(22-01-2014 07:57 PM)carl schreef: [ -> ]Goede P/k is te vinden bij Schafer-Frohlich (instap rond de 12 €), Geil Riesling S en Gehring cuvee Auflangen (beide rond 10 €) en Laible Alte reben (rond 13 €) . In het iets lagere en vooral ook het hogere gamma zijn ook topdingen te vinden.
Carl, dat is raar: dat zijn ook juist mijn favorieten in die prijsklasse. Goede tips voor Dc, en voor iedereen verder
Merci voor de Tips mannen!
(22-01-2014 07:49 PM)Marc schreef: [ -> ]Er is in Vlaanderen eigenlijk maar één tip te geven, en wat voor een:
Vinikus en Lazarus, http://www.vinikusenlazarus.be
Waarom? De passie, man, de passie...
Toch Langbeen ook niet vergeten,
http://www.langbeen.biz/
En in het Vinikus gamma, kan ik zeker ook de standaard Riesling Trocken van Wittmann aanraden. Ook zijn zoete wijnen zijn - als ze tenminste beschikbaar zijn - zeker niet te versmaden.
(22-01-2014 11:50 PM)Marc schreef: [ -> ] (22-01-2014 07:57 PM)carl schreef: [ -> ]Goede P/k is te vinden bij Schafer-Frohlich (instap rond de 12 €), Geil Riesling S en Gehring cuvee Auflangen (beide rond 10 €) en Laible Alte reben (rond 13 €) . In het iets lagere en vooral ook het hogere gamma zijn ook topdingen te vinden.
Carl, dat is raar: dat zijn ook juist mijn favorieten in die prijsklasse. Goede tips voor Dc, en voor iedereen verder
Ik vermeld hier enkel de wijnen die momenteel nog beschikbaar zijn ij het gamma. Wittmann instap bvb. is ook top maar momenteel niet beschikbaar.
(23-01-2014 12:15 PM)Corto schreef: [ -> ] (22-01-2014 07:49 PM)Marc schreef: [ -> ]Er is in Vlaanderen eigenlijk maar één tip te geven, en wat voor een:
Vinikus en Lazarus, http://www.vinikusenlazarus.be
Waarom? De passie, man, de passie...
Toch Langbeen ook niet vergeten, http://www.langbeen.biz/
En in het Vinikus gamma, kan ik zeker ook de standaard Riesling Trocken van Wittmann aanraden. Ook zijn zoete wijnen zijn - als ze tenminste beschikbaar zijn - zeker niet te versmaden.
Langbeen heeft inderdaad ook een topgamma maar ken ik zelf minder goed. Jacobus van PJ Kuhn is bvb ook wel een topwijn aan een kleine prijs.
De vom schiefer van clusserath staat momenteel in kelderresten bij vinikus
(26-01-2014 11:26 AM)Vinogan(s) schreef: [ -> ]De vom schiefer van clusserath staat momenteel in kelderresten bij vinikus
Is een wijn die minder in degustaties gezet wordt bij V&L. Ik (samen met enkel anderen hier) dronk deze wijn wel vorig jaar in Maart tijdens onze Duitslandtrip en dit schreef ik toen :
2. 2011 Vom Schiefer Trocken : Zelfde wijn als de vorige maar volledig uitgegist : Heel stenig, citrus, kruidigheid in de mond, veel te jong. 86
De wijnen van Eva hebben altijd iets meer tijd nodig en zijn in hun jeugd soms wat gesloten (komt vooral door haar methode van opvoeding : lange gisting en gebruik van oude houten foeders).
(26-01-2014 12:48 PM)carl schreef: [ -> ]De wijnen van Eva hebben altijd iets meer tijd nodig en zijn in hun jeugd soms wat gesloten (komt vooral door haar methode van opvoeding : lange gisting en gebruik van oude houten foeders).
Ik kreeg er zoveel goesting in dat ik een Steinreich 2009 uit de kelder heb gehaald.
Ideale compagnon om nog wat wijnstreken samen te vatten. Proefnotitie volgt later...
Deel 6 in onze reeks, over de Nahe...
http://vriendenvanderiesling.wordpress.c...en-6-nahe/
(26-01-2014 07:27 PM)Marc schreef: [ -> ] (26-01-2014 12:48 PM)carl schreef: [ -> ]De wijnen van Eva hebben altijd iets meer tijd nodig en zijn in hun jeugd soms wat gesloten (komt vooral door haar methode van opvoeding : lange gisting en gebruik van oude houten foeders).
Ik kreeg er zoveel goesting in dat ik een Steinreich 2009 uit de kelder heb gehaald.
Ideale compagnon om nog wat wijnstreken samen te vatten. Proefnotitie volgt later...
Deel 6 in onze reeks, over de Nahe...
http://vriendenvanderiesling.wordpress.c...en-6-nahe/
Wederom een mooi stukje Marc over een wat onderschat wijngebied met vele topwijnbouwers.
(26-01-2014 07:27 PM)Marc schreef: [ -> ]Ik kreeg er zoveel goesting in dat ik een Steinreich 2009 uit de kelder heb gehaald.
Proefnotitie volgt later...
En Marc, je bevindingen?
(26-01-2014 12:48 PM)carl schreef: [ -> ][
2. 2011 Vom Schiefer Trocken : Zelfde wijn als de vorige maar volledig uitgegist : Heel stenig, citrus, kruidigheid in de mond, veel te jong. 86
De wijnen van Eva hebben altijd iets meer tijd nodig en zijn in hun jeugd soms wat gesloten (komt vooral door haar methode van opvoeding : lange gisting en gebruik van oude houten foeders).
Ben hier int forum aant graven. Blijkbaar was de trittenheimer apotheke wel al goed op dronk? Je (enfin, ik) zou verwachten dat de "hogere" flessen in de line up even veel of meer tijd nodig zouden hebben dan de basiswijn.
http://www.vinejo.freebb.be/thread-2540.html
(28-01-2014 05:09 PM)Vinogan(s) schreef: [ -> ] (26-01-2014 12:48 PM)carl schreef: [ -> ][
2. 2011 Vom Schiefer Trocken : Zelfde wijn als de vorige maar volledig uitgegist : Heel stenig, citrus, kruidigheid in de mond, veel te jong. 86
De wijnen van Eva hebben altijd iets meer tijd nodig en zijn in hun jeugd soms wat gesloten (komt vooral door haar methode van opvoeding : lange gisting en gebruik van oude houten foeders).
Ben hier int forum aant graven. Blijkbaar was de trittenheimer apotheke wel al goed op dronk? Je (enfin, ik) zou verwachten dat de "hogere" flessen in de line up even veel of meer tijd nodig zouden hebben dan de basiswijn.
http://www.vinejo.freebb.be/thread-2540.html
Deze flessen dronk ik vorig jaar in Maart ten huize Wittmann-Clusserath in Westhofen (Rheinhessen). De wijnen staan in volgorde van degustatie :
Eva Clusserath (Moezel)
We proefden deze wijnen tijdens ons bezoek aan het domein van haar man Philipp Wittmann. Eerder klein domein. Ze focust vooral op droge wijnen wat voor de Moezel eerder uitzondering dan regel is. Verwacht binnenkort trouwens haar tweede kindje.
1. 2011 Vom Schiefer Feinherb : Basiswijn in de klassieke stijl van de Moezel : Stenig, fijne structuur, lichte zoetimpressie, fruitig. 87+
2. 2011 Vom Schiefer Trocken : Zelfde wijn als de vorige maar volledig uitgegist : Heel stenig, citrus, kruidigheid in de mond, veel te jong. 86
3. 2011 Steinreich : Oudere stiokken en lagere rendementen : Veel materie, spontane gistingsneus, mooie balans, benaderbaar. 89
4. 2011 Apotheke Trocken : Topwijngaard uit het thuisdorp van Eva, Trittenheim : Mineraliteit, eerder gesloten, grote lengte, stenig. Veel potentieel. 90+
5. 2011 Apotheke Spätlese : Zelfde wijngaard maar zoetere stijl : Gerookt, broodkorst, jong. 88+
Voor mij was deze een klein jaar geleden dus eerder gesloten. Het kan wel zijn dat hij nu al opener geworden is. Sowieso belonen deze wijnen een beetje geduld
(28-01-2014 08:44 PM)carl schreef: [ -> ] (28-01-2014 05:09 PM)Vinogan(s) schreef: [ -> ] (26-01-2014 12:48 PM)carl schreef: [ -> ][
2. 2011 Vom Schiefer Trocken : Zelfde wijn als de vorige maar volledig uitgegist : Heel stenig, citrus, kruidigheid in de mond, veel te jong. 86
De wijnen van Eva hebben altijd iets meer tijd nodig en zijn in hun jeugd soms wat gesloten (komt vooral door haar methode van opvoeding : lange gisting en gebruik van oude houten foeders).
Ben hier int forum aant graven. Blijkbaar was de trittenheimer apotheke wel al goed op dronk? Je (enfin, ik) zou verwachten dat de "hogere" flessen in de line up even veel of meer tijd nodig zouden hebben dan de basiswijn.
http://www.vinejo.freebb.be/thread-2540.html
Deze flessen dronk ik vorig jaar in Maart ten huize Wittmann-Clusserath in Westhofen (Rheinhessen). De wijnen staan in volgorde van degustatie :
Eva Clusserath (Moezel)
We proefden deze wijnen tijdens ons bezoek aan het domein van haar man Philipp Wittmann. Eerder klein domein. Ze focust vooral op droge wijnen wat voor de Moezel eerder uitzondering dan regel is. Verwacht binnenkort trouwens haar tweede kindje.
1. 2011 Vom Schiefer Feinherb : Basiswijn in de klassieke stijl van de Moezel : Stenig, fijne structuur, lichte zoetimpressie, fruitig. 87+
2. 2011 Vom Schiefer Trocken : Zelfde wijn als de vorige maar volledig uitgegist : Heel stenig, citrus, kruidigheid in de mond, veel te jong. 86
3. 2011 Steinreich : Oudere stiokken en lagere rendementen : Veel materie, spontane gistingsneus, mooie balans, benaderbaar. 89
4. 2011 Apotheke Trocken : Topwijngaard uit het thuisdorp van Eva, Trittenheim : Mineraliteit, eerder gesloten, grote lengte, stenig. Veel potentieel. 90+
5. 2011 Apotheke Spätlese : Zelfde wijngaard maar zoetere stijl : Gerookt, broodkorst, jong. 88+
Voor mij was deze een klein jaar geleden dus eerder gesloten. Het kan wel zijn dat hij nu al opener geworden is. Sowieso belonen deze wijnen een beetje geduld
Gisterenavond de Steinreich 2012 geproefd. Zeer discreet in de neus (gesloten), in de mond zeer subtiel, eerder licht maar prachige balans. Naar mijn gevoel is de 2012 momenteel even te mijden. 2011 niet geproefd.
(28-01-2014 08:57 PM)vinejo schreef: [ -> ]Gisterenavond de Steinreich 2012 geproefd. Zeer discreet in de neus (gesloten), in de mond zeer subtiel, eerder licht maar prachige balans. Naar mijn gevoel is de 2012 momenteel even te mijden. 2011 niet geproefd.
Als ik me niet vergis is de Steinreich 2012 ergens in oktober 2013 op fles gegaan.
Altijd lang verblijf op droesem bij Eva Clusserath.
Dat verwondert me dus niet dat die nu nog niet alles prijsgeeft.
(28-01-2014 03:50 PM)Vinogan(s) schreef: [ -> ] (26-01-2014 07:27 PM)Marc schreef: [ -> ]Proefnotitie volgt later...
En Marc, je bevindingen?
Nog even geduld voor proefnota van de 2009... Twee "Dagen Zonder Wijn" per week voor mij. Morgen vlieg ik er terug in.
Bedankt @ allen. Niet zo eenvoudig/eenduidig dus. Maar dat is natuurlijk deel van de charme :-)
(28-01-2014 03:50 PM)Vinogan(s) schreef: [ -> ] (26-01-2014 07:27 PM)Marc schreef: [ -> ]Proefnotitie volgt later...
En Marc, je bevindingen?
In topic "Duitsland: Riesling" kan je mijn proefnota lezen, Vinogan(s)...
(29-01-2014 09:31 PM)Marc schreef: [ -> ]Steinreich 2009:
Licht goudgeel met intense schittering.
Frisse mineraliteit met duidelijk vanille(pudding) in de neus, verder tropisch fruit (vijgen, dadels, lokum) en rijpe appel(schil) en kweepeer. Ook nog wat primair fruit (perzik, beetje grapefruit).
Zalvende aanzet, romig mondgevoel met niet veel aciditeit. Fruitig en vol, goede concentratie, boterige toetsen (opvoeding “sur lie” en hout). In de afdronk komen de zuurtjes samen met een fijn bittertje alles vervolledigen. Mooie wijn.
Lijkt in volle evolutie te zijn: het primaire fruit maakt plaats voor wat complexere impressies. Ik ben blij dat ik nog wat flesjes heb liggen.
(22-01-2014 07:49 PM)Marc schreef: [ -> ]Er is in Vlaanderen eigenlijk maar één tip te geven, en wat voor een:
Vinikus en Lazarus, http://www.vinikusenlazarus.be
Waarom? De passie, man, de passie...
Dit weekend eens bezoekje brengen
Gisteren een zeer aangename ervaring gehad met Gerd van van Vinikus & Lazarus.
Ik had hem op voorhand een mailtje gestuurd dat ik via een wijnforum in verleiding was gebracht om Rieslings te kopen. Toevallig had hij donderdag een degustatie en daar zou zaterdag zeker nog wel wat van over zijn.
Zo gezegd zo gedaan, een uurtje onderweg naar Merchtem om daar vriendelijk onthaald te worden door Gerd. We hadden ons voorbereid om een half uurtje in zijn winkel: een beetje uitleg en snel wat proeven. Dit was echter buiten Gerd gerekend
(op een positieve manier). Hij kende het forum en wist me Marc en Carl meteen met naam te benoemen en startte met de Duitse wijngebeiden te bespreken.
Daarna ging hij enkele flessen halen: uiteindelijk stonden er een 10-tal Rieslings op tafel dewelke we oplopend geproefd hebben. Tijdens het proefen ook over bewaartermijn bezig geweest en om zijn gelijk te halen, trok hij snel een fles Riesling van 12j oud open uit zijn prive collectie. En ja hij had gelijk en ik was aangenaam verrast. Na de Riesling zat het erop, tenminste dat dachten we. Hij stond erop dat we nog 3 rode Spätburgunders proefden en een zoete witte om af te sluiten.
Al bij al een zeeeer aangename ervaring en de passie droop er inderdaad vanaf. Uiteindelijk toch anderhalf uur binnen geweest en in totaal hadden we 11 flessen mee. Om te proberen maar mij zien ze daar zeker terug om een voorraad in te slagen.
Topwinkel!
(02-02-2014 11:14 AM)Dc schreef: [ -> ]Gisteren een zeer aangename ervaring gehad met Gerd van van Vinikus & Lazarus.
Ik had hem op voorhand een mailtje gestuurd dat ik via een wijnforum in verleiding was gebracht om Rieslings te kopen. Toevallig had hij donderdag een degustatie en daar zou zaterdag zeker nog wel wat van over zijn.
Zo gezegd zo gedaan, een uurtje onderweg naar Merchtem om daar vriendelijk onthaald te worden door Gerd. We hadden ons voorbereid om een half uurtje in zijn winkel: een beetje uitleg en snel wat proeven. Dit was echter buiten Gerd gerekend (op een positieve manier). Hij kende het forum en wist me Marc en Carl meteen met naam te benoemen en startte met de Duitse wijngebeiden te bespreken.
Daarna ging hij enkele flessen halen: uiteindelijk stonden er een 10-tal Rieslings op tafel dewelke we oplopend geproefd hebben. Tijdens het proefen ook over bewaartermijn bezig geweest en om zijn gelijk te halen, trok hij snel een fles Riesling van 12j oud open uit zijn prive collectie. En ja hij had gelijk en ik was aangenaam verrast. Na de Riesling zat het erop, tenminste dat dachten we. Hij stond erop dat we nog 3 rode Spätburgunders proefden en een zoete witte om af te sluiten.
Al bij al een zeeeer aangename ervaring en de passie droop er inderdaad vanaf. Uiteindelijk toch anderhalf uur binnen geweest en in totaal hadden we 11 flessen mee. Om te proberen maar mij zien ze daar zeker terug om een voorraad in te slagen.
Topwinkel!
Leuk om te horen dat het leuk en interessant was gisteren. Riesling = Bewaarpotentieel
(02-02-2014 11:14 AM)Dc schreef: [ -> ]Gisteren een zeer aangename ervaring gehad met Gerd van van Vinikus & Lazarus.
Ik had hem op voorhand een mailtje gestuurd dat ik via een wijnforum in verleiding was gebracht om Rieslings te kopen. Toevallig had hij donderdag een degustatie en daar zou zaterdag zeker nog wel wat van over zijn.
Zo gezegd zo gedaan, een uurtje onderweg naar Merchtem om daar vriendelijk onthaald te worden door Gerd. We hadden ons voorbereid om een half uurtje in zijn winkel: een beetje uitleg en snel wat proeven. Dit was echter buiten Gerd gerekend (op een positieve manier). Hij kende het forum en wist me Marc en Carl meteen met naam te benoemen en startte met de Duitse wijngebeiden te bespreken.
Daarna ging hij enkele flessen halen: uiteindelijk stonden er een 10-tal Rieslings op tafel dewelke we oplopend geproefd hebben. Tijdens het proefen ook over bewaartermijn bezig geweest en om zijn gelijk te halen, trok hij snel een fles Riesling van 12j oud open uit zijn prive collectie. En ja hij had gelijk en ik was aangenaam verrast. Na de Riesling zat het erop, tenminste dat dachten we. Hij stond erop dat we nog 3 rode Spätburgunders proefden en een zoete witte om af te sluiten.
Al bij al een zeeeer aangename ervaring en de passie droop er inderdaad vanaf. Uiteindelijk toch anderhalf uur binnen geweest en in totaal hadden we 11 flessen mee. Om te proberen maar mij zien ze daar zeker terug om een voorraad in te slagen.
Topwinkel!
Zoals Marc al ergens zei, de passie druipt er echt van af, waren alle wijnhandelaars maar zo... Ben er zelf ook nog niet geraakt, maar in de wijnclub al regelmatig zeer goede wijnen van hen gedronken... Staat hoog op het te bezoeken lijstje!
(05-01-2014 08:26 PM)Marc schreef: [ -> ]We beginnen aan een reeksje "Basiskennis Duitse wijn" op onze blog.
In enkele bulletpoints, met toch focus op Riesling.
Deel 1 gaat over de Moezelstreek.
http://vriendenvanderiesling.wordpress.c...-1-moezel/
Marc, hoe waren de laatste oogstjaren aan de Moezel (2010-2011-2012)? Was er een jaar dat duidelijk beter was of is er een jaar dat best te mijden is?
Op gevaar al te veel te veralgemenen:
2010 een moeilijk jaar, heeeel veel zuren, maar bij de betere wijnmakers is dit mijn favoriete jaargang.
2011 staat daar lijnrecht tegenover: heel gemakkelijk jaar, fijn fruit, ik denk (?) minder bewaarpotentieel.
2012 heeft iets meer te bieden dan 2011 (hoewel nog moeilijk te beoordelen op dit moment): combinatie fruit en materie.
Maar nogmaals: dit is heel algemeen.
(11-02-2014 12:10 PM)Marc schreef: [ -> ]Op gevaar al te veel te veralgemenen:
2010 een moeilijk jaar, heeeel veel zuren, maar bij de betere wijnmakers is dit mijn favoriete jaargang.
2011 staat daar lijnrecht tegenover: heel gemakkelijk jaar, fijn fruit, ik denk (?) minder bewaarpotentieel.
2012 heeft iets meer te bieden dan 2011 (hoewel nog moeilijk te beoordelen op dit moment): combinatie fruit en materie.
Maar nogmaals: dit is heel algemeen.
Marc!
En nu dat we toch aan het veralgemenen zijn :-), is dit specifiek voor de Moezel of gaat dit voor een stuk op voor gans Duitsland?
volgens Gerd van Vinikus zou 2012 de moeite en een goed jaar zijn
Tot nog toe zijn de laatste jaren de even jaren de moeilijkste (lees koudste) en de oneven jaren de warmere jaren geweest in Duitsland. Dat houdt in dat bvb voor de rode wijnen 2007, 2009 en 2011 de beste jaren zijn geweest. Maar ook voor riesling zijn deze jaren over het algemeen het gemakkelijkst geweest om de druif rijp te krijgen, zuren heeft deze druif over het algemeen voldoende uit zichzelf. Mijn persoonlijke ervaring met Duitse rieslings van de laatste jaren is dat 2010 een heel moeilijk jaar is geweest voor de meeste wijnbouwers en dat niet iedereen er in geslaagd is om met de extreem hoge zuren om te gaan. Dat jaar is er zeer veel ontzuurd wat onbalans in vooral de instap- maar ook sommige topwijnen kan geven. Die extreem hoge zuren kunnen in zoetere varianten echter wel topresultaten geven. Ook gebieden die soms iets te warm durven worden in andere jaren hebben in 2010 superwijnen opgeleverd (bvb Pettenthal 2010 van Gehring uit Rheinhessen).
2011 is ook een extreem jaar geweest maar dan vooral omdat het het vroegste oogstjaar ooit was. De druiven hebben een hoge rijpheid gehaald en dit gecombineerd met de reeds eerder besproken natuurlijk aanwezige zuren leverde superwijnen op die van basis tot top lekkere en toegankelijke wijnen opleverde. Dit geldt zeker voor streken die iets Noordelijker gelegen zijn in Duitsland zoals de Moezel, Nahe en Rheingau. Daar kregen ze de druiven goed rijp dit jaar.
2012 is dan weer een koeler jaar maar minder extreem dan 2010. 2012 is bij goede wijnbouwers een heel mooi jaar. De oogst was weer op een normaal tijdstip wat een langere rijpingsperiode inhield voor de Rieslingdruif wat de aromatische kwaliteiten goed deed.
2013 zou dan weer meer in de lijn lijken te komen liggen van 2010. Zeer extreem qua temperatuur in negatieve zin met extreem lange hangperiodes om de beste en rijpste druiven te krijgen. Sommige wijnbouwers plukten tot laat in November voor hun Grand Crus.
Bedankt, Carl, dat is heel duidelijk...
Marc en Carl!
(11-02-2014 11:55 PM)vinejo schreef: [ -> ] Marc en Carl!
We proberen het een beetje te verduidelijken voor iedereen. Eigen interpretatie incluis
In de Elzas is er ook veel riesling maar 2013 zal een moeilijk jaar worden. Late rijping veel regen en koude in het voorjaar, vervolgens een zeer droge en warme zomer, late start van de oogst met opnieuw het eerste weekend van oktober veel regen.
De druivenrassen die sneller rijpten zoals de pinot rassen zijn redelijk ok, niet overdreven in alcohol en stevige aciditeit . De riesling echter rijpt laat. Gevolg was keuze maken tussen hopelijk net rijpe riesling maar zonder pourriture of wachten met risico op een snelle degradatie van de druiventrossen. Het zal dus riesling worden met veel acidititeit.
Ik denk dat je in elzas u beter richt op het jaar 2012 wat betreft riesling.
Marc, Carl & Peter: dikke merci!
I love this forum :-)