july-newsletter-two-samplers-bandol-in-danger-2010-tempier-pre-arrival
BANDOL IN DANGER
by Kermit Lynch
Graeme Blackmore’s piece on Tempier this month has an intriguing point of view. I have just returned to my place near Tempier, and—talk about another point of view—Tempier’s vineyards and many others in the Bandol appellation are in danger.
France’s fast train, the TGV, wants a new line, new tracks, to speed people from Marseille to Nice. Their brilliant idea is to build the tracks through the vineyards! Wouldn’t that be great? To encourage even more tourism, they want to destroy a national treasure. I am told that the travel time between Marseille and Nice would be cut by only twenty minutes.
Any of you who have visited the Riviera lately know what more tourists and more housing can do—they can destroy the very beauty that attracted tourists in the first place.
Lucien Peyraud tried to fight the construction of an autoroute through the vines back in the late sixties, and lost the battle. Here we go again.
Pijnlijk artikel ! Ik krijg hier geen goed gevoel bij.
Toeristische industrie en flatgebouwen, hier kennen we dat ook aan de kust! Heeft ook niks opgeleverd behalve een hoop gedoe.
Ik ben akkoord dat er een zekere toeristische industrie moet zijn en daarbij hoort ook goed en snel transport. Maar om daarvoor de meest bekende Provençaalse wijnstreek recht in het hart te treffen zou toch een spijtige zaak zijn zonder meer.
(04-07-2012 11:42 AM)carl schreef: [ -> ]Ik ben akkoord dat er een zekere toeristische industrie moet zijn en daarbij hoort ook goed en snel transport. Maar om daarvoor de meest bekende Provençaalse wijnstreek recht in het hart te treffen zou toch een spijtige zaak zijn zonder meer.
Spijtige zaak? Een waar drama en een pure schande!
De snelweg doorkruist de streek al en gedraagt zich als een strontvlieg in een doosje vers geplukte aardbeien, nu nog die TGV...
Its the economy, stupid...!
F**k it!!!
Vandaag met een paar mensen in Bandol gepraat over deze plannen. De burgemeester van Toulon wil van zijn stad een even toeristisch interessante plek maken als bv. Nice, en is daarom de grote promotor van dit project. De aanleg ervan zou op het traject Marseille-Nice zorgen voor een tijdswinst van 11 - jawel, elf! - minuten. De optie om de spoorweg te leggen langs de huidige autoweg lukt niet, omdat de uitbater van die autoweg teveel geld vraagt.
Volgens Mireille Gaussen van Château Jean-Pierre Gaussen is de vraag niet of de spoorweg er komt, maar wel welk traject men gaat volgen. Ze toonde me vandaag een drietal alternatieven die de ronde doen. In het beste geval verliest Gaussen niets, in het slechtste zijn ze een stuk wijngaard in de bergen kwijt. Voor anderen ziet het er veel en veel slechter uit. Een drietal wijnboeren die hun gronden in de buurt van het station van La Cadière d'Azur hebben, zouden alles verliezen.
De streek hangt hier vol met affiches tegen de LGV (Ligne à Grande Vitesse), maar zoals gezegd is de kans niet groot dat het project nog afgevoerd wordt. Inmiddels zou de burgemeester van Marseille zich onder druk van de bevolking toch ook al tegen het project uitgesproken hebben. Er waren in de stad ook al enkele (brave) betogingen tegen het project. De reactie van de mensen was iets in de stijl van "Hé, kijk eens, zo een grote tractor!" of "Leuk hé, al die boeren die eens samenkomen!?". Met andere woorden: het haalt allemaal niet veel uit.
(10-07-2012 11:04 PM)PvdW schreef: [ -> ]Vandaag met een paar mensen in Bandol gepraat over deze plannen. De burgemeester van Toulon wil van zijn stad een even toeristisch interessante plek maken als bv. Nice, en is daarom de grote promotor van dit project. De aanleg ervan zou op het traject Marseille-Nice zorgen voor een tijdswinst van 11 - jawel, elf! - minuten. De optie om de spoorweg te leggen langs de huidige autoweg lukt niet, omdat de uitbater van die autoweg teveel geld vraagt.
Volgens Mireille Gaussen van Château Jean-Pierre Gaussen is de vraag niet of de spoorweg er komt, maar wel welk traject men gaat volgen. Ze toonde me vandaag een drietal alternatieven die de ronde doen. In het beste geval verliest Gaussen niets, in het slechtste zijn ze een stuk wijngaard in de bergen kwijt. Voor anderen ziet het er veel en veel slechter uit. Een drietal wijnboeren die hun gronden in de buurt van het station van La Cadière d'Azur hebben, zouden alles verliezen.
De streek hangt hier vol met affiches tegen de LGV (Ligne à Grande Vitesse), maar zoals gezegd is de kans niet groot dat het project nog afgevoerd wordt. Inmiddels zou de burgemeester van Marseille zich onder druk van de bevolking toch ook al tegen het project uitgesproken hebben. Er waren in de stad ook al enkele (brave) betogingen tegen het project. De reactie van de mensen was iets in de stijl van "Hé, kijk eens, zo een grote tractor!" of "Leuk hé, al die boeren die eens samenkomen!?". Met andere woorden: het haalt allemaal niet veel uit.
Da s toch ongelooflijk hé... de plaatselijke bevolking beseft van geen kanten de kwaliteit die die boerkens maken... We zullen er zelf nog moeten gaan betogen!
Enig idee welke domeinen er zwaar getroffen worden..?
Ik hoorde de drie namen vallen bij iemand met wie ik over het project sprak, maar ik herinner ze me niet omdat het (voor mij alvast) geen bekenden domeinen zijn.
(10-07-2012 11:04 PM)PvdW schreef: [ -> ]Vandaag met een paar mensen in Bandol gepraat over deze plannen. De burgemeester van Toulon wil van zijn stad een even toeristisch interessante plek maken als bv. Nice, en is daarom de grote promotor van dit project. De aanleg ervan zou op het traject Marseille-Nice zorgen voor een tijdswinst van 11 - jawel, elf! - minuten.
Gisteren nog wat zitten zoeken en de burgemeester van Toulon heeft hier waarschijnlijk niet veel over te zeggen buiten het feit dat hij wil profiteren van de aanleg. Dit traject van de LGV kadert binnen een project om de regio en tegelijk de hogesnelheidslijnen van Spanje en Italie beter te laten aansluiten. Lees: de lijn komt er zeker en vast.
Eén Europa : een zegen? In dit geval niet echt, lijkt me.
(11-07-2012 11:27 AM)carl schreef: [ -> ]Eén Europa : een zegen? In dit geval niet echt, lijkt me.
Toch niet voor de gewone boer, de gewone burger, de gewone consument...
Oeioei, ziet er niet goed uit voor Terrebrune, St Anne en die die ze vroeger in Delhaize hadden - a ja, Souviou
Gaussen en co worden (gelukkig ) gespaard...
Zie net dat er nog andere trajecten zijn, 1ste en 3de zoals gezegd voor drie vernoemde domeinen, tweede ziet er beter uit voor Terrebrune.
Vijfde optie lijkt me totaal rampzalig..
(11-07-2012 08:37 PM)vinejo schreef: [ -> ]Oeioei, ziet er niet goed uit voor Terrebrune, St Anne en die die ze vroeger in Delhaize hadden - a ja, Souviou
Gaussen en co worden (gelukkig ) gespaard...
't is gewoon al een schande dat niet iedereen gespaard blijft.
Actieve wijngaarden zijn monumenten waar ze moeten afblijven.
Werelderfgoed!
(11-07-2012 08:39 PM)Bert schreef: [ -> ] (11-07-2012 08:37 PM)vinejo schreef: [ -> ]Oeioei, ziet er niet goed uit voor Terrebrune, St Anne en die die ze vroeger in Delhaize hadden - a ja, Souviou
Gaussen en co worden (gelukkig ) gespaard...
't is gewoon al een schande dat niet iedereen gespaard blijft.
Actieve wijngaarden zijn monumenten waar ze moeten afblijven.
Werelderfgoed!
Gelijk Bert, unieke terroirs, afblijven verdorie ! Ik kan niet begrijpen dat het fiere en chauvenistische la douce France hier de kaart trekt van opnieuw die alles-om-zeep-helpende economische drive...
(11-07-2012 08:45 PM)dr_magooo schreef: [ -> ] (11-07-2012 08:39 PM)Bert schreef: [ -> ] (11-07-2012 08:37 PM)vinejo schreef: [ -> ]Oeioei, ziet er niet goed uit voor Terrebrune, St Anne en die die ze vroeger in Delhaize hadden - a ja, Souviou
Gaussen en co worden (gelukkig ) gespaard...
't is gewoon al een schande dat niet iedereen gespaard blijft.
Actieve wijngaarden zijn monumenten waar ze moeten afblijven.
Werelderfgoed!
Gelijk Bert, unieke terroirs, afblijven verdorie ! Ik kan niet begrijpen dat het fiere en chauvenistische la douce France hier de kaart trekt van opnieuw die alles-om-zeep-helpende economische drive...
EUROPA, EUROPA (je weet wel, die instantie waar onze Vlaamse populisten zo achteraanlopen omdat het toevallig in hun kraam past...)
(11-07-2012 08:47 PM)vinejo schreef: [ -> ] (11-07-2012 08:45 PM)dr_magooo schreef: [ -> ] (11-07-2012 08:39 PM)Bert schreef: [ -> ] (11-07-2012 08:37 PM)vinejo schreef: [ -> ]Oeioei, ziet er niet goed uit voor Terrebrune, St Anne en die die ze vroeger in Delhaize hadden - a ja, Souviou
Gaussen en co worden (gelukkig ) gespaard...
't is gewoon al een schande dat niet iedereen gespaard blijft.
Actieve wijngaarden zijn monumenten waar ze moeten afblijven.
Werelderfgoed!
Gelijk Bert, unieke terroirs, afblijven verdorie ! Ik kan niet begrijpen dat het fiere en chauvenistische la douce France hier de kaart trekt van opnieuw die alles-om-zeep-helpende economische drive...
EUROPA, EUROPA (je weet wel, die instantie waar onze Vlaamse populisten zo achteraanlopen omdat het toevallig in hun kraam past...)
Niet alleen de Vlaamse politiekers zulle ... als het moeilijk te verkopen is, dan is dat omdat het moet van Europa en is het de schuld van Europa (kijk maar naar bovenvermelde zeer populistische reactie
) ... als het makkelijk is, dan hebben ze het allemaal zelf gedaan.
BTW dit tracé wordt niet door Europa als prioritair beschouwd, dat tracé loopt over Barcelona-Lyon-Milaan.
http://tentea.ec.europa.eu/images/maps/p...27_big.jpg
(12-07-2012 11:30 AM)koen schreef: [ -> ][
Niet alleen de Vlaamse politiekers zulle ... als het moeilijk te verkopen is, dan is dat omdat het moet van Europa en is het de schuld van Europa (kijk maar naar bovenvermelde zeer populistische reactie ) ... als het makkelijk is, dan hebben ze het allemaal zelf gedaan.
Bwa, ik had het vooral over de partij die Europa (lees Duitsland) achterna holt als het in hun kraam past. Index aanpassen, minimumloon weg, flexibelere werkuren én flexibelere ontslagregeling? JA want het moet van gidsland Duitsland. Terwijl, wanneer het over de kernuitstap gaat, de houding van Duitsland blijkbaar niet meer relevant is... Past niet in hun kraam.
Dit is geen populistische stelling, da s gewoon doorhebben wat- jammer genoeg- vele anderen niet (willen) zien.
(BTW, ben persoonlijk zelfs groot voorstander van meer Europa, maar dan niet enkel economisch maar ook sociaal en ecologisch gelijkgeschakeld... )
(12-07-2012 04:26 PM)vinejo schreef: [ -> ](BTW, ben persoonlijk zelfs groot voorstander van meer Europa, maar dan niet enkel economisch maar ook sociaal en ecologisch gelijkgeschakeld... )
Vergeet Financieel niet want daardoor zitten we nu uiteindelijk in de shit en autoregulering zoals London het promoot ....( LIBOR toestanden, politiekers als boardmembers en consultants etc)
(12-07-2012 04:38 PM)koen schreef: [ -> ] (12-07-2012 04:26 PM)vinejo schreef: [ -> ](BTW, ben persoonlijk zelfs groot voorstander van meer Europa, maar dan niet enkel economisch maar ook sociaal en ecologisch gelijkgeschakeld... )
Vergeet Financieel niet want daardoor zitten we nu uiteindelijk in de shit en autoregulering zoals London het promoot ....( LIBOR toestanden, politiekers als boardmembers en consultants etc)
Inderdaad. Maar zolang de City en de banken zelf meeschrijven aan de wetten op de controlemechanismen is er weinig hoop...
Even terug tot de essentie: Bibamus!
Tussen de glaasjes wijn door kan je altijd iets bijleren, Bert...
gevaar is voorlopig geweken..... There's no money en de Franse staat gaat er stevig invliegen om verhoogde inkomsten te bekomen.
Beetje prestigeproject voor de burgemeesters van Marseille en Toulon!
Soit de snelle lijn zal er toch ooit komen, beste is om de bestaande spoorlijn te gebruiken en klaar te maken voor de TGV!!
(07-08-2012 01:49 PM)Venne schreef: [ -> ]beste is om de bestaande spoorlijn te gebruiken en klaar te maken voor de TGV!!
Ah, had verstaan
"beste is om de bestaande Bandolwijn op te kopen en klaar te maken voor de TGV (TrèsGenialVinejo)"
Zou Venne aan de bron zitten ?
In ieder geval niet aan de chaudfontaine bron:-)