wijnliefhebbers

Volledige versie: Bodegas Alejandro Fernandez, Ribera del Duero
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
Als je me naar dit domein zou vragen zou ik mijn schouders moeten ophalen als je echter achter Pesquera vraagt, kan ik je onmiddellijk vertellen dat dit één van de pioniers is die Ribera del Duero mee op de kaart heeft gezet.

We dronken een magnum van de Pesquera Reserva 1985 (Filip had dit van zijn trip naar Spanje meegebracht). Een opmerkelijk jonge (ik schatte hem rond 2000) en krachtige neus (van bij het openen al): rijp rood fuit, kersen, kruidigheid, lichte vanille, een beetje tertiair, vlees en chocola. In de mond zalvend, met nog steeds een mooie fruitbasis, behoorlijk wat body, in de afdronk meer tertiaire noten en een laatste vleugje van de houtopvoeding. We zijn onder de indruk: old and beautiful. Filip mag de gulle schenkster (de buurvrouw van zijn schoonouders geloof ik) nen dikke kus geven.
(07-01-2013 02:30 PM)koen schreef: [ -> ]Als je me naar dit domein zou vragen zou ik mijn schouders moeten ophalen als je echter achter Pesquera vraagt, kan ik je onmiddellijk vertellen dat dit één van de pioniers is die Ribera del Duero mee op de kaart heeft gezet.

We dronken een magnum van de Pesquera Reserva 1985 (Filip had dit van zijn trip naar Spanje meegebracht). Een opmerkelijk jonge (ik schatte hem rond 2000) en krachtige neus (van bij het openen al): rijp rood fuit, kersen, kruidigheid, lichte vanille, een beetje tertiair, vlees en chocola. In de mond zalvend, met nog steeds een mooie fruitbasis, behoorlijk wat body, in de afdronk meer tertiaire noten en een laatste vleugje van de houtopvoeding. We zijn onder de indruk: old and beautiful. Filip mag de gulle schenkster (de buurvrouw van zijn schoonouders geloof ik) nen dikke kus geven.

Aha, ik wist ook niet dat dit de naam was van het domein, heb 1 flesje liggen (met dank aan StevenDr) - blijf ik dus nog een tijdje af...
Pesquera is of course one of the legendary Estates of Spain. It was under this label that Alejandro Fernández made the 100% Tempranillo wines that first launched the Ribera del Duero region on to the world stage. He established Pesquera in 1972 and the resulting critical acclaim was instrumental in the Ribera de Duero receiving official D.O. status in 1982. In 2008, the region joined the esteemed ranks of Rioja and Priorat as one of only three regions with the Denominación de Origen Calificada (DOCa) classification.

Alejandro Fernádez is a poster child for the rise and rise of the ‘New Spain’. A family breadwinner from the age of 13, he has gone on to become one of the greats of modern Spanish viticulture and a pioneer in both Ribera and with the Tempranillo grape. Pesquera was the first Estate he established and the one that launched his fame. Tinto Pesquera is made with a hybrid traditional/modern methodology and is aged a minimum of 18 months in oak, with selected Reservas and Grand Reservas remaining in barrel for at least 24 months or longer. The Pesquera township and surrounds has a firmly continental climate: the long sunny days ensure that the grapes attain good ripeness levels, while the cool nights extend the growing season and lend the wines a freshness and elegance that has long been a Pesquera trademark. The style today balances the concentration and complexity of low yields and minimal handling, with the classic freshness of the region.

Unlike the other legendary Estate Vega Sicilia, Pesquera and Condado de Haza are (see below) made almost entirely from the local Tinta del Pais – the local name given to Ribera’s own thick-skinned, wilder mutation of Tempranillo. These are a pleasure to drink, and totally unlike the style of many of Ribera’s flashy, high-octane alta expresión wines that have proliferated in Pesquera’s slipstream. In this respect, the wines remain some of the very finest of their genre, part of a select group of deliciously thought-provoking and timeless masterpieces. They are not always ‘technically perfect’ but they are always deliciously unique.

Condado de Haza
In the mid-1980s as Tinto Pesquera was assuming its place among the most intriguing and powerful icons in the world of wine, Alejandro spied a neglected slope along the Duero River which had the appearance of being the most ideal vineyard site in the region, perhaps in all Spain: one full kilometre of south-facing mountain slope leading right to the river's edge. Ideal soils in the full range preferred by the Tempranillo variety, from gravel to clay with a chalky base, suggested the potential for a multitude of styles from this difficult grape, essential for creating the desired complexity and balance. Abandoned for years, the slope consisted of hundreds of small parcels with separate and stubborn ownership. Three years of continuous negotiation beginning in late 1986 resulted in the first planting of just over 100 acres in 1989. Today the contiguous estate includes over 500 acres of prime Tempranillo vines. Encompassed within the historic county of the hilltop village Haza high above the opposite bank of the Duero, the estate was christened Condado de Haza.

Condado de Haza reflects the bold and brilliant winemaking style of Alejandro Fernández. Bottled after malolactic fermentation and 15 months in American oak, like Tinto Pesquera, it can be enjoyed early yet will reward patient cellaring. Additionally, in great vintages a late harvest from the ripest portion of the vineyard is submitted to whole-cluster fermentation and 30 months' aging in new oak. This glorious and supremely age-worthy red wine is called Alenza (from Alejandro and Esperanza).

Dehesa la Granja, Zamora
Fernández and his wife Esperanza Rivera, having created Tinto Pesquera and Condado de Haza in their native Ribera del Duero, looked farther afield and in the Spring of 1998, purchased this grand agricultural estate bordering the Guareña River in the province of Zamora, in the heart of one of Spain's earliest-recognized wine regions. As with Fernández wines in the Ribera del Duero, the fully extracted must undergoes malolactic fermentation in new oak (in this case some French oak), and a meticulous racking and aging program accomplishes a natural clarification. The wines are effectively Gran Reserva, having aged for at least 24 months in cask. These are some of the most exciting wines in the Fernandez stable.

El Vinculo, La Mancha
In 1999, the discovery of an old, head-pruned Tempranillo vineyard amidst a sea of white (Airén) grapes convinced Alejandro Fernández to undertake one last bodega. Based in the historic windmill village of Campo de Criptana, La Mancha, El Vinculo is today the leading winery of the region – by some margin. It has become the first benchmark Eastate of central Spain. As with all the Fernández wines, El Vinculo is 100% Tempranillo from old bush vines and similarly, the winemaking follows the blue-print of the Pesquera and Condado de Haza Bodegas. The current release combines classic minerality with velvety ripeness and rich texture and a fresh, elegant finish. The palate here is very supple and multi-layered. Certainly the finest El Vinculo we have shipped.


Momenteel een Condado De Haza Reseva 2009 in het glas.
Een wijn die goed in elkaar zit, structuur, body, smaak, 91p
Nu al goed maar kan makkelijk nog enkele jaren blijven liggen.

Grts
Gisteren een Pesquera Crianza 2008 in het glas, een Spaanse wijn smaakt beter in de zomer lol, het zal wel in mijn hoofd zitten.
De 2008 was top, perfect op dronk. 92p

Grts
(06-07-2015 08:50 PM)fleer schreef: [ -> ]Gisteren een Pesquera Crianza 2008 in het glas, een Spaanse wijn smaakt beter in de zomer lol, het zal wel in mijn hoofd zitten.
De 2008 was top, perfect op dronk. 92p

Grts

Ik vind een CH9 of Bandol ook lekker in de zomer, zit ook in mijne kop Wink
Momenteel een El Vinculo 2006 in het glas, P/K één van de beste uit Spanje.
La Mancha behoort niet tot de omgeving van het hoofd topic, we bevinden ons ten zuiden van Madrid.
Prachtige volle wijn, iets hoekig met de typische smaak van Madrid en omgeving. 91p

Grts.
Condado de Haza Ribera del Duero Reserva 2009,

Volle wijn met het karakter van de Ribera del Duero, goed op dronk maar zonder haast, 100% Tempranillo. 91p
Pesquera Crianza 2008

Het blijft een lekker wijntje. 91p

Grtz
Afscheid van mijn laatste fles 2008!
(16-12-2017 01:51 PM)fleer schreef: [ -> ]Afscheid van mijn laatste fles 2008!

Daar moet ge een goed glaasje op drinken!
Wink
thumbsup het weekend start deze week iets vroeger, zal er eens eentje gaan uitkiezen.

Grtz
Condado de Haza Ribera del Duero Reserva 2009, blijft één van mijn lievelingswijnen 92p

Grtz
Ik heb de ciranza eens in Spanje gedronken. Eén van mijn beste ervaringen met Spaanse wijn tot nu toe.

Ik weet dat Young Charly hem verkoopt. Zijn er nog andere distribiteurs in België?
(27-02-2018 01:48 PM)Jean schreef: [ -> ]Ik heb de ciranza eens in Spanje gedronken. Eén van mijn beste ervaringen met Spaanse wijn tot nu toe.

Ik weet dat Young Charly hem verkoopt. Zijn er nog andere distribiteurs in België?

Ja hier, http://www.wine-corner.be/index.php?page=catalogue maar dat is dan iets te duur als je weet dat je hem met 30% korting geleverd hebt uit Spanje.

Grtz
(27-02-2018 05:18 PM)fleer schreef: [ -> ]
(27-02-2018 01:48 PM)Jean schreef: [ -> ]Ik heb de ciranza eens in Spanje gedronken. Eén van mijn beste ervaringen met Spaanse wijn tot nu toe.

Ik weet dat Young Charly hem verkoopt. Zijn er nog andere distribiteurs in België?

Ja hier, http://www.wine-corner.be/index.php?page=catalogue maar dat is dan iets te duur als je weet dat je hem met 30% korting geleverd hebt uit Spanje.

Grtz

Inderdaad Smile
Dank voor de info.

Dus jullie kopen hem rechtstreeks bij het domein zelf? Nice!

Als er ooit eens een groepsaankoop komt... Count me in!
Condado de Haza Ribera del Duero Reserva 2009 - Zachte volle wijn met leer, chocolade en vanille, heerlijk 92p
O, is dat echt een goed wijnhuis?
Ik heb die flessen vaak genoeg gezien, ook in winkels (Sligro?, Makro?, geen idee), maar ik had zo’n afkeer tegen die aftandse etiketten, dat ik dacht dat het een redelijk shabby wijnhuis was BlushRolleyes
(14-05-2020 05:30 PM)Vmk schreef: [ -> ]O, is dat echt een goed wijnhuis?
Ik heb die flessen vaak genoeg gezien, ook in winkels (Sligro?, Makro?, geen idee), maar ik had zo’n afkeer tegen die aftandse etiketten, dat ik dacht dat het een redelijk shabby wijnhuis was BlushRolleyes

Ik denk dat dat een soort imitatie zal geweest zijn van hun etiket. Pesquera is één van de motoren van de hoge vlucht die de Ribera del Duero in de laatste decennia heeft genomen. Dan krijg je vaak supermarktwijnen die wat willen meesurfen met een gelijkaardig etiket. Heb je ook in Puglia met etiketten die lijken in vormgeving en opzet op de Es Primitivo van Gianfranco Fino, maar die een tiende kosten van the real stuff...
Hey Thomas,

Nee, ik bedoel die etiketten die hierboven ook in foto’s worden getoond. Ieder z’n smaak uiteraard, maar dit vind ik afzichtelijk. Dan zet ik (onbewust) de fles weer terug in het schap.

(14-05-2020 07:23 PM)Thomas schreef: [ -> ]
(14-05-2020 05:30 PM)Vmk schreef: [ -> ]O, is dat echt een goed wijnhuis?
Ik heb die flessen vaak genoeg gezien, ook in winkels (Sligro?, Makro?, geen idee), maar ik had zo’n afkeer tegen die aftandse etiketten, dat ik dacht dat het een redelijk shabby wijnhuis was BlushRolleyes

Ik denk dat dat een soort imitatie zal geweest zijn van hun etiket. Pesquera is één van de motoren van de hoge vlucht die de Ribera del Duero in de laatste decennia heeft genomen. Dan krijg je vaak supermarktwijnen die wat willen meesurfen met een gelijkaardig etiket. Heb je ook in Puglia met etiketten die lijken in vormgeving en opzet op de Es Primitivo van Gianfranco Fino, maar die een tiende kosten van the real stuff...
Beste VMK,

Pesquera is een massaal wijnhuis en maken een kleine 1 miljoen flessen in de prijsklasse 5 euro tot 200 euro. Om reden van kwantiteit zie je ze overal terug. In Spanje is het helemaal enorm. Er is geen supermarkt zonder Pesquera in het schap. Het zeer herkenbare (en voor mij persoonlijk prachtige) etiket herken je meteen. De stijl is in de loop der jaren steeds moderner geworden. Jammer, omdat je nu nooit meer een zeer grootse Pesquera in het glas kan krijgen(vroeger zaten de wijnen tussen 1 en 9 op 10), maar aan de andere kant gelukkig want nu is iedere fles Pesquera prima tot goed te drinken (nu zitten ze tussen 5 en 7 op 10). Met Pesquera van tegenwoordig loop je namelijk nooit een risico. De wijnen zijn zeer solide "allemansvrienden" en scoren als een Zwitsers uurwerk tussen 88-92/100. Zeker voor het geld een zekere en betrouwbare koop.
Pesquera was tot en met de jaren 90 zeer wisselvallig. Je trof enorm veel flesverschil aan. Dat had onder andere te maken met de traditionele manier van wijn maken. In die tijd hadden ze nog een ouderwetse handmatige pers die met 3 man bediend moest worden. Aangezien niet iedereen evenveel kracht had en soms vermoeidheid toesloeg was niet iedere batch hetzelfde met flesverschil tot gevolg.

Het paradepaardje van Alejandro Fernandez was Janus. Met deze Reserva Especial wilde hij concurreren met De Reserva Especial Unico van Vega Sicilia. Alleen grote jaargangen kregen een kans. Met het icoonjaar 1982 was Janus een feit. 1986 en 1991 waren de volgende jaargangen die gemaakt werden en vanaf zijn 4e jaargang 1994 ging het volledig los. Parker scoorde de wijn 97/100 en de naam Pesquera was meteen gemaakt buiten Spanje. Gelukkig had Parker een goede fles gekregen want van de 4 kisten 1994 die ik ooit had was de helft gekurkt (later bleek dat 2/5 van de totale productie kurkinfectie had)los van de flesvariatie bij niet gekurkte flessen. Nog 3 94ers over zag ik gisteren. Door deze posting kreeg ik zin in een Pesquera. Als eerbetoon aan 1 van de grootste wijnmakers ooit in Spanje werd het zijn pionierswijn.

Pesquera Janus Reserva Especial 1982: Zeer gerookte neus. Pijptabak! (word er eigenlijk nog pijp gerookt? ik zie het nooit meer), truffel, salmiak, kruidig. Speculaas. Wat een geweldige snuffelwijn. Gelukkig een goede fles! De neus is geniaal. De mond brengt hetzelfde maar in alles minder krachtig dan de neus. Nog prima balans en mooie lengte. In een koude kelder met de juiste vochtigheid gaat er aan deze wijn de komende 20 jaar weinig veranderen. Een eer om te drinken. Nog 5 over. 96/100
Leuke en uitgebreide toelichting...dank!

Tja, altijd kwestie van smaak. Ik kan inderdaad genieten van moderne etiketten en dan nog eens het liefst met op de achterzijde alle relevante info gedeeld.

Maar veel belangrijker, nu weet ik wel dat ik niet altijd de flessen terug hoef te plaatsen in het schap. Het kan interessant zijn.
Schijnbaar heeft bovenstaande gesprekken me er nog niet toe gezet om een fles aan te schaffen Wink

Maar afgelopen weekend is op 88 jarige leeftijd Alejandro overleden. Een icoon voor Ribera del Duero.

Ach, in het verleden kocht ik vaak cd's als artiesten het hiernamaals opzochten in de categorie "hier moet ik toch wel wat (meer) van in mijn kast hebben staan". Misschien die brug dan ook maar leggen naar wijn Smile
(27-05-2021 09:32 AM)Vmk schreef: [ -> ]Schijnbaar heeft bovenstaande gesprekken me er nog niet toe gezet om een fles aan te schaffen Wink

Maar afgelopen weekend is op 88 jarige leeftijd Alejandro overleden. Een icoon voor Ribera del Duero.

Ach, in het verleden kocht ik vaak cd's als artiesten het hiernamaals opzochten in de categorie "hier moet ik toch wel wat (meer) van in mijn kast hebben staan". Misschien die brug dan ook maar leggen naar wijn Smile

Dat is wel een aanrader als je van Ribera houdt. Lang geleden, toen deze regio hier plots populair werd heb ik ook van Pesuera een paar mooie wijnen geproefd, zowel Crianza als Reserva maar een Janus heb ik nooit gezien denk ik zo.
(27-05-2021 02:25 PM)wvd schreef: [ -> ]
(27-05-2021 09:32 AM)Vmk schreef: [ -> ]Schijnbaar heeft bovenstaande gesprekken me er nog niet toe gezet om een fles aan te schaffen Wink

Maar afgelopen weekend is op 88 jarige leeftijd Alejandro overleden. Een icoon voor Ribera del Duero.

Ach, in het verleden kocht ik vaak cd's als artiesten het hiernamaals opzochten in de categorie "hier moet ik toch wel wat (meer) van in mijn kast hebben staan". Misschien die brug dan ook maar leggen naar wijn Smile

Dat is wel een aanrader als je van Ribera houdt. Lang geleden, toen deze regio hier plots populair werd heb ik ook van Pesuera een paar mooie wijnen geproefd, zowel Crianza als Reserva maar een Janus heb ik nooit gezien denk ik zo.

Ik blijf in Ribera meestal bij de Crianza, daar zie je meestal de kwaliteit van de bodega en niet volgetimmerd met hout.
Die speciale, “top” cuvees zijn veelal te gepimpt. Te Parker made.
Vmk, jouw stijl kennende zou ik Dominio de Atauta eens proberen, alhoewel de meeste cuvees te duur zijn.
Ook Pago de los Cappelanes zal je wellicht bevallen.
Als ik er een keer aan denk, zal ik eens een Pesquera crianza of reserva aan het wagentje toevoegen.

En Filip, ik herken wel wat je zegt. En volgens mij heb ik het al ooit in een ander topic gezegd, maar voor mij is Ribera nog moeilijk te peilen. Het valt nooit echt tegen, maar om nu te zeggen dat ik het altijd even goed kan waarderen...mwah.
Mbt de Atauta, grappig, ik houd wel een lijstje bij waar ik af en toe noteer 'in de gaten houden' en deze staat al lang op dat lijstje. De Cappelanes staat niet zo zeer op dat lijstje, maar heb ik een paar jaar terug wel eens bekeken, aangezien een shop in NL ze in het assortiment heeft.

Dank voor de tips.
Als we toch wat tips geven voor Ribera Smile

Probeer zeker eens Pícaro del Águila. Voor mij echt wel een ontdekking een paar jaar geleden. Niet de krachtpatser, wel eerder verfijnd.
(28-05-2021 07:59 AM)Dc schreef: [ -> ]Als we toch wat tips geven voor Ribera Smile

Probeer zeker eens Pícaro del Águila. Voor mij echt wel een ontdekking een paar jaar geleden. Niet de krachtpatser, wel eerder verfijnd.

De 2018 ligt in de kast! Dus dat gaat goed komen Smile
(28-05-2021 08:58 AM)Vmk schreef: [ -> ]
(28-05-2021 07:59 AM)Dc schreef: [ -> ]Als we toch wat tips geven voor Ribera Smile

Probeer zeker eens Pícaro del Águila. Voor mij echt wel een ontdekking een paar jaar geleden. Niet de krachtpatser, wel eerder verfijnd.

De 2018 ligt in de kast! Dus dat gaat goed komen Smile

Ga je jezelf niet beklagen! Smile

Ik zal eens in mijn CT zien wat ik nog van Spanje heb liggen als eventuele tip als je interesse hebt. Is de "eerste liefde" en daardoor wat met wijn begonnen. Ondertussen zit ik volop andere zaken te kopen (iets met wijzigend smaakpallet Tongue) maar dat neemt niet weg dat ik nog een mooi deel Spanje in de kelder heb liggen.
(27-05-2021 05:58 PM)FRA schreef: [ -> ]Ik blijf in Ribera meestal bij de Crianza, daar zie je meestal de kwaliteit van de bodega en niet volgetimmerd met hout.
Die speciale, “top” cuvees zijn veelal te gepimpt. Te Parker made.

Dat vind ik veelal ook. Anderzijds vind ik dat, zeker in Rioja, sommige Reserva's en Gran Reserva's echt heel mooi kunnen worden mits (heel) veel geduld. Terecht brengen sommige bodega's dan ook die wijnen pas uit na vele, vele jaren (cfr Lopez de Heredia). En de allergrootste Spaanse wijn die ik ooit dronk was een Ribera del Duero, Vega Sicilia 1970 toen die ergens in de jaren 90 net op de markt kwam.
Met Dominio de Atauta hebben we nog gewerkt als die Fransman daar nog vinifieerde (ben even zijn naam kwijt...). Toen was er nog maar enkel een Crianza en 1 cuvee, Valdegatiles, en de prijzen lagen toen nog vrij goed.
Pagina's: 1 2
Koppelingen