(28-07-2013 03:55 PM)Innesto schreef: [ -> ] (28-07-2013 03:25 PM)de populist schreef: [ -> ] (28-07-2013 02:41 PM)Innesto schreef: [ -> ] (28-07-2013 12:12 PM)de populist schreef: [ -> ]"De onttovering van de wijn", dat wordt de werktitel van mijn volgende Winetale. De invloed namelijk van de neoliberale maatschappij op de beleving van wijn. Geïnspireerd op het razend interessante boek van de Nederlandse filosoof Achterhuis 'De utopie van de vrije markt' en het boek 'Identiteit' van de Belgische psycholoog Paul Verhaeghe, een zeer pessimistisch en voor mij wat eenzijdig cultuurkritisch werk maar precies daardoor bijzonder prikkelend. Wat blijft er van wijn over na de afbrokkeling van de "grote verhalen" (mythologische, religieuze, politieke wereldbeelden). Ik heb lang gedacht dat wetenschap en rationaliteit (de Verlichting) voor dé grote omwenteling zorgde in de onttovering van de wereld (en de wijn). Nu geloof ik dat minder. Fundamenteler blijkt het neoliberalisme, de heerschappij namelijk van het economische denken, van de prestatie, van de punten en grafieken, van het eigenbelang. Indien iemand daar ideeën of bedenkingen over heeft: zéér graag.
Met alle respect... maar soms (vaak) worden echt te veel woorden aan een glas wijn vuil gemaakt.
Innesto, met alle respect: dit stukje is bedoeld voor mensen die dit mogelijks interessant vinden en mee willen denken of zelf associaties hebben. Als dit je niet interesseert, dan kan je ervoor kiezen om dit niet te lezen.
Populist of Stefaan,
Ik heb de meeste van je wijnverhalen met de nodige interesse, genoegdoening en een meer dan gemiddelde waardering gelezen. Ook de materie die, de door jou aangehaalde Paul Verhaeghe, aankaart boeit mij meer dan gemiddeld.
Alleen stel ik mij dezelfde vraag als Vinejo: "heeft dit nu zo'n invloed op de beleving van een glas wijn?". Wat mij betreft, heel ver gezocht en ver naast de essentie van wat wijn en de beleving ervan moet zijn.
Maar ook dit is een persoonlijke mening waar niet iedereen zich bij hoeft aan te sluiten of neer te leggen.
Innesto, da's al wat anders. Ik hou ervan als mensen mijn stellingen tegenspreken
, da's meestal zeer leerrijk (meer dan "positieve" reacties). De tekst die moet komen is feitelijk een vervolg op de "de historiek van de wijnsymboliek" (
http://bit.ly/13JVr2a) waarin ik probeer te tonen hoe sterk cultuur wijnbeleving bepaalt (bijvoorbeeld vrouwen en wijn). Alleen was ik me toen nauwelijks bewust van de invloed van de neoliberale utopie (Achterhuis) op onze omgang met wijn. Jullie reactie verwondert me dus niet... Enfin, we kunnen na de tekst verder discussiëren, schort je definitieve oordeel nog even op
Eén voorbeeldje bijvoorbeeld: het functioneren van Parkerpunten in de wijnwereld en in de geesten van nogal wat wijnliefhebbers.
Grafieken van Parkerscores van een huis, het verband met de prijzen, de begerenswaardigheid voor consumenten, het gedrag van het wijndomein in kwestie, de keuzes, alles wordt ondergeschikt aan het spel van de markt waarin Parkerpunten markers zijn (chinese tekens op Bordeauxflessen, wijn maken zodat die in primeur fantastisch smaakt, wijnbouwers die hun ziel verkopen of niet meer weten wat ziel is...). Tuurlijk denkt nu iedereen dat hij of zij daar niet door beïnvloed wordt, maar is dat helemaal zo? Veel andere voorbeelden volgen (bv welke wijn halen we boven om te scoren bij andere wijnliefhebbers, is scoren niet belangrijk, zijn we ontgoocheld als onze wijn blind zeer laag scoorde, is prestatie dan zo belangrijk of maakt het niets uit
?). Uitleg over neoliberalisme zal natuurlijk eerst belangrijk zijn, wil je de link ermee helemaal begrijpen.
Gelijkend aan wat in mijn sector, wetenschappelijk onderzoek in de psychologie en psychotherapie, gebeurt: alleen internationale publicaties met hoge impactfactor tellen (analogie: het Parkerpunt), de rest: schrijven in leerboeken, lezingen geven in het maatschappelijk belang, lokale publicaties of toepassingen, betekenen niets meer (als je zin hebt, kan je dat in je vrije tijd doen). Om het "te maken", moet ge internationaal gaan, de rest is kul of alternatief en in de marge. Bijzonder kwalijke evolutie... en ik verzet er mij met alle kracht tegen met een aantal projecten die wél op kwaliteit gericht zijn(maar da's mijn andere, professionele leven). Kwalitiet is niet: aantal gesprekken die je in een dag doet, geld dat je voor je instelling binnenhaalt, .... Ik word kwaad als ik er weer over denk.
Eigenlijk wordt de tekst een pleidooi voor betovering en bewustwording van invloed neoliberalisme, een factor waar we ons het minst bewust van zijn omdat we er zo diep mee of in leven. De invloed van wetenschap op onttovering van wijn (de magie van de wijn, terroir is bullshit zoals ook proefnotities en ander subjectief gebazel) aantonen, is veel gemakkelijker maar minder "snijdend", wetenschap en betovering (de magie van de wijn) kunnen perfect naast elkaar bestaan. Neoliberalisme en betovering, hmmm, moeilijkere combinatie maar 't moet kunnen, en zeker mits wat bewustzijn. Misschien zijn er ook positieve aspecten van neoliberalisme op wijnwereld.