Mijn nota's van het Salon in Seclin:
Geen 80's looks op vrijdag, noch zatte mensen gezien (jammer
) maar wel enorm veel West-Vlamingen. Focus vooral op Bourgognes:
Een mooie ontdekking van het salon was
Noirot die zoals Olivier al aanhaalde, enkel Crémant de Bourgogne maakt. Erg vineuze schuimwijnen, waarbij zelfs de rosé uit 1996 enorm kon charmeren. En dat voor 16,9 EUR! De eigenaar, een wat oudere man, is de sympathie zelve en enorm gedreven door z'n vak en de producten die hij aanbiedt.
Dupasquier uit Nuits-St-Georges stond zowat helemaal in de andere zaal achteraan 'in den trek' van de deur. Ocharme die mensen: waren eigenlijk doodsimpele, lieve, ietwat timide wijnboerkes (in de positieve zin van het woord).
Ik heb niet alles geproefd: de NSG & Aloxe waren licht maar correct maar ik geef liever een paar euro's meer aan de Nuits-St-Georges 1ier crus - Les Chaînes Carteaux (22 EUR) en Les Vaucrains 2014 (28 EUR). Beide premier cru percelen liggen vlak naast elkaar maar zijn toch erg verschillend van karakter. Typisch Bourgogne. De eerste is meer mineraal, de tweede heeft meer punch en zal mooier ouder worden. Ideaal om blind naast elkaar te geven in een degustatie
Chateau de Prémeaux : niet alles geproefd maar de Hautes Côtes de nuits 2014 aan 14 EUR in wit was niet goed: voor mij te zoetig (ananas, te weinig body). De Saint Romain '14 was eens tuk beter: rijp fruit, peer & agrumes. In rood was de Hautes Côtes de nuits 2014 p/q een tip. De 1ier cru uit NSG was idd de beste uit het gamma (30 EUR). Mij tijdens de degustatie wel uit de voeten gemaakt na een dispuut tussen dochter en moeder, waarvan ik de aanstoker was (meer info volgt in één of andere degustatie
). Vreemde situatie
Domaine des Petits Champs Lins uit Meursault. Mooi gamma in wit, waarbij de Chassagne Montrachet 2012 (25 EUR) voor mij p/q de beste was: erg floraal, bloesems, fijn. De Saint Aubin 1cru 2014 (25 EUR) En Remilly was compleet anders en meer op de mineraliteit. Nog een beetje te jong, dat sowieso. Beide wijnen konden me overtuigen om te kopen. De Meursault 1cru En Perrières 2013 (40 EUR) had nog tijd nodig om open te komen. Moeilijk in te schatten wat het gaat geven. Aan 40 EUR toch altijd een risico dus dan toch maar niet gekocht.
Joannet uit NSG: enkel de wijnen uit de betere appellations konden me boeien: de rest was voor mij iets te vlak, eentonig & erg hoog in zuren (tov de materie die ze hadden). Ook de Vosne Romanée (29 EUR) & de Pernand Verglesses 1cru 'Les FIchots' uit 2014 hadden veel zuren. Maar de materie was hier wel aanwezig. Volgens mij komt dat wel goed met ouderen (2-3 jaar minstens). Tijd zal 't uitwijzen of dit goede aankopen waren.
Maxime Champaud uit Nantoux stond op LPDV vooral aangeschreven om z'n Meursault 'Les Clous'. Ik proefde de 2014. Die was wel fijn, maar het ontbrak mij wat aan materie om te ouderen. In rood was de Gevrey Chambertin " Aux Etelois" geen 32 EUR waard.
Clavelier & Fils had misschien wel de mooiste Bourgognes mee. De Marsannay & Fixin (22 EUR) waren ok, maar onderscheidden zich niet van de rest van het pak. De Aloxe Corton & de Pommard deden dat wel. Bourgogne as it should be! Maar aan respectievelijk 34 en 38 EUR voor 2 villages wijnen stopt het voor mij ook. Belachelijk gewoon.
Moniot Nie uit Santanay. In wit was er de Ladoix 1cru "Le Clou d'Orge" 2014 voor 20,5 EUR. Vol, fruitig, zuurtjes onder de vorm van citrusfruit. Lange afdronk. Was wel zoetig (zoete peer).
In rood: de Ladoix villages 2014 en 2011 konden mij alle 2 niet boeien. De Aloxe 2014 was iets beter maar ik mankeerde toch wat fruit. Z'n Aloxe 1cru " Les Moutottes" 2014 was de beste. Ik twijfelde echter om aan te kopen aan 26 EUR. Aan die prijs was beter te vinden op het Salon.
Mazilly stond niet op m'n lijstje maar werd me door een Vlaming ter plaatse aangeraden. In wit had de St Aubin 1cru iets teveel hout, maar was wel erg vol. De Meursault was complexer. Die typische botertoets. Heerlijk!
De Gevrey '13 vond ik voor een 20-tal euro koopwaardig. De Pommard 1cru was idd top, evenals de Corton. En betaalbaar.
Trapet Rochelandet : hierin volg ik Olivier dus niet. De generieke dronk ik niet maar de 4 Gevreys in het glas konden me maar matig boeien en waren te duur. De vieilles vignes was ongeveer even duur als de Corton van Mazilly. Dan weet je 't wel. Een 2007 was gewoon al over de top. Toen hij me vroeg wat ik er van vond antwoordde ik eerlijk. Het werd maar matig geapprecieerd.
Verder nog gedronken:
domaine Georges (Chablis) , correcte wijnen maar kan je in de winkel ook vinden.
Naast Bourgogne ook nog geproefd:
Het in de hemel geprezen
Mas Karolina op LDPV. De net gebottelde Côtes Catalanes Rouge met Grenache noir (50%), Carignan noir(40%), Cinsault (10%) was op z'n fruit. Fris maar moet toch nog even bekomen want 'sprankelde' zowaar nog wat
De Côtes du Roussillon Villages 2014 was eveneens nog maar 2 maand op fles. Een andere wijn, met meer Syrah (35%) en dat geeft de wijn toch een zekere volheid en sappigheid.
Cuvée de L'Enverre is het uitgangsbord van het domein die dus zo'n goeie kritieken krijgt: ik dronk de 2014. Moeilijk om te proeven na al die Pinots maar je voelt dat deze wijn toch diepte bezit. Misschien een beetje overhypet en aan 21,5 EUR correct geprijsd maar geen wereld deal.
Verder
La Suffrène waar de Bandol rosé teleurstellend werd bevonden. De St Cathérine (ook rosé) was een stuk beter (voor 2 EUR meer moet je 't niet laten). In rood vond ik de rouge 2013 toch een stuk onder de Les Lauves. Voor die laatste betaal je wel al 22 EUR.