wijnliefhebbers

Volledige versie: Domaine Fournier Bourgogne
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2 3 4
MIND-BLOWING PINOT NOIR 2011 DOMAINE JEAN FOURNIER

Het is de tweede keer dan Pinot Noir mij helemaal van mijn sokken blaast. Domaine Fournier uit Marsannay, een wijnstreek in de Bourgogne die wat miskend is gebleven. Deze cuvée is de instapcuvée maar hij wordt wel gemaakt van stokken die meer dan 40 jaar oud zijn, met lage opbrengsten en biodynamisch geteeld en gevinifieerd.

Wat een onstuimige rakker is dit in de neus. Ik word onmiddellijk getroffen door een bescheiden animaliteit, wat leer, rauw vlees en een vleugje zweet ("stinkevoeten" waar een gezonde dosis Brett niet vreemd zal aan zijn). Dit alles is mooi omgeven door fris donker fruit en vlierbessenconfituur. Het is een hele rijke neus. Ik heb nog viooltjes, peper en kruidnagel, nootjes (amandel, pinda) en iets ondefinieerbaars dat ik na een tijdje thuis wijs als kerriepoeder.

In de mond terug dat licht animale, sappig fruit (een mond vol blauwe bessen, rijpe kersen en prikkelende aalbessen), kruidigheid en die prachtige en structurerende zuren waar Pinot Noir heel soms heel groot in is. Deze wijn is iets unieks, hij leidt naar een nieuwe smaakdimensie, brengt iets nieuws, creëert iets. En die esthetische balans!

In het wijntijdschrift "Bourgogne Aujourd'hui" kreeg de 2010 versie van deze wijn -dat lees ik deze avond- 18/20 en deze 2011 zou nog beter zijn. De wijn kost -hou je vast- 12,50 euro applausapplausapplaus. Ik vergeleek hem met veel duurdere cuvées (dubbel of meer), deze cuvée stak er, op dat moment van het proeven, met kop en schouders bovenuit. Maar dat weten we ondertussen: de correlatie tussen prijs en kwaliteit is in de wijnwereld ver te zoeken.
(21-10-2012 08:16 PM)de populist schreef: [ -> ]MIND-BLOWING PINOT NOIR 2011 DOMAINE JEAN FOURNIER

Het is de tweede keer dan Pinot Noir mij helemaal van mijn sokken blaast. Domaine Fournier uit Marsannay, een wijnstreek in de Bourgogne die wat miskend is gebleven. Deze cuvée is de instapcuvée maar hij wordt wel gemaakt van stokken die meer dan 40 jaar oud zijn, met lage opbrengsten en biodynamisch geteeld en gevinifieerd.

Wat een onstuimige rakker is dit in de neus. Ik word onmiddellijk getroffen door een bescheiden animaliteit, wat leer, rauw vlees en een vleugje zweet ("stinkevoeten" waar een gezonde dosis Brett niet vreemd zal aan zijn). Dit alles is mooi omgeven door fris donker fruit en vlierbessenconfituur. Het is een hele rijke neus. Ik heb nog viooltjes, peper en kruidnagel, nootjes (amandel, pinda) en iets ondefinieerbaars dat ik na een tijdje thuis wijs als kerriepoeder.

In de mond terug dat licht animale, sappig fruit (een mond vol blauwe bessen, rijpe kersen en prikkelende aalbessen), kruidigheid en die prachtige en structurerende zuren waar Pinot Noir heel soms heel groot in is. Deze wijn is iets unieks, hij leidt naar een nieuwe smaakdimensie, brengt iets nieuws, creëert iets. En die esthetische balans!

In het wijntijdschrift "Bourgogne Aujourd'hui" kreeg de 2010 versie van deze wijn -dat lees ik deze avond- 18/20 en deze 2011 zou nog beter zijn. De wijn kost -hou je vast- 12,50 euro applausapplausapplaus. Ik vergeleek hem met veel duurdere cuvées (dubbel of meer), deze cuvée stak er, op dat moment van het proeven, met kop en schouders bovenuit. Maar dat weten we ondertussen: de correlatie tussen prijs en kwaliteit is in de wijnwereld ver te zoeken.

Prikkelende aalbessen en even prikkelende TN! Je wordt nog lid van de sekte van de Bourgognofielen ! Wink
@ Stefaan'

Ik vraag me af als je de wijnen "Clos du Roy" en "Croix Violettes" ook van Jean Fournier zou drinken wat je dan nog meer zou kunnen schrijven.
Beide wijnen zitten volgens mij nog in een veel hogere lade.
In ieder geval een prachtige TN.
Interessant is , toen ik deze wijn voor het eerst dronk dat de omstaanders me verwonderd aankeken toen ik sprak over animale toetsen.Cool
(21-10-2012 08:57 PM)don quichotte schreef: [ -> ]@ Stefaan'

Ik vraag me af als je de wijnen "Clos du Roy" en "Croix Violettes" ook van Jean Fournier zou drinken wat je dan nog meer zou kunnen schrijven.
Beide wijnen zitten volgens mij nog in een veel hogere lade.
In ieder geval een prachtige TN.
Interessant is , toen ik deze wijn voor het eerst dronk dat de omstaanders me verwonderd aankeken toen ik sprak over animale toetsen.Cool

Ik ben niet zeker Louis, dat die mij meer zullen aanspreken (jou blijkbaar wel). Ik heb er de Fournier Gevrey Chambertin 2010 naast geproefd, die sprak mij een stuk minder aan (maar wel veel meer bewaarvermogen en materie). Die was een stuk duurder. Ik heb de Croix Violettes gekocht om later te proeven. Zitten die andere wijnen in mijn smaak in een hogere lade. Dat zal moeten blijken. Hopelijk, want dat belooft! Ik heb toch nie geschreven dat het de beste wijn is die ik ooit gedronken heb hé cheers
Bij Vaneccelpoel hebben ze van deze man "Les Echezots" en de "Croix Violettes". Op een papiertje in de winkel stond geschreven: "Na jaren zoeken eindelijk een rode Bourgogne van hoog niveau. Zeer aromatisch, met perfecte balans." Deed me twijfelen, misschien toch eens proberen Smile Beide onder de 30 euro.
Was deze avond nog een goedkope Bourgogne aan het zoeken omdat ik maar 1 fles Bourgogne in men bezit heb. Thanks voor de tip! Staat op de wishlist..
(21-10-2012 08:57 PM)don quichotte schreef: [ -> ]@ Stefaan'

Ik vraag me af als je de wijnen "Clos du Roy" en "Croix Violettes" ook van Jean Fournier zou drinken wat je dan nog meer zou kunnen schrijven.
Beide wijnen zitten volgens mij nog in een veel hogere lade.
In ieder geval een prachtige TN.
Interessant is , toen ik deze wijn voor het eerst dronk dat de omstaanders me verwonderd aankeken toen ik sprak over animale toetsen.Cool
En nog iets: het zou niet de eerste keer zijn dat ik weg ben van een goedkopere wijn van een uitstekend huis en de duurdere wijnen mij minder aanspreken (in dit geval weet ik het nog niet). Ik herinner mij een dure barolo-degustatie met een in Nebbiolo gedrenkt stuk rosbief. Wel, ik heb de hele avond gedronken van de zogezegd mindere en goedkoopste wijn (Vietti Perbacco) die op de rosbief was gegoten; ik vond de duurdere Nebbiolo's gewoon minder lekker. Ik weet dat sommige zullen verwachten dat ik de duurdere wijnen beter vind, meer concentratie, meer hout, meer dit en meer dat, fantastische terroirs etc. . Wel, dat kan me allemaal niet schelen. Wat ik fantastisch vind, is wat ik fantastisch vind. En dat is persoonlijk, uiteraard.
Groot gelijk, de populist!
Stonden vrijdagavond op de proeftafel: 3 wijnen van het domein Jean Fournier
1. Marsannay 2010 Domaine de la Cave au Loups ( 12.99 €)
2. Bourgogne “pinot noir” 2011 (12,50€) wijn afkomstig van de AOC Marsannay rosé van stokken van méér dan 40 jaar.
3. Côte de Nuits Villages "Croix Violettes" 2010 (25,85€) Afkomstig van een perceel geheel beplant met méér dan 60 jaar oude stokken aan de voet van het Château de Brochon, net buiten de appelatie Gevrey-Chambertin.

Drie wijnen die door hun geur zich laten herkennen dat ze uit dezelfde stal komen. Wijnbouw die actueel in een overgangsfase zit naar biologisch beheer en vinificatie.

De Marsannay 2010 Domaine de la Cave au Loups; de minste van de drie ; heeft minder aan concentratie dan de Bourgogne “pinot noir” 2011.Ook is zijn aciditeit hoger dan deze laatste.Jong te drinken.

De Bourgogne “pinot noir” 2011 is al zeer toegankelijk. Deze 2011overklast duidelijk de voorgaande.
Opmerkelijk is dat in deze jaargang ; als zwak betiteld, zo’n hoog niveau wordt gehaald.( zie ook hierboven de riante omschrijving van “de populist”.

De derde wijn Côte de Nuits Villages "Croix Violettes" 2010.
Wijn van zeer hoog niveau. Zeer dense kleur in vergelijking met de twee voorgaande. Complexe neus maar nog gesloten. ( tertiair, animaal; turf…..) Zwart fruit in zijn smaakpallet en een krachtige bijblijvende afdronk met tannines ondersteund door een juiste dosering van zuur. Een wijn met body. Eindelijk nog eens een echte bewaarwijn uit de Bourgogne. Binnen 5 a 10 jaar verwacht ik hier een pracht van een wijn.
De 2009 van deze wijn werd op eenzelfde niveau gewaardeerd als "Le Grand Maupertuis" 2010 van Anne Gros , Chambertin Clos de Bèze 2010 van Frédéric Magnien.
Voor de rest ga ik niet teveel reclame maken voor deze wijn.Rolleyes
watte De referenties kunnen tellen, Gros, Magnien, ...doet me serieus de ogen openen. Ik ga er dringend eens eentje moeten bemachtigen. Wie stuurt me ééntje op ? Smile
Zonet de jean fournier marsannay 2011 cuvee st urbain aan het proeven . Mooie kersenrode kleur, qua aroma's rijp rood fruit, snoeperig, mineraliteit, geen houtlagering oftewel heel beperkt in oude foeder, kruidigheid. Afdronk is sappig, fruit met fijne aciditeit en mooie tanines. Wat maakt deze man toch mooie wijnen ! Elke slok doet je nagenieten en vragen op nog eens te proberen. Gekocht op het domein afgelopen zomer en ik heb er spijt van dat ik hiervan niet meer gekocht heb. Perfect met een stukje kalfsgebraad en jonge lentegroentjes.
Wijnen zijn bb te verkrijgen via Holar & Isca:
http://www.holar-isca.be/nl/webshop/fran...-cote.html

Scherp geprijsd, lijkt me

Iemand ervaring mee? Zijn blijkbaar van rond Hoeilaart & maar ben zelf niet van die streek
Inderdaad scherp geprijsd , wel oudere jaartallen, ben er nog niet geweest
De 2010 clos du roy aan 18,6 euro. Binnendoen zou ik zeggen, want en de kwantiteit en de prijzen worden er niet beter op.......
(12-03-2014 09:21 PM)peter schreef: [ -> ]Inderdaad scherp geprijsd , wel oudere jaartallen, ben er nog niet geweest
De 2010 clos du roy aan 18,6 euro. Binnendoen zou ik zeggen, want en de kwantiteit en de prijzen worden er niet beter op.......

sssssst Peter, niet teveel reclame maken. Wink
(12-03-2014 10:13 PM)don quichotte schreef: [ -> ]
(12-03-2014 09:21 PM)peter schreef: [ -> ]Inderdaad scherp geprijsd , wel oudere jaartallen, ben er nog niet geweest
De 2010 clos du roy aan 18,6 euro. Binnendoen zou ik zeggen, want en de kwantiteit en de prijzen worden er niet beter op.......

sssssst Peter, niet teveel reclame maken. Wink
Vergeet de gewone Bourgogne Marsannay nie gasten, maar een euro of 13 en fantastisch. De 2011 vind ik zelf een stuk beter dan de 2012, er zijn nog flessen 2011 bij de Werner (Leuvin).
Marsannay 'Clos du roy' 2009

Net na ontkurken een jammy neus en een stugge wijn die erg 'compot' aandeed.

Twee uur later opgebloeid. Eerst besjes en framboos. Licht kruidig ook. Daarna meer leder en bos, kreupelhout. Op een bepaald moment ook wat rubber. Dan weer niet. Marsepein. Streling in de mond. Zoete, zure en bittere toetsen door elkaar. Een schouwspel. Wil hem morgen en misschien overmorgen ook nog eens proberen maar weet dat dit niet zal lukken.
Objectief gezien zou ik mijn volgende nog wat moeten laten liggen. Maar ook dit zal me niet lukken... 91+
(07-10-2015 08:16 PM)Fre schreef: [ -> ] Marsannay 'Clos du roy' 2009

Net na ontkurken een jammy neus en een stugge wijn die erg 'compot' aandeed.

Twee uur later opgebloeid. Eerst besjes en framboos. Licht kruidig ook. Daarna meer leder en bos, kreupelhout. Op een bepaald moment ook wat rubber. Dan weer niet. Marsepein. Streling in de mond. Zoete, zure en bittere toetsen door elkaar. Een schouwspel. Wil hem morgen en misschien overmorgen ook nog eens proberen maar weet dat dit niet zal lukken.
Objectief gezien zou ik mijn volgende nog wat moeten laten liggen. Maar ook dit zal me niet lukken... 91+

Heb de "Clos du Roy" 2009 van Fournier reeds vrij vroeg na zijn uitbrengen in 2012 gedronken. Dat "jammy" gevoel had ik toen ook reeds. Superrijp rood fruit, mooie zuren, mooi in evenwicht alhoewel toen nog zeer jong natuurlijk. Ook heel donker voor een Pinot Noir. Maar ik vond het dan ook al een heel lekkere wijn. We hebben toen in onze wijnclub dezelfde avond ook de "Cuvée Saint-Urbain" 2009 van Fournier geproefd. Ook bij deze wijn goeie impressies. Heel goed domein, tout court!
Wil wel s gans z'n gamma afgaan. Recente jaargangen zijn wel iets duurder dan paar jaar geleden geworden.
(07-10-2015 10:30 PM)Fre schreef: [ -> ]Wil wel s gans z'n gamma afgaan. Recente jaargangen zijn wel iets duurder dan paar jaar geleden geworden.

Die "iets" is wel "heel wat" zie ik nu. Ik heb de Cuvée Saint-Urbain 3 jaar geleden bij "La Cave des Oblats" in Luik gekocht aan € 16 en nu staat hij daar € 21. Blijkbaar vallen de wijnen van Fournier bij heel wat mensen in de smaak en doen ze daar in Marsannay ook lustig mee met de prijsverhogingen in de rest van de Bourgogne.
Clos du Roy, Champs-Perdrix en nog een aantal andere zouden aanvraag tot 1ier cru hebben ingediend. Dat zal de prijs alleen maar nog verder de lucht in stuwen.
Volgende climats zijn intussen goedgekeurd en zullen waarschijnlijk vanaf 2017 als premier cru mogen gebotteld worden: Clos du Roy, Les Longeroies, En la Montagne, Es Chezots, Charme aux Prètres, En Boivin, Grasses Têtes, Clos de Jeu, Saint Jacques (enkel rood), Favières, Champs Salomon, Genelières, Le Clos (enkel wit) en Champs Perdrix.
Het lijkt me vrij normaal dat wijnen van dergelijke klasse ook een faire prijs vragen. De laatste jaren maakte Laurent absoluut schitterende wijnen en 2014 is m.i. zijn mooiste jaar ooit (wellicht omdat ik zelf een oogje in het zeil hield tijdens de oogst;-)).
Elk jaar is er een nieuwe investering in kwaliteit, van nieuwe vaten van de beste tonneliers, tot table vibrante, tapis roulant, vorig jaar nieuwe egrappoir, dit jaar een trieuse op basis van soortelijk gewicht enzovoort.

Het verbaast me telkens weer dat wijnliefhebbers er geen graten in zien om enorme bedragen uit te geven aan zwaar overschatte marketing wijnen uit Saint-Julien of Pauillac, maar wel zeuren dat de betere wijnen uit Bourgogne, Piëmonte, Toscane of elders zo duur zouden zijn.
Zelfs de premier crus Bordeaux oogsten zelden minder dan 45hl/ha, Laurent haalt meestal amper 30hl en dan merendeels nog van veel oudere wijngaarden en/of dichtere aanplant (tot 13000st/ha).

Kan iemand mij dat eens uitleggen?
(04-01-2016 06:22 PM)wvd schreef: [ -> ]Volgende climats zijn intussen goedgekeurd en zullen waarschijnlijk vanaf 2017 als premier cru mogen gebotteld worden: Clos du Roy, Les Longeroies, En la Montagne, Es Chezots, Charme aux Prètres, En Boivin, Grasses Têtes, Clos de Jeu, Saint Jacques (enkel rood), Favières, Champs Salomon, Genelières, Le Clos (enkel wit) en Champs Perdrix.
Het lijkt me vrij normaal dat wijnen van dergelijke klasse ook een faire prijs vragen. De laatste jaren maakte Laurent absoluut schitterende wijnen en 2014 is m.i. zijn mooiste jaar ooit (wellicht omdat ik zelf een oogje in het zeil hield tijdens de oogst;-)).
Elk jaar is er een nieuwe investering in kwaliteit, van nieuwe vaten van de beste tonneliers, tot table vibrante, tapis roulant, vorig jaar nieuwe egrappoir, dit jaar een trieuse op basis van soortelijk gewicht enzovoort.

Het verbaast me telkens weer dat wijnliefhebbers er geen graten in zien om enorme bedragen uit te geven aan zwaar overschatte marketing wijnen uit Saint-Julien of Pauillac, maar wel zeuren dat de betere wijnen uit Bourgogne, Piëmonte, Toscane of elders zo duur zouden zijn.
Zelfs de premier crus Bordeaux oogsten zelden minder dan 45hl/ha, Laurent haalt meestal amper 30hl en dan merendeels nog van veel oudere wijngaarden en/of dichtere aanplant (tot 13000st/ha).

Kan iemand mij dat eens uitleggen?

Dank voor de info over de percelen, Werner, zeer interessant is dat. Ik dronk vorige week woensdag nog een Favieres 2009 Marsannay van Guyot, mooie wijn maar (nog) geen premier cru niveau.
Voor wat betreft je vraag om uitleg, wel, ik denk dat je daar gewoonweg van een volledig verkeerde stelling uitgaat. Ik kan je garanderen dat er op dit forum bijzonder weinig liefhebbers zijn die 'enorme' bedragen uitgeven voor een fles Bordeaux. De uitzonderingen (een stuk of twee ;-) ) bevestigen de regel. Als ik kijk naar de prijzen van de betere cuvees bij Fournier (25 euro, en dan heb ik het nog niet eens over de Gevrey die 35 kost) lijkt dat bedrag me een meer realistische inschatting van wat hier maximaal aan een Bordeaux wordt uitgegeven. Weinigen geven meer dan 30 euro voor een fles, of het nu Bordeaux is of Bourgogne. Gewoonweg omdat wijnliefhebbers (en daar had je het toch over) weten hoeveel lekkers er tussen 10 en 25 euro gemaakt wordt. Zeker hier op het forum slaagt men er ook in om de koopjes op te zoeken voor Bordeaux (iets wat minder of niet wordt gedaan voor Bourgogne omdat die niet in de grootdistributie verkocht worden), zodat voor 30 euro soms wel eens de top van de streek kan worden aangekocht. Op premier crus wordt er natuurlijk al lang niet meer gefixeerd. Verwar aub de beleggers niet met de wijnliefhebbers.
Persoonlijk was mijn duurste Bordeaux- aankoop dit jaar een Haut Bailly 2012, ik betaalde 42 euro (was iets van 30% korting dacht ik). Daarvoor heb ik dan wel een fles uit het pure topsegment van de streek ("kenners" weten dat deze wijn de premier crus evenaart). Voor 42 euro kan ik een premier cru kopen in Bourgogne, voor een Grand Cru zal ik een paar tientallen euro moeten bijleggen.. (Tenzij je ter plaatse gaat natuurlijk - vandaar het advies dat ik steeds geef: koop uw betere Bordeaux in de koopjes bij de warenhuizen, koop uw betere Bourgogne.. in de streek zelf - sorry Werner en Leuvin - maar goed, al de rest mogen ze in de kleinhandel kopen ;-)
(04-01-2016 08:17 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(04-01-2016 06:22 PM)wvd schreef: [ -> ]Volgende climats zijn intussen goedgekeurd en zullen waarschijnlijk vanaf 2017 als premier cru mogen gebotteld worden: Clos du Roy, Les Longeroies, En la Montagne, Es Chezots, Charme aux Prètres, En Boivin, Grasses Têtes, Clos de Jeu, Saint Jacques (enkel rood), Favières, Champs Salomon, Genelières, Le Clos (enkel wit) en Champs Perdrix.
Het lijkt me vrij normaal dat wijnen van dergelijke klasse ook een faire prijs vragen. De laatste jaren maakte Laurent absoluut schitterende wijnen en 2014 is m.i. zijn mooiste jaar ooit (wellicht omdat ik zelf een oogje in het zeil hield tijdens de oogst;-)).
Elk jaar is er een nieuwe investering in kwaliteit, van nieuwe vaten van de beste tonneliers, tot table vibrante, tapis roulant, vorig jaar nieuwe egrappoir, dit jaar een trieuse op basis van soortelijk gewicht enzovoort.

Het verbaast me telkens weer dat wijnliefhebbers er geen graten in zien om enorme bedragen uit te geven aan zwaar overschatte marketing wijnen uit Saint-Julien of Pauillac, maar wel zeuren dat de betere wijnen uit Bourgogne, Piëmonte, Toscane of elders zo duur zouden zijn.
Zelfs de premier crus Bordeaux oogsten zelden minder dan 45hl/ha, Laurent haalt meestal amper 30hl en dan merendeels nog van veel oudere wijngaarden en/of dichtere aanplant (tot 13000st/ha).

Kan iemand mij dat eens uitleggen?

Dank voor de info over de percelen, Werner, zeer interessant is dat. Ik dronk vorige week woensdag nog een Favieres 2009 Marsannay van Guyot, mooie wijn maar (nog) geen premier cru niveau.
Voor wat betreft je vraag om uitleg, wel, ik denk dat je daar gewoonweg van een volledig verkeerde stelling uitgaat. Ik kan je garanderen dat er op dit forum bijzonder weinig liefhebbers zijn die 'enorme' bedragen uitgeven voor een fles Bordeaux. De uitzonderingen (een stuk of twee ;-) ) bevestigen de regel. Als ik kijk naar de prijzen van de betere cuvees bij Fournier (25 euro, en dan heb ik het nog niet eens over de Gevrey die 35 kost) lijkt dat bedrag me een meer realistische inschatting van wat hier maximaal aan een Bordeaux wordt uitgegeven. Weinigen geven meer dan 30 euro voor een fles, of het nu Bordeaux is of Bourgogne. Gewoonweg omdat wijnliefhebbers (en daar had je het toch over) weten hoeveel lekkers er tussen 10 en 25 euro gemaakt wordt. Zeker hier op het forum slaagt men er ook in om de koopjes op te zoeken voor Bordeaux (iets wat minder of niet wordt gedaan voor Bourgogne omdat die niet in de grootdistributie verkocht worden), zodat voor 30 euro soms wel eens de top van de streek kan worden aangekocht. Op premier crus wordt er natuurlijk al lang niet meer gefixeerd. Verwar aub de beleggers niet met de wijnliefhebbers.
Persoonlijk was mijn duurste Bordeaux- aankoop dit jaar een Haut Bailly 2012, ik betaalde 42 euro (was iets van 30% korting dacht ik). Daarvoor heb ik dan wel een fles uit het pure topsegment van de streek ("kenners" weten dat deze wijn de premier crus evenaart). Voor 42 euro kan ik een premier cru kopen in Bourgogne, voor een Grand Cru zal ik een paar tientallen euro moeten bijleggen.. (Tenzij je ter plaatse gaat natuurlijk - vandaar het advies dat ik steeds geef: koop uw betere Bordeaux in de koopjes bij de warenhuizen, koop uw betere Bourgogne.. in de streek zelf - sorry Werner en Leuvin - maar goed, al de rest mogen ze in de kleinhandel kopen ;-)

Beter zou ik het niet kunnen verwoorden applaus. Ik ben een heel groot Bordeaux liefhebber (vooral van Médoc wijnen) en ook hier maximum bedragen van rond de 40 à 50 Euro (op enkele uitzonderingen na) en dat zijn absolute topwijnen. Er is zoveel moois te vinden in Bordeaux zelfs in het grote Médoc en Saint-Emilion voor prijzen tussen de 15 en 35 Euro en daar zitten heel veel toppertjes tussen!
(04-01-2016 06:22 PM)wvd schreef: [ -> ]Volgende climats zijn intussen goedgekeurd en zullen waarschijnlijk vanaf 2017 als premier cru mogen gebotteld worden: Clos du Roy, Les Longeroies, En la Montagne, Es Chezots, Charme aux Prètres, En Boivin, Grasses Têtes, Clos de Jeu, Saint Jacques (enkel rood), Favières, Champs Salomon, Genelières, Le Clos (enkel wit) en Champs Perdrix.
Het lijkt me vrij normaal dat wijnen van dergelijke klasse ook een faire prijs vragen. De laatste jaren maakte Laurent absoluut schitterende wijnen en 2014 is m.i. zijn mooiste jaar ooit (wellicht omdat ik zelf een oogje in het zeil hield tijdens de oogst;-)).
Elk jaar is er een nieuwe investering in kwaliteit, van nieuwe vaten van de beste tonneliers, tot table vibrante, tapis roulant, vorig jaar nieuwe egrappoir, dit jaar een trieuse op basis van soortelijk gewicht enzovoort.

Het verbaast me telkens weer dat wijnliefhebbers er geen graten in zien om enorme bedragen uit te geven aan zwaar overschatte marketing wijnen uit Saint-Julien of Pauillac, maar wel zeuren dat de betere wijnen uit Bourgogne, Piëmonte, Toscane of elders zo duur zouden zijn.
Zelfs de premier crus Bordeaux oogsten zelden minder dan 45hl/ha, Laurent haalt meestal amper 30hl en dan merendeels nog van veel oudere wijngaarden en/of dichtere aanplant (tot 13000st/ha).

Kan iemand mij dat eens uitleggen?
Tegenwoordig betaal je voor de basis pinot van Fournier een 18EUR. Ik noem dat duur. Een paar jaar terug was dat de prijs van z'n Marsannays
Er is door versnippering van domeinen te weinig overzicht op het aanbod. Zelfs Bourgogne kenners kennen nooit alle geheime adresjes. Daardoor surfen teveel kleine domeinen op de naam vd appellatie. Gedreven door de grotere vraag dan t aanbod, krijg je deze prijzen. Fournier was lange tijd een adres om in t oog te houden wegens redelijke prijzen. Maar de laatste tijd heeft ie ook z'n prijzen opgetrokken.
2015 blijkt ook voor Bourgogne opnieuw een topjaar te worden. Beter dan 2014. Fournier staat inderdaad garant voor kwaliteit maar als de prijzen blijven stijgen, haak ik als Bourgogne liefhebber gewoon af.
Zelf ben ik niet (meer) zo'n groot Bordeaux liefhebber (ik vind ze altijd te jong tot ze plots te oud zijn ;-)), maar Haut-Bailly maakt soms echt wel heel mooie wijnen. Zelf vertellen we ook steeds aan de klant dat ze beter uitkijken naar wat J.M.Q. "Les Outsiders" noemt. We denken dan aan bvb La Mauriane, Clos Manou, Angludet, Grand-Pontet, Laroze, Clauzet, Moulin Haut Laroque enz..

Het is helemaal waar dat je tussen 10€ en 25€ heel mooie wijnen vindt. Maar helaas moet je voor de écht grote wijnen soms toch wat dieper tasten. De Chianti van Fontodi vind ik een bijzonder mooie wijn en zeker zijn geld waard, maar je mag hem toch niet proeven naast hun Vigna del Sorbo en vooral Flaccianello want dat is toch nog andere koek.

Je moet prijzen ook altijd binnen een regio bekijken. Bourgogne zal door diverse factoren (1 ervan is bvb. het Franse erfrecht) altijd relatief duur blijven. Ik proef regelmatig heel mooie Pinot's uit andere landen zoals Duitsland, Oostenrijk, Italië, maar ik vind dan bijna altijd dat die relatief duurder zijn, het zal dus egens ook wel aan de druif liggen.
Bij ons kost de Bourgogne van Fournier 2013 (en hopelijk ook 2014...) 15,45€, inclusief btw.
Zijn topcuvées zoals P'tite Grumotte, een selectie van enkel millerandé druifjes, gevinifiëerd in fûts (2) is een topwijn van Grand Cru niveau en die kost dan "maar" 49€.

Tegen de praktijken van de grootwarenhuizen heeft de vakhandel geen verhaal. Wij moeten het hebben van de wijnen voor de "ware" wijnliefhebber, kleinere kwaliteitsdomeinen waar de klant iets meer wil betalen (voor een zelfde herkomst). Delhaize e.a. hebben geen interesse in een wijn waarvan ze maar 150 flessen kunnen krijgen.
Trouwens, enkele jaren terug bezochten we een "hernieuwd" domein in de Côte de Beaune. Na alles (thuis) geproefd en prijzen bepaald te hebben, besloten we toch maar even te wachten want hier en daar foutjes en nogal kwaliteitsverschillen tussen de cuvées. Amper 2 maand later kwam een van hun wijnen (hun grootste productie) bij Colruyt collishop. Wellicht kochten ze goedkoper aan dan wij (zo gaat dat), maar hun prijs lag wel méér dan 10% hoger dan onze berekening.

Wij doen steeds meer eigen import en ik durf te beweren dat daar echte pareltjes bij zitten. Zo vonden we ook een prachtige Bramaterra aan 18,80€ en een superbe, zeer verfijnde Lessona aan 28,30€. In Chablis ontdekten we een fonkelnieuw (2013!) bedrijf met bij hun 2e jaar al echt heel mooie wijnen en aan bijzonder interessante prijzen. Ook in Campanië ontdekten we enkele prachtwijnen: een intussen overal gelauwerde Fiano en een nieuw bedrijfje (2013) met misschien wel de mooiste Greco die ik ooit proefde. Alle onder de 20€! En dan heb ik nog niet over Guastaferro, wiens onwaarschijnlijke Aglianico (voorlopig...) nog te koop is aan net geen 16€. Zijn Taurasi's van prephyloxera stokken kan je voor minder dan 40€ bemachtigen. Als die wijngaard in Frankrijk stond, dan kostte de wijn zonder twijfel vijf keer meer!
(04-01-2016 11:20 PM)Fre schreef: [ -> ]2015 blijkt ook voor Bourgogne opnieuw een topjaar te worden. Beter dan 2014.

Dat vind ik sterk!
Ik was recent nog in Bourgogne om 2014 te (her)proeven en ook enkele 2015, hier en daar nog warm. Ik, en met mij vele wijnbouwers, ben er nog helemaal niet zo zeker van. Het zal ook afhangen van wat je zoekt in Bourgogne, sommigen vinden 2009 een beter jaar dan 2010, wij niet. 2014 is een zéér mooi jaar, wellicht het mooiste sinds 2010. De wijnen hebben iets minder zuren dan 2013, maar ze zijn ook écht heel rasvol, de eigenschappen van de verschillende climat's zijn mooi gedefinieerd, er is voldoende concentratie en lengte en niet teveel alcohol. De 2005 die ik proefde waren nog voor de malo al zeer rond en vet en dus wordt het écht wel afwachten of het meer naar 2005 dan wel 2009 zal neigen. Maar 1 ding is alvast zeker: de prijsstijging zal niet van de poes zijn!
(maar in Bordeaux ook niet, wees gerust!)
(05-01-2016 12:10 PM)wvd schreef: [ -> ]Je moet prijzen ook altijd binnen een regio bekijken. Bourgogne zal door diverse factoren (1 ervan is bvb. het Franse erfrecht) altijd relatief duur blijven. Ik proef regelmatig heel mooie Pinot's uit andere landen zoals Duitsland, Oostenrijk, Italië, maar ik vind dan bijna altijd dat die relatief duurder zijn, het zal dus egens ook wel aan de druif liggen.
True, nog geen goedkoper alternatief gevonden. Of je boet in op kwaliteit, of je betaalt (minstens) evenveel. Dan liever the real stuff.

(05-01-2016 12:10 PM)wvd schreef: [ -> ]Bij ons kost de Bourgogne van Fournier 2013 (en hopelijk ook 2014...) 15,45€, inclusief btw.
Ik keek het even na en moet even een rechtzetting doen: de 2012 kostte me 14,80 EUR en geen 18 EUR. Maar je kan niet ontkennen dat de prijzen de laatste jaren sterk zijn gestegen. Ik kocht bij een concurrent van jou de Clos de Roy 2009 nog aan 18,6 EUR. Ik zie trouwens op je site (Leuvin, neem k aan) dat de prijzen voor 2013 (een vintage die ik net onder 2009 zou plaatsen) al aan 27,5 EUR zit. Da's 50% meer op een 4-tal jaar tijd. Echt 'normaal' zou ik dit toch niet noemen. Bordeaux zat na topjaar 2010 in hetzelfde vaarwater maar gelukkig is de markt daar wel wat afgekoeld.


(05-01-2016 12:10 PM)wvd schreef: [ -> ]Wij doen steeds meer eigen import en ik durf te beweren dat daar echte pareltjes bij zitten. Zo vonden we ook een prachtige Bramaterra aan 18,80€ en een superbe, zeer verfijnde Lessona aan 28,30€. In Chablis ontdekten we een fonkelnieuw (2013!) bedrijf met bij hun 2e jaar al echt heel mooie wijnen en aan bijzonder interessante prijzen. Ook in Campanië ontdekten we enkele prachtwijnen: een intussen overal gelauwerde Fiano en een nieuw bedrijfje (2013) met misschien wel de mooiste Greco die ik ooit proefde. Alle onder de 20€! En dan heb ik nog niet over Guastaferro, wiens onwaarschijnlijke Aglianico (voorlopig...) nog te koop is aan net geen 16€. Zijn Taurasi's van prephyloxera stokken kan je voor minder dan 40€ bemachtigen. Als die wijngaard in Frankrijk stond, dan kostte de wijn zonder twijfel vijf keer meer!

Dat vind ik sterk!
Ik was recent nog in Bourgogne om 2014 te (her)proeven en ook enkele 2015, hier en daar nog warm. Ik, en met mij vele wijnbouwers, ben er nog helemaal niet zo zeker van. Het zal ook afhangen van wat je zoekt in Bourgogne, sommigen vinden 2009 een beter jaar dan 2010, wij niet. 2014 is een zéér mooi jaar, wellicht het mooiste sinds 2010. De wijnen hebben iets minder zuren dan 2013, maar ze zijn ook écht heel rasvol, de eigenschappen van de verschillende climat's zijn mooi gedefinieerd, er is voldoende concentratie en lengte en niet teveel alcohol. De 2005 die ik proefde waren nog voor de malo al zeer rond en vet en dus wordt het écht wel afwachten of het meer naar 2005 dan wel 2009 zal neigen. Maar 1 ding is alvast zeker: de prijsstijging zal niet van de poes zijn!
(maar in Bordeaux ook niet, wees gerust!)
Ik vertel ook maar wat een aantal boeren me toevertrouwden. En ik begrijp dat die 2014 nog verkocht moet worden natuurlijk ;-) En dan zullen we die reclame ook maar door 't oog zien zeker? Rolleyes
(06-01-2016 12:13 AM)Fre schreef: [ -> ]Ik vertel ook maar wat een aantal boeren me toevertrouwden. En ik begrijp dat die 2014 moet nog verkocht worden natuurlijk ;-) En dan zullen we reclame ook maar door 't oog zien zeker? Rolleyes

Big Grin


@ Werner: Ik betwijfel dat een wijn die evenwaardig is aan die Taurasi in Frankrijk sowieso 200 euro zou moeten kosten hoor, prephyloxaera of niet. Zulke uitspraken ondermijnen voor mij eigenlijk een beetje de rest van je betoog ...
(06-01-2016 03:20 PM)vinejo schreef: [ -> ]........................................
@ Werner: Ik betwijfel dat een wijn die evenwaardig is aan die Taurasi in Frankrijk sowieso 200 euro zou moeten kosten hoor, prephyloxaera of niet. Zulke uitspraken ondermijnen voor mij eigenlijk een beetje de rest van je betoog ...

Wel Jo; dat hangt er dan nog van af hoe je dat mathematisch bekijkt.
Mijn eerste flesje Taurasi “Primum” van de jaargang 2004 betaalde ik 22 Euro ( plus transport +/- 2 Euro)
Daarna nog wat van die jaargang 2004 besteld aan 24 Euro.
Dit is een lekkere wijn en zijn prijs van 24 Euro waardig maar ook niet veel meer.
Dus bij mij zou die wijn In Frankrijk 120 Euro kosten woeha Ik zou er nooit aan denken voor deze wijn 120 Euro op tafel te gooien zelfs in een 2 of 3 sterrenrestaurant.(waar ik sinds jaren niet meer kom)

Ik dronk ook de 2006 en die kostte me bij dezelfde leverancier 26 Euro.
De 2008 kocht ik ook aan terug aan 24 Euro ( Nog niet gedronken)

Meer dan 30 Euro zou ik er niet voor betalen.( geef me dan maar een paar fleskes Villemaurine. Wink )

Hoe komt het dat in ons Belgischke de prijs van die wijn rond de 40 Euro schommelt?

En die willen weten waar ik die koop die moeten me maar een P.M. sturen.
Snuggere typen hebben zeker zo al door waar ik die kocht.Rolleyes En deze keer niet op die plaats waar we voor melk gaan.
(06-01-2016 04:17 PM)don quichotte schreef: [ -> ]
(06-01-2016 03:20 PM)vinejo schreef: [ -> ]........................................
@ Werner: Ik betwijfel dat een wijn die evenwaardig is aan die Taurasi in Frankrijk sowieso 200 euro zou moeten kosten hoor, prephyloxaera of niet. Zulke uitspraken ondermijnen voor mij eigenlijk een beetje de rest van je betoog ...

Wel Jo; dat hangt er dan nog van af hoe je dat mathematisch bekijkt.
Mijn eerste flesje Taurasi “Primum” van de jaargang 2004 betaalde ik 22 Euro ( plus transport +/- 2 Euro)
Daarna nog wat van die jaargang 2004 besteld aan 24 Euro.
Dit is een lekkere wijn en zijn prijs van 24 Euro waardig maar ook niet veel meer.
Dus bij mij zou die wijn In Frankrijk 120 Euro kosten woeha Ik zou er nooit aan denken voor deze wijn 120 Euro op tafel te gooien zelfs in een 2 of 3 sterrenrestaurant.(waar ik sinds jaren niet meer kom)

Ik dronk ook de 2006 en die koste me bij dezelfde leverancier 26 Euro.
De 2008 kocht ik ook aan terug aan 24 Euro ( Nog niet gedronken)

Meer dan 30 Euro zou ik er niet voor betalen.( geef me dan maar een paar fleskes Villemaurine. Wink )

Hoe komt het dat in ons Belgischke de prijs van die wijn rond de 40 Euro schommelt?

En die willen weten waar ik die koop die moeten me maar een P.M. sturen.
Snuggere typen hebben zeker zo al door waar ik die kocht.Rolleyes En deze keer niet op die plaats waar we voor melk gaan.

Louis, dat hangt uiteraard af van je eigen smaak.
Ik weet dat de verstokte Bordeaux liefhebber alles wat anders proeft per definitie minder vindt, maar hier houden we enorm van de wijnen die Raffaele de laatste jaren op de markt brengt. We vinden ze eigenlijk heel bijzonder en vrij uniek en voor ons zijn ze een stuk interessanter dan die en andere St. Em's. Dat zal dan (ooit) wel een mooie wijn worden, maar voor mij is dat niet veel meer dan opnieuw de zoveelste variatie op een uitgemolken thema, het boeit me niet.

Waarom is die zoveel duurder bij ons, wel. Ten eerste kan ik met de hand op het hart verklaren dat onze marge bij de lagere in België is. De prijs waaraan jij gekocht hebt, wel, dat is zowat de aankoopprijs voor ons nu, reken zelf maar uit. En dan heb je uiteraard nog onze beruchte staatsdief... Ik heb die prijzen uiteraard ook gezien, ik ben niet gek. Die kochten die wijnen aan toen Raffaele ze nog weg gaf. Daar kan je uiteraard je voordeel mee doen, zou ik ook niet laten.

Ik proefde de nieuwe jaargangen in oktober bij hem thuis en ik denk (thuis verifiëren) dat hij gelijk heeft als hij zegt dat 2011 zijn beste jaar is tot nog toe. Helaas maar 1000 flessen van gemaakt. Er komt ook nog bijna evenveel Riserva in 2011 en dat is dan alles, van 2,5ha! Hij heeft me al verwittigd: de prijs gaat nu fors de hoogte in, ik raad je dus aan alles te kopen wat jullie nog kunnen bemachtigen.

Heb je ooit Bollinger VVF gedronken? Mooie Champagne, kost +500€.
Ken je de prephyloxera's van Atauta? 80€ tot 120€ en m.i. hebben die niet de intense diepte en complexiteit van Guasta's Riserva's. Maar een liefhebber van Spaanse wijnen vindt wellicht het omgekeerde.
(06-01-2016 12:13 AM)Fre schreef: [ -> ]Ik vertel ook maar wat een aantal boeren me toevertrouwden. En ik begrijp dat die 2014 moet nog verkocht worden natuurlijk ;-) En dan zullen we reclame ook maar door 't oog zien zeker? Rolleyes

Sorry voor de publiciteit boys, ik liet me weer even gaan Sleepy

Nog even over 2014 - 2015. Van de eerste zijn we bijna zeker, van de 2e niet. Ik vrees wel dat 2014 (ook in Bx trouwens) wat over het hoofd gaat gezien worden door alle media-gedoe rond 2015. Remember 1989 versus 1990 in Bx en zeker ook 1991, mooi jaar in Bourgogne, totaal vergeten na 1990. Recenter in Bourgogne en in mindere mate in Bordeaux werd ook aan 2010 wat voorbij gegaan door de hype van '09. De meeste (Amerikaanse) wijnsites quoteren 2009 nog altijd hoger, en misschien is dat in het algemeen (lees; ook bij de sukkelbedrijven) wel zo.
Het is wellicht weer een kwestie van voorkeur, maar wij waarderen in het algemeen ras en finesse iets hoger dan rondheid en concentratie en bij de meeste (betere) domeinen vind ik 2010 veel interessanter en wellicht ook met een langer leven.

En we MOETEN geen 2014 verkopen, ze zijn nl. nog niet te koop op het domein. Maar we gaan dat zeker doen en in primeur aanbieden zodra we (volgende week?) prijzen en allocatie krijgen. Je kan de gebottelde versies dan op 1 mei bij de meester zelf komen proeven op kasteel Beau Séjour te Linden. Oeps, weer publi....
Pagina's: 1 2 3 4
Koppelingen