wijnliefhebbers

Volledige versie: BORDEAUX 2009 IN DE VLUCHT
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Bordeaux, de blinkende wijnstreek blijft me aantrekken, hoewel ik niet kan zeggen dat mijn copieuze kelder er vol van ligt. Toevallig kwam ik gisterenavond om tien voor elf in een proeverij terecht die doorspekt was van Bordeaux 2009. Als mooie afronding van de dag kreeg ik de restjes mee en die kon ik vandaag met mijn wijnvriend Bert nog eens opnieuw proeven, uiteraard blind.

Wat mij weer opviel in het gezelschap van dinsdagavond: heel veel jolijke wijndrinkers kiezen tegenwoordig voor toegankelijke fruitige wijnen met weinig tannine en weinig zuren. De wijnen met veel concentratie en een serieuze dosis tannine durven wel eens uit de boot te vallen.

Mensen van tegenwoordig hebben een andere verhouding tot de tijd, denk ik vaak. Komt het door de tanende invloed van de kerk en het daaraan gekoppelde geloof in het hiernamaals, ik weet het niet. Maar wijn moet voor velen onmiddellijk toegankelijk zijn. En wie kan het hen verwijten, kiezen voor de zekerheid en niet voor de belofte en het duistere van de bewaring.

Maar ik durf alvast nog in de toekomst te kijken. Drie Bordeaux's deden het in de blindproeverij met Bert uitstekend. Niet de Château Charron 2009 die we als zeer toegankelijk, eenvoudig fruitig (aardbeigelei), vrij structuurloos maar wel prettig ervoeren, kon ons bekoren, noch de chemisch ruikende en onzuiver smakende Sarget de gruaud La Rose 2009 (foute fles wellicht) uit mijn lievelingsappellatie Saint-Julien.

In volgorde van appreciatie onze lievelingen (en deze keer kwamen we overeen), de eerste is de beste:

1. Château Grand Corbin 2009. Saint Émilion Grand Cru Classé. Mooie dieprode, ondoorzichtige kleur, rijke en zeer verleidelijke neus met veel rood fruit, rode bloemen, grafiet en ceder. De wijn maakt indruk door een zeer volle smaak, een sappig fruitige aanzet en twee seconden later word je door een immense structuur van tannine en zuur de diepte ingesleept. Zeer lange afdronk waarin de finesse wordt benadrukt. De tannines en zuren zijn mooi omgeven door fruit, maar, vanzelfsprekend, de versmelting is er vandaag nog niet. Dit is een topper in wording! Magnifiek.

2. Château Hauts-Conseillants 2009. Lalande de Pomerol. Éen woord: weelderig. Strelende neus met veel kokos (Bert dacht eerder banaan), ceder, zwarte bes, gerookt. In de aanzet opvallende fraîcheur en dan materie, weer die zwarte bessen, veel zoethout, uitwaaierende aroma's (niet zo verknoopt als Grand Corbin), duwende alcohol maar niet overheersend. Hedonistisch met voorlopig nog ruwe bittere kantjes.

3. Château Chasse-Spleen 2009. Dieprode kleur. In de neus zwarte bessen en bramen, licht confiturig, aantrekkelijk, grafiet en ceder. Een Bordeaux barstensvol materie, veel zwarte bessen en nog streng door de (rijpe) tannine en gebrande toetsen. Hout is nog niet geïntegreerd maar dit heeft heel veel potentieel. Een klassewijn die bij mij meer in de smaak viel dan bij Bert.

Eens te meer bleek dat het water tussen de rechter- en de linkeroever minder diep is dan wat in de boeken wordt beweerd. Niet gemakkelijk om ze uiteen te houden. Merlot, zachte, ronde wijn met minder tannine: het wordt tijd dat die theoretische dwaling voor eens en altijd de wereld wordt uitgeholpen.

Voor foto: cf facebook http://www.facebook.com/stefaan.soenen
Mag ik dat bijtreden? Toen ik nog tijd had om naar onze confrerie-avonden te gaan stond ik meer dan ééns, helemaal alleen tegenover een zaal vol adepten van zoete, jammy nieuwe wereldwijnen, de wat ernstiger bordeaux te verdedigen.

En als afterthoughtje: ik organiseerde hier een paar weken geleden een kleine bordeauxdegustatie met o.m. Ch. La Tour du Pin Figeac (niet die van Moueix, hier en daar staat daar nog een struik die niet van Moueix is).
Om één of andere reden heb ik die wijn altijd zo een beetje afgedaan als zo'n typische saint-emilion voor boeren en Belgen. Vaak in de veiling gehad maar nooit geproefd.

Nu wel dus.
En wat een plezier. Het is inderdaad een ouwerwetse merlotgestuurde, niet overgeëikte, maar heel serieuze saint-emilion. Perfect in lekker classicisme. Of hoe een vooroordeel je jaren plezier kan doen missen.
(07-11-2012 08:03 PM)de populist schreef: [ -> ]3. Château Chasse-Spleen 2009. Dieprode kleur. In de neus zwarte bessen en bramen, licht confiturig, aantrekkelijk, grafiet en ceder. Een Bordeaux barstensvol materie, veel zwarte bessen en nog streng door de (rijpe) tannine en gebrande toetsen. Hout is nog niet geïntegreerd maar dit heeft heel veel potentieel. Een klassewijn die bij mij meer in de smaak viel dan bij Bert.

Ik deel je mening. Vorig jaar een kist gekocht en zeer opgetogen over het vermoedelijk potentieel na het kraken van een eerste flesje. De volgende fles zal echter nog verschillende jaren moeten wachten. Heb ook nog een magnum liggen, met een beetje geluk kan die open op de achttiende verjaardag van onze oudste (die in 2009 geboren is).
Merci voor de tip, ga toch 's een Grand Corbin 09 scoren, ...blijkbaar toch ook mooie frisheid in de fles !
(07-11-2012 11:43 PM)doc schreef: [ -> ]Merci voor de tip, ga toch 's een Grand Corbin 09 scoren, ...blijkbaar toch ook mooie frisheid in de fles !
Ik moet zeggen dat ik in de 2009's die ik geproefd heb, ook die Grand Corbin, geen frisheid gemist heb. Zuren zijn zeker niet overvloedig aanwezig, maar toch voldoende, vind ik.
(07-11-2012 11:47 PM)de populist schreef: [ -> ]
(07-11-2012 11:43 PM)doc schreef: [ -> ]Merci voor de tip, ga toch 's een Grand Corbin 09 scoren, ...blijkbaar toch ook mooie frisheid in de fles !
Ik moet zeggen dat ik in de 2009's die ik geproefd heb, ook die Grand Corbin, geen frisheid gemist heb. Zuren zijn zeker niet overvloedig aanwezig, maar toch voldoende, vind ik.
Ja, kan ik in komen, hangt natuurlijk af van de persoonlijke voorkeur, vandaar dat ik de 2008 redelijk hoog inschat. Die zuurtjes en dat extra beetje pit, en wat minder rijpheid dan 09..Maar er ligt toch nogal wat 09 ook in mijn kelder moet ik toegeven Cool
Ik vond dat de 2009's die ik al geproefd heb toch vooral veel van alles hebben : Veel fruit maar vooral ook veel zuren.
(07-11-2012 09:31 PM)Jordaens schreef: [ -> ]Mag ik dat bijtreden? Toen ik nog tijd had om naar onze confrerie-avonden te gaan stond ik meer dan ééns, helemaal alleen tegenover een zaal vol adepten van zoete, jammy nieuwe wereldwijnen, de wat ernstiger bordeaux te verdedigen.

En als afterthoughtje: ik organiseerde hier een paar weken geleden een kleine bordeauxdegustatie met o.m. Ch. La Tour du Pin Figeac (niet die van Moueix, hier en daar staat daar nog een struik die niet van Moueix is).
Om één of andere reden heb ik die wijn altijd zo een beetje afgedaan als zo'n typische saint-emilion voor boeren en Belgen. Vaak in de veiling gehad maar nooit geproefd.

Nu wel dus.
En wat een plezier. Het is inderdaad een ouwerwetse merlotgestuurde, niet overgeëikte, maar heel serieuze saint-emilion. Perfect in lekker classicisme. Of hoe een vooroordeel je jaren plezier kan doen missen.

Van welk jaar was hij, Rik?
Heu.
Ik dacht 2009. Heb mijn nota's hier niet. In één van de drie grote supermarkten gekocht, maar ben vergeten dewelke en op hun site vind ik hem niet meer terug...
(07-11-2012 08:03 PM)de populist schreef: [ -> ]uit mijn lievelingsappellatie Saint-Julien.

Dan mag je zeker 2010 (klassieker jaar maar toch al toegankelijk) niet missen ... Saint-Julien stak er op de bordeaux degustatie van UGCB duidelijk bovenuit.
de meeste mensen kennen dan ook maar enkel de absolute toppers die vele honderden euro's kosten terwijl bdx véél groter is dan alleen maar linkeroever en rechteroever... vooral in de cotes worden op dit moment pareltjes gemaakt die echt niet veel meer kosten dan een wereldwijn
(10-11-2012 07:39 PM)jazzper schreef: [ -> ]de meeste mensen kennen dan ook maar enkel de absolute toppers die vele honderden euro's kosten terwijl bdx véél groter is dan alleen maar linkeroever en rechteroever... vooral in de cotes worden op dit moment pareltjes gemaakt die echt niet veel meer kosten dan een wereldwijn

Heel juist Jazz, net Cap de Faugeres Castillon 2005 gekocht en geproefd, lijkt meer op een St Emilion grand cru classé dan vele echte St Emilion grand cru classés...
Koppelingen