Icoon in de wijnwereld én sympathieke dame - we logeerden vorig jaar in haar Gite in Vosne.
Daar kocht ik ook deze fles:
Nuits St georges Damodes 2009
Puur robijnrood, heel doorschijnend, jong.
In de neus zeer zuiver rood fruit (men denkt aan Beaujolais), frambozen en aardbei, kruidigheid (laurier), schepsnoep (©Doc) en bloemetjes.
Heel frivool in de mond, licht en toch complex, zeer mooi evenwicht, levendig en zuiver, de woorden precisie en finesse vallen...
92
Dag erop het restje bij charcuterie, héérlijk!
Wat is een eerlijke prijs voor deze wijn?
Ik heb die op t domein (in haar gite eigenlijk) naar ik me herinner 20 euro betaald.
Dus in de winkel in België zal dat al gauw 30 zijn.
Goede prijs lijkt me iets ertussen...?
(hoop dat ik hier geen zeven vertel, zit aan de riesling can Volxem, lekker! )
22.50 u: zeven = zever, scoezie
Tja, is echt niet veel geld voor een 1er cru uit Nuits-St-G. van een gereputeerd domein. Nice! En santé!
(14-07-2012 06:54 PM)vinejo schreef: [ -> ]Ik heb die op t domein (in haar gite eigenlijk) naar ik me herinner 20 euro betaald.
Dus in de winkel in België zal dat al gauw 30 zijn.
Goede prijs lijkt me iets ertussen...?
(hoop dat ik hier geen zeven vertel, zit aan de riesling can Volxem, lekker! )
Ik ben niet zo op de hoogte van de prijszetting in Bourgogne.
Bedankt voor de info.
Er zit toch serieus wat rek op de verkoopprijzen.
Ik zag er hier eentje passeren aan 45.00 euro !
Anne Gros Pinot Noir 2019
Zeer originele neus, blind zou ik niet aan een Bourgogne denken (geen rood fruit of putje). Wel enorm aards en zwárt fruit, modder gemengd met blauwe bessen. Daartussen een lichte kruidigheid (peper). Heerlijk.
Eerste slok is wat ontgoochelend (kort) maar de wijn opent zich in het glas. Anne Gros is bekend om haar verfijnde stijl maar deze wijn is toch redelijk krachtig. Lang ook in de mond, met een minerale (ijzerachtige) afdronk.
Toch wel behoorlijk groot voor een “regionale appelatie “.
Ik leerde ook nog dat de stokken van de meeste “gewone” pinot noirs van grote namen (zoals deze) afkomstig zijn van Marsannay.
(25-09-2023 03:33 PM)vinejo schreef: [ -> ]Ik leerde ook nog dat de stokken van de meeste “gewone” pinot noirs van grote namen (zoals deze) afkomstig zijn van Marsannay.
Kan je dit verduidelijken? Bedoel je dat de druiven die gebruikt worden op grondgebied Marsannay staan (en eventueel bij uitbreiding de andere gemeenten die onder de AOC vallen, Couchey en Genôve)?
Gaat het dan om de groene stukken
op deze kaart?
Anne Gros kan eigenlijk doen wat ze wil: van de gele stukken of de groene stukken op de kaart, plots uit Couchey of Marsannay, want Bourgogne pinot noir dekt als AOC het hele grondgebied. Ze mag er zelfs haar Grand Cru in kieperen...
Ik proefde deze wijn gisterenavond en vond hem evenwichtig met een rijpe extractie en bijzondere aroma's die je niet snel waarneemt in rood: rijp gras of hooi. "A wine worth every penny". Als we goede Bourgognes willen drinken gaan we moeten jagen op de lagere AOC's van de topwijnbouwers. De aligoté van Coche-Dury past trouwens perfect in dat rijtje (ook mogen proeven
)
(27-09-2023 08:33 AM)Vince schreef: [ -> ]Anne Gros kan eigenlijk doen wat ze wil: van de gele stukken of de groene stukken op de kaart, plots uit Couchey of Marsannay, want Bourgogne pinot noir dekt als AOC het hele grondgebied. Ze mag er zelfs haar Grand Cru in kieperen...
Klopt, maar als ze enkel druiven uit percelen gebruikt die onder de AOC Marsannay (groene stukken) vallen, zou het maar vreemd zijn dat ze het niet als Marsannay vermarkt.
Tenzij het bijvoorbeeld een kwestie van kwaliteitscontrole is, omdat er heel jonge stokken op die percelen staan.
Vandaar eigenlijk mijn vraag.
Uiteraard mag ze ook grand cru-percelen deklasseren naar AOC Bourgogne, maar dat zie ik haar niet meteen doen.
(27-09-2023 08:33 AM)Vince schreef: [ -> ]Ik proefde deze wijn gisterenavond en vond hem evenwichtig met een rijpe extractie en bijzondere aroma's die je niet snel waarneemt in rood: rijp gras of hooi. "A wine worth every penny". Als we goede Bourgognes willen drinken gaan we moeten jagen op de lagere AOC's van de topwijnbouwers. De aligoté van Coche-Dury past trouwens perfect in dat rijtje (ook mogen proeven )
Ik kan bevestigen voor de Anne Gros Bourgogne; proefde de 1999 met 20 jaar op de teller en was een prachtwijn.
De aligoté van Coche-Dury nog gedronken in de Ouwe Schuur, 7 jaar geleden. Vond ik pqr niet zo interessant, zeker niet naast de PYCM Chassagne 1er Cru Les Baudines, die op dat moment 30% meer kostte. Als ik zie wat dat nu op wine-searcher moet kosten
Maar ja, beeld je in, in die tijd kregen we met een gezelschap van 4 op het eind van de avond een cadeautje van de sommelier blind ingeschonken. Een halfje Clos des Lambrays...
@Thomas The good old days
Clos de Lambrays kostte vroeger (en dan spreek ik over een 10tal jaren terug) maar een 70 tal euro bij Thienpont..beetje de weg van Rayas opgegaan.
@Redacteur Volgens den baas van t spel zetten ze liever pinot noir op het etiket dan Marsannay omdat Marsannay een “slechte naam” heeft. (Of altijd heeft gehad, denk dat die info mss wel wat achterhaald was).
Hij beweerde trouwens dat niet enkel Anne Gros maar het gros (haha) van de topwijnbouwers hun pinot noir vandaar komt…
PS: de stokken alligote van Coche Dury zouden trouwens in…de Macon staan.
Bedankt voor de verduidelijking, al lijkt die info me ook wat achterhaald.