Vanavond de witte Pernand Vergelesses (villages) 2010 geproefd. Was bijzonder gecharmeerd door deze wijn, bio overigens. Had peer in de neus, met wat vanille. In de mond ook weer de peer, rijpe appels, met fijne zuren die het geheel mooi ondersteunden en voldoende fris houden. Volle wijn, maar mooi in evenwicht.
Het weekend ingezegend met een Pernand premier cru van Luc en Lise Pavelot, Ile des Vergelesses 2008.
Heerlijk nobele neus met fijn rood fruit, mineraliteit, roosjes en en subtiel cederhout.
Bij de eerste slok domineren de zuren nogal, maar gedurende de avond wordt de wijn merkelijk zachter en hoogst elegant. Voorlopig 90+
Om het op zijn Dons te formuleren: MVK (Meer Van Kopen).
(30-11-2013 12:03 AM)vinejo schreef: [ -> ]Het weekend ingezegend met een Pernand premier cru van Luc en Lise Pavelot, Ile des Vergelesses 2008.
Heerlijk nobele neus met fijn rood fruit, mineraliteit, roosjes en en subtiel cederhout.
Bij de eerste slok domineren de zuren nogal, maar gedurende de avond wordt de wijn merkelijk zachter en hoogst elegant. Voorlopig 90+
Om het op zijn Dons te formuleren: MVK (Meer Van Kopen).
Tweede en derde dag blijft de neus heel mooi, in de mond nu wel een bittere toets (het jaartal heeft daar wellicht mee te maken). Afdronk is eerder kort. De belofte van de eerste dag wordt niet echt ingelost. Nu eerder PVK (Proeven Voor Kopen) 88
(Past wel redelijk goed bij ons zondageten ;-) )
Pernand Vergelesses premier cru Les Fichots 2011
De neus is eerst discreet, later komen meer aroma s opduiken met bos, nootmuskaat, aardbei en mineraliteit. Ook in de mond is de wijn bij aanvang eerder simpel, soepel, vlot, na enige tijd wordt het geheel ook iets complexer. Het blijft vlot maar de lengte is behoorlijk, de afdronk correct. Een mooie, subtiele wijn die wel enigszins gekenmerkt wordt door de oppervlakkigheid van het jaartal.
(22-05-2014 01:29 PM)vinejo schreef: [ -> ]Pernand Vergelesses premier cru Les Fichots 2011
De neus is eerst discreet, later komen meer aroma s opduiken met bos, nootmuskaat, aardbei en mineraliteit. Ook in de mond is de wijn bij aanvang eerder simpel, soepel, vlot, na enige tijd wordt het geheel ook iets complexer. Het blijft vlot maar de lengte is behoorlijk, de afdronk correct. Een mooie, subtiele wijn die wel enigszins gekenmerkt wordt door de oppervlakkigheid van het jaartal.
Nu dezelfde wijn in het glas maar uit 2006.
Eerste wijn van het huis die vincent ooit kocht.
Na 8 jaar in fles is deze wijn heel heel mooi. Mineraliteit, rood fruit, enorm subtiel, bijzOnder knap! En dat (toen) voor 14 euro op t domein...
(Gerten: Nieje, 93!)
Gisteren de premier cru 2008 "En Caradeux" in het glas.
Mooie, subtiele Bourgogne, fijn en elegant. Lichte stijl. 88-89
Via een medestudente konden we een bezoekje brengen aan Luc Pavelot toen we in Pernand-Vergelesses waren. De ontvangst was hartelijker dan bij Rapet, het geplande bezoek, en natuurlijk heeft dit ook wel wat invloed op de perceptie van een wijn
. Heel mooi, veel te jong natuurlijk maar ik was vooral van de witte Sous Frétille onder de indruk. Deze wist me echt te overtuigen terwijl ik vaak niet te vinden ben van de wijnen rond de Cortonheuvel.
Volledige tasting note via onderstaande link!
Week 8 - Domaine Pavelot, Sous Frétille 1C 2012
Woensdag was de Vergelesses premier cru 2008 de ideale begeleider bij het pastaschoteltje met cantarellen en champignons allerhande.
Wel hoog in zijn zuurtjes maar na de tweede slok is je pallet aangepast en merk je vooral de zuiverheid en subtiliteit van deze wijn.
90
Pernand Vergelesses 1 cru Sous Frétille 2011 (wit)
Aroma's van wit steenfruit, rokerige toetsen.
Dag 1: nogal mollige structuur, mist wat spanning.
Dag 2: dat is goedgekomen! Een boeiende balans van zuur/bitter in de aanzet, molliger in de afdronk. In de mond de kenmerkende rokerigheid over de hele lijn, amandeltoetsen in de afdronk.
Vrij complexe wijn. Is al mooi verweven, maar vermoedelijk richting top binnen 2 jaar. De wijn had tenslotte 24 uur nodig om echt open te komen.
90+
Vince
"there mus be a reason why some people have such unhealthy obsessions about burgundy"
1 cru Sous Frétille - 2014
opnieuw de kenmerkende rokerigheid en subtiele houttoets, mooie mineraliteit, rijpe citrus, veel materie, en wat een lengte. Er zijn Corton Charlemagnes die dit niveau niet halen.
Qua millésime sluit de stijl wat aan bij 2010 en de 2014 is de mooiste Sous Frétille die ik sindsdien gedronken heb.
score 92+
en in de toekomst hopelijk nog hoger
(15-09-2016 11:00 PM)Vince schreef: [ -> ]1 cru Sous Frétille - 2014
opnieuw de kenmerkende rokerigheid en subtiele houttoets, mooie mineraliteit, rijpe citrus, veel materie, en wat een lengte. Er zijn Corton Charlemagnes die dit niveau niet halen.
Qua millésime sluit de stijl wat aan bij 2010 en de 2014 is de mooiste Sous Frétille die ik sindsdien gedronken heb.
score 92+
en in de toekomst hopelijk nog hoger
Waw, indrukwekkend! En meteen ook een bewijs van de kwaliteit van 2014.
Hoop dat ik er een flesje van liggen heb ;-)
Pro memorie: een week na de schitterende Ile des Vergelesses 2009 van de Ballade en Bourgogne proeverij kregen we van Vince uit hetzelfde oogstjaar de “les Vergelesses” in het glas. Ook die wijn deed het schitterend, met une elegance folle. Toch schat ik de Ile nog een ietsepietsie hoger in.
(21-07-2019 07:36 PM)vinejo schreef: [ -> ]Pro memorie: een week na de schitterende Ile des Vergelesses 2009 van de Ballade en Bourgogne proeverij kregen we van Vince uit hetzelfde oogstjaar de “les Vergelesses” in het glas. Ook die wijn deed het schitterend, met une elegance folle. Toch schat ik de Ile nog een ietsepietsie hoger in.
En nu die Ile de Vergelesses in het glas. De 2011.
Na een laatste slokje Bouland 2016 denk je toch onmiddelllijk
This is the real stuff...
Wel meer op dronk uiteraard.
In de neus meteen dat zo Bourgondische, heerlijke putje.
Dan gedroogde bloemetjes, roosjes, mineraal, beetje appelsienzeste, een toefje nieuw leder... daar blijf je dus aan ruiken hé. Sjans dat t zondag is ;-)
De mond lost de hoge verwachtingen in, soepel en zacht met milde zuurtjes die de wijn opliften, niet enorm lang maar heel mooi in balans allemaal.
Enkel de lichte droogtreking in de finale toont dat dit geen groot jaar was.
2011 lijkt me echter pérfect op dronk.
Wat een genot, deze wijn.
(22-09-2019 01:37 PM)vinejo schreef: [ -> ] (21-07-2019 07:36 PM)vinejo schreef: [ -> ]Pro memorie: een week na de schitterende Ile des Vergelesses 2009 van de Ballade en Bourgogne proeverij kregen we van Vince uit hetzelfde oogstjaar de “les Vergelesses” in het glas. Ook die wijn deed het schitterend, met une elegance folle. Toch schat ik de Ile nog een ietsepietsie hoger in.
En nu die Ile de Vergelesses in het glas. De 2011.
Na een laatste slokje Bouland 2016 denk je toch onmiddelllijk
This is the real stuff...
Wel meer op dronk uiteraard.
In de neus meteen dat zo Bourgondische, heerlijke putje.
Dan gedroogde bloemetjes, roosjes, mineraal, beetje appelsienzeste, een toefje nieuw leder... daar blijf je dus aan ruiken hé. Sjans dat t zondag is ;-)
De mond lost de hoge verwachtingen in, soepel en zacht met milde zuurtjes die de wijn opliften, niet enorm lang maar heel mooi in balans allemaal.
Enkel de lichte droogtreking in de finale toont dat dit geen groot jaar was.
2011 lijkt me echter pérfect op dronk.
Wat een genot, deze wijn.
Jo, het loopt persies helemaal fout met jou....!
(22-09-2019 01:37 PM)vinejo schreef: [ -> ] (21-07-2019 07:36 PM)vinejo schreef: [ -> ]Pro memorie: een week na de schitterende Ile des Vergelesses 2009 van de Ballade en Bourgogne proeverij kregen we van Vince uit hetzelfde oogstjaar de “les Vergelesses” in het glas. Ook die wijn deed het schitterend, met une elegance folle. Toch schat ik de Ile nog een ietsepietsie hoger in.
En nu die Ile de Vergelesses in het glas. De 2011.
Na een laatste slokje Bouland 2016 denk je toch onmiddelllijk
This is the real stuff...
Wel meer op dronk uiteraard.
In de neus meteen dat zo Bourgondische, heerlijke putje.
Dan gedroogde bloemetjes, roosjes, mineraal, beetje appelsienzeste, een toefje nieuw leder... daar blijf je dus aan ruiken hé. Sjans dat t zondag is ;-)
De mond lost de hoge verwachtingen in, soepel en zacht met milde zuurtjes die de wijn opliften, niet enorm lang maar heel mooi in balans allemaal.
Enkel de lichte droogtreking in de finale toont dat dit geen groot jaar was.
2011 lijkt me echter pérfect op dronk.
Wat een genot, deze wijn.
Tweede dag is deze wijn uitgeblust...
(23-09-2019 07:10 PM)vinejo schreef: [ -> ] (22-09-2019 01:37 PM)vinejo schreef: [ -> ] (21-07-2019 07:36 PM)vinejo schreef: [ -> ]Pro memorie: een week na de schitterende Ile des Vergelesses 2009 van de Ballade en Bourgogne proeverij kregen we van Vince uit hetzelfde oogstjaar de “les Vergelesses” in het glas. Ook die wijn deed het schitterend, met une elegance folle. Toch schat ik de Ile nog een ietsepietsie hoger in.
En nu die Ile de Vergelesses in het glas. De 2011.
Na een laatste slokje Bouland 2016 denk je toch onmiddelllijk
This is the real stuff...
Wel meer op dronk uiteraard.
In de neus meteen dat zo Bourgondische, heerlijke putje.
Dan gedroogde bloemetjes, roosjes, mineraal, beetje appelsienzeste, een toefje nieuw leder... daar blijf je dus aan ruiken hé. Sjans dat t zondag is ;-)
De mond lost de hoge verwachtingen in, soepel en zacht met milde zuurtjes die de wijn opliften, niet enorm lang maar heel mooi in balans allemaal.
Enkel de lichte droogtreking in de finale toont dat dit geen groot jaar was.
2011 lijkt me echter pérfect op dronk.
Wat een genot, deze wijn.
Tweede dag is deze wijn uitgeblust...
Hoezo, niet opgedronken? Loopt idd beetje fout daar...
(24-09-2019 12:32 PM)wvd schreef: [ -> ] (23-09-2019 07:10 PM)vinejo schreef: [ -> ] (22-09-2019 01:37 PM)vinejo schreef: [ -> ] (21-07-2019 07:36 PM)vinejo schreef: [ -> ]Pro memorie: een week na de schitterende Ile des Vergelesses 2009 van de Ballade en Bourgogne proeverij kregen we van Vince uit hetzelfde oogstjaar de “les Vergelesses” in het glas. Ook die wijn deed het schitterend, met une elegance folle. Toch schat ik de Ile nog een ietsepietsie hoger in.
En nu die Ile de Vergelesses in het glas. De 2011.
Na een laatste slokje Bouland 2016 denk je toch onmiddelllijk
This is the real stuff...
Wel meer op dronk uiteraard.
In de neus meteen dat zo Bourgondische, heerlijke putje.
Dan gedroogde bloemetjes, roosjes, mineraal, beetje appelsienzeste, een toefje nieuw leder... daar blijf je dus aan ruiken hé. Sjans dat t zondag is ;-)
De mond lost de hoge verwachtingen in, soepel en zacht met milde zuurtjes die de wijn opliften, niet enorm lang maar heel mooi in balans allemaal.
Enkel de lichte droogtreking in de finale toont dat dit geen groot jaar was.
2011 lijkt me echter pérfect op dronk.
Wat een genot, deze wijn.
Tweede dag is deze wijn uitgeblust...
Hoezo, niet opgedronken? Loopt idd beetje fout daar...
We hebben niet allemaal een vrouw die een handje (slokje) toesteekt hé...
Ik heb de laatste jaren heel wat flessen op dronk maar er zo eentje openen zonder dat er visite is is echt soms zonde. Mijn vrouw drinkt nog amper mee, en zelf beperk ik me tot een halve fles (of iéts meer indien onweerstaanbare drank
)
Dus open ik liever een jongere wijn zodat die op dag 2 nog even goed (of soms beter) is.
Mijn Bordeaux op dronk reserveer ik dus voor bezoek of degustaties (want die zijn nog meer vatbaar voor oxidatie dan Bourgogne).
(24-09-2019 02:17 PM)vinejo schreef: [ -> ] (24-09-2019 12:32 PM)wvd schreef: [ -> ] (23-09-2019 07:10 PM)vinejo schreef: [ -> ] (22-09-2019 01:37 PM)vinejo schreef: [ -> ] (21-07-2019 07:36 PM)vinejo schreef: [ -> ]Pro memorie: een week na de schitterende Ile des Vergelesses 2009 van de Ballade en Bourgogne proeverij kregen we van Vince uit hetzelfde oogstjaar de “les Vergelesses” in het glas. Ook die wijn deed het schitterend, met une elegance folle. Toch schat ik de Ile nog een ietsepietsie hoger in.
En nu die Ile de Vergelesses in het glas. De 2011.
Na een laatste slokje Bouland 2016 denk je toch onmiddelllijk
This is the real stuff...
Wel meer op dronk uiteraard.
In de neus meteen dat zo Bourgondische, heerlijke putje.
Dan gedroogde bloemetjes, roosjes, mineraal, beetje appelsienzeste, een toefje nieuw leder... daar blijf je dus aan ruiken hé. Sjans dat t zondag is ;-)
De mond lost de hoge verwachtingen in, soepel en zacht met milde zuurtjes die de wijn opliften, niet enorm lang maar heel mooi in balans allemaal.
Enkel de lichte droogtreking in de finale toont dat dit geen groot jaar was.
2011 lijkt me echter pérfect op dronk.
Wat een genot, deze wijn.
Tweede dag is deze wijn uitgeblust...
Hoezo, niet opgedronken? Loopt idd beetje fout daar...
We hebben niet allemaal een vrouw die een handje (slokje) toesteekt hé...
Ik heb de laatste jaren heel wat flessen op dronk maar er zo eentje openen zonder dat er visite is is echt soms zonde. Mijn vrouw drinkt nog amper mee, en zelf beperk ik me tot een halve fles (of iéts meer indien onweerstaanbare drank )
Dus open ik liever een jongere wijn zodat die op dag 2 nog even goed (of soms beter) is.
Mijn Bordeaux op dronk reserveer ik dus voor bezoek of degustaties (want die zijn nog meer vatbaar voor oxidatie dan Bourgogne).
Jammer, als de dame niet mee drinkt is er al een deel van de lol af vind ik. Maar je hebt gelijk dat je het beperkt tot max. 1/2 fles/dag. Best dan om nog wekelijks minstens 1 dag over te slaan en alcoholvrij te houden, maar dat lukt mij ook niet al te best...
Onlangs trouwens een me met Bordeaux wat verzoenende wijn gedronken: Laroze 2016, zeer mooi en m.i. al uiterst genietbaar en ik hoop dat dat zo blijft. Weet niet hoe hij 's anderendaags was, vrouw drinkt hier wel mee...
île des Vergelesses 2009
's ochtends geopend om 10:00h, om 13:00h (kamertemperatuur) was dit best lekker zonder meer (maar dat verwacht ik ook van een generieke bourgogne), rijp kruidig toetsje, weinig aromatisch, weeral een 2009 die naar mijn gevoel wat uitgevlakt is door rijpheid
's avonds dezelfde wijn rechtstreeks uit de kelder (13 graden): wat is dat hier ? Gelaagdheid, finesse, rood fruit met voldoende zuurtjes en spanning, onherkenbaar, njammie
tja, we drinken onze bourgognes... veel te vroeg (en te veel op kamertemperatuur)
ik deed eerst een Pernand 1 cru sous Frétille 2010 van Delarche open: geoxideerd. Een overduidelijk geval van premox voor een topjaar als 2010. The proof is in ... the next bottle!
Pavelot Pernand 1 cru sous Frétille 2008.
In de neus zit ie direct goed: fris! Oef. Wat Chablis-achtig: citrus en mineralig. Ook een subtiele rokerige toets die ik vaak terugvind rond de Corton. In de mond nog van hetzelfde. Een lichte aanzet qua mondgevoel, maar de materie neemt toe in de afdronk. Aromatisch niet supercomplex, eerder rechtlijnig (wat me ook aan Chablis doet denken). Zeer fijn. Blind zou ik misschien gokken op 2012. Een bijzonder mooie 1 cru, een waardig klein broertje of zusje voor Corton Charlemagne. Ik vind hem nu op de top. En deze 2008 kan nog jaren mee.
Sjans dat deze alcolieker en een paar collega zuipschuiten er nog zijn om het forum af en toe wat te voeden, vele anderen zijn in een diepe lenteslaap verzeild geraakt precies. Of ze hebben allemaal last van geur en smaakverlies, kan ook natuurlijk.
Enfin, twee dagen terug naast een witte wijn ook een rode geopend, de “gewone” Pernand Vergelesses 2014” van Pavelot
Eerst wat moeilijk, wat spritz in de mond ook, maar na een 10tal minuutjes in de Riedls kwam deze wijn mooi open.
Klassieke, fijnzinnige pinot noir, ik zou zeggen, typisch Cotes de Beaune (maar blind durf ik mij daar nogal eens in te vergissen).
Gisteren niet verder geproefd, nu aan het laatste derde van de fles bezig.
Niks oxidatie alvast! De neus is nog eleganter geworden, met klein lichtzoetig rood fruit en een vleugje cacao/potloodpunt. Dinsdag zat mijn kompaan in de Ahr en dat kan ik zeker begrijpen. Verschil is dat het lichtvoetige zich hier niet doorzet in de mond. De wijn blaakt van evenwicht, fraicheur en elegantie.
(29-04-2021 06:34 PM)vinejo schreef: [ -> ]Sjans dat deze alcolieker en een paar collega zuipschuiten er nog zijn om het forum af en toe wat te voeden, vele anderen zijn in een diepe lenteslaap verzeild geraakt precies. Of ze hebben allemaal last van geur en smaakverlies, kan ook natuurlijk.
Enfin, twee dagen terug naast een witte wijn ook een rode geopend, de “gewone” Pernand Vergelesses 2014” van Pavelot
Eerst wat moeilijk, wat spritz in de mond ook, maar na een 10tal minuutjes in de Riedls kwam deze wijn mooi open.
Klassieke, fijnzinnige pinot noir, ik zou zeggen, typisch Cotes de Beaune (maar blind durf ik mij daar nogal eens in te vergissen).
Gisteren niet verder geproefd, nu aan het laatste derde van de fles bezig.
Niks oxidatie alvast! De neus is nog eleganter geworden, met klein lichtzoetig rood fruit en een vleugje cacao/potloodpunt. Dinsdag zat mijn kompaan in de Ahr en dat kan ik zeker begrijpen. Verschil is dat het lichtvoetige zich hier niet doorzet in de mond. De wijn blaakt van evenwicht, fraicheur en elegantie.
Ik sprak dit weekend nog uit dat we best niet te lang wachten om aan onze 2014 te beginnen. De jaargang heeft zich toch even in zijn ruwe bolster weggestopt. Maar de toegankelijkere Villages en generieke 2014’s raken stilaan op dronk. Niet zeker dat ze heel erg lang zullen meegaan. Bij deze werd mijn punt bewezen, waarvoor dank. Aan de premier cru’s zou ik nog direct raken. Op de agenda van elke Bourgogne liefhebber dit weekend: de toetsing van deze stelling :-)
(29-04-2021 07:59 PM)Fre schreef: [ -> ] (29-04-2021 06:34 PM)vinejo schreef: [ -> ]Sjans dat deze alcolieker en een paar collega zuipschuiten er nog zijn om het forum af en toe wat te voeden, vele anderen zijn in een diepe lenteslaap verzeild geraakt precies. Of ze hebben allemaal last van geur en smaakverlies, kan ook natuurlijk.
Enfin, twee dagen terug naast een witte wijn ook een rode geopend, de “gewone” Pernand Vergelesses 2014” van Pavelot
Eerst wat moeilijk, wat spritz in de mond ook, maar na een 10tal minuutjes in de Riedls kwam deze wijn mooi open.
Klassieke, fijnzinnige pinot noir, ik zou zeggen, typisch Cotes de Beaune (maar blind durf ik mij daar nogal eens in te vergissen).
Gisteren niet verder geproefd, nu aan het laatste derde van de fles bezig.
Niks oxidatie alvast! De neus is nog eleganter geworden, met klein lichtzoetig rood fruit en een vleugje cacao/potloodpunt. Dinsdag zat mijn kompaan in de Ahr en dat kan ik zeker begrijpen. Verschil is dat het lichtvoetige zich hier niet doorzet in de mond. De wijn blaakt van evenwicht, fraicheur en elegantie.
Ik sprak dit weekend nog uit dat we best niet te lang wachten om aan onze 2014 te beginnen. De jaargang heeft zich toch even in zijn ruwe bolster weggestopt. Maar de toegankelijkere Villages en generieke 2014’s raken stilaan op dronk. Niet zeker dat ze heel erg lang zullen meegaan. Bij deze werd mijn punt bewezen, waarvoor dank. Aan de premier cru’s zou ik nog direct raken. Op de agenda van elke Bourgogne liefhebber dit weekend: de toetsing van deze stelling :-)
He s back!
Beter in form dan ooit !
Dat laatste zal zich dit weekend nog moeten bevestigen, maar we zijn op de goeie weg.
(15-09-2016 11:00 PM)Vince schreef: [ -> ]1 cru Sous Frétille - 2014
opnieuw de kenmerkende rokerigheid en subtiele houttoets, mooie mineraliteit, rijpe citrus, veel materie, en wat een lengte. Er zijn Corton Charlemagnes die dit niveau niet halen.
Qua millésime sluit de stijl wat aan bij 2010 en de 2014 is de mooiste Sous Frétille die ik sindsdien gedronken heb.
score 92+
en in de toekomst hopelijk nog hoger
Gisteren de 2016 van deze wijn gedronken. Had wat tijd nodig om zich volledig te tonen. Wat een klepper opnieuw. Puur op finesse, veel materie voor een 2016 en alles perfect rijp. Grote wijn. Dit jaar niet gepasseerd maar toch een adres op op de radar te houden.
Gisteren op doortocht naar Suze hier even gestopt en alle 19en van het domein geproefd samen met de Amerikaan Gary die blijkbaar de man is van Lise Pavelot.
In wit proefden we Pernand villages, 2 premier crus en Corton-Charlemagne.
De neus van de villages was zeer rijp, ik waande me in de Maconnais. De 1er crus waren veel verfijnder en strakker (ik ben een grote fan van de Sous Frétille). De Corton was indrukwekkend in diepte en lengte en eigenlijk verrassend toegankelijk.
Prijzen zeer redelijk, van 18 euro voor de villages over 25-27 euro voor de 1er crus en 66 voor de grand cru.
We proefden ook nog hun aligoté 2018 (niet gemaakt in 19) en besloten dat dit de komende maand onze aperitiefwijn wordt in de Vaucluse (zonder crème de cassis!). 9 euro. Wit steenfruit, citroen, vrij vettig mondgevoel en fijne zuurtjes. Pavelot is blijkbaar lid van de Aligoteurs, maar de verkoop loopt niet zo geweldig dus in 19 geen aligoté, in 20 komt er weer wel.
In rood Pernand villages, en 4 premier crus.
De rode wijnen waren allemaal zeer soepel en vlot, dankzij het warme millésime. Toch blijft de strakke verfijnde stijl van Luc Pavelot overeind en ook de alcohol blijft ook onder controle. Ik was bijzonder gecharmeerd door de "En Caradeux" (heerlijke framboosjes, super elegant), en de Ile des Vergelesses (weer die framboosjes en iets meer structuur).
Prijzen villages 18 euro, premier crus tussen de 25 en de 29 euro voor 18 en 19 en 2 euro meer voor 17.
Tevreden trokken we verder richting het zuiden, en gelukkig waren de bouchons vandaag enkel op de weg en niet in het glas te merken...
Citaat: Gisteren op doortocht naar Suze
Veel plezier in Suze!
(04-07-2021 08:41 AM)Thomas schreef: [ -> ]Gisteren op doortocht naar Suze hier even gestopt en alle 19en van het domein geproefd samen met de Amerikaan Gary die blijkbaar de man is van Lise Pavelot.
In wit proefden we Pernand villages, 2 premier crus en Corton-Charlemagne.
De neus van de villages was zeer rijp, ik waande me in de Maconnais. De 1er crus waren veel verfijnder en strakker (ik ben een grote fan van de Sous Frétille). De Corton was indrukwekkend in diepte en lengte en eigenlijk verrassend toegankelijk.
Prijzen zeer redelijk, van 18 euro voor de villages over 25-27 euro voor de 1er crus en 66 voor de grand cru.
We proefden ook nog hun aligoté 2018 (niet gemaakt in 19) en besloten dat dit de komende maand onze aperitiefwijn wordt in de Vaucluse (zonder crème de cassis!). 9 euro. Wit steenfruit, citroen, vrij vettig mondgevoel en fijne zuurtjes. Pavelot is blijkbaar lid van de Aligoteurs, maar de verkoop loopt niet zo geweldig dus in 19 geen aligoté, in 20 komt er weer wel.
In rood Pernand villages, en 4 premier crus.
De rode wijnen waren allemaal zeer soepel en vlot, dankzij het warme millésime. Toch blijft de strakke verfijnde stijl van Luc Pavelot overeind en ook de alcohol blijft ook onder controle. Ik was bijzonder gecharmeerd door de "En Caradeux" (heerlijke framboosjes, super elegant), en de Ile des Vergelesses (weer die framboosjes en iets meer structuur).
Prijzen villages 18 euro, premier crus tussen de 25 en de 29 euro voor 18 en 19 en 2 euro meer voor 17.
Tevreden trokken we verder richting het zuiden, en gelukkig waren de bouchons vandaag enkel op de weg en niet in het glas te merken...
voor dit verslagje, Thomas! Heb Pavelot leren kennen dankzij Vince en vind dit ook een topdomein, zeker aan die prijzen (die nog altijd heel bescheiden blijven..) Denk dat Vince er ondertussen niet meer langs gaat, weet niet waarom eigenlijk.
Succes (en veel plezier) in Suze, als je wat tijd hebt, laat je kort eens iets weten hoe t is of was..? Brings back great memories…
Dankjewel Jo. Intussen nog stevig aan het blokken en vloeken op die kaartjes... Bordeaux is me toch een soep. En Touraine! En Savoie!!
(04-07-2021 12:59 PM)Thomas schreef: [ -> ]Dankjewel Jo. Intussen nog stevig aan het blokken en vloeken op die kaartjes... Bordeaux is me toch een soep. En Touraine! En Savoie!!
Om over Sud Ouest nog maar te zwijgen