Gisterenavond nogmaals de 2008 van dit Chateau in het glas. Mooie licht wijn om mee te beginnen. Wijn 6 uur op voorhand geopend waarvan 1 uurtje karaf om 5 uur later te kunnen schenken uit de originele fles. Roodbruin van kleur. Neus van rood fruit redelijk wat kruiden, grafiet en veel eik. In de mond een zachte wijn met zeer zachte tannines maar iets te veel hout om echt mooi te zijn. 88.
Grand Corbin 2010. Typische GCC van de betere soort (in z'n prijsklasse). Zeer expressieve neus. Nu nog nadruk op grafiet, ceder (zoals in de 2009) en amandel. Op de voet gevolgd door framboos, aarbei en zwarte kers. In de mond hebben de zuren en tannines nog duidelijke de overhand. Heeft nog flesrijping nodig !
Gisteren de 2009 versie geopend op het verjaardagsfeest van mijn petekend. Ik wou zelf ook graag een cadeau...
Ging direct als opening als een pletwals te werk, veel hout, nog bakjes vol cassis bosbessen en rode bessen, zoethout, tannines meer dan aanwezig. Potentieel, dat zeker, maar een beetje té.
2 uur later al heel wat beter in evenwicht, maar het was toch nog wankel
Vandaag opnieuw in het glas en mmm. Gerookte toets, koffie, tikje sigarenkistje, vers fruit maar nu met mooie toetsen van wat gedroogd fruit, tannines aanwezig en mooi op hun plaats. Lekker!
Zowel de 2015 als 2016 momenteel aan 21 euro bij Delhaize. Interessant?
(18-02-2020 09:05 PM)BartS schreef: [ -> ]Zowel de 2015 als 2016 momenteel aan 21 euro bij Delhaize. Interessant?
De laatste jaren is GCD een pak minder stroef dan vroeger, maar het blijft voor mij een wat rustieker type, erg geconcentreerd soms, maar wat finesse missend. Als je voldoende geduld hebt en wel houdt van een steviger "boeren" Saint-Emilion is dat aan die prijs zeker geen foute koop.
Maar ik heb zelf enkele oudere flessen liggen en ik kom er nooit toe die open te doen...
Ik heb noch de 2015 en 2016 gedronken maar indien je ervoor gaat zou ik altijd de 2016 nemen. 2016 is gewoonweg een echt topjaar.
(19-02-2020 02:46 PM)bowmore schreef: [ -> ]Ik heb noch de 2015 en 2016 gedronken maar indien je ervoor gaat zou ik altijd de 2016 nemen. 2016 is gewoonweg een echt topjaar.
Sommigen vinden 2015 in Saint-Emilion een groter jaar. Ik proefde van een aantal GCC's beide jaren naast mekaar en idd bij enkele ging toen mijn voorkeur uit naar 2015, hoewel in 't algemeen mijn voorkeur in grote mate uitgaat naar 2016, naar mijn gevoel het beste jaar ooit (1961 niet jong geproefd...
).
Recent de 2012 open getrokken, had er zes dus waarom niet.
Even testen hoe 2012 is voor de rechteroever.
13%alc.
Veel verder in evolutie dan verwacht.
Medium body nog vrij donkere kern met een rood randje.
Middenpallet haalt het nog net, niet te dun of te schraal.
Komt vrij fris over - klassiek dus.
Toch mooi in de neus wat champignons en rood fruit, licht peperig.
Afdronk is niet erg lang.
Naar mijn gevoel de overige flessen de komende 4 jaar uitdrinken dan heb je een degelijke St-Emilion in het glas zonder meer.
Aan 30 euro wel te duur, gelukkig kocht ik deze in promotie.
De eerste Grand Corbin die ik min of meer op niveau vond was 2016, maar zelfs die kwam naar mijn smaak echt niet in de buurt van vele andere St Em's in dezelfde (of lagere prijsklasse) en al zeker niet te vergelijken met de m.i. veel grotere "gewone" Corbin. Maar: er wordt blijkbaar aan gewerkt. Er beweegt trouwens één en ander in Saint-Emilion: Bel-Air Monange (= Belair + Magdelaine) construeert een nieuwe chai op 100m van Berliquet. Dat is recent gekocht door Chanel, je weet wel, de eigenaar van Canon. Bij mijn weten grenzen die wijngaarden niet echt aan mekaar (?), maar is dat een belemmering? Beauséjour Duffau zou verkocht worden aan de eigenaars van Clos Fourtet, dus Nicolas zit hier zonder werk en zal zich dan enkel nog bezig houden met Larcis-Ducasse en Pavie-Macquin zeker? Benieuwd of Brauséjour Duffau en Clos Fourtet ook gaan versmelten en zo ja, onder welke naam, want ook die beiden zijn toch wel erg befaamd. Maar ja, ze zijn ook relatief klein en de markt wordt zo groot....
(26-12-2020 03:05 PM)wvd schreef: [ -> ]De eerste Grand Corbin die ik min of meer op niveau vond was 2016, maar zelfs die kwam naar mijn smaak echt niet in de buurt van vele andere St Em's in dezelfde (of lagere prijsklasse) en al zeker niet te vergelijken met de m.i. veel grotere "gewone" Corbin. Maar: er wordt blijkbaar aan gewerkt. Er beweegt trouwens één en ander in Saint-Emilion: Bel-Air Monange (= Belair + Magdelaine) construeert een nieuwe chai op 100m van Berliquet. Dat is recent gekocht door Chanel, je weet wel, de eigenaar van Canon. Bij mijn weten grenzen die wijngaarden niet echt aan mekaar (?), maar is dat een belemmering? Beauséjour Duffau zou verkocht worden aan de eigenaars van Clos Fourtet, dus Nicolas zit hier zonder werk en zal zich dan enkel nog bezig houden met Larcis-Ducasse en Pavie-Macquin zeker? Benieuwd of Brauséjour Duffau en Clos Fourtet ook gaan versmelten en zo ja, onder welke naam, want ook die beiden zijn toch wel erg befaamd. Maar ja, ze zijn ook relatief klein en de markt wordt zo groot....
Ik gok op
Beauséjour Fourtet
of
Clos Duffau.
Dat laatste klinkt meest als een toekomstige cultwijn
Grand Corbin 2006
Geen klassebak, mist finesse maar toch nog mooi in zijn drinking window al neigt dit toch naar zijn laatste jaren alvorens bergafwaarts te gaan.
Alles mooi versmolten, tannines verdwenen, mist aciditieit, koffie, chocolade, overrijpe frambozen en pot pourri geven dit wijntje toch nog een vol gevoel. Iets vroeger ontkurken had meer genot opgeleverd al laat deze zich vlotjes leegdrinken.