via een vriend kan ik een kistje Croque Michotte 2006 kopen aan 15 euro per fles. Op het net (zoals passion du vin) vind je eigenlijk weinig tasting notes en vooral ongenoegen omdat ze als saint emilion in 2006gedeclasseerd zijn. Trouwens liggen naast Cheval Blanc en zouden nogal Pomerol-achtige kwaliteiten hebben. Lijkt me dit de moeite waard om te kopen want ik voel hier op de blog wel een zekere sympathie.
Zeer faire prijs voor de 2006 - zelf vind ik dat er teveel mee geleurd wordt.
Op bijna ieder restaurant in Vlaanderen vind je dit op de kaart ....
Daarom word ik soms wat krekelig als ik het zie staan ( onterecht ).
Mathijs
(11-08-2016 10:05 PM)frank schreef: [ -> ]via een vriend kan ik een kistje Croque Michotte 2006 kopen aan 15 euro per fles. Op het net (zoals passion du vin) vind je eigenlijk weinig tasting notes en vooral ongenoegen omdat ze als saint emilion in 2006gedeclasseerd zijn. Trouwens liggen naast Cheval Blanc en zouden nogal Pomerol-achtige kwaliteiten hebben. Lijkt me dit de moeite waard om te kopen want ik voel hier op de blog wel een zekere sympathie.
Frank,
Ik heb ervaring met dit domein ( verschillende jaargangen)
Als deze wijn van 2006 goed bewaard werd is de prijs van 15 € wat betreft P/K zeer mooi.
Denk eraan dat deze wijn gebaat is met nog zeker 5 a 10 jaar rust.
dank Don en Matijs voor jullie tips, inderdaad als je Croque Michotte googelt kom je meestal op sites van restaurants terecht. Vreemd maar ik zal toch een kistje aanschaffen en bewaren.
Vanavond de Croque Michotte 2012 geschonken naast de Corbin Michotte 1986.
Reden: Dit zijn 2 van de 3 Chateaux die enige jaren terug klacht indienden tegen het nieuwe klassement van St Emilion.
Een klassement waar J Dupont de harde waarheid over durfde te zeggen:
https://m.youtube.com/watch?v=NwI5-kQ7UVY
De Croque was fijn en zacht, niet supercomplex, wel toegankelijk en elegant.
De Corbin 1986 was wel over zijn hoogtepunt maar toch nog heel mooi, rijp rood fruit, gedroogd fruit, bos. Zacht en versmolten.
(29-12-2012 10:15 PM)vinejo schreef: [ -> ]Een redelijk populaire wijn in België, betaalbaar ook. 2009 24 € bij Topwijnen.
Onlangs dronk ik hiervan de 1988, rood fruit in de neus, Bourgondische toets. Puntig in de mond, fris en fruitig, bittertje in de afdronk. Mooi.
De 1982 die ik vandaag met Gerten nuttigde stak echter met kop en schouders boven deze fles uit. In de neus champignons, kruiden, truffel. Na opschudden tabak en grafiet. Het mondgevoel is fantastisch, een Bordeaux op dronk zoals ie moet zijn, sappig, fris, zacht, lang, heerlijk.
91/100
Deze avond de 1998 in het glas.
Een wijn die het karakter heeft als een melange van de 1988 en de 1982 zoals Jo dat hier beschrijft.
Chateau Croque Michotte 2006
Merlot : 74 %, Cabernet franc : 25 %, Cabernet sauvignon : 1 %.
Getrouwd in dat jaar. Vooral veel regen tot de dag dat we trouwden 2 juni. Daarna weken zonneschijn, maar dit terzijde...
Open en even proeven.
Donkerrood, waterrandje, traantjes die langzaam zakken.
Neusje zit goed, lichtjes belegen, komt goed, ietjes te warm.
Uurtje koelen, daarna karaf in. Heeft ze deugd gedaan.
Zwart fruit, peper, korte afdronk, nog voldoende tannines en fijne zuurtjes, niet storend
19.86 betaald
Enkele dagen terug de 2005 in het glas.
14%alc - domein van 14 ha - 74% Merlot, 25% Cabernet Franc, 1% Cabernet Sauvignon.
De gemiddelde leeftijd van de wijnstokken is 55 jaar, rendement slechts 20hl/ha.
Niet echt proefnotities genomen maar wat een lekker glas wijn, wauw.
In het glas medium body nog erg jong van kleur, begint pas op dronk te komen.
Knap gemaakte wijn met bakken rood fruit prachtig in balans.
Mijn eerste kennismaking met dit domein en meteen een schot in de roos.
Kon dit flesje particulier kopen aan 25 euro, dus op zoek naar meer van dit.
(24-05-2020 03:37 PM)soiando schreef: [ -> ]Enkele dagen terug de 2005 in het glas.
14%alc - domein van 14 ha - 74% Merlot, 25% Cabernet Franc, 1% Cabernet Sauvignon.
De gemiddelde leeftijd van de wijnstokken is 55 jaar, rendement slechts 20hl/ha.
Niet echt proefnotities genomen maar wat een lekker glas wijn, wauw.
In het glas medium body nog erg jong van kleur, begint pas op dronk te komen.
Knap gemaakte wijn met bakken rood fruit prachtig in balans.
Mijn eerste kennismaking met dit domein en meteen een schot in de roos.
Kon dit flesje particulier kopen aan 25 euro, dus op zoek naar meer van dit.
Ik heb ook zeer mooie herinneringen aan dit domein, maar daarna zowat overal verdwenen. Voor een mij onbekende reden moeten de meeste recensenten deze wijn niet, wat enerzijds de prijs wat toegankelijker zou moeten houden, maar ze anderzijds oninteressant maakt voor de importeur want geen voer voor puntenpakkers.
(24-05-2020 03:57 PM)wvd schreef: [ -> ] (24-05-2020 03:37 PM)soiando schreef: [ -> ]Enkele dagen terug de 2005 in het glas.
14%alc - domein van 14 ha - 74% Merlot, 25% Cabernet Franc, 1% Cabernet Sauvignon.
De gemiddelde leeftijd van de wijnstokken is 55 jaar, rendement slechts 20hl/ha.
Niet echt proefnotities genomen maar wat een lekker glas wijn, wauw.
In het glas medium body nog erg jong van kleur, begint pas op dronk te komen.
Knap gemaakte wijn met bakken rood fruit prachtig in balans.
Mijn eerste kennismaking met dit domein en meteen een schot in de roos.
Kon dit flesje particulier kopen aan 25 euro, dus op zoek naar meer van dit.
Ik heb ook zeer mooie herinneringen aan dit domein, maar daarna zowat overal verdwenen. Voor een mij onbekende reden moeten de meeste recensenten deze wijn niet, wat enerzijds de prijs wat toegankelijker zou moeten houden, maar ze anderzijds oninteressant maakt voor de importeur want geen voer voor puntenpakkers.
Puntenpakkers hebben zeker voor deze jaargang totaal ongelijk - dronk al grand cru classé wijnen die stukken minder waren.
Onbegrijpelijk dat dit gedegradeerd werd naar gr cru
(24-05-2020 04:03 PM)soiando schreef: [ -> ] (24-05-2020 03:57 PM)wvd schreef: [ -> ] (24-05-2020 03:37 PM)soiando schreef: [ -> ]Enkele dagen terug de 2005 in het glas.
14%alc - domein van 14 ha - 74% Merlot, 25% Cabernet Franc, 1% Cabernet Sauvignon.
De gemiddelde leeftijd van de wijnstokken is 55 jaar, rendement slechts 20hl/ha.
Niet echt proefnotities genomen maar wat een lekker glas wijn, wauw.
In het glas medium body nog erg jong van kleur, begint pas op dronk te komen.
Knap gemaakte wijn met bakken rood fruit prachtig in balans.
Mijn eerste kennismaking met dit domein en meteen een schot in de roos.
Kon dit flesje particulier kopen aan 25 euro, dus op zoek naar meer van dit.
Ik heb ook zeer mooie herinneringen aan dit domein, maar daarna zowat overal verdwenen. Voor een mij onbekende reden moeten de meeste recensenten deze wijn niet, wat enerzijds de prijs wat toegankelijker zou moeten houden, maar ze anderzijds oninteressant maakt voor de importeur want geen voer voor puntenpakkers.
Puntenpakkers hebben zeker voor deze jaargang totaal ongelijk - dronk al grand cru classé wijnen die stukken minder waren.
Onbegrijpelijk dat dit gedegradeerd werd naar gr cru
Da's normaal: amper parking, stoffige ontvangstruimte, geen toogpoezen, dan vraag je erom.
(24-05-2020 04:08 PM)wvd schreef: [ -> ] (24-05-2020 04:03 PM)soiando schreef: [ -> ] (24-05-2020 03:57 PM)wvd schreef: [ -> ] (24-05-2020 03:37 PM)soiando schreef: [ -> ]Enkele dagen terug de 2005 in het glas.
14%alc - domein van 14 ha - 74% Merlot, 25% Cabernet Franc, 1% Cabernet Sauvignon.
De gemiddelde leeftijd van de wijnstokken is 55 jaar, rendement slechts 20hl/ha.
Niet echt proefnotities genomen maar wat een lekker glas wijn, wauw.
In het glas medium body nog erg jong van kleur, begint pas op dronk te komen.
Knap gemaakte wijn met bakken rood fruit prachtig in balans.
Mijn eerste kennismaking met dit domein en meteen een schot in de roos.
Kon dit flesje particulier kopen aan 25 euro, dus op zoek naar meer van dit.
Ik heb ook zeer mooie herinneringen aan dit domein, maar daarna zowat overal verdwenen. Voor een mij onbekende reden moeten de meeste recensenten deze wijn niet, wat enerzijds de prijs wat toegankelijker zou moeten houden, maar ze anderzijds oninteressant maakt voor de importeur want geen voer voor puntenpakkers.
Puntenpakkers hebben zeker voor deze jaargang totaal ongelijk - dronk al grand cru classé wijnen die stukken minder waren.
Onbegrijpelijk dat dit gedegradeerd werd naar gr cru
Da's normaal: amper parking, stoffige ontvangstruimte, geen toogpoezen, dan vraag je erom.
Deze wijn hadden we vroeger thuis ook, en opeens verdween hij inderdaad. Ik ben er altijd fan van geweest. Een van de eerste kastelen in St. Emilion die overschakelde op bio.
De ligging is ook zeer goed: in de buurt van Ch. Ripeau, vlak op de grens met Pomerol, als ik me niet vergis.
Jammer dat de prijs gestegen is. Vroeger (nu ja, meer dan 10 jaar geleden) had je hem voor rond de 13-15 euro, nu gaat het richting 30 euro... Vroeger was hij GCC, nu GC, maar blijkbaar zou een vete hieraan aan de basis liggen...
(27-05-2020 01:27 PM)Jean schreef: [ -> ] (24-05-2020 04:08 PM)wvd schreef: [ -> ] (24-05-2020 04:03 PM)soiando schreef: [ -> ] (24-05-2020 03:57 PM)wvd schreef: [ -> ] (24-05-2020 03:37 PM)soiando schreef: [ -> ]Enkele dagen terug de 2005 in het glas.
14%alc - domein van 14 ha - 74% Merlot, 25% Cabernet Franc, 1% Cabernet Sauvignon.
De gemiddelde leeftijd van de wijnstokken is 55 jaar, rendement slechts 20hl/ha.
Niet echt proefnotities genomen maar wat een lekker glas wijn, wauw.
In het glas medium body nog erg jong van kleur, begint pas op dronk te komen.
Knap gemaakte wijn met bakken rood fruit prachtig in balans.
Mijn eerste kennismaking met dit domein en meteen een schot in de roos.
Kon dit flesje particulier kopen aan 25 euro, dus op zoek naar meer van dit.
Ik heb ook zeer mooie herinneringen aan dit domein, maar daarna zowat overal verdwenen. Voor een mij onbekende reden moeten de meeste recensenten deze wijn niet, wat enerzijds de prijs wat toegankelijker zou moeten houden, maar ze anderzijds oninteressant maakt voor de importeur want geen voer voor puntenpakkers.
Puntenpakkers hebben zeker voor deze jaargang totaal ongelijk - dronk al grand cru classé wijnen die stukken minder waren.
Onbegrijpelijk dat dit gedegradeerd werd naar gr cru
Da's normaal: amper parking, stoffige ontvangstruimte, geen toogpoezen, dan vraag je erom.
Deze wijn hadden we vroeger thuis ook, en opeens verdween hij inderdaad. Ik ben er altijd fan van geweest. Een van de eerste kastelen in St. Emilion die overschakelde op bio.
De ligging is ook zeer goed: in de buurt van Ch. Ripeau, vlak op de grens met Pomerol, als ik me niet vergis.
Jammer dat de prijs gestegen is. Vroeger (nu ja, meer dan 10 jaar geleden) had je hem voor rond de 13-15 euro, nu gaat het richting 30 euro... Vroeger was hij GCC, nu GC, maar blijkbaar zou een vete hieraan aan de basis liggen...
Die klassering kan me gestolen worden, Rol Valentin en Tertre Rôtebœuf zijn dat ook niet...
Croque Michotte is wellicht niet de meest genuanceerde Saint-Emilion, maar ik vond het altijd een erg lekkere, vrij volle wijn en € 30 valt dan zeker nog erg mee.
30 euro is een heel aangename prijs voor Croque-Michotte. Vond het ook een aangename Saint-Emilion, wars van het hele blockbuster gedoe. Cadet Piola en Laroze zijn m.i. ook zo'n wijnen. Enige elegantie, geen overdreven concentratie of extractie... Klassieke Saint-Emilion (voor mijn part ouderwetse).
Een wijn overigens, waar je m.i. geen twintig jaar hoeft op te wachten, want naar mijn smaak heeft hij dan al van zijn pluimen verloren.
(24-05-2020 04:08 PM)wvd schreef: [ -> ] (24-05-2020 04:03 PM)soiando schreef: [ -> ] (24-05-2020 03:57 PM)wvd schreef: [ -> ] (24-05-2020 03:37 PM)soiando schreef: [ -> ]Enkele dagen terug de 2005 in het glas.
14%alc - domein van 14 ha - 74% Merlot, 25% Cabernet Franc, 1% Cabernet Sauvignon.
De gemiddelde leeftijd van de wijnstokken is 55 jaar, rendement slechts 20hl/ha.
Niet echt proefnotities genomen maar wat een lekker glas wijn, wauw.
In het glas medium body nog erg jong van kleur, begint pas op dronk te komen.
Knap gemaakte wijn met bakken rood fruit prachtig in balans.
Mijn eerste kennismaking met dit domein en meteen een schot in de roos.
Kon dit flesje particulier kopen aan 25 euro, dus op zoek naar meer van dit.
Ik heb ook zeer mooie herinneringen aan dit domein, maar daarna zowat overal verdwenen. Voor een mij onbekende reden moeten de meeste recensenten deze wijn niet, wat enerzijds de prijs wat toegankelijker zou moeten houden, maar ze anderzijds oninteressant maakt voor de importeur want geen voer voor puntenpakkers.
Puntenpakkers hebben zeker voor deze jaargang totaal ongelijk - dronk al grand cru classé wijnen die stukken minder waren.
Onbegrijpelijk dat dit gedegradeerd werd naar gr cru
Da's normaal: amper parking, stoffige ontvangstruimte, geen toogpoezen, dan vraag je erom.
Inderdaad. De wijn zelf telt slechts voor 30% mee in de "berekening".
Maar J Dupont gaat veel verder in zijn kritiek: Wanneer wijngaarden geen cru classé meer zijn daalt de waarde enorm. En de drie wijngoeden die klacht hadden ingediend (Michotte, Corbin Michotte en Tour du Pin Figeac) hebben hele mooie terroirs, gelegen tussen percelen van enkele grote namen. Dupont insinueert dat deze drie gedeclasseerd werden omdat op die manier hun eigendom in waarde zou dalen en ze makkelijker over te nemen zouden zijn geweest...
https://www.youtube.com/watch?v=NwI5-kQ7UVY&app=desktop
(27-05-2020 08:02 PM)vinejo schreef: [ -> ] (24-05-2020 04:08 PM)wvd schreef: [ -> ] (24-05-2020 04:03 PM)soiando schreef: [ -> ] (24-05-2020 03:57 PM)wvd schreef: [ -> ] (24-05-2020 03:37 PM)soiando schreef: [ -> ]Enkele dagen terug de 2005 in het glas.
14%alc - domein van 14 ha - 74% Merlot, 25% Cabernet Franc, 1% Cabernet Sauvignon.
De gemiddelde leeftijd van de wijnstokken is 55 jaar, rendement slechts 20hl/ha.
Niet echt proefnotities genomen maar wat een lekker glas wijn, wauw.
In het glas medium body nog erg jong van kleur, begint pas op dronk te komen.
Knap gemaakte wijn met bakken rood fruit prachtig in balans.
Mijn eerste kennismaking met dit domein en meteen een schot in de roos.
Kon dit flesje particulier kopen aan 25 euro, dus op zoek naar meer van dit.
Ik heb ook zeer mooie herinneringen aan dit domein, maar daarna zowat overal verdwenen. Voor een mij onbekende reden moeten de meeste recensenten deze wijn niet, wat enerzijds de prijs wat toegankelijker zou moeten houden, maar ze anderzijds oninteressant maakt voor de importeur want geen voer voor puntenpakkers.
Puntenpakkers hebben zeker voor deze jaargang totaal ongelijk - dronk al grand cru classé wijnen die stukken minder waren.
Onbegrijpelijk dat dit gedegradeerd werd naar gr cru
Da's normaal: amper parking, stoffige ontvangstruimte, geen toogpoezen, dan vraag je erom.
Inderdaad. De wijn zelf telt slechts voor 30% mee in de "berekening".
Maar J Dupont gaat veel verder in zijn kritiek: Wanneer wijngaarden geen cru classé meer zijn daalt de waarde enorm. En de drie wijngoeden die klacht hadden ingediend (Michotte, Corbin Michotte en Tour du Pin Figeac) hebben hele mooie terroirs, gelegen tussen percelen van enkele grote namen. Dupont insinueert dat deze drie gedeclasseerd werden omdat op die manier hun eigendom in waarde zou dalen en ze makkelijker over te nemen zouden zijn geweest...
https://www.youtube.com/watch?v=NwI5-kQ7UVY&app=desktop
Vuil spel dus
(28-05-2020 01:22 PM)soiando schreef: [ -> ] (27-05-2020 08:02 PM)vinejo schreef: [ -> ] (24-05-2020 04:08 PM)wvd schreef: [ -> ] (24-05-2020 04:03 PM)soiando schreef: [ -> ] (24-05-2020 03:57 PM)wvd schreef: [ -> ] (24-05-2020 03:37 PM)soiando schreef: [ -> ]Enkele dagen terug de 2005 in het glas.
14%alc - domein van 14 ha - 74% Merlot, 25% Cabernet Franc, 1% Cabernet Sauvignon.
De gemiddelde leeftijd van de wijnstokken is 55 jaar, rendement slechts 20hl/ha.
Niet echt proefnotities genomen maar wat een lekker glas wijn, wauw.
In het glas medium body nog erg jong van kleur, begint pas op dronk te komen.
Knap gemaakte wijn met bakken rood fruit prachtig in balans.
Mijn eerste kennismaking met dit domein en meteen een schot in de roos.
Kon dit flesje particulier kopen aan 25 euro, dus op zoek naar meer van dit.
Ik heb ook zeer mooie herinneringen aan dit domein, maar daarna zowat overal verdwenen. Voor een mij onbekende reden moeten de meeste recensenten deze wijn niet, wat enerzijds de prijs wat toegankelijker zou moeten houden, maar ze anderzijds oninteressant maakt voor de importeur want geen voer voor puntenpakkers.
Puntenpakkers hebben zeker voor deze jaargang totaal ongelijk - dronk al grand cru classé wijnen die stukken minder waren.
Onbegrijpelijk dat dit gedegradeerd werd naar gr cru
Da's normaal: amper parking, stoffige ontvangstruimte, geen toogpoezen, dan vraag je erom.
Inderdaad. De wijn zelf telt slechts voor 30% mee in de "berekening".
Maar J Dupont gaat veel verder in zijn kritiek: Wanneer wijngaarden geen cru classé meer zijn daalt de waarde enorm. En de drie wijngoeden die klacht hadden ingediend (Michotte, Corbin Michotte en Tour du Pin Figeac) hebben hele mooie terroirs, gelegen tussen percelen van enkele grote namen. Dupont insinueert dat deze drie gedeclasseerd werden omdat op die manier hun eigendom in waarde zou dalen en ze makkelijker over te nemen zouden zijn geweest...
https://www.youtube.com/watch?v=NwI5-kQ7UVY&app=desktop
Vuil spel dus
We zijn in BORDEAUX! Ga maar na hoeveel groter de "grote" Châteaux geworden zijn sinds de jaren 70. In St. Julien was in 1855 amper de helft van de oppervlakte "geklasseerd", nu 95%. Allemaal plots geweldige teroirs geworden? Nee, maar in Bx wordt niet de wijngaard, maar het merk geklasseerd. Als Du Glana en Beychevelle van wijngaard ruilen, blijft Beychevelle geklasseerd en Du Glana met zijn nu top terroir een Bourgeois. Maar, geloof me, de punten gaan niet veranderen, cfr Montrose en Phélan-Ségur.
(28-05-2020 02:22 PM)wvd schreef: [ -> ] (28-05-2020 01:22 PM)soiando schreef: [ -> ] (27-05-2020 08:02 PM)vinejo schreef: [ -> ] (24-05-2020 04:08 PM)wvd schreef: [ -> ] (24-05-2020 04:03 PM)soiando schreef: [ -> ] (24-05-2020 03:57 PM)wvd schreef: [ -> ] (24-05-2020 03:37 PM)soiando schreef: [ -> ]Enkele dagen terug de 2005 in het glas.
14%alc - domein van 14 ha - 74% Merlot, 25% Cabernet Franc, 1% Cabernet Sauvignon.
De gemiddelde leeftijd van de wijnstokken is 55 jaar, rendement slechts 20hl/ha.
Niet echt proefnotities genomen maar wat een lekker glas wijn, wauw.
In het glas medium body nog erg jong van kleur, begint pas op dronk te komen.
Knap gemaakte wijn met bakken rood fruit prachtig in balans.
Mijn eerste kennismaking met dit domein en meteen een schot in de roos.
Kon dit flesje particulier kopen aan 25 euro, dus op zoek naar meer van dit.
Ik heb ook zeer mooie herinneringen aan dit domein, maar daarna zowat overal verdwenen. Voor een mij onbekende reden moeten de meeste recensenten deze wijn niet, wat enerzijds de prijs wat toegankelijker zou moeten houden, maar ze anderzijds oninteressant maakt voor de importeur want geen voer voor puntenpakkers.
Puntenpakkers hebben zeker voor deze jaargang totaal ongelijk - dronk al grand cru classé wijnen die stukken minder waren.
Onbegrijpelijk dat dit gedegradeerd werd naar gr cru
Da's normaal: amper parking, stoffige ontvangstruimte, geen toogpoezen, dan vraag je erom.
Inderdaad. De wijn zelf telt slechts voor 30% mee in de "berekening".
Maar J Dupont gaat veel verder in zijn kritiek: Wanneer wijngaarden geen cru classé meer zijn daalt de waarde enorm. En de drie wijngoeden die klacht hadden ingediend (Michotte, Corbin Michotte en Tour du Pin Figeac) hebben hele mooie terroirs, gelegen tussen percelen van enkele grote namen. Dupont insinueert dat deze drie gedeclasseerd werden omdat op die manier hun eigendom in waarde zou dalen en ze makkelijker over te nemen zouden zijn geweest...
https://www.youtube.com/watch?v=NwI5-kQ7UVY&app=desktop
Vuil spel dus
We zijn in BORDEAUX! Ga maar na hoeveel groter de "grote" Châteaux geworden zijn sinds de jaren 70. In St. Julien was in 1855 amper de helft van de oppervlakte "geklasseerd", nu 95%. Allemaal plots geweldige teroirs geworden? Nee, maar in Bx wordt niet de wijngaard, maar het merk geklasseerd. Als Du Glana en Beychevelle van wijngaard ruilen, blijft Beychevelle geklasseerd en Du Glana met zijn nu top terroir een Bourgeois. Maar, geloof me, de punten gaan niet veranderen, cfr Montrose en Phélan-Ségur.
Jouw wijnhart ligt niet in Bordeaux hè Werner haha. Het gaat er in BDX niet anders aan toe dan elders. Het is maar wat je wil zien en geloven.
Overigens is Beychevelle beter dan Du Glana en Montrose veel beter dan Phelan S, dus voor mij logisch
(29-05-2020 09:38 AM)Vinoco schreef: [ -> ] (28-05-2020 02:22 PM)wvd schreef: [ -> ] (28-05-2020 01:22 PM)soiando schreef: [ -> ] (27-05-2020 08:02 PM)vinejo schreef: [ -> ] (24-05-2020 04:08 PM)wvd schreef: [ -> ] (24-05-2020 04:03 PM)soiando schreef: [ -> ] (24-05-2020 03:57 PM)wvd schreef: [ -> ] (24-05-2020 03:37 PM)soiando schreef: [ -> ]Enkele dagen terug de 2005 in het glas.
14%alc - domein van 14 ha - 74% Merlot, 25% Cabernet Franc, 1% Cabernet Sauvignon.
De gemiddelde leeftijd van de wijnstokken is 55 jaar, rendement slechts 20hl/ha.
Niet echt proefnotities genomen maar wat een lekker glas wijn, wauw.
In het glas medium body nog erg jong van kleur, begint pas op dronk te komen.
Knap gemaakte wijn met bakken rood fruit prachtig in balans.
Mijn eerste kennismaking met dit domein en meteen een schot in de roos.
Kon dit flesje particulier kopen aan 25 euro, dus op zoek naar meer van dit.
Ik heb ook zeer mooie herinneringen aan dit domein, maar daarna zowat overal verdwenen. Voor een mij onbekende reden moeten de meeste recensenten deze wijn niet, wat enerzijds de prijs wat toegankelijker zou moeten houden, maar ze anderzijds oninteressant maakt voor de importeur want geen voer voor puntenpakkers.
Puntenpakkers hebben zeker voor deze jaargang totaal ongelijk - dronk al grand cru classé wijnen die stukken minder waren.
Onbegrijpelijk dat dit gedegradeerd werd naar gr cru
Da's normaal: amper parking, stoffige ontvangstruimte, geen toogpoezen, dan vraag je erom.
Inderdaad. De wijn zelf telt slechts voor 30% mee in de "berekening".
Maar J Dupont gaat veel verder in zijn kritiek: Wanneer wijngaarden geen cru classé meer zijn daalt de waarde enorm. En de drie wijngoeden die klacht hadden ingediend (Michotte, Corbin Michotte en Tour du Pin Figeac) hebben hele mooie terroirs, gelegen tussen percelen van enkele grote namen. Dupont insinueert dat deze drie gedeclasseerd werden omdat op die manier hun eigendom in waarde zou dalen en ze makkelijker over te nemen zouden zijn geweest...
https://www.youtube.com/watch?v=NwI5-kQ7UVY&app=desktop
Vuil spel dus
We zijn in BORDEAUX! Ga maar na hoeveel groter de "grote" Châteaux geworden zijn sinds de jaren 70. In St. Julien was in 1855 amper de helft van de oppervlakte "geklasseerd", nu 95%. Allemaal plots geweldige teroirs geworden? Nee, maar in Bx wordt niet de wijngaard, maar het merk geklasseerd. Als Du Glana en Beychevelle van wijngaard ruilen, blijft Beychevelle geklasseerd en Du Glana met zijn nu top terroir een Bourgeois. Maar, geloof me, de punten gaan niet veranderen, cfr Montrose en Phélan-Ségur.
Jouw wijnhart ligt niet in Bordeaux hè Werner haha. Het gaat er in BDX niet anders aan toe dan elders. Het is maar wat je wil zien en geloven.
Overigens is Beychevelle beter dan Du Glana en Montrose veel beter dan Phelan S, dus voor mij logisch
Nee, het gaat er in Bordeaux wel degelijk anders aan toe dan elders. Daar is namelijk geen link tussen klassering en terroir zoals quasi overal elders, maar met het MERK. Zoals je weet heeft Phélan een paar jaar terug de helft van zijn (Cru Bourgeois) wijngaard verkocht aan (2ième cru) Montrose en dan is de wijn van die wijngaard niet alleen plots ook 2°cru, Montrose is er ook NOG beter op geworden. Uiteraard is Beychevelle een grotere wijn dan Du Glana (daarom nam ik Gloria niet als voorbeeld..
) maar het was hypothetisch bedoeld: "stel dat" .
En er zijn nog steeds vele wijnen uit Bordeaux die ik graag drink.
We dwalen misschien wat af van Croque-Michotte, maar doen of het elders veel beter is dan de corrupte boel in Bordeaux, durf ik toch te betwijfelen... Is het geen type-voorbeeld in een beginnerscursus over Bourgogne om het even over Clos de Vougeot te hebben met zijn 88 producenten op 50 ha? Van boven aan het kasteel tot onder aan de steenweg? Van topwijn tot rotzooi, allemaal met een grand cru status voor eeuwig in een muurtje gebeiteld...
Hoeveel verschil is er dan nog met de praktijk om van een lager geklasseerd perceel in Saint-Emilion (of eender waar, er zijn b.v. nog nauwelijks niet-geklasseerde wijnen in Pauillac) plotsklaps een grand cru classé te maken?
Ook hier geldt het adagium van de betreurde filosoof Frank Vincent Zappa: We're only in it for the money.
Beetje jammer toch, want ik wil nog wel eens een mooi glas wijn drinken zonder aan purperen bankbiljetten te denken.
(29-05-2020 10:17 AM)wvd schreef: [ -> ]Nee, het gaat er in Bordeaux wel degelijk anders aan toe dan elders. Daar is namelijk geen link tussen klassering en terroir zoals quasi overal elders, maar met het MERK. Zoals je weet heeft Phélan een paar jaar terug de helft van zijn (Cru Bourgeois) wijngaard verkocht aan (2ième cru) Montrose en dan is de wijn van die wijngaard niet alleen plots ook 2°cru, Montrose is er ook NOG beter op geworden. Uiteraard is Beychevelle een grotere wijn dan Du Glana (daarom nam ik Gloria niet als voorbeeld.. ) maar het was hypothetisch bedoeld: "stel dat" .
En er zijn nog steeds vele wijnen uit Bordeaux die ik graag drink.
Ik bedoel niet exact hetzelfde als wat er aan de hand is in Bordeaux maar in het algemeen. Iedere wijnstreek heeft zijn eigen boevengedrag/corruptie/fraude etc etc. Hetzelfde als was Jordaens hierboven al aangeeft.
(30-05-2020 08:42 AM)Jordaens schreef: [ -> ]We dwalen misschien wat af van Croque-Michotte, maar doen of het elders veel beter is dan de corrupte boel in Bordeaux, durf ik toch te betwijfelen... Is het geen type-voorbeeld in een beginnerscursus over Bourgogne om het even over Clos de Vougeot te hebben met zijn 88 producenten op 50 ha? Van boven aan het kasteel tot onder aan de steenweg? Van topwijn tot rotzooi, allemaal met een grand cru status voor eeuwig in een muurtje gebeiteld...
Hoeveel verschil is er dan nog met de praktijk om van een lager geklasseerd perceel in Saint-Emilion (of eender waar, er zijn b.v. nog nauwelijks niet-geklasseerde wijnen in Pauillac) plotsklaps een grand cru classé te maken?
Ook hier geldt het adagium van de betreurde filosoof Frank Vincent Zappa: We're only in it for the money.
Beetje jammer toch, want ik wil nog wel eens een mooi glas wijn drinken zonder aan purperen bankbiljetten te denken.
Clos Vougeot is al 500 jaar 50ha groot. En laat dat nu toevallig één van mijn favoriete cru's zijn in Bourgogne. Ik heb topwijnen geproefd die zowel van de hoger liggende percelen als van de "rotzooi" kwamen. De meest oostelijke percelen tegen de D974 hebben door de dikkere laag klei, die hier dankzij de muur niet weggespoeld zijn zoals bij vele andere wijngaarden, iinderdaad last van stagnerend water in heel natte jaren. De reputatie van de Clos is dan ook gevestigd in de veertiende en vijftiende eeuw en toen zou het een iets warmer en droger klimaat geweest zijn(?) Of ze gebruikten de wijn van natte jaren "om de poten van de paarden te wassen".
Nu met de droge jaren van het laatste decennium wordt het, soms tot verbazing van velen, opeens heel duidelijk waar die reputatie vandaan kwam. De laatste jaren proef ik fabelachtige wijnen uit de Clos!
De finesse en geurigheid die men verwacht van percelen als Maupertui of Musigni combineert perfect met de kracht en densiteit van de lagere delen in Quatorze Journaux of Baudes Basses. Trouwens, heb je recente wijnen van Chopin, Prieur of Grivot geproefd, alle van de lager liggende percelen? Of die van Mortet, het allerslechtste perceel in de hoek...
Michel Noëllat bezit 2 percelen van ± dezelfde grootte: 1 in Quatorze Journaux tussen enerzijds Prieur en Forey en aan de zuidelijke kant Confuron-Cotetidot en 1 in Quartier des Marei Haut, gelegen tussen d'Eugénie en Château de Marsannay. Beide worden samen geoogst en vergist en de wijn is verbluffend gewoon!
In mijn korte samenvatting van het verplichte cursusonderdeel "bourgogne voor beginners" is misschien niet alles even duidelijk, maar "de rotzooi" (zoals het dan kort door de bocht wordt voorgesteld) hoeft niet noodzakelijk "van tegen de steenweg" te komen.
En om die reactie even voor te zijn: ik was inderdaad niet echt overtuigd van het handvol Clos de Vougeots dat ik doorheen de jaren proefde (daar was Noëllat onder andere bij, de rest ben ik vergeten).
Ik heb wel een keer of 5 een mooie Clos Vougeot gedronken...….een witte welteverstaan....
(30-05-2020 10:01 AM)Jordaens schreef: [ -> ]In mijn korte samenvatting van het verplichte cursusonderdeel "bourgogne voor beginners" is misschien niet alles even duidelijk, maar "de rotzooi" (zoals het dan kort door de bocht wordt voorgesteld) hoeft niet noodzakelijk "van tegen de steenweg" te komen.
En om die reactie even voor te zijn: ik was inderdaad niet echt overtuigd van het handvol Clos de Vougeots dat ik doorheen de jaren proefde (daar was Noëllat onder andere bij, de rest ben ik vergeten).
Dat is (was?) wel de algemene opvatting en ik geef toe, dat was ook dikwijls zo. Net als van zowat alle andere Grand en petit cru's in Bourgogne is door de jaren heen ook aardig wat rotzooi gemaakt in het Clos. En ook bij Noëllat en dan voornamelijk bij Georges liet de kwaliteit tot x jaren terug lichtjes te wensen over om het eufemistisch uit te drukken. Maar Maxime Cheurlin bij Georges en Sophie en Sébastien bij Michel hebben het zinkend schip terug op de rails gezet, to say the least en sinds zeker 2014 is de kwaliteit er terug en met 2015 tot al zeker 2018 is Michel Noëllat top!
(30-05-2020 10:04 AM)Vinoco schreef: [ -> ]Ik heb wel een keer of 5 een mooie Clos Vougeot gedronken...….een witte welteverstaan....
Nog nooit een witte Clos de Vougeot gezien. Wel Witte Vougeot "Le Village" en Vougeot 1°cru "Les Cras", beide van Bertagna. Ik weet eigenlijk niet of iemand anders witte Vougeot of zelfs Clos de Vougeot produceert. Iemand info hierover?
(30-05-2020 10:47 AM)wvd schreef: [ -> ]Nog nooit een witte Clos de Vougeot gezien. Wel Witte Vougeot "Le Village" en Vougeot 1°cru "Les Cras", beide van Bertagna. Ik weet eigenlijk niet of iemand anders witte Vougeot of zelfs Clos de Vougeot produceert. Iemand info hierover?
Werner toch.....ken uw klassiekers......er is er 1: Domaine de la Vougeraie Le Clos Blanc de Vougeot Monopole
(30-05-2020 10:47 AM)wvd schreef: [ -> ]Nog nooit een witte Clos de Vougeot gezien. Wel Witte Vougeot "Le Village" en Vougeot 1°cru "Les Cras", beide van Bertagna. Ik weet eigenlijk niet of iemand anders witte Vougeot of zelfs Clos de Vougeot produceert. Iemand info hierover?
John was me voor...
Domaine de la Vougeraie heeft een 1er Cru monopole Clos Blanc de Vougeot. Heb het ooit eens geproefd en stond voor mij op het niveau van grand cru, één van de mooiste chardonnays die ik al geproefd heb.
Da's wel buiten het muurtje, hé.
(30-05-2020 11:45 AM)Jordaens schreef: [ -> ]Da's wel buiten het muurtje, hé.
Ik zou er een muurtje omheen metselen....
(30-05-2020 11:24 AM)Vinoco schreef: [ -> ] (30-05-2020 10:47 AM)wvd schreef: [ -> ]Nog nooit een witte Clos de Vougeot gezien. Wel Witte Vougeot "Le Village" en Vougeot 1°cru "Les Cras", beide van Bertagna. Ik weet eigenlijk niet of iemand anders witte Vougeot of zelfs Clos de Vougeot produceert. Iemand info hierover?
Werner toch.....ken uw klassiekers......er is er 1: Domaine de la Vougeraie Le Clos Blanc de Vougeot Monopole
Nooit fan geweest van Vougeraie, maar dit is ook een premier cru hé.