wijnliefhebbers

Volledige versie: Wat ben jij aan het drinken nu?
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
(15-08-2019 06:49 PM)Lektr schreef: [ -> ]Le Vigne di Franca Crismòn 2013
Veel dunne & trage traan in het glas.
Noten, leer, aarde, een beetje gesloten in de neus.
Bessig, terug wat noten en leer.
Korte afdronk en in balans, trekt doch wat droog weg.

Gemaakt van de montepulciano?
(15-08-2019 11:58 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(15-08-2019 06:49 PM)Lektr schreef: [ -> ]Le Vigne di Franca Crismòn 2013
Veel dunne & trage traan in het glas.
Noten, leer, aarde, een beetje gesloten in de neus.
Bessig, terug wat noten en leer.
Korte afdronk en in balans, trekt doch wat droog weg.

Gemaakt van de montepulciano?

Klopt! Na een half uurtje merkte ik toch wat meer karakter, alsnog gewoon een goed wijntje. Cool
Croix de Beaucaillou 2008 Saint Julien, zopas in de karaf gegoten....
Sebiet een lekkere filet pur met witlof en appeltjes, slaatje en krielpatatjes in de oven...
(16-08-2019 07:16 PM)Biff schreef: [ -> ]Croix de Beaucaillou 2008 Saint Julien, zopas in de karaf gegoten....
Sebiet een lekkere filet pur met witlof en appeltjes, slaatje en krielpatatjes in de oven...

Zalig lekker Slurp, smakelijk! cheers
Amon Ra 2009 ... af en toe eens een flesje proeven om de evolutie op te volgen ... blijft een bom van een wijn cheers
Adega Cooperativa de Borba Alentejo Premium Tinto 2015
Gisteren bij de spaghetti (met alweer verbluffende saus!) een Côtes du Roussillon "La Grinta" 2013 van Jean-Paul Fontaine. Heldere, mooie, proper gemaakte, eenvoudige maar heel lekkere wijn.
(18-08-2019 09:53 AM)wvd schreef: [ -> ]Gisteren bij de spaghetti (met alweer verbluffende saus!)

Is dat uw vrouwke loven dat ge doet? Of eigenstoef? Big Grin
En zat die Roussillon ook in de saus?
Allez, ik wil zeggen, receptje graag! :-)
(18-08-2019 10:11 AM)vinejo schreef: [ -> ]
(18-08-2019 09:53 AM)wvd schreef: [ -> ]Gisteren bij de spaghetti (met alweer verbluffende saus!)

Is dat uw vrouwke loven dat ge doet? Of eigenstoef? Big Grin
En zat die Roussillon ook in de saus?
Allez, ik wil zeggen, receptje graag! :-)

Vrouw loven uiteraard, ik ben te lui om daar zoveel werk in te steken. Enfin, zij doet dat dan wel in de helft van de tijd... Het is de klassieke saus met een ferme hoop gehakte selder, wortel, ui, rundgehakt, afzonderlijk aangebakken, hoop (droge) kruiden, klein emmertje rode wijn (overschotjes van degustatie), koken, wat rode paprika en gezeefde tomaten. Het verschil zit hem ook in de ingrediënten. Bij ons (bijna) alles bio, dat scheelt aardig qua smaak.
(18-08-2019 10:25 AM)wvd schreef: [ -> ]
(18-08-2019 10:11 AM)vinejo schreef: [ -> ]
(18-08-2019 09:53 AM)wvd schreef: [ -> ]Gisteren bij de spaghetti (met alweer verbluffende saus!)

Is dat uw vrouwke loven dat ge doet? Of eigenstoef? Big Grin
En zat die Roussillon ook in de saus?
Allez, ik wil zeggen, receptje graag! :-)

Vrouw loven uiteraard, ik ben te lui om daar zoveel werk in te steken. Enfin, zij doet dat dan wel in de helft van de tijd... Het is de klassieke saus met een ferme hoop gehakte selder, wortel, ui, rundgehakt, afzonderlijk aangebakken, hoop (droge) kruiden, klein emmertje rode wijn (overschotjes van degustatie), koken, wat rode paprika en gezeefde tomaten. Het verschil zit hem ook in de ingrediënten. Bij ons (bijna) alles bio, dat scheelt aardig qua smaak.

Krék die van míjn vrouw!
Zonder de overschotjes uit de spuwemmers natuurlijk Big Grin
Wat een topweekend wat betreft wijn!

Vrijdagavond op restaurant o.a. de Pierre Olivier Bonhomme Touraine Sauvignon Blanc 2017 (natuurwijn). Als ik deze wijn blind had moeten proeven, was ik nooit bij sauvignon blanc uitgekomen. Complexe neus van citrus, perzik, iets floraals, sinaasappel. Deze wijnmaker oogst aan de late kant waardoor de wijn een zoete hint heeft, maar wel in goede balans met zuren - wat dat betreft deed het me aan een Duitse riesling denken. In de mond opnieuw wat citrus en steenfruit, en toch ook een klein, grassig, sauvignon-tintje. Heel bijzonder!

Ook onder de indruk van de Domaine de L'R Les Cinq Elements Chinon 2015. Bramen, een licht hintje groene peper, bosbessen, en een heel aardse toets. Licht bittertje maar vooral ook heel soepele wijn met groot drinkplezier.

Als aperitief hadden we een mousserende chenin uit de Loire en bij een gerechtje op basis van koolrabi een lichtje oranje wijn uit de buurt van Priorat, beide keren het domein niet genoteerd.

Gisteravond opnieuw in goed gezelschap genoten van een Champagne Caillez-Lemaire Brut Nature Eclats (zéro dosage). Peer, brood, honing in de neus. In de mond een scherpe aanzet maar toch zacht genoeg. Voldoende zuren aanwezig, maar niet te veel, goed in balans. Heerlijk als lichte aperitief.

Als afsluiter nog een Marcel Lapierre Morgon 2017. Werd hier onlangs al zeer terecht de hemel in geprezen door Baldrick. Kan wellicht nog enkele jaren liggen, maar wat is dit nu al fantastisch goed. Kersen, bramen, gestoofd rood fruit en een aardse hint in de neus. Enorm fruitig en sappig in de mond, met daarnaast dat zuurtje waar ik zo van houd. Dit blijft toch een van mijn favoriete wijnen, stelt nooit teleur. De snelheid en het gemak waarmee de fles werd opgedronken, zegt genoeg...
(18-08-2019 11:26 AM)troisetoiles schreef: [ -> ]Wat een topweekend wat betreft wijn!

Vrijdagavond op restaurant o.a. de Pierre Olivier Bonhomme Touraine Sauvignon Blanc 2017 (natuurwijn). Als ik deze wijn blind had moeten proeven, was ik nooit bij sauvignon blanc uitgekomen. Complexe neus van citrus, perzik, iets floraals, sinaasappel. Deze wijnmaker oogst aan de late kant waardoor de wijn een zoete hint heeft, maar wel in goede balans met zuren - wat dat betreft deed het me aan een Duitse riesling denken. In de mond opnieuw wat citrus en steenfruit, en toch ook een klein, grassig, sauvignon-tintje. Heel bijzonder!

Ook onder de indruk van de Domaine de L'R Les Cinq Elements Chinon 2015. Bramen, een licht hintje groene peper, bosbessen, en een heel aardse toets. Licht bittertje maar vooral ook heel soepele wijn met groot drinkplezier.

Als aperitief hadden we een mousserende chenin uit de Loire en bij een gerechtje op basis van koolrabi een lichtje oranje wijn uit de buurt van Priorat, beide keren het domein niet genoteerd.

Gisteravond opnieuw in goed gezelschap genoten van een Champagne Caillez-Lemaire Brut Nature Eclats (zéro dosage). Peer, brood, honing in de neus. In de mond een scherpe aanzet maar toch zacht genoeg. Voldoende zuren aanwezig, maar niet te veel, goed in balans. Heerlijk als lichte aperitief.

Als afsluiter nog een Marcel Lapierre Morgon 2017. Werd hier onlangs al zeer terecht de hemel in geprezen door Baldrick. Kan wellicht nog enkele jaren liggen, maar wat is dit nu al fantastisch goed. Kersen, bramen, gestoofd rood fruit en een aardse hint in de neus. Enorm fruitig en sappig in de mond, met daarnaast dat zuurtje waar ik zo van houd. Dit blijft toch een van mijn favoriete wijnen, stelt nooit teleur. De snelheid en het gemak waarmee de fles werd opgedronken, zegt genoeg...

Inderdaad mooie en interessante wijnen!
(18-08-2019 10:35 AM)vinejo schreef: [ -> ]Zonder de overschotjes uit de spuwemmers natuurlijk Big Grin

Je moet wel lang genoeg wachten tot dat terug gefermenteerd is hé, subtiel!!

Ttvi: hier wordt zelden gespuwd... maar soms ook wel onmiddellijk.
Deze middag in restaurant La Sirene in Cap-Gris-Nez bij de zeevruchtenschotel Chateau Rochemorin 2014 Blanc.
Heerlijke neus, heerlijke minerale wijn, top!
47tal euro
Ik blijf toch scoren bij mn vrouw met witte Pessac-Leognan Heart
In Lurton bieden Château Cruzeau en Rochemorin blancs altijd veel plezier, jaar na jaar, wanneer u minder wilt betalen dan La Louvière.
Gisteravond met goede vrienden die steeds meer interesse krijgen in wijn een 'vergaderingske' gedaan zoals dat hier weleens wordt genoemd, met een Domaine de la Bonne Tonne Morgon 2013 (Côte de Puy) en alvast een flesje van de recent aangeschafte Lafitte-Teston Madiran Vieilles Vignes 2011.

Hoewel het meer om het gezelschap en de sfeer ging, toch even opmerken dat de Morgon qua neus heel erg aan Marcel Lapierre deed denken, maar in de mond toch iets zuurder (een beetje uit balans) en minder soepel was. Lang geleden dat ik nog een wijn dronk die zo stevig was als de Madiran. Helrood van kleur, tanninnes al goed versmolten maar kan zelfs nog een tijd liggen in de kelder. We dronken hem zomaar leeg maar komt wellicht toch nog beter tot zijn recht bij een stevige maaltijd.
(29-08-2019 04:21 PM)troisetoiles schreef: [ -> ]de recent aangeschafte Lafitte-Teston Madiran Vieilles Vignes 2011.
Hoe? Er zijn hier dan toch mensen die luisteren! Big Grin
Bij een quiche lorraine een Côtes-du-Rhône rouge, Domaine Le Vieux Lavoir 2016 uit Tavel. Prima drinkwijn, ietwat aan de stevige kant, grenache getint, mooie afdronk.
Yohan lardy Les michelons 2015.
Niet echt wat ikzelf zoek in een gamay.
Thans zal er verder onderzoek verricht worden.
Zeer stroef, houterige indruk, veel donker fruit.
Tannines die wat wispelturig zijn.
Deed na een tijd in het glas zelfs even nieuwe wereld aan.
Vandaag hopelijk een ander profiel.
Gisteren een forumtip geproefd .... Garcia + Schwaderer ... uitgebreide TN volgt !
(31-08-2019 09:04 AM)Smaakatleet schreef: [ -> ]Yohan lardy Les michelons 2015.
Niet echt wat ikzelf zoek in een gamay.
Thans zal er verder onderzoek verricht worden.
Zeer stroef, houterige indruk, veel donker fruit.
Tannines die wat wispelturig zijn.
Deed na een tijd in het glas zelfs even nieuwe wereld aan.
Vandaag hopelijk een ander profiel.

Y. Lardy's MàV's hebben wel wat tijd nodig, de 2014 begint nu pas goed open te komen. De Michelons krijgt ook een korte passage op hout.
Misschien moet in de cru's ook niet echt naar "Gamay" zoeken. Die wijnen hebben wel wat meer te bieden dan het fris-jonge kersachtige fruit. Dat vind je dan eerder in Bojo en Bojo Villages.
Citaat:Misschien moet in de cru's ook niet echt naar "Gamay" zoeken.

Dat is een beetje zoals zeggen dat je in Bourgogne in de premier crus niet naar pinot noir moet zoeken. Wink
(31-08-2019 01:19 PM)Olivier schreef: [ -> ]
Citaat:Misschien moet in de cru's ook niet echt naar "Gamay" zoeken.

Dat is een beetje zoals zeggen dat je in Bourgogne in de premier crus niet naar pinot noir moet zoeken. Wink

Very funny.

Wat ik bedoel (zucht) is dat velen alle wijnen uit de Beaujolais maar over dezelfde kam scheren en dan op zoek gaar naar fruitige, soepele, snel drinkbare slobberwijntjes. Niks mis mee, maar dat kan je in de ganse Bojo maken. De betere wijnbouwers in de cru's zoeken steeds meer naar een intenser soort terroir getypeerde bewaarwijnen, de wijnen die een eeuw geleden de reputatie van die cru's maakten. Een MàV was toen duurder dan de wijnen uit bvb Gevrey. Enkel in de cru's vind je trouwens die granietlaag die ook de reputatie van Hermitage maakt.
(31-08-2019 03:47 PM)wvd schreef: [ -> ]
(31-08-2019 01:19 PM)Olivier schreef: [ -> ]
Citaat:Misschien moet in de cru's ook niet echt naar "Gamay" zoeken.

Dat is een beetje zoals zeggen dat je in Bourgogne in de premier crus niet naar pinot noir moet zoeken. Wink

Very funny.

Wat ik bedoel (zucht) is dat velen alle wijnen uit de Beaujolais maar over dezelfde kam scheren en dan op zoek gaar naar fruitige, soepele, snel drinkbare slobberwijntjes. Niks mis mee, maar dat kan je in de ganse Bojo maken. De betere wijnbouwers in de cru's zoeken steeds meer naar een intenser soort terroir getypeerde bewaarwijnen, de wijnen die een eeuw geleden de reputatie van die cru's maakten. Een MàV was toen duurder dan de wijnen uit bvb Gevrey. Enkel in de cru's vind je trouwens die granietlaag die ook de reputatie van Hermitage maakt.

Jaja, maar ik zou het onderscheid toch anders zien.

Enezijds heb je de klassieke Bojo, degelijke tafelwijnen voor de Pot Beaujolais, waar de wijnbouwer niet teveel moeite doet om van het wijndrinken meer te maken dan een compagnon convivial of wijn bij een gerecht.

Dan heb je de generatie natuurlijke/bio wijnbouwers waar ik er mss ook een onderscheid in zou maken tussen
- de glou glou wijnen: poeplekker maar gemaakt voor snelle consumptie (hipsters wijn)
-de krachtigere wijnen die toch licht blijven (zonder nieuw hout ook) zoals bvb Lapierre, dat is Morgon maar in niks te vergelijken met de wijnen die jij bedoelt

-En tenslotte de Bourgondisch gemaakte wijnen zoals Lardy, Thulon, Bruyeres, Capreoles zelfs...

En dan is het maar welke stijl je verkiest, ik vind ze allemaal goed Wink

Maar waar ik naartoe wil, t heeft niet per se altijd met al dan niet cru te maken denk ik
(31-08-2019 04:01 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(31-08-2019 03:47 PM)wvd schreef: [ -> ]
(31-08-2019 01:19 PM)Olivier schreef: [ -> ]
Citaat:Misschien moet in de cru's ook niet echt naar "Gamay" zoeken.

Dat is een beetje zoals zeggen dat je in Bourgogne in de premier crus niet naar pinot noir moet zoeken. Wink

Very funny.

Wat ik bedoel (zucht) is dat velen alle wijnen uit de Beaujolais maar over dezelfde kam scheren en dan op zoek gaar naar fruitige, soepele, snel drinkbare slobberwijntjes. Niks mis mee, maar dat kan je in de ganse Bojo maken. De betere wijnbouwers in de cru's zoeken steeds meer naar een intenser soort terroir getypeerde bewaarwijnen, de wijnen die een eeuw geleden de reputatie van die cru's maakten. Een MàV was toen duurder dan de wijnen uit bvb Gevrey. Enkel in de cru's vind je trouwens die granietlaag die ook de reputatie van Hermitage maakt.

Jaja, maar ik zou het onderscheid toch anders zien.

Enezijds heb je de klassieke Bojo, degelijke tafelwijnen voor de Pot Beaujolais, waar de wijnbouwer niet teveel moeite doet om van het wijndrinken meer te maken dan een compagnon convivial of wijn bij een gerecht.

Dan heb je de generatie natuurlijke/bio wijnbouwers waar ik er mss ook een onderscheid in zou maken tussen
- de glou glou wijnen: poeplekker maar gemaakt voor snelle consumptie (hipsters wijn)
-de krachtigere wijnen die toch licht blijven (zonder nieuw hout ook) zoals bvb Lapierre, dat is Morgon maar in niks te vergelijken met de wijnen die jij bedoelt

-En tenslotte de Bourgondisch gemaakte wijnen zoals Lardy, Thulon, Bruyeres, Capreoles zelfs...

En dan is het maar welke stijl je verkiest, ik vind ze allemaal goed Wink

Maar waar ik naartoe wil, t heeft niet per se altijd met al dan niet cru te maken denk ik

Ja, zo zou je het kunnen opdelen, met dien verstande dat je het type "serieuze" wijnen enkel in de cru's kàn maken. Trouwens, Lardy's Fleurie is ook veel soepeler / toegankelijker dan zijn MàV Michelons (of de 1903). Bachelards hoort dan weer meer in het extreme kamp, naast bvb Jules Desjourneys of de wijnen van Liger-Belair en nog enkele "neergedaalde" Bourgondiërs.
Op dag twee de Lardy.

Het hout is weg!
Neus evolueerde naar krieken, gedroogd donker fruit wat pruimen.
In de mond is de wijn al wat zachter.
Helaas ook wat monotoon.
@jo je indeling van bojo wijnen lijkt me idd correct.
Allez voor wat ik er van ken.
Ben geen terroir specialist, of notoir wijnkenner.
Gewoon de jongen met de grote dorst.
(30-06-2019 11:41 PM)shiraz schreef: [ -> ]Chianti Classico Castellare di Castellina 2017
Robijn rood van kleur, bakken rood fruit, mooi zuurken, wat houtimpressie Deed het goed bij een bordje misto della macelleria (Prosciutto, Salami en Mortadella en coppa ) en de aansluitende spaghetti Bolognaise

Zaterdag ook opengedaan en beviel me wel. Gisteren was ie zelfs nog beter. Ideale match bij de prei met tomaat en varkenslapje. Dronk heel vlot weg.
La Sibilla - Piedirosso Campi Flegrei 2017

Niet mijn favoriete druif, maar dit is toch een verdienstelijke poging. Op dag 1 iets te vegetaal naar mijn smaak, maar op dag 3 was dit wat afgezwakt en was dit best een aangename wijn. Eerder hoog in zuren en niet veel tannine. Slechts 12.5 alcohol en dat is toch een pluspunt.
Op dag drie is de Lardy het beste.
Blijft wat op de pruimen en krieken.
Opgelegde krieken.
Zuren hebben een balans gevonden. Er is ook iets floraal.
Een pak interessanter en lekkerder dan de dagen voorheen.
Op dag drie dan ook de resterende inhoud leeggedronken.
De eerste dagen was het spuwen.
88/100.

De 1903 probeer ik nog 7 a 10 jaar te laten liggen.
Een tripje naar de moezel gedaan en ondanks dat wijn niet het thema van het reisje was hebben we er redelijk wat gedronken. - In elk restaurant kon je per glas bestellen en dat vonden we geweldig.
Ook enkele wandelingen "op eigen risico" door de wijngaard gemaakt, spannend!
Omdat we daar dan toch waren wou ik eens zo'n Weingut van dichtbij zien ... na wat surfen Weingut Markus Molitor gevonden op minder dan uur rijden van ons hotel, mooie website, https://markusmolitor.com/ maar een rondleiding zat er niet omdat het grootste gedeelte van Haus Klosterberg tot hun woonst behoord en dus privé is, ... dus enkel proeven voor 20€ waarvoor ik vriendelijk bedankte, proeven kan ik overal zei ik ...
Riesling is niets voor mij en dat is nog maar eens bevestigd, de Spätburgunder was een aangename ontdekking maar niet goedkoop als je kwaliteit zoekt.
Citaat:de Spätburgunder was een aangename ontdekking maar niet goedkoop als je kwaliteit zoekt.

voor spätburgunder moet je nu ook niet naar de Mosel gaan he. Daar hebben de betere, oa Molitor, inderdaad een stevige prijs. In de Ahr bvb kan je al rond 15€ een degelijke spätburgunder vinden.
Koppelingen