(01-01-2015 09:35 PM)don quichotte schreef: [ -> ]Château La Lagune 1990; de beste wijn die ik in 2015 heb gedronken.
Ik vond dat die Château Beychevelle 2005 ruim overtrof die ik ook in het glas had.
Ouders op bezoek @Durbuy, een heerlijke nazomerse zaterdag en het ons gemakkelijk gemaakt en een menu besteld bij Durbuy d'O.
Kalfzwezerik 'krokant goudgebakken' / hanekampaddestoel / aardappelgnocchi
De keuze qua wijnen beperkt er zich tot een kleine 100 in ons familie-huisje maar mijn vader wist dat er nog een
Lagune 1990 moest liggen en vond het nu wel eens tijd dat deze op tafel kwam.
Volgens Don Quichotte, de beste wijn die hij in 2015 dronk... bijna 10 jaar later laat deze zeker ook een grootse indruk na
Zijn leeftijd geeft hij prijs in zijn kleur en het waterig randje maar vanaf dan is het pure verwennerij en genot. Bordeaux-neus pur sang bij de eerste 'geurteug' met toast, champignons, leder en ietwat bosbes die nog komt piepen.... De aanzet in de mond is fijn en delicaat met een overheersend traktaat van de zoetpapillen met pruim, chocolade en nog iets meer compote-zwart-fruit dan in de neus. Tannines mooi versmolten, nog voldoende aciditeit en volume. Medium-body, niet echt 'de' match met de kalfszwezerik maar dat zal ons worst wezen. Het was genieten voor zolang het kon. Prompt na het ontkurken een staande ovatie maar de verzuring trad vlug op. Maar dit werd tijdig vermeden
Hoeft zeker niet langer de kelder in
Eindigen deden we met een fles die nu toch al meer dan een jaar reeds werd ontdaan van zijn wax-zegel en ons al menig avonden voorzag van hemels genot:
D'Oliveiras Madeira Boal 1977 (geboorte jaar van mijn zus)
Op de malvasia na, de zoetste Madeire en steevast opgediend met een stukje Stilton.
Gekarameliseerde nootje, abricoos, vijgjes, honing, marzepijn... en zo kan je nog een tijdje doorgaan. Voor de liefhebbers die af en toe eens een glaasje zoet kunnen smaken... maak van uw hart een steen en koop er eens eentje, doe je jaren mee en het is een beleving. Ik verplicht mijzelf er ook toe om af en toe eens een budgetje te voorzien voor wat zoet. Een kelder vol rood, wit in alle jaren en streken maar eens wat zoet op tafel toveren doet vele niet wijn-minnend publiek smelten en liefhebbers spijt hebben dat ze er niet meer van hebben
.
En ga voor het echte werk, nen stevige vintage. Of voor de jonge gasten, koop nu iets tussen 2000 of 2006 waar je iets van 100 à 120€ voor betaald en vergeet ze in de kelder. Tip voor de Sint of Kerstboom