30-03-2013, 12:25 PM
Naar aanleiding van het bericht over de mogelijke inmenging van ambulant oenoloog Michel Rolland bij Château Figeac, een topic over de omstreden man.
Ik ben begonnen als een felle tegenstander van Rolland (en Parker) getuige dit stukje voor de onvolprezen blog van Vinejo: http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...-five.html
Achteraf denk ik dat mijn kritiek het karakter van een soort vooringenomenheid aangenomen had en ik daardoor bijvoorbeeld te weinig genoot van Mondavi's Cabernet Sauvignon Reserve 1997.
Als ik bekijk wat ik allemaal proefde van wijnen waar Rolland een hand in had, dan moet ik zeggen dat er zeer veel knappe wijnen tussen zaten. Hoe het in de tussentijd met de evolutie van Lascombes 2004 is gesteld, dat moeten we nog eens checken. Maar dat Rolland geen voortreffelijke wijn op de linkeroever kan maken, is onzin. Vorig jaar genoot ik van verschillende flesjes Branas Grand Poujeaux 2004. Heerlijke wijn. (Rolland adviseerde er van 2002 t.e.m. 2005, vanaf 2006 nam Derenoncourt de scepter over)
Anderzijds ben ik zeker geen unanieme voorstander van de man. Ik stel mij dan ook vragen bij een wijn als Pavie. Het verschil tussen Pavie 1996 en Pavie van tijdens het Rolland-tijdperk kan moeilijk groter zijn. Een beetje terughoudendheid van de oenoloog en wijnmaker is hier misschien op zijn plaats. Wijn hoeft niet zonodig dé ster op tafel te zijn. Hoeft niet alle aandacht op te eisen. Wijn moet smakelijk zijn, geen blockbuster.
Daarenboven is de inmenging van Rolland doorgaans zo sterk dat terroir minder van tel is.
Zeer interessant zijn de 2 vergelijkingen die deze meneer op zijn blog maakt (check: http://www.connectionstowine.com/bordeau...-figeac/):
"Compare also for example Vieux Chateau Certan with Pavie, and I think you can understand what I mean. Both come from exceptional terroirs – different certainly – but the grape make-up is not dissimilar. The Pavie will communicate its extraction more readily, and will tend to convey more heat, while the VCC will convey greater freshness and come across as more elegant. Same story when one would compare Haut Bailly with Pape Clement." Wat deze vergelijkingen betreft, ben ik volledig akkoord. VCC boven Pavie, Haut-Bailly boven Pape Clément. Maar Clinet acteert volgens mij op dit moment op het hoogste plan. Evangile is pure godendrank. Van die laatste zou men nog kunnen zeggen dat hij iets te glad is, of wat karakter mist... .
Daarenboven wil ik nog zeggen dat ik sceptisch blijf t.o.v. de grote invloed van 1 man.
Ik nam onderstaand lijstje van wikipedia over. (Er moet een check-up gebeuren qua juistheid en qua timing. Misschien is Rolland er al lang weg.)
Het kan interessant zijn om ervaringen over deze wijnen te noteren en het algemene beeld over Michel Rolland scherper te stellen.
Angélus, St-Emilion GC;
Armens, St-Emilion GC;
Ausone, St-Emilion GC;
Beauregard, Pomerol;
Bellefont-Belcier, St-Emilion GC;
Bellevue Mondotte, St-Emilion GC;
Blason de l'Evangile, Pomerol;
le Bon Pasteur, Pomerol;
Bonalgue, Pomerol;
Branas Grand Poujeaux, Moulis; (2002-2005)
Brillette, Moulis;
de Camensac, Haut-Médoc;
Cap de Faugères, Côtes de Castillon;
Certan de May de Certan, Pomerol;
Chapelle d'Ausone, St-Emilion GC;
Clarke, Listrac-Médoc;
la Clémence, Pomerol;
Clément-Pichon, Haut-Médoc;
Clinet, Pomerol;
Clos des Jacobins, St-Emilion GC;
Clos du Clocher, Pomerol;
Clos l'Eglise, Pomerol;
Clos les Lunelles, Côtes de Castillon;
Clos Saint-Martin, St-Emilion GC;
la Commanderie de Mazeyres, Pomerol;
Corbin, St-Emilion GC;
Côte de Baleau, St-Emilion GC;
la Couspaude, St-Emilion GC;
le Crock, St-Estèphe;
Croix de Labrie, St-Emilion GC;
Destieux, St-Emilion GC;
Destieux, St-Emilion GC;
la Dominique, St-Emilion GC;
l'Evangile, Pomerol;
Faugères, St-Emilion GC;
Faugères Cuvée Péby, St-Emilion GC;
Figeac, St-Emilion 1er GCC B ?
la Fleur de Boüard, Lalande de Pomerol;
la Fleur de Gay, Pomerol;
Fombrauge, St-Emilion GC;
Fontenil, Fronsac;
Franc-Mayne, St-Emilion GC;
la Garde, Pessac-Léognan;
le Gay, Pomerol;
Giscours, Margaux;
Grand Mayne, St-Emilion GC;
Grand Ormeau, Lalande de Pomerol;
Grand-Pontet, St-Emilion GC;
les Grandes Murailles, St-Emilion GC;
les Grands Chênes, Médoc;
la Gravière, Lalande de Pomerol;
Jean de Gué, Lalande de Pomerol;
Kirwan, Margaux;
Larmande, St-Emilion GC;
Larrivet-Haut-Brion, Pessac-Léognan;
Lascombes, Margaux;
Latour-Martillac, Pessac-Léognan;
Léoville-Poyferré, St-Julien;
Loudenne, Médoc;
Magrez-Fombrauge, St-Emilion GC;
Malartic-Lagravière, Pessac-Léognan;
Malescot-Saint-Exupéry, Margaux;
Monbousquet, St-Emilion GC;
Pape Clément, Pessac-Léognan;
Pavie, St-Emilion GC;
Péby Faugères, St-Emilion GC;
Petit Village, Pomerol;
Phélan-Ségur, St-Estèphe;
le Plus de la Fleur de Boüard, Lalande de Pomerol;
Pontet-Canet, Pauillac;
Ripeau, St-Emilion GC;
Rochebelle, St-Emilion GC;
Rouget, Pomerol;
la Sérénité, Pessac-Léognan;
Smith Haut Lafitte, Pessac-Léognan;
la Tour-Carnet, Haut-Médoc;
Troplong-Mondot, St-Emilion GC;
de Valandraud, St-Emilion GC;
la Violette, Pomerol;
Virginie de Valandraud, St-Emilion GC;
Ik ben begonnen als een felle tegenstander van Rolland (en Parker) getuige dit stukje voor de onvolprezen blog van Vinejo: http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...-five.html
Achteraf denk ik dat mijn kritiek het karakter van een soort vooringenomenheid aangenomen had en ik daardoor bijvoorbeeld te weinig genoot van Mondavi's Cabernet Sauvignon Reserve 1997.
Als ik bekijk wat ik allemaal proefde van wijnen waar Rolland een hand in had, dan moet ik zeggen dat er zeer veel knappe wijnen tussen zaten. Hoe het in de tussentijd met de evolutie van Lascombes 2004 is gesteld, dat moeten we nog eens checken. Maar dat Rolland geen voortreffelijke wijn op de linkeroever kan maken, is onzin. Vorig jaar genoot ik van verschillende flesjes Branas Grand Poujeaux 2004. Heerlijke wijn. (Rolland adviseerde er van 2002 t.e.m. 2005, vanaf 2006 nam Derenoncourt de scepter over)
Anderzijds ben ik zeker geen unanieme voorstander van de man. Ik stel mij dan ook vragen bij een wijn als Pavie. Het verschil tussen Pavie 1996 en Pavie van tijdens het Rolland-tijdperk kan moeilijk groter zijn. Een beetje terughoudendheid van de oenoloog en wijnmaker is hier misschien op zijn plaats. Wijn hoeft niet zonodig dé ster op tafel te zijn. Hoeft niet alle aandacht op te eisen. Wijn moet smakelijk zijn, geen blockbuster.
Daarenboven is de inmenging van Rolland doorgaans zo sterk dat terroir minder van tel is.
Zeer interessant zijn de 2 vergelijkingen die deze meneer op zijn blog maakt (check: http://www.connectionstowine.com/bordeau...-figeac/):
"Compare also for example Vieux Chateau Certan with Pavie, and I think you can understand what I mean. Both come from exceptional terroirs – different certainly – but the grape make-up is not dissimilar. The Pavie will communicate its extraction more readily, and will tend to convey more heat, while the VCC will convey greater freshness and come across as more elegant. Same story when one would compare Haut Bailly with Pape Clement." Wat deze vergelijkingen betreft, ben ik volledig akkoord. VCC boven Pavie, Haut-Bailly boven Pape Clément. Maar Clinet acteert volgens mij op dit moment op het hoogste plan. Evangile is pure godendrank. Van die laatste zou men nog kunnen zeggen dat hij iets te glad is, of wat karakter mist... .
Daarenboven wil ik nog zeggen dat ik sceptisch blijf t.o.v. de grote invloed van 1 man.
Ik nam onderstaand lijstje van wikipedia over. (Er moet een check-up gebeuren qua juistheid en qua timing. Misschien is Rolland er al lang weg.)
Het kan interessant zijn om ervaringen over deze wijnen te noteren en het algemene beeld over Michel Rolland scherper te stellen.
Angélus, St-Emilion GC;
Armens, St-Emilion GC;
Ausone, St-Emilion GC;
Beauregard, Pomerol;
Bellefont-Belcier, St-Emilion GC;
Bellevue Mondotte, St-Emilion GC;
Blason de l'Evangile, Pomerol;
le Bon Pasteur, Pomerol;
Bonalgue, Pomerol;
Branas Grand Poujeaux, Moulis; (2002-2005)
Brillette, Moulis;
de Camensac, Haut-Médoc;
Cap de Faugères, Côtes de Castillon;
Certan de May de Certan, Pomerol;
Chapelle d'Ausone, St-Emilion GC;
Clarke, Listrac-Médoc;
la Clémence, Pomerol;
Clément-Pichon, Haut-Médoc;
Clinet, Pomerol;
Clos des Jacobins, St-Emilion GC;
Clos du Clocher, Pomerol;
Clos l'Eglise, Pomerol;