouillé, de mineraliteit springt eruit. Zeer zachte aanzet en rijpe zuren in een lange finale. Deze fles kan over enkele dagen karaf in kelder rustig verder gedronken worden. Ondertussen ging het gesprek over het feit dat meer en meer jonge wijnbouwers in de Jura ouillé werken om de wijn wat toegankelijker te maken. Een andere reden is ook het ontbreken van een gepast keldertype voor de rijping (indigene gisten).
Het rijtje stijliconen werd opgenoemd en één ervan kwam daarna onmiddellijk op tafel.
Overnoy 2000, Sav ouillé: kenmerkende neus, wat wasachtig, "patte du vigneron". Vieilles Vignes van 40 jaar. De wijn werd opgevoed gedurende 8 jaar op oude barriques. Beendroge mineraliteit en zeer hoog in zuren. Een stil moment sprak boekdelen. Dit is een wijn die nog tientallen jaren kan gaan. Héél schoon.
Overnoy 2002, Ploussard: Aards, mineraal, kruidige neus met wat appelsienzeste, bittertje. Evolueert verder in glas. Finesse, rood fruit. Breder wordend mondpalet en puntige finale. Gewoon schitterend.
De tasting werd afgerond met twee wijnen van Camille Loye uit Arbois. "Vigneron en biodynamie" avant la lettre. Is gestopt na z’n oogst van 1990 maar verkoopt nog oudere jaargangen Trousseau 83,87,88,89,90. Ik bezocht dit domein deze zomer en bracht wat flesjes mee met voorbedachte rade. Camille is een enorm zachte en lieve man, die heel wat fierheid en passie uitstraalt. Hij verkocht wat wijngaarden aan Tissot. Maar ook enkele wijngaarden werden gerooid, wist Venne. En het werd héél stil, we waren sterk onder de indruk van deze wijnen.
Arbois cuvée St.Paul, 1989: Trousseau. Tertiaire indrukken, heel zuiver, beetje confit ook, champignons en nog heel schoon rijp rood fruit. Finesse, fris, elegant, evenwichtig. Ongelofelijk hoe een Trousseau kan verouderen. Iedereen was onder de indruk. Misschien moeten we toch ons fleskes wat langer laten liggen.
De kers op de taart was de...
Witte cuvée St Paul 1988. Chardonnay, beetje non ouillé want Camille ouilleert maar één keer per jaar. In een warme zomer als ’t nodig is. Vandaar een klein tikkeltje nonouillé mondgevoel. Maar wat een hemelse Chardo. Enorm evenwichtig, en nog wat puntige zuurtjes in de finale. Kempie maakt hier de vergelijking met een Montrachet. Een monument van zuivere puurheid! Ook ons Jo was "gepakt" :-)
De nacht was bijlange nog niet gedaan, de tweede helft moest nog gespeeld worden. Flessen werden gekaraffeerd, plastrons en vlinderdassen rechtgetrokken, een kuch, een rug werd gerecht, op naar het vervolg en het werd schoon maar laat... en meer dan de moeite waard, het vervolg komt later in deel 2!!
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Een eerste flesje, clavelin van Jo kwam op de tafel. Vin Jaune uit Château Chalon, 1969. Fruitière Vinicole de Château Chalon te Voiteur. Niets verraadde z'n leeftijd. Opvallende frisheid in deze wijn die we dronken als apero. Hazelnootjes all the way. Heel veel finesse, hoog in zuren in de lengte. Met heel veel dank aan Jo voor deze mondsensatie !
Venne zette in met lichtjes in de ogen en een binnenenpretje dat me niet ontging.
Een piraatje was geboren. Een Aussie ?
Highbank Vineyards 1999 Coonawarra; rijpe abrikoos, florale toetsen, heel frisse wijn met veel rondeur, wat caramel in de afdronk, beetje vettig, boterig, getoast. Chardo.
Het feestje kon beginnen, de teneur was gezet, Venne rules.
De eerste fles ging van hand tot hand en toeval of niet , het gesprek ging over ons bezoekje
aan Tissot terwijl we een prachtige...
En Barberon 2006 in het glas kregen. Chardo ouillé mooi geëvolueerd met nog indrukwekkende fijne zuren, heel mineraal. Tissot geef je best wat jaren, zit meestal hoog
in zuren (denk maar aan Bruyères) maar ontwikkelt fantastisch, rondt wat af, deze Barberon liet ons niet onberoerd. De verdure van Tissot’s wijngaarden speelde als een fata morgana voor m’n ogen.
Puffeney, Savagnin 2005: Stijlicoon uit Montignies- les-Arzures en gelukkig hier ook in het gezelschap wijnen aanwezig. Hazelnootjes, curry toetsen, witte chocolade , heel veel finesse. Puff maakt een
uitstekende Sav. We waren het erover eens: primus inter pares. Nergens zo’n Sav. met zoveel finesse gemaakt. Dit stijlkenmerk vind je trouwens terug in gans het gamma, de Vin Jaune voorop, gestileerd, fijn, echt plezierige drinkwijn.... Buiten Ganevat gerekend natuurlijk.
Les Chalasses Marnes Bleues 2006, Ganevat : beetje discussie aan de tafel , is het nu Chardo of Sav ? Fris, wat appeltjes in de neus, selderijzout, iemand zij cheddar (wie ?). Chalasses is een Sav. Ouillé, de mineraliteit springt eruit. Zeer zachte aanzet en rijpe zuren in een lange finale. Deze fles kan over enkele dagen karaf in kelder rustig verder gedronken worden. Ondertussen ging het gesprek over het feit dat meer en meer jonge wijnbouwers in de Jura ouillé werken om de wijn wat toegankelijker te maken. Een andere reden is ook het ontbreken van een gepast keldertype voor de rijping (indigene gisten).
Het rijtje stijliconen werd opgenoemd en één ervan kwam daarna onmiddellijk op tafel.
Overnoy 2000, Sav ouillé: kenmerkende neus, wat wasachtig, "patte du vigneron". Vieilles Vignes van 40 jaar. De wijn werd opgevoed gedurende 8 jaar op oude barriques. Beendroge mineraliteit en zeer hoog in zuren. Een stil moment sprak boekdelen. Dit is een wijn die nog tientallen jaren kan gaan. Héél schoon.
Overnoy 2002, Ploussard: Aards, mineraal, kruidige neus met wat appelsienzeste, bittertje. Evolueert verder in glas. Finesse, rood fruit. Breder wordend mondpalet en puntige finale. Gewoon schitterend.
De tasting werd afgerond met twee wijnen van Camille Loye uit Arbois. "Vigneron en biodynamie" avant la lettre. Is gestopt na z’n oogst van 1990 maar verkoopt nog oudere jaargangen Trousseau 83,87,88,89,90. Ik bezocht dit domein deze zomer en bracht wat flesjes mee met voorbedachte rade. Camille is een enorm zachte en lieve man, die heel wat fierheid en passie uitstraalt. Hij verkocht wat wijngaarden aan Tissot. Maar ook enkele wijngaarden werden gerooid, wist Venne. En het werd héél stil, we waren sterk onder de indruk van deze wijnen.
Arbois cuvée St.Paul, 1989: Trousseau. Tertiaire indrukken, heel zuiver, beetje confit ook, champignons en nog heel schoon rijp rood fruit. Finesse, fris, elegant, evenwichtig. Ongelofelijk hoe een Trousseau kan verouderen. Iedereen was onder de indruk. Misschien moeten we toch ons fleskes wat langer laten liggen.
De kers op de taart was de...
Witte cuvée St Paul 1988. Chardonnay, beetje non ouillé want Camille ouilleert maar één keer per jaar. In een warme zomer als ’t nodig is. Vandaar een klein tikkeltje nonouillé mondgevoel. Maar wat een hemelse Chardo. Enorm evenwichtig, en nog wat puntige zuurtjes in de finale. Kempie maakt hier de vergelijking met een Montrachet. Een monument van zuivere puurheid! Ook ons Jo was "gepakt" :-)
De nacht was bijlange nog niet gedaan, de tweede helft moest nog gespeeld worden. Flessen werden gekaraffeerd, plastrons en vlinderdassen rechtgetrokken, een kuch, een rug werd gerecht, op naar het vervolg en het werd schoon maar laat... en meer dan de moeite waard, het vervolg komt later in deel 2!!
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us