wijnliefhebbers

Volledige versie: Chateau de La Négly
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Gisteren op restaurant als traktatie bij "Jong haantje met bospaddestoelen en zijn garnituren" een flesje La Porte du Ciel 2004 aangeboden gekregen.
Een 100% Syrah uit de Coteaux de Languedoc vanop het La Clape-plateau. Druivelaars geplant in 1990, lage rendementen (14hl/Ha) en nieuw eikenhout. Van deze wijn worden jaarlijks maximum 4000 flessen gemaakt.
Al bij al een specialleke dus en nog nooit gedronken. Nu weet ik ook niet of ik wijn aan die prijzen zou aankopen om te drinken. Alles bij elkaar mag je toch rekenen dat deze fles rond de 70 à 75 euro schommelt als het niet meer is (fictieve winkelprijs dan wel te verstaan want in België is deze wijn niet te verkrijgen. De restaurateur koopt rechtstreeks in bij het domein)
Nu verder over de wijn : In de kleur was nog niets van evolutie merkbaar, mooie paarse kleur met vol gekleurde rand. Omtrent de neus en smaak kan ik vrij kort zijn daar ik een beetje een loopneus heb maar toch kon ik wat zwart fruit opmerken en leek het hout mij mooi verweven. Ik heb ik niet ten volle alles kunnen opnemen van nuances maar al bij al was de wijn mooi in evenwicht (hij was 6 uur op voorhand gedecanteerd) en was iedereen aan tafel het erover eens dat dit een grote wijn betrof die zeker nog meer dan 10 jaar meekon. 93
watte 14hl/ha, dat is zowat drie maal minder opbrengst dan een premier GCC in Bordeaux!
Ongeveer wat men bij goede Sauternes haalt...
Op LPDV is men ook behoorlijk wild over deze wijn, vooral dan over de topcuvées Porte du Ciel (die jij proefde) en de 'goedkopere' Clos des Truffier. Men spreekt onder andere over een fabuleuze neus...Big Grin
Porte du Ciel is 100% syrah blijkbaar.
Parker is ook lyrisch over de 2007 van deze wijn:

Negly's 2007 Coteaux du Languedoc La Clape La Port du Ciel represents a roughly 300-case lot of pure Syrah. Tasted from barrel (but previously assembled) this displays the essence of ripe black cherry and cassis dusted with black pepper and toasted caraway. Its correspondingly sweet fruit - backed by amazing richness of texture and sheer viscosity - is leavened by an uncanny degree of freshness (in contrast with the more dried fruit character of the 2006) and by a distinctly salty, savory side to the finish that helps alleviate the effects of an eye-popping (but not palate-searing, and that is what matters!) 17% alcohol. This dense, high-test ball of energy may require advanced physics to adequately describe, but not to enjoy it anytime over the next 7-9 years. (94-95)

Uw restauranthouder ziet u graagHeart
Ben 'm ooit eens tegengekomen in het gamma van Frank Frisette in Diepenbeek. Ik denk dat die fles daar schommelde rond de 100 euro, kheb 'm maar wijselijk genegligeerd
(24-01-2010 11:09 PM)KK schreef: [ -> ]kheb 'm maar wijselijk genegligeerd
woeha
(24-01-2010 10:57 PM)vinejo schreef: [ -> ]Uw restauranthouder ziet u graagHeart


Twas eigenlijk zijn traktatie voor het 20-jarig bestaan van zijn restaurant "De Laurier" te Lovenjoel voor zijn goede klanten. Wanneer je weet dat we toch minstens elke 4 à 5 weken gaan eten kan je toch al spreken van goede klanten, niet ?
Als geschenk voor zijn jubileum had ik hem een flesje C9dP Charvin 2005 cadeau gedaan. Het ene plezier is het andere waard want ooit heeft hij mij een fles van die La Porte du Ciel 2002 cadeau gedaan als geboortejaarfles voor mijn zoon.
Mensen die weten wat genieten is delen leuke zaken, toch Wink
aha , de Laurier, das hier een paar 100 meter verder...
Moet daar toch nog eens dringend gaan eten
De Falaise was al schitterend , wat moeten die PDC en Truffiers dan geven?
La Porte du Ciel ooit eens geproefd op het domein zelf, door de patron rechtstreeks van 't vat afgetapt een paar dagen voor er zou gebotteld worden. Moet in 2004 of 2005 geweest zijn.
Inderdaad een schitterende ervaring, al meen ik me te heinneren dat de prijs toen ook al niet van de poes was Confused
Wel gekocht toen : "La Falaise" die naar mijn zeer bescheiden mening toch ook tot de betere Languedoc-wijnen behoort.
Overigens : een schitterend gelegen domein, op amper een paar km van (en met zicht op) de Mediterrannee.
En dan zulke prachtige wijn maken.
Some guys have alle the luck ...
Koppelingen