Gelegen op zo' n 7 km van de kust, recht tegenover Domaine de l Olivette (en met ook nog La Bastide Blanche en Suffrène in de buurt) maakt Agnes Henry naast een heel mooie rosé en witte wijn ook drie verschillende rode cuvées.
Ik dronk de 'gewone'
2004, en eindelijk (na enkele ontgoochelingen) kan ik nog eens de loftrompet luiden over deze wijn.
Slechts 55% mourvedre, aangevuld met 35 % grenache en verder cinsault.
Het is mss de grenache die deze wijn zo vlot drinkbaar maakt. In de neus fantastisch mooi rijp fruit, krieken alhier en krieken aldaar, zoethout, laurier en kaneel. De mond is heerlijk zacht, mondvullend maar zeker niet zwaar, integendeel. Enig minpuntje zijn misschien de uitdrogende tannines in de afdronk, maar sedert ik onlangs de 1999 van Suffrène proefde ben ik weer gesterkt in de overtuiging: JA, die droogtrekking kan verdwijnen met ouderen (de wijn, niet de mens - hoewel
) - -in zijn jeugd vertoonde de Suffrène 99 namelijk krek hetzelfde tanninepatroon.
Tanninepatroon, met dit mooie woord wil ik deze proefnotitie eindigen. (90/100)
Ons agnes is wel een echte bio madam geworden eh:-)
De 2004 gaat in de zomer 2011 einde juli op zijnen top zijn !!
Droogtrekkend is soms toch leuk;;; dan kunt ge van den dorst nog een fles opendoen.
Droogtrekkend is soms toch leuk;;; dan kunt ge van den dorst nog een fles opendoen.
Nu de 03 in het glas.. veel kruiden , garrigue, zacht , mooi op dronk... klein beetje drogend (maar geen probleem , staat nog een andere fles open), zeer saliverend , niet zo helemaal typisch als de real bandol (voor mij te weinig MVD) maar verdomme fris voor een 03.... ; Karafversie is nog stukken beter (minder droog)
Kletske voor morgen ingelaten
2de dag: kletske verdwenen.. mooie fles wijn.. droogtrekkende is volledig weg. Sjapoo Agnes!
Van 't weekend de 05 opengetrokken. Ik was niet de enige die 'm serieus teleurstellend vond. Redelijk gesloten, weinig karakter... Hij viel volledig weg tussen een Nero Davolo en een nog een andere ( vergeten ).
Was die andere niet de Chasse Spleen 06?
Tour du Bon 05, was idd niets speciaals... de gewone cuvée heeft me al enkele malen wat ontgoocheld.
aha , laatste jaargang dat ik kocht was 04...
Al 05 ? Niet wat jong?
Heb de 03 al 2X jonger gedronken en was toen ook niet zo geweldig.... de "boekskes" zeggen ook dat je 03 vanaf 2010 kan beginnen drinken.
Bij Syntra een sessie Provence-Corse gehad en Tour du Bon stond ook op de degustatie lijst:
Tour du Bon blanc 2009 (clairette 80% Ugni Blanc 10% Rolle 10% 27hl/ha), eerste neus witte chocola
, rijpe meloen, abrikoos en wat floraal. Ronde wijn met fijne weinig presente zuren. Het klassieke bittertje in de afdronk. Niet overtuigd. 84
Tour du Bon rosé 2009 (Grenache 31% Mourvèdre 33% Cinsault 32% Clairette4%), rood fruit (aalbes, framboos), wat floraals en rijpe appel. Fris en rond in mond, rosé met body ... niet echt terrasjeswijn maar maaltijdwijn. 86
Tour du Bon Saint-Ferréol 2007 (Mourvèdre 85% Carrignan 15%) wordt alleen tijdens goede jaren gemaakt, bij openen een stevig beestje, heeft tijd nodig om open te komen (pas volledig open 3 uur na ontkurken, rest van de fles mee naar huis genomen
) daarna tonnen zwart fruit (bos en braambes) houtskool, drop, garrigue.
Geconcentreerd, rijpe droogtrekkende tannines, hout is nog zeer duidelijk aanwezig. Enorme structuur. Eentje voor weg te steken. 91
(16-03-2012 10:45 AM)koen schreef: [ -> ]Bij Syntra een sessie Provence-Corse gehad en Tour du Bon stond ook op de degustatie lijst:
Tour du Bon blanc 2009 (clairette 80% Ugni Blanc 10% Rolle 10% 27hl/ha), eerste neus witte chocola , rijpe meloen, abrikoos en wat floraal. Ronde wijn met fijne weinig presente zuren. Het klassieke bittertje in de afdronk. Niet overtuigd. 84
Tour du Bon rosé 2009 (Grenache 31% Mourvèdre 33% Cinsault 32% Clairette4%), rood fruit (aalbes, framboos), wat floraals en rijpe appel. Fris en rond in mond, rosé met body ... niet echt terrasjeswijn maar maaltijdwijn. 86
Tour du Bon Saint-Ferréol 2007 (Mourvèdre 85% Carrignan 15%) wordt alleen tijdens goede jaren gemaakt, bij openen een stevig beestje, heeft tijd nodig om open te komen (pas volledig open 3 uur na ontkurken, rest van de fles mee naar huis genomen ) daarna tonnen zwart fruit (bos en braambes) houtskool, drop, garrigue.
Geconcentreerd, rijpe droogtrekkende tannines, hout is nog zeer duidelijk aanwezig. Enorme structuur. Eentje voor weg te steken. 91
Witte kon mij woensdag ook niet echt overtuigen. Scoorde hem ook 84. De rosé was al andere koek. Die scoorde ik 87 - 88 en de rode was inderdaad de beste. Kreeg van mij een 90+. De 2e dag (gisteren voor mij dus) was er iets heel vreemds met deze wijn gebeurd. Hij gaf de indruk van wat over de tong te glijden, heel vreemde gewaarwording. Ik vond wel dat er goed doorgerekend werd qua prijzen (kleine 30 euro voor de rode, echt p/k is dat niet echt). Voor dat geld hadden we beter Tempier of Gaussen gedronken.
(16-03-2012 10:45 AM)koen schreef: [ -> ]... rest van de fles mee naar huis genomen )
klevere gast toch die Koen
Eén rappe schijnbeweging en de rest kon naar huis met halfbakken witte en rosé fleskes
straf fleske
ca gazzuesssee encore.....diplomamannen graag wat uitleg (schuim en zéér kleine bubbels staan boven op de wijn na uitschenken en opschudden) uitgistingprobleeem?
en dat komt dan voor als ge op verlof zijt...geen caraf
2 Duvel glazen doen hun werk, mooi caraf werk, youtube was geweldig geweest en waarschijnliijk een hit
Vlezig en beestig, zuren...karaktemannneke...en dat van de hand van een vrouw
La Tour du Bon 1998
Eén van de hoogtepunten voorbije weekend. Ik noteerde enkel "leerachtige rijpheid"...was een schitterende wijn ! aanvullingen welkom
(13-11-2012 03:49 PM)doc schreef: [ -> ]La Tour du Bon 1998
Eén van de hoogtepunten voorbije weekend. Ik noteerde enkel "leerachtige rijpheid"...was een schitterende wijn ! aanvullingen welkom
De grootste wijnen zijn soms het gemakkelijkste en het kortste te beschrijven.
(13-11-2012 04:02 PM)carl schreef: [ -> ] (13-11-2012 03:49 PM)doc schreef: [ -> ]La Tour du Bon 1998
Eén van de hoogtepunten voorbije weekend. Ik noteerde enkel "leerachtige rijpheid"...was een schitterende wijn ! aanvullingen welkom
De grootste wijnen zijn soms het gemakkelijkste en het kortste te beschrijven.
Klopt en snelst leeg ook
(13-11-2012 03:49 PM)doc schreef: [ -> ]La Tour du Bon 1998
Eén van de hoogtepunten voorbije weekend. Ik noteerde enkel "leerachtige rijpheid"...was een schitterende wijn ! aanvullingen welkom
Bosfruit! Fruitbos! Frosbuit! Bruitfos! Troskruid!
laaaaaaaaanggggg en lekker !
Woensdagavond wou ik een tegenslag wegspoelen.
Niks boven een flesje Bandol op zulke momenten.
De 2012 van Agnes Henry moest eraan geloven.
En it did help!
Verrassend toegankelijk en soepel, zalig aroma met zwart fruit dat in het begin geoogst leek op een grasland waar koeien grazen. Later maakte het animale plaats voor nog meer fruit en kruidigheid. Man wat heb ik daarvan genoten, halve fles leeggedronken.
De dag erop tijdens het voetbal geschonken en waar ik voor vreesde kwam uit: de wijn had zich gesloten, zowel in aroma als in smaak. Hij was nog drinkbaar maar totaal niet meer hedonistisch.
Dag drie was er nog wat beterschap maar het was enkel genieten van de trailer zonder goed te beseffen waar de film eigenlijk over gaat.
However, een dijk van een wijn die binnen 10 jaar zijn 18 euro op t domein méér dan waard zal zijn gebleken.
Nog even aanstippen dat ik in juli op het domein een heel mooe degustatie kreeg van Agnes, waarbij ze me de "En Sol" voorstelde van 2013 en 2014. Een wijn van 100 % mourvèdre, gelagerd in.. amforen.
Geen Bandol dus, wel een IGP Vin de Méditerranée.
Ze was zelf zeer enthousiast over deze wijn, terecht volgens mij.
Ik kocht 1 fles ((tja, aan 44 euro ben je wat voorzichtiger) en schonk ze al uit vorige maand in gezelschap van 4 Bandolfans. De wijn werd zeer enthousiast onthaald, persoonlijk vond ik hem getuigen van een voor mourvedre ongekende finesse.
Le mourvedre se libère, zei Agnes.
Inderdaad, deze pure wijn toonde wat deze druif in zijn mars heeft zonder het juk van de verplichte houtlagering...
En Sol, mooi beschreven.... schone wijn!
SF 2012 : Zita dankt jou! :-)
Gisteren een Saint-Ferréol 1998 naast Occultum Lapidem 2007 van Chapoutier. Beide wat op voorhand gedecanteerd, de Bandol had héél veel droesem. Mooie diepe kleur, weinig evolutie voor de leeftijd. Wat stroeve neus met licht animale toets, niet té en idd eerder leerachtig met wat donker fruit. Vrij droog in de mond, halfvol, niet oninteressant, goed, zij het wat rustiek. De vergelijking met de vlottere, romiger Roussillon valt dus in het voordeel van de laatste. Aan tafel bij ook een "rustiek gerecht (de lamsbout van 5 uur, met pastinaak, wortel, knolselder enz) komt de wijn uiteraard meer tot z'n recht in vind ik hem eigenlijk toch wel mooi. Toch gaat bij de gasten de voorkeur naar de toch goedkopere (denk ik toch...) Chapoutier.
(20-02-2017 07:43 PM)wvd schreef: [ -> ]Gisteren een Saint-Ferréol 1998 naast Occultum Lapidem 2007 van Chapoutier. Beide wat op voorhand gedecanteerd, de Bandol had héél veel droesem. Mooie diepe kleur, weinig evolutie voor de leeftijd. Wat stroeve neus met licht animale toets, niet té en idd eerder leerachtig met wat donker fruit. Vrij droog in de mond, halfvol, niet oninteressant, goed, zij het wat rustiek. De vergelijking met de vlottere, romiger Roussillon valt dus in het voordeel van de laatste. Aan tafel bij ook een "rustiek gerecht (de lamsbout van 5 uur, met pastinaak, wortel, knolselder enz) komt de wijn uiteraard meer tot z'n recht in vind ik hem eigenlijk toch wel mooi. Toch gaat bij de gasten de voorkeur naar de toch goedkopere (denk ik toch...) Chapoutier.
1998 heeft de naam een topjaar geweest te zijn in Bandol maar heb daar zelf ook nog niet veel van gemerkt... dat rustieke, droog-stroeve herken ik, ondermeer de Vannieres van hetzelfde jaar had dat ook.
(20-02-2017 09:48 PM)vinejo schreef: [ -> ] (20-02-2017 07:43 PM)wvd schreef: [ -> ]Gisteren een Saint-Ferréol 1998 naast Occultum Lapidem 2007 van Chapoutier. Beide wat op voorhand gedecanteerd, de Bandol had héél veel droesem. Mooie diepe kleur, weinig evolutie voor de leeftijd. Wat stroeve neus met licht animale toets, niet té en idd eerder leerachtig met wat donker fruit. Vrij droog in de mond, halfvol, niet oninteressant, goed, zij het wat rustiek. De vergelijking met de vlottere, romiger Roussillon valt dus in het voordeel van de laatste. Aan tafel bij ook een "rustiek gerecht (de lamsbout van 5 uur, met pastinaak, wortel, knolselder enz) komt de wijn uiteraard meer tot z'n recht in vind ik hem eigenlijk toch wel mooi. Toch gaat bij de gasten de voorkeur naar de toch goedkopere (denk ik toch...) Chapoutier.
1998 heeft de naam een topjaar geweest te zijn in Bandol maar heb daar zelf ook nog niet veel van gemerkt... dat rustieke, droog-stroeve herken ik, ondermeer de Vannieres van hetzelfde jaar had dat ook.
Enkel ervaring met de occultum lapidem 2008, maar dat is dan wel ern wijn die boven z'n prijsniveau speelt vind ik. 2008 is top pq nu, spijtig genoeg nog maar 1 flesje liggen.
(20-02-2017 09:48 PM)vinejo schreef: [ -> ] (20-02-2017 07:43 PM)wvd schreef: [ -> ]Gisteren een Saint-Ferréol 1998 naast Occultum Lapidem 2007 van Chapoutier. Beide wat op voorhand gedecanteerd, de Bandol had héél veel droesem. Mooie diepe kleur, weinig evolutie voor de leeftijd. Wat stroeve neus met licht animale toets, niet té en idd eerder leerachtig met wat donker fruit. Vrij droog in de mond, halfvol, niet oninteressant, goed, zij het wat rustiek. De vergelijking met de vlottere, romiger Roussillon valt dus in het voordeel van de laatste. Aan tafel bij ook een "rustiek gerecht (de lamsbout van 5 uur, met pastinaak, wortel, knolselder enz) komt de wijn uiteraard meer tot z'n recht in vind ik hem eigenlijk toch wel mooi. Toch gaat bij de gasten de voorkeur naar de toch goedkopere (denk ik toch...) Chapoutier.
1998 heeft de naam een topjaar geweest te zijn in Bandol maar heb daar zelf ook nog niet veel van gemerkt... dat rustieke, droog-stroeve herken ik, ondermeer de Vannieres van hetzelfde jaar had dat ook.
Idem dito in de Rhône vrees ik. Werd indertijd enorm opgehemeld, maar ik hield, op enkele uitzonderingen na, altijd al meer van 1999. Ik heb nog 1 Gigondas van Saint-Cosme en Bouïssière, beide erg veel tannine en Châteauneuf van Pegaü (beikes) en Vieux Télégraph (hemels!). Ook de Charvin van 1998 vond ik top, helaas al lang op.
(21-02-2017 11:39 AM)wvd schreef: [ -> ] (20-02-2017 09:48 PM)vinejo schreef: [ -> ] (20-02-2017 07:43 PM)wvd schreef: [ -> ]Gisteren een Saint-Ferréol 1998 naast Occultum Lapidem 2007 van Chapoutier. Beide wat op voorhand gedecanteerd, de Bandol had héél veel droesem. Mooie diepe kleur, weinig evolutie voor de leeftijd. Wat stroeve neus met licht animale toets, niet té en idd eerder leerachtig met wat donker fruit. Vrij droog in de mond, halfvol, niet oninteressant, goed, zij het wat rustiek. De vergelijking met de vlottere, romiger Roussillon valt dus in het voordeel van de laatste. Aan tafel bij ook een "rustiek gerecht (de lamsbout van 5 uur, met pastinaak, wortel, knolselder enz) komt de wijn uiteraard meer tot z'n recht in vind ik hem eigenlijk toch wel mooi. Toch gaat bij de gasten de voorkeur naar de toch goedkopere (denk ik toch...) Chapoutier.
1998 heeft de naam een topjaar geweest te zijn in Bandol maar heb daar zelf ook nog niet veel van gemerkt... dat rustieke, droog-stroeve herken ik, ondermeer de Vannieres van hetzelfde jaar had dat ook.
Idem dito in de Rhône vrees ik. Werd indertijd enorm opgehemeld, maar ik hield, op enkele uitzonderingen na, altijd al meer van 1999. Ik heb nog 1 Gigondas van Saint-Cosme en Bouïssière, beide erg veel tannine en Châteauneuf van Pegaü (beikes) en Vieux Télégraph (hemels!). Ook de Charvin van 1998 vond ik top, helaas al lang op.
Knap, Occultum Lapidem van 2007. Heb de 2012 liggen, de 2011 is reeds op. Ik laat nog enkele flessen verder rusten in de kelder...
(21-02-2017 01:56 PM)dakur schreef: [ -> ] (21-02-2017 11:39 AM)wvd schreef: [ -> ] (20-02-2017 09:48 PM)vinejo schreef: [ -> ] (20-02-2017 07:43 PM)wvd schreef: [ -> ]Gisteren een Saint-Ferréol 1998 naast Occultum Lapidem 2007 van Chapoutier. Beide wat op voorhand gedecanteerd, de Bandol had héél veel droesem. Mooie diepe kleur, weinig evolutie voor de leeftijd. Wat stroeve neus met licht animale toets, niet té en idd eerder leerachtig met wat donker fruit. Vrij droog in de mond, halfvol, niet oninteressant, goed, zij het wat rustiek. De vergelijking met de vlottere, romiger Roussillon valt dus in het voordeel van de laatste. Aan tafel bij ook een "rustiek gerecht (de lamsbout van 5 uur, met pastinaak, wortel, knolselder enz) komt de wijn uiteraard meer tot z'n recht in vind ik hem eigenlijk toch wel mooi. Toch gaat bij de gasten de voorkeur naar de toch goedkopere (denk ik toch...) Chapoutier.
1998 heeft de naam een topjaar geweest te zijn in Bandol maar heb daar zelf ook nog niet veel van gemerkt... dat rustieke, droog-stroeve herken ik, ondermeer de Vannieres van hetzelfde jaar had dat ook.
Idem dito in de Rhône vrees ik. Werd indertijd enorm opgehemeld, maar ik hield, op enkele uitzonderingen na, altijd al meer van 1999. Ik heb nog 1 Gigondas van Saint-Cosme en Bouïssière, beide erg veel tannine en Châteauneuf van Pegaü (beikes) en Vieux Télégraph (hemels!). Ook de Charvin van 1998 vond ik top, helaas al lang op.
Knap, Occultum Lapidem van 2007. Heb de 2012 liggen, de 2011 is reeds op. Ik laat nog enkele flessen verder rusten in de kelder...
Occultum Lapidem 2007 was jong al lekker, wat meer tannine natuurlijk (plakt nu in de fles:-)) en ik weet niet of hij echt verbeterd is, wel anders, zachter zonder in te boeten aan smaakkracht en zo heb ik heb ze wel graag.
Als voorbereiding op een weekje Provence in juli, waaronder toch wel enkele bezoekjes aan Bandol kocht ik bij Basin & Marot enkele wijnen in promo van dit domein. De rosé 2011 was echt zoals het moet zijn, ingetogen in de start maar dan wervelend fruit, bosaardbeitjes, rode bessen, krokante indruk in de mond en leeg voor het einde van het de hapjes. De Bandol rouge van hetzelfde jaar was iets meer werk. Stevige neus, kruidig vooral met na een tijdje pas iets van zwoel zwart fruit. Het contrast met de mond is mij iets te groot, hier vooral zuren, zeer present maar niet overheersend. Tannines zijn mooi zacht al eigenlijk, een beetje verrassend, maar al bij al valt alles toch mooi in de plooi, spijtig dat de neus niet zo beloftevol is.
(14-06-2017 11:35 PM)Kupers schreef: [ -> ]Als voorbereiding op een weekje Provence in juli, waaronder toch wel enkele bezoekjes aan Bandol kocht ik bij Basin & Marot enkele wijnen in promo van dit domein. De rosé 2011 was echt zoals het moet zijn, ingetogen in de start maar dan wervelend fruit, bosaardbeitjes, rode bessen, krokante indruk in de mond en leeg voor het einde van het de hapjes. De Bandol rouge van hetzelfde jaar was iets meer werk. Stevige neus, kruidig vooral met na een tijdje pas iets van zwoel zwart fruit. Het contrast met de mond is mij iets te groot, hier vooral zuren, zeer present maar niet overheersend. Tannines zijn mooi zacht al eigenlijk, een beetje verrassend, maar al bij al valt alles toch mooi in de plooi, spijtig dat de neus niet zo beloftevol is.
Waar zit je? En wanneer ga je naar bandol? Anders doen we een bandolbezoekje samen. Ik ga sowieso bandol aandoen tussen 3 en 13 juli