wijnliefhebbers

Volledige versie: Chateau Vannières, Bandol
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Blijkbaar bestond er nog geen topic over dit Bandoldomein.
Nochtans heeft het voor mij een speciale waarde, want Vannières 1997 was de allereerste Bandol die ik ooit dronk, en meteen ook de trigger voor mijn Bandolmanie.
Toch zocht ik algauw andere domeinen op, een van de redenen daarvoor kan je hier lezen:
Fraude in Bandol

Zovele jaren later dronk ik eindelijk een genuine 2001 (merci Doc!)

De wijn gaf alles wat je van een mooie Bandol kan verwachten, hoewel hij evenveel aan een Chateauneuf of topRoussillon deed denken.
Ook de tweede dag had de wijn nog niks van zijn kracht verloren, kruidigheid en zwart fruit tuimelden over elkaar heen om als eerste te worden genoemd in de Tasting Note. Bij deze dus, zwarte kruidfruitjes. Heel krachtig maar zeer evenwichtig in de mond, rijpe tannines, mooie ondersteunende zuren.
91/100
(deze categorie dus: 90-94 Eh, daar wil ik er NOG meer van. (jammer van het budget waarschijnlijk). Wat een wijn, wat een klasse. Woorden als complex, elegant, heerlijk en NOG NOG NOG komen me voor de geest.)
Ik herinner me hem ook (na een mooie catwalk klassebakken) als een zeer evenwichtige wijn, een koffer vol fruit met een splash rijpe tannine. Hij kreeg niet voor niks een 19/20 bij Bettane. DW 2012-2030 ! We zijn dus nog maar pas begonnen ;-) Heb nog één flesje ! Was te koop bij 1j1v. En 't was de echte, gekeurd door onze Bandol douane Big Grin
Tijdens Bandol degu bij CSP de 2007 geproefd... was iets mis mee en te veel hout:-) Waarschijnlijk ook nog wat te jong.
Ben deze zomer daar opt domein geweest en toch e specialleke zonne, nie zo mijn ding qua degu en ontvangst.
Wel nen hoop oude jaargangen te koop aan zéér zachte prijsjes:-) Deze zomer ga ik de witte en de rosé eens testen.
Momenteel is er een een "verticale" beschikbaar op 1jour1vin: 1983,1992,1998,2001,2006,2009.
Voor de liefhebbers van Bandol. Château Vannières 2011 nu te koop bij 1jour1vin aan € 23,50 ipv € 29. Lijkt me een mooie prijs voor deze wijn .
Deze zat in een van onze Frankrijk-degustaties en gisteren mijn "reservefles" opengedaan. Ingeving van het moment, zoals gebruikelijke, en dus zo, floep van de fles in het glas.
Het verlag was destijds efficiënt maar deed de wijn niet volledig recht. Ch. Vannières 2011
A.C. Bandol
95% Mourvèdre, 5% Grenache - 22 maanden Franse eik
M.C.
15% Vol - 1Jour1Vin, 31,90 € + 1,9833 € verzendingskosten

Helder en intense kleur, ondoorzichtig en met een nuance van zwarte kers naar granaat en een aanzet van evolutie. Veel, dikke tranen.
Intens diep aroma met zwarte bes en braambes, heel rijp, gestoofd fruit, eik, tabak, dode bladeren en boenwas. Peper, vanille, beetje erf en hoestsiroop. Een prachtige, rijpe neus. Je gaat van blauwe bloempjes, zonder horten of stoten over gestoofd fruit en verse krieken, hout en droge bladeren, naar een zeer gevarieerd kruidenboeket.
Harmonieus in de mond, erg lang en met nog flink wat tannines, eindigt ietwat droog op de tertiaire elementen, maar niettemin een grote wijn, die nu erg lekker is, maar waarvoor toch het adagium “niet spoeien” geldt. Eerst komt een zeer verleidelijke molligheid, die langzaam overgaat in zachte tannines, de zuren zijn subtiel, maar voldoende aanwezig om er zeker geen pap van te maken. De afdronk is erg lang, de eerste evolutie is inderdaad te proeven, maar je eindigt gewoon op verse krieken. Op geen enkele manier valt deze wijn te verwarren - zoals dat al eens blijkt te gebeuren - met bordeaux. Misschien omdat hij nu een mooie rijpheid bereikt heeft.
(17-03-2019 09:21 AM)Jordaens schreef: [ -> ]Deze zat in een van onze Frankrijk-degustaties en gisteren mijn "reservefles" opengedaan. Ingeving van het moment, zoals gebruikelijke, en dus zo, floep van de fles in het glas.
Het verlag was destijds efficiënt maar deed de wijn niet volledig recht. Ch. Vannières 2011
A.C. Bandol
95% Mourvèdre, 5% Grenache - 22 maanden Franse eik
M.C.
15% Vol - 1Jour1Vin, 31,90 € + 1,9833 € verzendingskosten

Helder en intense kleur, ondoorzichtig en met een nuance van zwarte kers naar granaat en een aanzet van evolutie. Veel, dikke tranen.
Intens diep aroma met zwarte bes en braambes, heel rijp, gestoofd fruit, eik, tabak, dode bladeren en boenwas. Peper, vanille, beetje erf en hoestsiroop. Een prachtige, rijpe neus. Je gaat van blauwe bloempjes, zonder horten of stoten over gestoofd fruit en verse krieken, hout en droge bladeren, naar een zeer gevarieerd kruidenboeket.
Harmonieus in de mond, erg lang en met nog flink wat tannines, eindigt ietwat droog op de tertiaire elementen, maar niettemin een grote wijn, die nu erg lekker is, maar waarvoor toch het adagium “niet spoeien” geldt. Eerst komt een zeer verleidelijke molligheid, die langzaam overgaat in zachte tannines, de zuren zijn subtiel, maar voldoende aanwezig om er zeker geen pap van te maken. De afdronk is erg lang, de eerste evolutie is inderdaad te proeven, maar je eindigt gewoon op verse krieken. Op geen enkele manier valt deze wijn te verwarren - zoals dat al eens blijkt te gebeuren - met bordeaux. Misschien omdat hij nu een mooie rijpheid bereikt heeft.

Bijzonder knappe TN van Jordaens over de 2011.
De laatste zin geldt blijkbaar echter enkel voor de jongere jaargangen.
Want de 1998 die ik donderdag schonk deed sommigen wél wat denken aan een oude Bordeaux.

Het was voor mij een beetje een sentimenteel moment, want het ging om de allerlaatste fles van het lot 1998 s die ik gekocht had in 2003 nadat de 1997 mij (en mijn buurman) een aha erlebnis van jewelste had gegeven.
Deze 98 gaf me in de loop der jaren echter nooit hetzelfde gevoel dan die eerste keer, het waren andere Bandols die me meer konden bekoren (Suffrene, Gaussen, Lafran, Gros Nore, Tempier natuurlijk).

Dus bij openen eventjes nerveus, wat zou dit geven...?
Onmiddellijk ruiken en...ik zat weer even op ons terras met mijn buur in de lente van 2003. Echt de Bandolgeur zoals ik me die herinnerde (en zoals ook Suffrene me meermaals kon geven). Dat heerlijk zwarte bosfruit.
In de mond was dit heel fijn, Vee dacht zelfs aan een Bourgogne.
Een paar uur later, bij schenken, vertoonde de wijn in de mond wel de foutjes die me eerder altijd al waren opgevallen. Niet volledig rijpe tannines. Droogtrekkend.
Maar het Bandolgevoel konden ze me niet meer ontnemen.

De wijn was verrassend genoeg iets te licht bij het hertenstoofpotje.
De Pegau paste veel beter.

Jammer genoeg was t ook te zat..eh te laat op de avond om nog aan een foto te denken. Rolleyes
Pvdw ontdekte in een supermarkt in de Rhone een fles Vannieres Rosé en was zo lief me eentje mee te brengen.
Vannieres in namelijk in onze Vlaamsche winkels in geen velden of wegen te bekennen.
Gisteren geopend met Bandolhandlanger van het eerste uur, Gerten.

Het etiket was anders (en veel minder mooi) dan het originele etiket dus zoals verwacht ging het hier wel degelijk over een supermarktcuvee. Die mannen zijn daar nogal straf in, heb daar ooit een hele saga over verteld op LPdV.
Enfin, het etiket is toch al anders, maar geen spoor van een speciale cuvee of zo. Gewoon Chateau Vannieres.
Of tóch, na zwaar speurwerk en het ter hand nemen van een leesbril las ik op de achterzijde in doorschijnende letters “Signature”. Niks van te vinden op hun website.

Maar zoals verwacht was de wijn zelf wél Bandolwaardig. Heerlijk licht kleur (ajuinepel), bij ruiken waan ik me terug in La Cadiere d Azur. Meloen, citrus, wat stenigheid. In de mond dat frisse en tegelijk visceuze (olie-achtige) wat Bandol rosé zo typeert.

Heerlijk bij 24 graden op…8 oktober. Confused
Koppelingen