(02-06-2013 03:17 PM)carl schreef: [ -> ]Beaujolais 2013
Duboeuf La Madone Fleurie 2009 : Kruidig, zeer evenwichtig, subtiele neus, bosbessen, meer op het fruitge gespeeld, melkchocolade, sappig met structuur. 90+
Duboeuf La Madone 2009: blind scoorde ik 14/20 (vlier, subtiel, bescheiden, braam, aardbeienconfituur, mooie zuren, goeie concentratie), maar ik gooide ook in het midden: "Deze wijn is prima maar hij doet me niks". Werner van wijnhandel Leuvin had net hetzelfde in zijn hoofd, vond ik wel leuk. Ewel, deze namiddag haalde ik Duboeuf Juliénas 2007 en Duboeuf Brouilly 2010 bij Vinifrance, een Leuvense wijnwinkel die mij niks doet. Brouilly 2010: zoals ik bojo een jaar of 5 geleden in mijn hoofd had: aardbeitaartje, confiturig in de mond, zeer rijpe, bijna weggestreken tannine, klein groen naaldje, wat vlak, eenvoudig maar wel lekker met een beetje snoepzuurtjes in de afdronk. Bloemen ook. Koel geschonken op terras njammie.
De Juliénas 2007 is complexer, lichtjes animaal (afgekuiste koeiepoep), meer tannine, maar wel weer rijp. Vol fruit, veel fruitvlees, evolutie richting vijg en rozijn maar wel nog sappigheid.
Beide wijnen prima gemaakt, perfect evenwichtig, zéér goede wijnmaker die Duboeuf en hij heeft grote verdienste in Beaujolais, maar... zijn wijnen doen me gewoonweg niks. Voila
(03-06-2013 10:00 PM)de populist schreef: [ -> ]Vaststelling 2. Blindproeven is bijzonder ontluisterend, zeker op de manier dat wij het dit weekend deden. De wetenschappelijk gefundeerde inzichten die ik neerschreef in mijn tweeluik 'de psychologie van het wijnproeven' (http://bit.ly/JEKy2b) en 'de waarde van wijnquoteringen, wijnmedailles en topwijnen' (http://bit.ly/TNMDwn) heb ik de laatste 48 uur door schade en schande ervaren. Wijnproeven is bijzonder contextgevoelig (sociale beïnvloeding, plaats van een fles in een reeks, s'avonds binnen of in het zonnetje...), wijnbeoordelingen zijn nauwelijks repliceerbaar, zéér persoonlijk, weinig correlatie tussen prijs en lekker of kwaliteit etcetera etcetera.
Interessant topic. Zal bepaalde passages toch nog eens herlezen. Het zijn niet de makkelijkste zaken

. Chapeau voor de input

!
Vooral vaststelling 2 intrigeert me. Hebben we daar al eens een apart topic over gemaakt? Ik heb alleszins al eens geprobeerd een discussie op te starten over proeven.
Ik vind blind proeven interessant en boeiend. Maar volgens mij zwaar overschat. Je haalt een aantal condities aan die doen vermoeden dat het wetenschappelijk gehalte van blind proeven niet overdreven moet worden, of dat blind proeven liever niet als een wetenschappelijk gegeven moet opgevat worden: proeven is zeer relatief.
Het meest gehoorde argument is dat blind proeven de eerlijkste manier is om te evalueren en dat argument gaat meestal hand in hand met de kwalijke reputatie van etiketten (dure wijn). Gehypete proeverijen waarop een wijn van 15 euro alle dure wijnen overklast, zijn enerzijds goed om de arrogantie van al te dure chateaus te temperen. Maar wat men concludeert, is vaak al te kort door de bocht (dat bepaalde wijnen te duur zijn, daar gaan we natuurlijk allemaal mee akkoord)
Ik ben er dus niet van overtuigd dat dit zaligmakend is t.o.v. etiketten. Om een degelijke beoordeling of een recensie te maken, heb je een context nodig. Ik heb zelfs het gevoel dat ik kritischer ben tegenover een dure wijn dan tegenover een betaalbare wijn. Voor die laatste zal ik meer vergevingsgezind zijn. (of is dit nu toch een argument pro blind proeven

)
Blind proeven is competitiegevoelig: (wanneer het als een gemeenschappelijk gegeven wordt opgevat) "Wie kan de druivensamenstelling raden, of het jaartal etc." (best leuk en onschuldig). Als men in groep proeft, dan is er natuurlijk altijd de beïnvloeding. Maar dat is ook leuk.
Minder onschuldig is de competitie die tussen wijnen onderling ontstaat. De intrinsieke waarde van een bepaalde wijn wordt minder benadrukt en is een relatieve waarde (ten opzichte van de andere flessen in de flight). In dat opzicht volg ik graag Kermit Lynch die het veel belangrijker vindt om verschillende wijnen van verschillende jaargangen van 1 wijnmaker te volgen. Dé manier om de intrinsieke waarde van een wijn (of liever wijnmaker) te leren kennen, zonder druk van buitenaf.
En hiermee wil ik zeker niet zeggen dat blind proeven waardeloos is of dat ik het zelf niet meer doe. Zeker niet. Het is gewoon zeer relatief. (zoals iedere TN)
3 jaar na de eerste Bojo-proeverij heeft De Populist nog eens 8 andere wijnliefhebbers om de tafel verzameld om nog eens dieper in te gaan op de geliefde Beaujolaisregio.
We begonnen met een 0-wijn ut de Loire en Stefaan had er ook een blindganger uit ons eigen Belgenlandje van Bon Baron tussen gestoken.
0. Marrionet Amboise 2007 : Rijp in de neus, zachte aanzet, licht zuurtje, eerder korte afdronk, donker fruit, viooltjes, ietwat rustiek, champignon, tertiair, 86
1. Bernard Sante vieilles vignes 2006 (chenas) : fruitige neus,mond met lichte grip, hoge zuren, tannines op de afdronk, lactisch, bramenyoghurt, gebrand, bodybuilderke, serieuze wijn, mist een beetje sappigheid en plezier, ietwat onsamenhangend 86 10€
2. Michel guignier La bonne pioche 2011 (bojo villages) : Animaal, biodynamisch?, groene banaan, lactisch, aards, kers, citrus, plezant, ietwat minder gestructureerd, minerale toetsen, meer plezier, kleine beet, voldoende zuren maar in bedwang gehouden door fruit, krieken op de afdronk, 88 17,5€
3. Bernard Sante 2014 (chenas) : Commerciëlere stijl, houtskool, bubblegum, framboos, lichte zuurtjes gedragen door het vele fruit, correct, evenwichtig, soepel, vegetaal, voldoende diepte, 87 13€
4. Thivin les sept vignes 2012 (cote de brouilly) : Ietwat oudere wijn, reductie, koffie, zwavel, fijn in de mond, lengte, vlezig, rubber, verbrand hout, blijft een beetje hoekig maar genietbaar. 88+
5. Richard Rottiers 2011 (Moulin a Vent) : Vanille, lactisch, macedoine, banaan, gestructureerd, tannineus, denkelijk nog te jong, banana split in a glass, stenig, heavy boy, hout ligt er een beetje op, 87
6. Dom de la grand Cour 2014 (Fleurie) : sappig rood fruit, floraal, goede strakheid, fijne zuurtjes, citruszuurtjes, heel sappige stijl met enige structuur, bojo as it should be, verleider, typische bojo, ideaal als terraswijn, 89+ 20€
7. Chemarin Le Rocher 2012 (Bojo Villages) : Reductie, animaal, zwavel, dissolvant, geuzezuur, mondgevoel is iets heel anders : fluwelig, mooi rood fruit, aalbes, koffie, randje foutief volgens stefaan, 88
8. Labruyere champ de cour 2011 (Moulin a Vent) : Zwart fruit, donkere kleur, rondere stijl, afgerond, floraal, mineraal, rijpe tannines, geconcentreerd, rijpe zuren, 2009? 89
9. Cedric Vincent Beaujolais 2012 : Exotisch fruit (passievrucht), gestructureerd, fijne zuren, licht groene toets, banaan, tannines trekken droog, marsepein retronasaal, ontbeert ietwat body, weinig drinkplezier 84
10. Chemarin Corcelette Bellevue 2014 (Morgon) :Paarse rand, Stinkertje, springerig, nog ietwat jong, rijp met fijne zuurtjes, natuurlijke stijl, sappig rood fruit, extract, aalbesjes, gestructureerd met finesse, 2011? 90
11. Lapalu Le rang du Merle 2013 (Bojo villages) : Natuurlijke touch, mineraal, vlezig, sappige aanzet, gestructureerd met finesse, lange afdronk, houtgerijpt, licht toets van zwart fruit, gebalder, tannines, heeft eten nodig, 2010, 89
12. Desvignes Les Impnitents 2009 (Morgon) : Plakkaatverf, rubber, eucalyptus, vlezig, spek, rubberen bal, bloemkool, zeer jong in de mond, rijstkoek, monolitische wijn, biedt weinig drinkplezier, overpowering, veel alcohol, eikgelagerd, minder mijn stijl, 87 19€
13. Lapalu Cuvee des fous 2010 (Brouilly) : Animaal, gestoofd karakter, Zwart fruit, donkere kleur met lichte rand, sappige , zoete aanzet met sérieux, 2009?, krieken op alcohol, retronasaal ietwat animaal, voldoende zuren, rijpe maar veel tannines, evenwichtig, like it 90+
14. Lapalu Cuvee des fous 2012 (Brouilly) : Rijpe vruchten, zwart fruit, donkere wijn, rozijnen, confituur, gedroogd fruit, degelijke structuur, licht uitdrogend, behoorlijke tannines, bourgogne?, behoudt goede focus in de mond, 90
15. Bon Baron La grande Tresor 2013 (Belgie) : Tomatenconcentraat, nootjes, vluchtig, olijven, ietwat ouder, mond mooi versmolten, lang, zuren ondersteunen mooi, goed verouderd, proeft ouder dan hij is (typisch bon baron) 91 gamaret/garanoir
16. Bernard Sante Chenas 2013 : blauwe bes, fruitige stijl, ietwat eentonig, duidelijke zuren, kortere afdronk, rijpe tannines, heeft tijd nodig om open te komen, heeft nog tijd nodig. 88
Conclusie : Beaujolais is een appelatie die niet onder één noemer te vatten is. Van speels tot krachtig, van commercieel tot alternatief, alle stijlen komen aan bod.