We zullen eens starten aan mijn poging om weer te geven welke wijnen ik de moeite vond (en welke misschien niet). Ik heb minder notities gemaakt dan ik dacht dus het zal zich grotendeels beperken tot enkele impressies en geen diepgaande analyse.
- Acustic Celler, Acustic Blanc 2011, D.O. Mintsant: WIT, Lekkere frisse witte wijn met vooral Garnatxa Blanca en Macabeu. Mooie afdronk ook. Valt niet voor niets in de smaak bij mij want ik vind die druiven over het algemeen lekker
. Boviendien nog een korte houtlagering van 3m gehad.
- Gessami 2012: WIT, Enkele onbekende druiven voor mij zoals de Moscatel de Alejandro... Zeer fris en aangenaam bij lichte gerechten denk ik.
- Xarel.lo font Jui 2012: WIT, Aangename kennismaking met de druif, 4m houtlagering en dat proef je ook.
- La Milana 2007: ROOD, Van het wijnhuis Albet I noya dat voor mij geen onbekende is. Deze wijn wist mij echt te bekoren. Perfect op dronk, maar kon zeker nog wat jaren blijven liggen. Roodbruine kleur, kwam vol de mond binnen met mooie lange afdronk.
- Oda Negre 2008: ROOD, Ook hier een mooie rode wijn die op dronk was. Overwegend Merlot als druif die voor de meesten geen onbekende zal zijn. Gewoon lekker.
- Sotil 2011: ROOD, Van Mallorca, voor mij iets minder bekend maar wel een aangename kennismaking. Ze prijzen hem wel aan 26 euro dus P/K wel iets minder voor mij.
Daarnaast was er het wijnhuis CERVOLES dat mij wel kon bekoren. Heb al hun 4 wijnen geproefd en was vooral onder de indruk van hun P/K. De instapwijnen komen voor wit en rood respectievelijk op 9 en 10 euro. De 'betere' versie is vervolgens geprijsd op 20 euro.
Qua wijnhuis ook kennis gemaakt met FORJAS DEL SALNES: wijnhis gelegen boven Portugal en he ruikt/proeft het Atlantische karakter in hun wijnen, meer minerale toetsen als hun Spaanse broers en zussen van de Middelandse Zee. P/K mss niet echt top, maar wel aangename kennismaking met hun gamma.
Zo komen we stilletjesaan aan de grote kanonnen. Eerst een ontgogeling: HERMANOS PEREZ-PASCUS. Vond hen P/K zwak uitkomen dit jaar. Hun Crianza, reserva en Gran Reserva (70euro!) kwamen te flets over vond ik. De volle afsmaak die bij Ribera del Duero hoort, ontbrak me wat. Zonde!
Licinia 2009, D.O. Vinos de Madrid kon me daarnaast wél bekoren. Niet goedkoop maar wel een zeeeeer aangename wijn die makkelijk nog wat kan rijpen in de kelder. Heldere wijn die andermaal vol binnenkomt en lange afdronk heeft.
Dominio de Pngus: topwijn maar vond hem wel wat hoog geprijsd... Waarschijnlijk ook de naam waarvoor je betaald...
Tenslotte nog 4 TOPTAFELS in mijn ogen, alleen deeze 4 maken de trip al de moeite:
- FERNANDO REMIREZ DE GANUZA, BODEGAS RODA & DE LA HORRA, VEGA SICILIA. Tja wat moet ik hier over zeggen, een voor een topwijn!. Vooral de Corimbo en Corimbo I wisten me te bekoren. Uiteraar was de Roda Reserva ook een dikke topper om nog maar te zwijgen van de Vega Sicilia tafel
Een degustatie van dit kaliber is uiteraard altijd de moeite maar ik heb hier toch enkele mooie ontdekkingen gedaan!
Wat me langs de andere kant wél tegenvalt is hun prijssetting, ik vind ze namelijk redelijk duur. Aangezien ik de La Milana écht de moeite vond, heb ik wat research gedaan en hij werd geprijsd aan 23 euro terwijl ik hem zonder problemen kan vinden voor 20 euro (dit is een edit, had eerst 16 staan maar dat vind ik maar op 1 site
, desalniettemin zijn ze goedkoper te vinden als zij aanbieden)
Soit, hopelijk hebben jullie er iets aan...