wijnliefhebbers

Volledige versie: Domaine Mosse
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
Juist de witte 07 mogen binnenkletsen.
Anjou Blanc... Chenin
Weinig woorden, stond naast kabeljauwmoot met stevige reduc saus en had totaal geen last van Hawai toestanden (ik heb trouwens al wat sms'en ter hulp verzonden, miserie daar..).
Weinig woorden, schitterend
91
Er is ook nog de Rouchefer:-)
Rouchefer 2005, diepgele kleur, rijpe appel, honing, wat was en licht zilt mineralig. Fluwele mond, mooie fraicheur en een stevige afdronk. Zeer mooi 89
aha , dus deze vriend kan wat liggen:-)
Mister Mosse was er de laatste degustatie bij Laurent, speciale man toch.....
(28-07-2011 06:48 PM)Venne schreef: [ -> ]aha , dus deze vriend kan wat liggen:-)
Mister Mosse was er de laatste degustatie bij Laurent, speciale man toch.....

Da's wel het minste wat je kan zeggen, dat het een beetje ne speciale is Wink
Zijn wijnen zijn echter wel stuk voor stuk pareltjes. Vooral zijn basis-anjou blanc vond ik op de laatste degustatie bij Laurent zeer goed.
De Winedoctor heeft rtrouwens net een stuk gewijd aan Mosse en zijn wijnen van 2009 : http://www.thewinedoctor.com/tastingsfor...2011.shtml
Anjou Blanc 2009
Vandaag de Anjou blanc 2009 gedronken van deze wijn en in tegenstelling tot de 2010 die ik hiervan tijdens de tasting bij Melotte dronk vertoont deze duidelijk meer een voller karakter. Iets minder op de mineraliteit gespeeld en meer op het geoxideerde appel-aroma gecombineerd met amandel, wat geel fruit en een mooie kruidigheid. De mineraliteit is in de neus niet dominant aanwezig maar is er wel. Ook kwam er in de neus een soort van velpon door maar dat is een aroma dat wel meer natuurlijke wijnen verspreiden. We get used to it Wink
Al bij al een mooie wijn en een dik verdiende 89
Anjou Rouge 2009.
Bij opening beetje stinkneus, na wat karaf mooi rood fruit. Minerale en pure cabernet (70 CS/30 CF). Lekker maar voor mij niet zijn mooiste jaargang.
ge moet die wat laten liggen na transport eh:-)
Les Bonnes Blanches 2009. Olala....Complex, mineraal, subtiel...topchenin !! Ik dronk nog nooit een betere anjou applaus
Wa moet dien Arena dan geven?:-)
CARLO was ook goed!
(25-02-2012 12:11 AM)Kris schreef: [ -> ]Les Bonnes Blanches 2009. Olala....Complex, mineraal, subtiel...topchenin !! Ik dronk nog nooit een betere anjou applaus

Kris als ik zoiets lees, vrees ik altijd voor mijn budget ... 't kriebelt Wink
PS heb je al veel anjous gedronken Big Grin

(25-02-2012 01:11 AM)Venne schreef: [ -> ]Wa moet dien Arena dan geven?:-)

Laten we die eens drinken tegenover les Vieux clos van Joly (zelfde prijscategorie) heb hier de 2009
Gisteren op resto dinneetje met 't werk:
Had de Anjou Blanc 2010 van Mosse, naast een Sancerre 2010 (Alphonse Mellot) gezet.

Was wel merkwaardig:
De ene helft (van het niet "getrainde" publiek) vond de Mosse maar niets en was er moeilijk van te overtuigen dat er niets mis was met de fles (geen "bio neuzekes" gewend zeker?).
De andere helft (waaronder ik) vond de wijn zeer geslaagd (meerdere flessen werden aan een bijkomende "test" onderworpen; kwestie van het staal representatief genoeg te maken Smile).

Die Sancerre is natuurlijk meer mainstream en daarmee heeft niemand problemen.

Resto: Toucan in Brussel (schone wijnkaart).
(15-03-2012 12:41 PM)Filip Ragolle schreef: [ -> ]Gisteren op resto dinneetje met 't werk:
Had de Anjou Blanc 2010 van Mosse, naast een Sancerre 2010 (Alphonse Mellot) gezet.

Was wel merkwaardig:
De ene helft (van het niet "getrainde" publiek) vond de Mosse maar niets en was er moeilijk van te overtuigen dat er niets mis was met de fles (geen "bio neuzekes" gewend zeker?).
De andere helft (waaronder ik) vond de wijn zeer geslaagd (meerdere flessen werden aan een bijkomende "test" onderworpen; kwestie van het staal representatief genoeg te maken Smile).

Die Sancerre is natuurlijk meer mainstream en daarmee heeft niemand problemen.

Ik kan dit ergens begrijpen. Ik heb soortgelijke ervaring met bio(dynamische) wijnen en champagne die binnen het kader van een aantal vrienden en kennissen werden gedronken.
Mensen die regelmatig toch een glas wijn drinken en de standaard "taste" de voorkeur geven.
Rouchefer 2005, Anjou. Iets meer geevolueerd deze keer, randje oxidatief, honing meer geprononceerd en boenwas. Wat minder fraicheur dan de vorige fles. Gedronken langs een recentere chenin van bij chidaine ... love them both


--------------------------------------------------------------------------------
(09-07-2012 09:52 AM)koen schreef: [ -> ]Rouchefer 2005, Anjou. Iets meer geevolueerd deze keer, randje oxidatief, honing meer geprononceerd en boenwas. Wat minder fraicheur dan de vorige fles. Gedronken langs een recentere chenin van bij chidaine ... love them both


--------------------------------------------------------------------------------

Welke cuvee van chidaine was dat?
Choisilles 2008
Bij een etentje in het Antwerpse enkele jaren geleden in het bijhuis van een zeer goed sterrenrestaurant was het enige lekkere aan de maaltijd een fles Anjou Blanc van Mosse. Ik wou absoluut deze wijn aanschaffen en diende daarvoor naar Pécrot te gaan (toen anderhalf uur rijden van bij me thuis). Om gezien de afstand zeker te zijn dat de reis niet voor niets zou zijn, vroeg ik op voorhand aan Laurent, de eigenaar, of hij de wijnen in voorraad had. Dat was geen probleem en er was dan zelfs een opendeurdag met o.m. René Mosse als aanwezige.

Toen ik in Pécrot aankwam, was ik het huisnummer vergeten. Ik ben dan 2 keer de straat op en af gereden op zoek naar de etalage van een wijnwinkel. Uiteindelijk besloot ik aan een café in die straat te stoppen en daar de weg te vragen. In het café was niemand, maar ik hoorde wel geluid van boven aan een trap komen.
Toen ik de trap opkwam, bleek ik op het juiste adres in de proefruimte terecht te komen. Het was wel jammer dat het daar zeker 30 graden was en Réné Mosse nog niet gearriveerd was.

Ik heb dan aan Laurent vrij snel mijn bestelling (Anjou Blanc, Rouchefer, Bonnes Blanches) doorgegeven en gevraagd of ik met kredietkaart of Bancontact kon betalen (iets waar ik op dat moment al voor vreesde). Toen ik dan een verwachte “nee” te horen kreeg, vroeg ik of er een bankautomaat in de buurt was waar ik voldoende contant geld kon afhalen. Ook dat bleek niet het geval te zijn. Toen keek Laurent me indringend aan en vroeg me of ik een referentie kon voorleggen. Toen ik de blog van “Château Sans Prétention” vernoemde, mocht ik mijn flesjes Chenin Blanc en zijn rekeningnr. - waarop ik achteraf het geld mocht storten - meenemen.
Van die aankoop heb ik nog geen seconde spijt gehad.
(28-01-2013 12:38 PM)Corto schreef: [ -> ]Bij een etentje in het Antwerpse enkele jaren geleden in het bijhuis van een zeer goed sterrenrestaurant was het enige lekkere aan de maaltijd een fles Anjou Blanc van Mosse. Ik wou absoluut deze wijn aanschaffen en diende daarvoor naar Pécrot te gaan (toen anderhalf uur rijden van bij me thuis). Om gezien de afstand zeker te zijn dat de reis niet voor niets zou zijn, vroeg ik op voorhand aan Laurent, de eigenaar, of hij de wijnen in voorraad had. Dat was geen probleem en er was dan zelfs een opendeurdag met o.m. René Mosse als aanwezige.

Toen ik in Pécrot aankwam, was ik het huisnummer vergeten. Ik ben dan 2 keer de straat op en af gereden op zoek naar de etalage van een wijnwinkel. Uiteindelijk besloot ik aan een café in die straat te stoppen en daar de weg te vragen. In het café was niemand, maar ik hoorde wel geluid van boven aan een trap komen.
Toen ik de trap opkwam, bleek ik op het juiste adres in de proefruimte terecht te komen. Het was wel jammer dat het daar zeker 30 graden was en Réné Mosse nog niet gearriveerd was.

Ik heb dan aan Laurent vrij snel mijn bestelling (Anjou Blanc, Rouchefer, Bonnes Blanches) doorgegeven en gevraagd of ik met kredietkaart of Bancontact kon betalen (iets waar ik op dat moment al voor vreesde). Toen ik dan een verwachte “nee” te horen kreeg, vroeg ik of er een bankautomaat in de buurt was waar ik voldoende contant geld kon afhalen. Ook dat bleek niet het geval te zijn. Toen keek Laurent me indringend aan en vroeg me of ik een referentie kon voorleggen. Toen ik de blog van “Château Sans Prétention” vernoemde, mocht ik mijn flesjes Chenin Blanc en zijn rekeningnr. - waarop ik achteraf het geld mocht storten - meenemen.
Van die aankoop heb ik nog geen seconde spijt gehad.

Mooi verhaal! En lang leve CSP!
Ik ben ontroerd...is me nog niet vaak overkomen dat ik een referentie ben ! Ben er zelf ook gek op, geweldig schone chenin en o zo vrolijke rode Anjou met net dat streepke meer dat hem ook een interessante wijn maakt.
en de réné is nen toffe mens .. wel gene simpele... gene bullshit gaan verkopen aan zijn proeftafel :-)
Anjou blanc 2009
Vandaag nog bij Laurent geweest en zo een toffe degustatie gehad.
Na een "flaw" Insolite van T Germain 2006 wilde ik een andere chenin en dan lag deze voor mij.
Alle aanwezigen vonden deze lekker en geweldig
Les bonnes blanches 2008
Mooie donkergele kleur. Gisteren op nieuwjaarsdiner kees&charcuterie was hij nog wat gesloten maar vandaag stuiven de aroma's van honing , kruiden en de verdere typische chenin geurtjes uit het glas.
Mooi vol id mond, lekker strak en droog ondanks klein beetje restsuiker.
Ik ben content dat ik nog een 3/4 fles over heb:-)
Zéér mooie wijn!!!![/i]
(02-01-2014 08:07 PM)Venne schreef: [ -> ]Les bonnes blanches 2008
Mooie donkergele kleur. Gisteren op nieuwjaarsdiner kees&charcuterie was hij nog wat gesloten maar vandaag stuiven de aroma's van honing , kruiden en de verdere typische chenin geurtjes uit het glas.
Mooi vol id mond, lekker strak en droog ondanks klein beetje restsuiker.
Ik ben content dat ik nog een 3/4 fles over heb:-)
Zéér mooie wijn!!!![/i]

Benieuwd hoe het momenteel met die 3/4 zit... Cool
Is Mosse momenteel nog steeds enkel bij True Great Wines te verkrijgen? (Een verkoopadres in de buurt van Aalst zou op gebied van bereikbaarheid voor me meegenomen zijn.)
(03-01-2014 10:11 AM)Corto schreef: [ -> ]Is Mosse momenteel nog steeds enkel bij True Great Wines te verkrijgen? (Een verkoopadres in de buurt van Aalst zou op gebied van bereikbaarheid voor me meegenomen zijn.)

Toch al iets dichter bij Aalst :-)
basin et marot in Brussel (Elsene): basin-marot.be
Schoon gamma trouwens.
op het einde van de tasting note was de fles leeg :-)
Rouchefer 2005. Zeer oxidatief geworden. Overgeschakeld naar een gewone Anjou Blanc 2007. Deze liet zich wel nog drinken, maar beiden vond ik enkele jaren geleden wel stukken beter. Met de ene fles Les Bonnes Blanches 2007 die ik nog liggen heb, zal ik niet lang meer wachten.
(17-03-2014 09:16 AM)Corto schreef: [ -> ]Rouchefer 2005. Zeer oxidatief geworden. Overgeschakeld naar een gewone Anjou Blanc 2007. Deze liet zich wel nog drinken, maar beiden vond ik enkele jaren geleden wel stukken beter. Met de ene fles Les Bonnes Blanches 2007 die ik nog liggen heb, zal ik niet lang meer wachten.

Men mag er van denken wat men wilt maar ik ben van plan alle witte wijnen die geen toegevoegde sulfiet hebben van mijn aankooplijstje te schrappen. Ook kijk ik met argusogen naar wijnen die maar een minieme toevoeging aan sulfiet hebben gekregen
Als ik bepaalde domeinen uit Bordeaux ; de Loire; Elzas… vergelijk uit de jaren 70, 80 en 90 dan hadden deze een langer bewaarpotentieel; behielden beter hun fraîcheur en waren vooral minder gevoelig voor oxidatie. Vanaf de jaren 2000 zag ik een drastische verhoging voor de gevoeligheid aan oxidatie van deze witte wijnen. Te maken met restricties op toevoeging van sulfiet?
Ik ben op dit ogenblik aan ’t experimenteren met een paar bio en biodynamische wijnen om te zien hoe resistent ze zijn tegen oxidatie en vlugge veroudering.Rolleyes
(17-03-2014 10:20 PM)don quichotte schreef: [ -> ]
(17-03-2014 09:16 AM)Corto schreef: [ -> ]Rouchefer 2005. Zeer oxidatief geworden. Overgeschakeld naar een gewone Anjou Blanc 2007. Deze liet zich wel nog drinken, maar beiden vond ik enkele jaren geleden wel stukken beter. Met de ene fles Les Bonnes Blanches 2007 die ik nog liggen heb, zal ik niet lang meer wachten.

Men mag er van denken wat men wilt maar ik ben van plan alle witte wijnen die geen toegevoegde sulfiet hebben van mijn aankooplijstje te schrappen. Ook kijk ik met argusogen naar wijnen die maar een minieme toevoeging aan sulfiet hebben gekregen
Als ik bepaalde domeinen uit Bordeaux ; de Loire; Elzas… vergelijk uit de jaren 70, 80 en 90 dan hadden deze een langer bewaarpotentieel; behielden beter hun fraîcheur en waren vooral minder gevoelig voor oxidatie. Vanaf de jaren 2000 zag ik een drastische verhoging voor de gevoeligheid aan oxidatie van deze witte wijnen. Te maken met restricties op toevoeging van sulfiet?
Ik ben op dit ogenblik aan ’t experimenteren met een paar bio en biodynamische wijnen om te zien hoe resistent ze zijn tegen oxidatie en vlugge veroudering.Rolleyes

Don, je moet dit maar eens lezen...
Sterkte me volledig in mijn overtuiging (bvb dat je in de meeste natuurlijke wijnen druif noch terroir kan herkennen, wel de... vinificatie)

http://lapassionduvin.com/phorum/read.php?21,839717
(17-03-2014 10:20 PM)don quichotte schreef: [ -> ]
(17-03-2014 09:16 AM)Corto schreef: [ -> ]Rouchefer 2005. Zeer oxidatief geworden. Overgeschakeld naar een gewone Anjou Blanc 2007. Deze liet zich wel nog drinken, maar beiden vond ik enkele jaren geleden wel stukken beter. Met de ene fles Les Bonnes Blanches 2007 die ik nog liggen heb, zal ik niet lang meer wachten.

Men mag er van denken wat men wilt maar ik ben van plan alle witte wijnen die geen toegevoegde sulfiet hebben van mijn aankooplijstje te schrappen. Ook kijk ik met argusogen naar wijnen die maar een minieme toevoeging aan sulfiet hebben gekregen
Als ik bepaalde domeinen uit Bordeaux ; de Loire; Elzas… vergelijk uit de jaren 70, 80 en 90 dan hadden deze een langer bewaarpotentieel; behielden beter hun fraîcheur en waren vooral minder gevoelig voor oxidatie. Vanaf de jaren 2000 zag ik een drastische verhoging voor de gevoeligheid aan oxidatie van deze witte wijnen. Te maken met restricties op toevoeging van sulfiet?
Ik ben op dit ogenblik aan ’t experimenteren met een paar bio en biodynamische wijnen om te zien hoe resistent ze zijn tegen oxidatie en vlugge veroudering.Rolleyes
Volg je helemaal Don, die restricties hebben zeer zeker een invloed op het beperktere bewaarvermogen (ook het later plukken, lagere aciditeit, wellicht ook lange maceration pelliculaire). Ik betreur dat zeer als witte wijn liefhebber. En natuurlijke witte wijnen: direct drinken! Ik ben zelf geen liefhebber van Mosse maar ik heb er wel al goeie gehad. Witte wijnen zonder toegevoegd sulfiet zijn nog veel gevoeliger voor problemen dan de rode zonder toegevoegd sulfiet die in de kelder soms wél goed evolueren. Echte oxidatieve natuurlijke witte wijnen zijn veiliger, denk ik, om te bewaren (onder de 15 graden best). Maar ik weet dat jij daar niet echt voor bent. Ik wel, jammie.
(18-03-2014 08:15 PM)de populist schreef: [ -> ]
(17-03-2014 10:20 PM)don quichotte schreef: [ -> ]
(17-03-2014 09:16 AM)Corto schreef: [ -> ]Rouchefer 2005. Zeer oxidatief geworden. Overgeschakeld naar een gewone Anjou Blanc 2007. Deze liet zich wel nog drinken, maar beiden vond ik enkele jaren geleden wel stukken beter. Met de ene fles Les Bonnes Blanches 2007 die ik nog liggen heb, zal ik niet lang meer wachten.

Men mag er van denken wat men wilt maar ik ben van plan alle witte wijnen die geen toegevoegde sulfiet hebben van mijn aankooplijstje te schrappen. Ook kijk ik met argusogen naar wijnen die maar een minieme toevoeging aan sulfiet hebben gekregen
Als ik bepaalde domeinen uit Bordeaux ; de Loire; Elzas… vergelijk uit de jaren 70, 80 en 90 dan hadden deze een langer bewaarpotentieel; behielden beter hun fraîcheur en waren vooral minder gevoelig voor oxidatie. Vanaf de jaren 2000 zag ik een drastische verhoging voor de gevoeligheid aan oxidatie van deze witte wijnen. Te maken met restricties op toevoeging van sulfiet?
Ik ben op dit ogenblik aan ’t experimenteren met een paar bio en biodynamische wijnen om te zien hoe resistent ze zijn tegen oxidatie en vlugge veroudering.Rolleyes
Volg je helemaal Don, die restricties hebben zeer zeker een invloed op het beperktere bewaarvermogen (ook het later plukken, lagere aciditeit, wellicht ook lange maceration pelliculaire). Ik betreur dat zeer als witte wijn liefhebber. En natuurlijke witte wijnen: direct drinken! Ik ben zelf geen liefhebber van Mosse maar ik heb er wel al goeie gehad. Witte wijnen zonder toegevoegd sulfiet zijn nog veel gevoeliger voor problemen dan de rode zonder toegevoegd sulfiet die in de kelder soms wél goed evolueren. Echte oxidatieve natuurlijke witte wijnen zijn veiliger, denk ik, om te bewaren (onder de 15 graden best). Maar ik weet dat jij daar niet echt voor bent. Ik wel, jammie.

Echt bedankt populist voor je waardevolle reactie. Je besluit van de meeste witte wijnen sneller of direct te drinken ondersteun ik volledig.
Bij ons volgend proeverijke moeten we daar het zeker nog eens over hebben.
En wat betreft de 15 graden, ik heb een kelder die bewezen heeft in meer dan 25 jaar niet boven de 20 graden Celsius te gaan en daarop is mijn ervaring gesteund.
Ook je verwijzing naar de rode vind ik correct. Daarom dat ik in mijn reactie expliciet naar witte wijnen refereerde.
Pagina's: 1 2
Koppelingen