Verrast dat hier nog geen topic over bestaat.
Hier de site voor info:
http://www.chateau-thivin.com/vins_chateau-thivin.php
Dronk de
Brouilly 2009.
Ga er niet veel over vertellen, ik dronk m op drie dagen en vond 'm ronduit schitterend. Probeer m zelf en ontdek z'n aroma, z'n smaak, z'n structuur en afdronk. Totaal andere stijl dan bvb Desvignes.
Try it!
Sympathieke wijnbouwer ook trouwens, geeft graag wat uitleg over z'n wijnen en is een bescheiden wijnboer. En m'n woordkeuze is respectvol gekozen. Wat ik proefde op de jaarlijkse proeverij bij Boutelegier waren inderdaad stuk voor stuk lekkere Bojo's, klassiek en meer dan correct. Er ligt nog een Zaccharie in de kelder te rusten voor binnen een paar jaarkes....
(11-09-2012 11:28 PM)doc schreef: [ -> ]Sympathieke wijnbouwer ook trouwens, geeft graag wat uitleg over z'n wijnen en is een bescheiden wijnboer. En m'n woordkeuze is respectvol gekozen. Wat ik proefde op de jaarlijkse proeverij bij Boutelegier waren inderdaad stuk voor stuk lekkere Bojo's, klassiek en meer dan correct. Er ligt nog een Zaccharie in de kelder te rusten voor binnen een paar jaarkes....
Is 15€ een correcte prijs voor de Zaccharie 2011?
(05-07-2013 05:13 PM)shiraz schreef: [ -> ] (11-09-2012 11:28 PM)doc schreef: [ -> ]Sympathieke wijnbouwer ook trouwens, geeft graag wat uitleg over z'n wijnen en is een bescheiden wijnboer. En m'n woordkeuze is respectvol gekozen. Wat ik proefde op de jaarlijkse proeverij bij Boutelegier waren inderdaad stuk voor stuk lekkere Bojo's, klassiek en meer dan correct. Er ligt nog een Zaccharie in de kelder te rusten voor binnen een paar jaarkes....
Is 15€ een correcte prijs voor de Zaccharie 2011?
Ik dacht dat ik toch tegen de 20 euro betaalde ? Venne ?
Ja, dacht ook tegen de 20, maar was de 2009. 15 is wel een schoon prijzeke! 2011 wel wa sneller leegmaken:-)
Les Griottes de Brulhie 2010
Mooi fruit, veel materie en fraicheur, Bojo kan heel boeiend zijn...
88
Gisteren plaatste ik de 2013 en 2009 Sept Vignes naast elkaar.
De 2013 had een fijne neus, heel zuiver, aardbeienconfituur, mineraal, mooie kruidigheid ook. Heel veel fraicheur in de mond, behoorlijk subtiel met anderzijds genoeg sappigheid, mooi evenwicht, fijne zuurtjes, medium afdronk.
De 2009 had een opvallend donkerder kleur, ook weer kruidige toetsen maar hier rijp zwàrt fruit, floraliteit, amandel, wat stal. Mooi volume in de mond met een lijn van fijne zuurtjes die de rijpe materie blijvend ondersteunen. Eindigt wel droog.
De jaargang 2009 toonde zich in deze wijn (het rijpe zwarte fruit) maar toch bleef het geheel voldoende fris.
Heeft nog een aantal jaren potentieel en bewijst aldus de mooie bewaarkracht van de cru s in Beaujolais.
Les Griottes de Brulhié 2015 - Côte de Brouilly - Château Thivin
Eerste kennismaking met dit domein en dadelijk onder de indruk van de kwaliteit. Dit is zo maar geen Beaujolaiske maar een knappe gestructureerde bewaarwijn. Ik was er beter nog even afgebleven maar heb me opgeofferd in dienst van de wetenschap. Ik moest namelijk weten of ik dit nog ging bijkopen. Het antwoord is volmondig: ja, heel zeker!
Wat een kleur zeg! Boordevol fruit en griottes zitten er zeker in. Maar ook violet en wat kruidigheid en mineraliteit. Klein krachtpantsertje met fijne zuurtjes en lange afdronk. Zeer goed gemaakt.
En dat jaar ook. Doet echt wonderen daar in de Bojo.
(03-11-2017 08:48 PM)Fre schreef: [ -> ]En dat jaar ook. Doet echt wonderen daar in de Bojo.
Daar wordt 2014 nochtans als een groter jaar beschouwd en die wijnen zijn nu globaal gesproken ook wat genuanceerder en "klassieker". Ook 2016 is heel mooi en volgens de laatste berichten wordt ook 2017 een super jaar. Het mag ook wel eens voor deze streek. Sinds we met Lardy werken wordt er echt terug veel Bojo gedronken thuis!
Op proeverij wel overtuigd. 2015 is gewoon top in Bojo. Zou beste jaar zijn sinds 1947! Ik proef bij de betere domeinen geen zwoele wijnen maar wel fijne wijnen met veel materie en bewaarpotentieel. 2014 en 2016 zijn idd klassiekere jaren die dicht aanleunen bij 2015. Anders wel
Côte de Brouilly, La Chapelle, 2012
Vrijdag geopend samen met enkele andere wijnen. Licht gekoeld geserveerd
Geen notities genomen, dus enkel wat korte indrukken.
Fruitige neus, kersen, framboos en viooltjes.
Mooie balans van zuren.
Dag 2 bevestigt de indrukken van dag 1.
Ongewoon dat dit een tweede dag haalt in feite, drinkt heerlijk weg (;
Côtes de Brouilly, Les 7 Vignes 2016
Zoals ik in een het topic van Domaine Les Capréoles zei, is Jo's beschrijving ook zeer toepasselijk voor deze wijn op dag 1:
(11-07-2019 01:35 PM)vinejo schreef: [ -> ]De zuurtjes behandelden je tong zoals de gillende schare vrouwelijke fans in de jaren 60 de Beatles attaqueerden. De tong waarvan sprake bleef wezenloos en uitgeput achter.
Zeer hoog in zuren dus, zure krieken overheersen zowat alles.
Een nachtje in de frigo kan wonderen doen en zo geschiedde. De wijn voelt nog steeds vrij jong aan, maar de balans zit veel beter in evenwicht.
Meer rood fruit (kersen, aardbei, framboos), zuren zijn wat gaan liggen en deze wijn is een lekkernij geworden.
Ik wacht sowieso nog even met de volgende fles, over enkele jaren is dit à point.
(12-07-2019 06:07 PM)redacteur schreef: [ -> ]Côtes de Brouilly, Les 7 Vignes 2016
Zoals ik in een het topic van Domaine Les Capréoles zei, is Jo's beschrijving ook zeer toepasselijk voor deze wijn op dag 1:
(11-07-2019 01:35 PM)vinejo schreef: [ -> ]De zuurtjes behandelden je tong zoals de gillende schare vrouwelijke fans in de jaren 60 de Beatles attaqueerden. De tong waarvan sprake bleef wezenloos en uitgeput achter.
Zeer hoog in zuren dus, zure krieken overheersen zowat alles.
Een nachtje in de frigo kan wonderen doen en zo geschiedde. De wijn voelt nog steeds vrij jong aan, maar de balans zit veel beter in evenwicht.
Meer rood fruit (kersen, aardbei, framboos), zuren zijn wat gaan liggen en deze wijn is een lekkernij geworden.
Ik wacht sowieso nog even met de volgende fles, over enkele jaren is dit à point.
En alweer wordt aangetoond dat een wijn nóoit op de eerste dag mag veroordeeld worden. Hopelijk lezen sommigen mee
Echt wel een dikke wijn.
A lovely sniffing nose, er gaat toch zo ongelooflijk veel in om. Framboos, wat roosjes en een heerlijke minerale toets. Het zou een pinot noir kunnen zijn. In de mond ook een fantastische evenwicht. Hoe puur kan fruit zijn? En een koelte die je van 2015 niet zou verwachten. Recentelijk toch enkele grote wijnbouwers uit de streek gedronken maar deze Thivin profileert zich toch steeds meer en meer als mijn favoriet uit de streek, samen met all time darling Foillard.
haha, copy paste: ik drink hier net een Régnié van domaine des Capréoles, Sous la Croix 2018, zo lekker zacht rood fluwelig fruit.
Met dank aan Mr BaBo (Bandol Bojo...)
(27-05-2021 10:31 PM)Vince schreef: [ -> ]haha, copy paste: ik drink hier net een Régnié van domaine des Capréoles, Sous la Croix 2018, zo lekker zacht rood fluwelig fruit.
Met dank aan Mr BaBo (Bandol Bojo...)
Haha
Nochtans is de Sous la Croix een pure bewaarwijn, kan in zijn jeugd hoog in zuren zitten. Maar 2018 zal mss nét iets toegankelijker zijn.
@Fre: heb direct zin om nog eens zo n Thivin te openen maar heb enkel 16 liggen en zou die nog wat tijd willen geven.
PS: Toch Bouland niet vergeten bij uw all time favourites hè
Les Griottes de Brulhié, 2015
Gisteren hiervan een eerste fles geopend. Eerste indruk: "oei, deze is er nog niet klaar voor." Wijn kwam heel gesloten voor de dag, dus meteen de karaf in voor een zuurstofkuur van 2 à 3 uur.
Tweemaal blind voorgeschoteld en tweemaal een proever die in Bourgogne zat. En met rede: dit plaats je vandaag na openen niet in Beaujolais. Sowieso toont deze wijn zich nu nog vrij terughoudend. Timide fruit en een subtiele, nobele houttoets in de neus. In de mond gestructureerd, redelijk veel materie, maar je voelt dat de wijn zich nog niet geeft.
Ettelijke uren later ontplooide de wijn zich al wat meer, waardoor er wel een Beaujolais-profiel merkbaar werd. Misschien dat deze zich op dag twee verder ontbolstert? Ik dacht dat er nog wat in de fles zat?
Vooral een wijn met toekomst op dit moment, die nog enkele jaren nodig heeft. Maar alles wijst op een mooie toekomst.
(17-10-2021 05:28 PM)redacteur schreef: [ -> ]Les Griottes de Brulhié, 2015
Gisteren hiervan een eerste fles geopend. Eerste indruk: "oei, deze is er nog niet klaar voor." Wijn kwam heel gesloten voor de dag, dus meteen de karaf in voor een zuurstofkuur van 2 à 3 uur.
Tweemaal blind voorgeschoteld en tweemaal een proever die in Bourgogne zat. En met rede: dit plaats je vandaag na openen niet in Beaujolais. Sowieso toont deze wijn zich nu nog vrij terughoudend. Timide fruit en een subtiele, nobele houttoets in de neus. In de mond gestructureerd, redelijk veel materie, maar je voelt dat de wijn zich nog niet geeft.
Ettelijke uren later ontplooide de wijn zich al wat meer, waardoor er wel een Beaujolais-profiel merkbaar werd. Misschien dat deze zich op dag twee verder ontbolstert? Ik dacht dat er nog wat in de fles zat?
Vooral een wijn met toekomst op dit moment, die nog enkele jaren nodig heeft. Maar alles wijst op een mooie toekomst.
Alweer een Bojo die ons naar Bourgogne leidde, had ik nochtans niet eerder gehad bij Thivin. Het waren vooral de toets van cederhout en de bleke kleur die Bourgognesk aandeden.
Maar zoals vermeld, een uur of 5 later was de neus Bojo à gogo.
Er is idd nog in de fles, heb zonet de Lignier Michelot opgedronken en straks waag ik me nog even aan de Thivin.
Ik moet wel toegeven dat ik een dag na een degustatie nooit veel zin heb in wijn…maar k zal mij forceren, beloofd
(17-10-2021 07:36 PM)vinejo schreef: [ -> ] (17-10-2021 05:28 PM)redacteur schreef: [ -> ]Les Griottes de Brulhié, 2015
Gisteren hiervan een eerste fles geopend. Eerste indruk: "oei, deze is er nog niet klaar voor." Wijn kwam heel gesloten voor de dag, dus meteen de karaf in voor een zuurstofkuur van 2 à 3 uur.
Tweemaal blind voorgeschoteld en tweemaal een proever die in Bourgogne zat. En met rede: dit plaats je vandaag na openen niet in Beaujolais. Sowieso toont deze wijn zich nu nog vrij terughoudend. Timide fruit en een subtiele, nobele houttoets in de neus. In de mond gestructureerd, redelijk veel materie, maar je voelt dat de wijn zich nog niet geeft.
Ettelijke uren later ontplooide de wijn zich al wat meer, waardoor er wel een Beaujolais-profiel merkbaar werd. Misschien dat deze zich op dag twee verder ontbolstert? Ik dacht dat er nog wat in de fles zat?
Vooral een wijn met toekomst op dit moment, die nog enkele jaren nodig heeft. Maar alles wijst op een mooie toekomst.
Alweer een Bojo die ons naar Bourgogne leidde, had ik nochtans niet eerder gehad bij Thivin. Het waren vooral de toets van cederhout en de bleke kleur die Bourgognesk aandeden.
Maar zoals vermeld, een uur of 5 later was de neus Bojo à gogo.
Er is idd nog in de fles, heb zonet de Lignier Michelot opgedronken en straks waag ik me nog even aan de Thivin.
Ik moet wel toegeven dat ik een dag na een degustatie nooit veel zin heb in wijn…maar k zal mij forceren, beloofd
En toch nog genoten van een laatste glaasje…
Minerale toetsen nu, rood fruit, en die geglazuurde koekjes met koffie-met-melk kleur, wie oud genoeg is weet welke ik bedoel..
De mond is niks geoxideerd, integendeel heel fris met mooie structuur en zuurtjes. Nu wel wat droogtrekking naar het einde toe.
Bevestiging, de kwaliteit van deze wijn overstijgt zijn prijs.
Sept Vignes, 2016
De Sept Vignes toonde zich kersenrood in het glas met een heel lichte verkleuring aan de rand en verwelkomde me vervolgens met een serieuze portie reductie: zwavel en stalgeur. Na stevig walsen waaide dit gelukkig over, maar gaf de wijn nog niet zo veel prijs. Eerst een aardse toets en sous-bois in de neus. Discreet fruit op de achtergrond, bosaardbei, framboos, kers. Vervolgens ook een rokerige toets en wat rozengeur. De wijn leek me wat te pinoteren.
In de mond was de wijn wel ready to go. Aanzet op voornamelijk rood fruit (aardbei, framboos) met ook wat kers. Later op de avond kwam daar nog een mooie, kruidige toets bij. Heel fijne, sappige zuren gekoppeld aan fijne, grotendeels versmolten tannines. Zijdezacht en vederlicht, maar toch gestructureerd. De wijn toonde een heel mooi evenwicht en vormde zowat de antithese van de onstuimigheid van de Diaclase. De middellange afdronk is opnieuw op het rode fruit.
Op dag 2 was de reductie volledig opgeklaard en kwam er heel puur rood fruit naar de voorgrond. In de mond nog steeds dezelfde kwaliteit als op dag 1, misschien nog wat aan lengte gewonnen. De wijn toonde zich alvast een stuk minder geëvolueerd. Heel lekker.
La Chapelle 2019
gestoofd rood fruit, in de mond gebald, rijp (13,5%), maar toch een frisse ondertoon. Hier zit veel in maar het komt er nog helemaal niet uit. Lekker maar nog niet gelaagd. Meer kan ik er niet over zeggen. Geduld, komt zeker goed.
In de marge, ik hou van dat etiket, het heeft echt een smoel.
(19-03-2022 08:03 PM)Vince schreef: [ -> ]La Chapelle 2019
gestoofd rood fruit, in de mond gebald, rijp (13,5%), maar toch een frisse ondertoon. Hier zit veel in maar het komt er nog helemaal niet uit. Lekker maar nog niet gelaagd. Meer kan ik er niet over zeggen. Geduld, komt zeker goed.
In de marge, ik hou van dat etiket, het heeft echt een smoel.
Das al direct een serieuze knaap om zo jong te drinken.
Vandaag in 'Bourgogne Aujourd'hui':
2020 Château Thivin Côte de Brouilly Cuvée Zaccharie krijgt voor het eerst de volle 20 punten.
De topper uit het gamma van Thivin nog nooit in het glas gehad. De prijs begint dan ook al goed aan te dikken voor een Beaujolais (35€) maar ik ben toch vlug over stag gegaan en er 2 besteld
(12-10-2022 01:55 AM)jr02 schreef: [ -> ]Vandaag in 'Bourgogne Aujourd'hui':
2020 Château Thivin Côte de Brouilly Cuvée Zaccharie krijgt voor het eerst de volle 20 punten.
De topper uit het gamma van Thivin nog nooit in het glas gehad. De prijs begint dan ook al goed aan te dikken voor een Beaujolais (35€) maar ik ben toch vlug over stag gegaan en er 2 besteld
Dju, heb ik niet liggen. Én ook nog nooit geproefd denk ik.
(12-10-2022 01:34 PM)vinejo schreef: [ -> ] (12-10-2022 01:55 AM)jr02 schreef: [ -> ]Vandaag in 'Bourgogne Aujourd'hui':
2020 Château Thivin Côte de Brouilly Cuvée Zaccharie krijgt voor het eerst de volle 20 punten.
De topper uit het gamma van Thivin nog nooit in het glas gehad. De prijs begint dan ook al goed aan te dikken voor een Beaujolais (35€) maar ik ben toch vlug over stag gegaan en er 2 besteld
Dju, heb ik niet liggen. Én ook nog nooit geproefd denk ik.
Ikke ben helaas ook nog niet verder geraakt dan de 'Sept Vignes'. Nog wat 2015 van liggen maar hier wacht ik nog een jaartje of 2 mee.
Maar de Zaccharie vergelijken met een Grand Cru Bourgogne... dan wil ik daar wel eens 35€ voor geven, al is het een Beaujolais
...en nu nog geduld hebben, veel geduld