21-10-2012, 08:19 PM
Het is de tweede keer dan Pinot Noir mij helemaal van mijn sokken blaast. Domaine Fournier uit Marsannay, een wijnstreek in de Bourgogne die wat miskend is gebleven. Deze cuvée is de instapcuvée maar hij wordt wel gemaakt van stokken die meer dan 40 jaar oud zijn, met lage opbrengsten en biodynamisch geteeld en gevinifieerd.
Wat een onstuimige rakker is dit in de neus. Ik word onmiddellijk getroffen door een bescheiden animaliteit, wat leer, rauw vlees en een vleugje zweet ("stinkevoeten" waar een gezonde dosis Brett niet vreemd zal aan zijn). Dit alles is mooi omgeven door fris donker fruit en vlierbessenconfituur. Het is een hele rijke neus. Ik heb nog viooltjes, peper en kruidnagel, nootjes (amandel, pinda) en iets ondefinieerbaars dat ik na een tijdje thuis wijs als kerriepoeder.
In de mond terug dat licht animale, sappig fruit (een mond vol blauwe bessen, rijpe kersen en prikkelende aalbessen), kruidigheid en die prachtige en structurerende zuren waar Pinot Noir heel soms heel groot in is. Deze wijn is iets unieks, hij leidt naar een nieuwe smaakdimensie, brengt iets nieuws, creëert iets. En die esthetische balans!
In het wijntijdschrift "Bourgogne Aujourd'hui" kreeg de 2010 versie van deze wijn -dat lees ik deze avond- 18/20 en deze 2011 zou nog beter zijn. De wijn kost -hou je vast- 12,50 euro. Ik vergeleek hem met veel duurdere cuvées (dubbel of meer), deze cuvée stak er, op dat moment van het proeven, met kop en schouders bovenuit. Maar dat weten we ondertussen: de correlatie tussen prijs en kwaliteit is in de wijnwereld ver te zoeken (dus laat er je nooit door misleiden, anders mis je buitenkansjes).
Waarom maken een aantal Bourgondische wijnboeren systematisch prachtige wijnen en waarom maken de meeste die zelden of nooit (idem Piëmontese Nebbiolo)? Dat ze stoppen met mooie verhaaltjes over terroir, microperceeltjes en mineralen. Dit is een Pinot Noir uit een minder jaar, een minder bekende streek, onbekende perceeltjes maar gemaakt door een uitzonderlijk talentrijke wijnbouwer. Dat de anderen es bij hem of bij de andere talenten in de streek in de leer gaan. Misschien dat dan de wijnen uit Bourgogne hun glorie kunnen waarmaken die overal in de boeken staat beschreven.
NB: deze en andere verslagen zijn te vinden op mijn FB-pagina
Wat een onstuimige rakker is dit in de neus. Ik word onmiddellijk getroffen door een bescheiden animaliteit, wat leer, rauw vlees en een vleugje zweet ("stinkevoeten" waar een gezonde dosis Brett niet vreemd zal aan zijn). Dit alles is mooi omgeven door fris donker fruit en vlierbessenconfituur. Het is een hele rijke neus. Ik heb nog viooltjes, peper en kruidnagel, nootjes (amandel, pinda) en iets ondefinieerbaars dat ik na een tijdje thuis wijs als kerriepoeder.
In de mond terug dat licht animale, sappig fruit (een mond vol blauwe bessen, rijpe kersen en prikkelende aalbessen), kruidigheid en die prachtige en structurerende zuren waar Pinot Noir heel soms heel groot in is. Deze wijn is iets unieks, hij leidt naar een nieuwe smaakdimensie, brengt iets nieuws, creëert iets. En die esthetische balans!
In het wijntijdschrift "Bourgogne Aujourd'hui" kreeg de 2010 versie van deze wijn -dat lees ik deze avond- 18/20 en deze 2011 zou nog beter zijn. De wijn kost -hou je vast- 12,50 euro. Ik vergeleek hem met veel duurdere cuvées (dubbel of meer), deze cuvée stak er, op dat moment van het proeven, met kop en schouders bovenuit. Maar dat weten we ondertussen: de correlatie tussen prijs en kwaliteit is in de wijnwereld ver te zoeken (dus laat er je nooit door misleiden, anders mis je buitenkansjes).
Waarom maken een aantal Bourgondische wijnboeren systematisch prachtige wijnen en waarom maken de meeste die zelden of nooit (idem Piëmontese Nebbiolo)? Dat ze stoppen met mooie verhaaltjes over terroir, microperceeltjes en mineralen. Dit is een Pinot Noir uit een minder jaar, een minder bekende streek, onbekende perceeltjes maar gemaakt door een uitzonderlijk talentrijke wijnbouwer. Dat de anderen es bij hem of bij de andere talenten in de streek in de leer gaan. Misschien dat dan de wijnen uit Bourgogne hun glorie kunnen waarmaken die overal in de boeken staat beschreven.
NB: deze en andere verslagen zijn te vinden op mijn FB-pagina