21-10-2012, 08:16 PM
MIND-BLOWING PINOT NOIR 2011 DOMAINE JEAN FOURNIER
Het is de tweede keer dan Pinot Noir mij helemaal van mijn sokken blaast. Domaine Fournier uit Marsannay, een wijnstreek in de Bourgogne die wat miskend is gebleven. Deze cuvée is de instapcuvée maar hij wordt wel gemaakt van stokken die meer dan 40 jaar oud zijn, met lage opbrengsten en biodynamisch geteeld en gevinifieerd.
Wat een onstuimige rakker is dit in de neus. Ik word onmiddellijk getroffen door een bescheiden animaliteit, wat leer, rauw vlees en een vleugje zweet ("stinkevoeten" waar een gezonde dosis Brett niet vreemd zal aan zijn). Dit alles is mooi omgeven door fris donker fruit en vlierbessenconfituur. Het is een hele rijke neus. Ik heb nog viooltjes, peper en kruidnagel, nootjes (amandel, pinda) en iets ondefinieerbaars dat ik na een tijdje thuis wijs als kerriepoeder.
In de mond terug dat licht animale, sappig fruit (een mond vol blauwe bessen, rijpe kersen en prikkelende aalbessen), kruidigheid en die prachtige en structurerende zuren waar Pinot Noir heel soms heel groot in is. Deze wijn is iets unieks, hij leidt naar een nieuwe smaakdimensie, brengt iets nieuws, creëert iets. En die esthetische balans!
In het wijntijdschrift "Bourgogne Aujourd'hui" kreeg de 2010 versie van deze wijn -dat lees ik deze avond- 18/20 en deze 2011 zou nog beter zijn. De wijn kost -hou je vast- 12,50 euro . Ik vergeleek hem met veel duurdere cuvées (dubbel of meer), deze cuvée stak er, op dat moment van het proeven, met kop en schouders bovenuit. Maar dat weten we ondertussen: de correlatie tussen prijs en kwaliteit is in de wijnwereld ver te zoeken.
Het is de tweede keer dan Pinot Noir mij helemaal van mijn sokken blaast. Domaine Fournier uit Marsannay, een wijnstreek in de Bourgogne die wat miskend is gebleven. Deze cuvée is de instapcuvée maar hij wordt wel gemaakt van stokken die meer dan 40 jaar oud zijn, met lage opbrengsten en biodynamisch geteeld en gevinifieerd.
Wat een onstuimige rakker is dit in de neus. Ik word onmiddellijk getroffen door een bescheiden animaliteit, wat leer, rauw vlees en een vleugje zweet ("stinkevoeten" waar een gezonde dosis Brett niet vreemd zal aan zijn). Dit alles is mooi omgeven door fris donker fruit en vlierbessenconfituur. Het is een hele rijke neus. Ik heb nog viooltjes, peper en kruidnagel, nootjes (amandel, pinda) en iets ondefinieerbaars dat ik na een tijdje thuis wijs als kerriepoeder.
In de mond terug dat licht animale, sappig fruit (een mond vol blauwe bessen, rijpe kersen en prikkelende aalbessen), kruidigheid en die prachtige en structurerende zuren waar Pinot Noir heel soms heel groot in is. Deze wijn is iets unieks, hij leidt naar een nieuwe smaakdimensie, brengt iets nieuws, creëert iets. En die esthetische balans!
In het wijntijdschrift "Bourgogne Aujourd'hui" kreeg de 2010 versie van deze wijn -dat lees ik deze avond- 18/20 en deze 2011 zou nog beter zijn. De wijn kost -hou je vast- 12,50 euro . Ik vergeleek hem met veel duurdere cuvées (dubbel of meer), deze cuvée stak er, op dat moment van het proeven, met kop en schouders bovenuit. Maar dat weten we ondertussen: de correlatie tussen prijs en kwaliteit is in de wijnwereld ver te zoeken.