31-07-2013, 03:16 PM
Moderator-proeverij bij Vinejo thuis...
Groot was mijn verrassing bij deze eerste kennismaking met de Arneis, de witte druif uit Roero. Vinejo bracht het flesje zelf mee. Giovanni Almondo Roero Arneis DOCG Bricco delle Ciliegie 2010. We konden niet direkt inschatten waar de wijn vandaan kwam (ik dacht even aan Riesling). De wijn viel op door z’n fraîcheur en z’n kalkerige mineraliteit. Verder groene appel.
De volgende wijn zorgde aanvankelijk voor een “Meursault”-gevoel. Kamillebloesem, boter, vanille, luxueus hout, gerookt, pompelmoeszeste, wat vettige mondvulling. Misleidend want het betrof Les Arums de Lagrange 2009, 60% SB, 30% Sém, 10% Muscadelle. Zéér mooie wijn.
Hierna kwam er een spécialleke op tafel. Een zeer complexe rosé, intense kleur. Gerookt, beetje fusterig, cassis, kaneel, peren in rode wijn, kerslikeur, kruidige toets, geurtjes van rozenwater. Parisy, de rosé van Ch. Des Tours van Reynaud . Alc slechts 12.5%. Een rosé hard to get !
Een opstapje naar de rode reeks hierna. We herkenden duidelijk gamay. Rood fruit, aardbei, framboos, maar met structuur. Cuvée Ch. Gonflable (Gd Q Glacé) 2006, Beaujolais Villages van Domaine de l’Ancestra. De wijn kwam nog piepjong over en dit voor een Villages. Grappig flesje met een springkasteel op het etiket en de verwijzing naar Grand Cru.
![[Afbeelding: q_glace-d43c7.jpg]](http://users.skynet.be/fa958965/fotos/q_glace-d43c7.jpg)
Toch kwam er nog een volle witte op tafel. Rokerige toetsen, vanille, caramel, anijs, aardnoten, amandel, een duidelijk bittertje in de finale, kruidig met een frisse toets.
Een wijn uit Friuli met als bedruiving Pinot Grigio. Ronco del Gelso Sot Lis Rivis 2011.
We vonden hem unaniem zeer karaktervol. Fantastisch flesje ! Bedankt, Olivier.
Daarna wel een uitstapje naar Meursault met de rode Les Cras 2011 van Domaine Vincent Latour. Mt en ikzelf brachten hem mee van het domein. Jong maar zeer toegankelijk momenteel. De productie van deze Les Cras is echter zeer beperkt. Een sensuele wijn, zijdig, puur, geweldige finesse. Zacht, rijp, rood fruit, witte peper, varens, caramel, fijne, knisperige zuurtjes.
Een duootje van Jo verraste ons daarna. Onmiddellijk Bdx gevoel. De eerste wijn had al een zeer lange evolutie ondergaan, te zien aan de granaatrode evolutie. Gedroogde specerijen, rozijntjes, ijzer, nog aanwezig fruit naast de prominente zuurtjes. Les Fiefs de Lagrange 1990.
De tweede in het duo verraadde zich als de eerste wijn, Ch. Lagrange 1996. Deze wijn kwam duidelijk gebalder over, cedertoetsen, mineraal, sigarenkistje, menthol, ijzer…we vonden hem de beste van de twee.
De namiddag zou nog een Pomerol-staartje krijgen, hoe kan het anders met Mt in de buurt.
Grafiet, herfstbladeren, amandel, drop, leer, gebald en een zijdezacht mondgevoel.
Vieux Château Certan 1994. Mt dacht even aan een geëvolueerde Gd Cru uit Bourgogne.
Jo sloot af met een laatste triootje rood. Ik zet ze even op een rij.
Domaine Borie de Maurel, Minervois 2003. De wijn was wat plat gevallen sinds openen ’s middags vertelde Jo. Beetje aards, lactische van yoghurt. Miste wat spanning.
Domaine Pibarnon 2003. Creosoot, koffie, frangipane, kaneel, curry, leer, flink wat zuren. Kloeke Bandol die nog gerust wat jaartjes kan liggen.
Rust en Vrede 2003, Stellenbosch. Aards, melkchocola, medicinaal (poepzalf), kersenlikeur, siroopachtig, ceder. Een zoet puntje. Zeer gelagerde wijn ! We dachten even aan een Châteauneuf maar kwamen dan toch uit bij Zuid Afrika. Blend met hoofdzakelijk CS.
Om het geheel af te ronden volgde nog een Suduiraut 1998. Werd onmiddellijk herkend als Sauternes.
Tijdens de wolkbreuk kregen we van Jo nog twee kanonnen van biertjes in het glas. Waren het Deense ?
Een heel dikke merci aan de gastheer en z'n vrouwke voor de prachtige degustatie en de heerlijke quiche met frisse slaatjes !
Doc
Groot was mijn verrassing bij deze eerste kennismaking met de Arneis, de witte druif uit Roero. Vinejo bracht het flesje zelf mee. Giovanni Almondo Roero Arneis DOCG Bricco delle Ciliegie 2010. We konden niet direkt inschatten waar de wijn vandaan kwam (ik dacht even aan Riesling). De wijn viel op door z’n fraîcheur en z’n kalkerige mineraliteit. Verder groene appel.
De volgende wijn zorgde aanvankelijk voor een “Meursault”-gevoel. Kamillebloesem, boter, vanille, luxueus hout, gerookt, pompelmoeszeste, wat vettige mondvulling. Misleidend want het betrof Les Arums de Lagrange 2009, 60% SB, 30% Sém, 10% Muscadelle. Zéér mooie wijn.
Hierna kwam er een spécialleke op tafel. Een zeer complexe rosé, intense kleur. Gerookt, beetje fusterig, cassis, kaneel, peren in rode wijn, kerslikeur, kruidige toets, geurtjes van rozenwater. Parisy, de rosé van Ch. Des Tours van Reynaud . Alc slechts 12.5%. Een rosé hard to get !
Een opstapje naar de rode reeks hierna. We herkenden duidelijk gamay. Rood fruit, aardbei, framboos, maar met structuur. Cuvée Ch. Gonflable (Gd Q Glacé) 2006, Beaujolais Villages van Domaine de l’Ancestra. De wijn kwam nog piepjong over en dit voor een Villages. Grappig flesje met een springkasteel op het etiket en de verwijzing naar Grand Cru.
![[Afbeelding: q_glace-d43c7.jpg]](http://users.skynet.be/fa958965/fotos/q_glace-d43c7.jpg)
Toch kwam er nog een volle witte op tafel. Rokerige toetsen, vanille, caramel, anijs, aardnoten, amandel, een duidelijk bittertje in de finale, kruidig met een frisse toets.
Een wijn uit Friuli met als bedruiving Pinot Grigio. Ronco del Gelso Sot Lis Rivis 2011.
We vonden hem unaniem zeer karaktervol. Fantastisch flesje ! Bedankt, Olivier.
Daarna wel een uitstapje naar Meursault met de rode Les Cras 2011 van Domaine Vincent Latour. Mt en ikzelf brachten hem mee van het domein. Jong maar zeer toegankelijk momenteel. De productie van deze Les Cras is echter zeer beperkt. Een sensuele wijn, zijdig, puur, geweldige finesse. Zacht, rijp, rood fruit, witte peper, varens, caramel, fijne, knisperige zuurtjes.
Een duootje van Jo verraste ons daarna. Onmiddellijk Bdx gevoel. De eerste wijn had al een zeer lange evolutie ondergaan, te zien aan de granaatrode evolutie. Gedroogde specerijen, rozijntjes, ijzer, nog aanwezig fruit naast de prominente zuurtjes. Les Fiefs de Lagrange 1990.
De tweede in het duo verraadde zich als de eerste wijn, Ch. Lagrange 1996. Deze wijn kwam duidelijk gebalder over, cedertoetsen, mineraal, sigarenkistje, menthol, ijzer…we vonden hem de beste van de twee.
De namiddag zou nog een Pomerol-staartje krijgen, hoe kan het anders met Mt in de buurt.
Grafiet, herfstbladeren, amandel, drop, leer, gebald en een zijdezacht mondgevoel.
Vieux Château Certan 1994. Mt dacht even aan een geëvolueerde Gd Cru uit Bourgogne.
Jo sloot af met een laatste triootje rood. Ik zet ze even op een rij.
Domaine Borie de Maurel, Minervois 2003. De wijn was wat plat gevallen sinds openen ’s middags vertelde Jo. Beetje aards, lactische van yoghurt. Miste wat spanning.
Domaine Pibarnon 2003. Creosoot, koffie, frangipane, kaneel, curry, leer, flink wat zuren. Kloeke Bandol die nog gerust wat jaartjes kan liggen.
Rust en Vrede 2003, Stellenbosch. Aards, melkchocola, medicinaal (poepzalf), kersenlikeur, siroopachtig, ceder. Een zoet puntje. Zeer gelagerde wijn ! We dachten even aan een Châteauneuf maar kwamen dan toch uit bij Zuid Afrika. Blend met hoofdzakelijk CS.
Om het geheel af te ronden volgde nog een Suduiraut 1998. Werd onmiddellijk herkend als Sauternes.
Tijdens de wolkbreuk kregen we van Jo nog twee kanonnen van biertjes in het glas. Waren het Deense ?
Een heel dikke merci aan de gastheer en z'n vrouwke voor de prachtige degustatie en de heerlijke quiche met frisse slaatjes !
Doc