Hallo iedereen,
Zoals beloofd in het Pichon Comtesse topic, een klein verslagje van de Chateaux die wij hebben bezocht tijdens onze vakantie in Bordeaux.
De wijnen welke wij tijdens de proeverij hebben gedronken en daadwerkelijk de moeite waard waren zal ik bespreken in het daarvoor bestemde topic. Ik zal per bezoek een bericht maken, dit i.v.m. het fotolimiet. Ik hoop niet dat dit een probleem is?
Hieronder onze agenda:
Maandag 25 augustus
- Chateau Haut Brion & La Mission Haut Brion
- Chateau Palmer
Dinsdag 26 augustus
- Chateau Pavie
Vrijdag 29 augustus
- Chateau Figeac
Zaterdag 30 augustus
- Chateau Giscours
Maandag 1 september
- Chateau Grand Puy Lacoste
Dinsdag 2 september
- Chateau Montrose
Woensdag 3 september
- Chateau Pichon Longueville Comtesse de Lalande
- Chateau Pichon Longueville Baron
Donderdag 4 september
- Chateau Pontet Canet
- Chateau Lagrange
Vrijdag 5 september
- Chateau Lynch Bages
Als eerste zijn wij dus naar Chateau Haut Brion en La Mission Haut Brion gegaan. Dit was vanuit het Chateau een gecombineerde visit. Allereerst bezochten wij Haut Brion, waarna het bezoek werd afgesloten bij La Mission. We kregen o.a. de nieuwe VAT room te zien en de kelder die de komende periode verbouwd gaat worden. Tevens was er een barrelmaker bezig met de barrels voor de 2014 oogst. Uiteraard ook een glimp van het prachtige Chateau zelf. Ontvangst en begeleiding was goed en gastvrij. De dame sprak uitstekend Engels. We kregen uitleg over het proces van wijnmaken en dan specifiek de benadering van Chateau Haut Brion. Wat bijvoorbeeld echt afwijkend is van andere Chateaux, is dat Haut Brion het assembleren van de wijn al doet voordat het in de barrels wordt gestopt.
Haut Brion
[
attachment=777]
Het Chateau
[
attachment=778]
Het vloeibare goud
[
attachment=779]
Branders voor het toasten van de barrels
[
attachment=780]
Aansluitend dus naar La Mission Haut Brion, waar we in principe een zelfde soort rondleiding kregen. Hier werd echter iets meer over het terroir verteld en de specifieke verschillen tussen Haut Brion en La Mission.
La Mission
[
attachment=781]
Als afsluiter een degustatie van zowel Haut Brion als La Mission.
Beiden de 2007. Mijn persoonlijke voorkeur ging uit naar de Haut Brion waar mijn partner meer neigde naar de La Mission.
Haut brion
[
attachment=782]
La Mission
[
attachment=783]
Kort verslagje over de proeverij komt in het daarvoor bestemde topic.
Conclusie over dit bezoek moet wel zijn dat het zeker de moeite waard is om dit Chateau te bezoeken. Gastvrijheid, goede uitleg en bovendien gratis. Daar kunnen andere chateaux nog iets van leren (Mouton Rothschild, Pavie) die exorbitante bedragen vragen voor een visit.
Aansluitend hadden wij een afspraak bij Chateau Palmer, het was dus nog een stukje rijden vanuit Pessac naar Margaux. Palmer was uiteraard niet te missen op de weg naar Margaux toe. Een prachtig statig Chateau en voor iedereen wel herkenbaar denk ik.
Ook hier een zeer gastvrij onthaal door een vriendelijke dame. We kregen wat uitleg over het terroir, waarom Palmer eigenlijk wat "afwijkende" wijnen maakt dan het gros in Margaux, de VAT room, kelders en de tuinen. Vanaf de parkeerplaats van Palmer was Chateau Margaux goed te zien. Hieronder wat foto's van Palmer (helaas net als Haut Brion van telefoonkwaliteit).
Palmer
[
attachment=784]
Het vloeibare goud
[
attachment=785]
(Vervolg in het volgende bericht)
Uiteindelijk ook hier afsluitend een degustatie (wat rot).
We kregen twee wijnen voorgezet, Alter Ego de Palmer 2008 en Chateau Palmer 2004.
Alter Ego
[
attachment=786]
Palmer
[
attachment=787]
Mijn vriendin koos uiteindelijk voor de Alter Ego als de favoriet (ze houdt niet erg van de wat sterkere rode wijn) en mijn voorkeur ging duidelijk uit naar de Palmer.
Conclusie is hier dat dit bezoek ook zeker de moeite waard is. Vriendelijke ontvangst, veel kennis en leuk om te horen dat Palmer ook bezig is om volledig bio-dynamisch wijn te gaan produceren.
Ook hier een gratis bezoek en proeverij, top! Tip, sla Margaux zelf over voor lunch, in ieder geval bij Restaurant Le Savoie. Het is schrikbarend duur en het eten is niet om over naar huis te schrijven.