wijnliefhebbers

Volledige versie: Wijnartikel: 'De capriolen van de wijnmarkt'
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Het is een moeilijk en breed thema: de wijnmarkt. Mede door jullie hulp heb ik een tekst afgekregen: 'De capriolen van de wijnmarkt'. Benieuwd wat jullie ervan vinden.

WINETALES. IEDERE WIJN HEEFT ZIJN VERHAAL.

http://www.winetasting.be/nl/Info/WineTales/?#35197
Er staat erg veel in je artikel en over de tendens kunnen we het maar eens zijn.

Een paar losse opmerkingen toch.
- De goedkoopste Chileen kost bij Delhaize 3,19 euro en die is afgeprijsd van 4,55 euro...
Zonder je statistieken te betwijfelen, stel ik me toch de vraag: hoe kom je aan zo'n lage gemiddelden... Is dat dan zonder BTW of zo?

- Eigenlijk is het een gunstige evolutie dat een Chileens wijntje van drie euro "niet onaangenaam smaakt". In mijn scholierentijd dachten we écht dat wijn zuur en bitter moest smaken en het risico op maagperforaties moest verhogen...
Alleen: wie zo'n niet onaangenaam wijntje drinkt, zou niet moeten denken dat hij "wijn degusteert", eerder dat hij een dorstlesser drinkt, die in het segment van de cocacola en de fanta thuishoort.

- De prijsevolutie van de topkastelen is alom bekend, het is de schuld van de Amerikanen en de Japanners en de Chinezen... En uit je voorbeeld komt duidelijk naar voren dat voor de verlichte consument een topwijn niet meer dan 40 euro zou mogen kosten.
Maar daarom moet je die topwijnen niet afdoen als "troep". Uiteindelijk zitten de grootste wijnen overal ter wereld intussen in het segment tussen de 25 en de 75 euro. Dat is ook al ver af van de in je artikel aangehaalde gemiddelde prijzen. Wil je ze drinken, dan ben je verplicht geld neer te tellen... Of er af te blijven. Het is o.m. daarom dat er uiteindelijk in groep geproefd wordt, zodat er al eens een fles van 99 euro kan opengedaan worden, waar je toch een tiental mensen mee kan plezieren in een kleine degustatie.

- Dat je klassewijnen nergens goedkoper kan kopen dan in de supermarkt tijdens wijnfestivals zal wel zo zijn, maar dan moet je er wel bijzeggen dat sommige van die buitenkansjes al uitverkocht zijn alvorens de deuren goed en wel opengaan. De topwijnen zijn er trouwens allemaal uit, de laatste jaren. Maar als er destijds vier of vijf kisten Yquem beschikbaar waren voor alle Belgische vestigingen van warenhuisketen X, dan was het toen al duidelijk, dat grote namen alleen maar dienden om mensen naar de winkel te lokken in de hoop ze met 24 flessen plonk naar huis te sturen.

- De geruchten blijven hardnekkig als zouden bepaalde wijnhuizen een aparte supermarktcuvée op de markt brengen, waardoor je af en toe subtoppers in de aanbieding ziet aan de helft van wat je zou verwachten. Is dit een stadslegende of geldt ook hier: waar rook is, is vuur? Dat kastelen aparte labels gebruiken, volgens de bestemming van hun wijn is intussen toch al duidelijk genoeg aangetoond.

- De druk van de warenhuizen heeft er o.m. voor gezorgd dat de moderne wijn onmiddellijke smakelijkheid moet leveren. Dit gaat ten nadele van klassieke wijnen, die een paar (tot een tiental) jaren nodig hebben om op dronk te komen. Maar gelukkig - mag het even - kan je op een wijnveiling die wijnen kopen uit de nineties en de naughties (en zelfs de eighties), die nu perfect te drinken zijn en meestal aan een betere prijs, dan wat men voor het laatste oogstjaar vraagt.
Dit laatste niet alleen om ook even voor eigen parochie te preken, maar ook omdat de veiling toch ook een segment(je) is van het wijnaanbod in ons land. Misschien bij de particuliere koper nog te weinig bekend, zodat een bepaalde niche-handel er zijn profijt mee doet, door zijn aankopen in veiling met een winstmarge door te verkopen aan de particulier (weze het hier, in Hong-Kong of in Singapore...).
(23-09-2013 08:11 AM)Jordaens schreef: [ -> ]
Er staat erg veel in je artikel en over de tendens kunnen we het maar eens zijn.

Een paar losse opmerkingen toch.
- De goedkoopste Chileen kost bij Delhaize 3,19 euro en die is afgeprijsd van 4,55 euro...
Zonder je statistieken te betwijfelen, stel ik me toch de vraag: hoe kom je aan zo'n lage gemiddelden... Is dat dan zonder BTW of zo?

- Eigenlijk is het een gunstige evolutie dat een Chileens wijntje van drie euro "niet onaangenaam smaakt". In mijn scholierentijd dachten we écht dat wijn zuur en bitter moest smaken en het risico op maagperforaties moest verhogen...
Alleen: wie zo'n niet onaangenaam wijntje drinkt, zou niet moeten denken dat hij "wijn degusteert", eerder dat hij een dorstlesser drinkt, die in het segment van de cocacola en de fanta thuishoort.

- De prijsevolutie van de topkastelen is alom bekend, het is de schuld van de Amerikanen en de Japanners en de Chinezen... En uit je voorbeeld komt duidelijk naar voren dat voor de verlichte consument een topwijn niet meer dan 40 euro zou mogen kosten.
Maar daarom moet je die topwijnen niet afdoen als "troep". Uiteindelijk zitten de grootste wijnen overal ter wereld intussen in het segment tussen de 25 en de 75 euro. Dat is ook al ver af van de in je artikel aangehaalde gemiddelde prijzen. Wil je ze drinken, dan ben je verplicht geld neer te tellen... Of er af te blijven. Het is o.m. daarom dat er uiteindelijk in groep geproefd wordt, zodat er al eens een fles van 99 euro kan opengedaan worden, waar je toch een tiental mensen mee kan plezieren in een kleine degustatie.

- Dat je klassewijnen nergens goedkoper kan kopen dan in de supermarkt tijdens wijnfestivals zal wel zo zijn, maar dan moet je er wel bijzeggen dat sommige van die buitenkansjes al uitverkocht zijn alvorens de deuren goed en wel opengaan. De topwijnen zijn er trouwens allemaal uit, de laatste jaren. Maar als er destijds vier of vijf kisten Yquem beschikbaar waren voor alle Belgische vestigingen van warenhuisketen X, dan was het toen al duidelijk, dat grote namen alleen maar dienden om mensen naar de winkel te lokken in de hoop ze met 24 flessen plonk naar huis te sturen.

- De geruchten blijven hardnekkig als zouden bepaalde wijnhuizen een aparte supermarktcuvée op de markt brengen, waardoor je af en toe subtoppers in de aanbieding ziet aan de helft van wat je zou verwachten. Is dit een stadslegende of geldt ook hier: waar rook is, is vuur? Dat kastelen aparte labels gebruiken, volgens de bestemming van hun wijn is intussen toch al duidelijk genoeg aangetoond.

- De druk van de warenhuizen heeft er o.m. voor gezorgd dat de moderne wijn onmiddellijke smakelijkheid moet leveren. Dit gaat ten nadele van klassieke wijnen, die een paar (tot een tiental) jaren nodig hebben om op dronk te komen. Maar gelukkig - mag het even - kan je op een wijnveiling die wijnen kopen uit de nineties en de naughties (en zelfs de eighties), die nu perfect te drinken zijn en meestal aan een betere prijs, dan wat men voor het laatste oogstjaar vraagt.
Dit laatste niet alleen om ook even voor eigen parochie te preken, maar ook omdat de veiling toch ook een segment(je) is van het wijnaanbod in ons land. Misschien bij de particuliere koper nog te weinig bekend, zodat een bepaalde niche-handel er zijn profijt mee doet, door zijn aankopen in veiling met een winstmarge door te verkopen aan de particulier (weze het hier, in Hong-Kong of in Singapore...).
Dank Jordaens voor die uitgebreide reactie. Voor de goedkoopste wijnen moet je niet naar Delhaize hé. Ik kocht de besproken Chileen in de Carrefour, in de Aldi en Lidl heb je wel wat aan 1,90 euro (Kaapse Pracht), BIB is heel goedkoop vaak en laat ons niet teveel nadenken over wat die huiswijnen in veel café's, brasserieën en restaurants kosten. En in de festivals zijn ook "zaakskes" onder de 3 euro te doen. Ik heb ook zelf getwijfeld aan die cijfers (en ben dan naar den Aldi gereden ;-) ). Ze blijken wel te kloppen (verschillende marketingbureau's komen toch tot resultaten in dezelfde range, in Belgie én in Nederland).
Koppelingen