Zie onderstaande link - Jamie Goode (vrij bekende Britse wijnschrijver en blogger) heeft een interessant Wine Manifesto gepubliceerd. In 25 statements beschrijft hij wat voor hem the essence of wine is. Of in zijn woorden:
It’s an act of arrogance and folly, perhaps, to generate a manifesto like this. But I wanted to capture in short bullet points some of the thoughts I have about wine: where it is now, how it can be better, how we should understand it, and how it can be better appreciated.
It’s controversial, and you may well disagree with it. But I hope that it provokes some thought, and perhaps even some discussion.
What is YOUR wine manifesto?
Benieuwd om te lezen of we het met zijn statements eens zijn...
http://www.wineanorak.com/a_wine_manifesto.pdf
Kan iemand me uitleggen wat #15 betekent? In #11 wordt 'commerciële' wijn eerst gelijkgesteld met goedkoop, en in #15 wordt dan gesproken over topklwaliteit commerciële wijn en het verschil met 'serieuze' wijn. Geen van beide wordt verder gedefinieerd.
Wat is 'serieuze' wijn? Wijnen met een reputatie/traditie (met bijbehorend prijskaartje)?
(27-11-2013 03:24 PM)Vinogan(s) schreef: [ -> ]Kan iemand me uitleggen wat #15 betekent? In #11 wordt 'commerciële' wijn eerst gelijkgesteld met goedkoop, en in #15 wordt dan gesproken over topklwaliteit commerciële wijn en het verschil met 'serieuze' wijn. Geen van beide wordt verder gedefinieerd.
Wat is 'serieuze' wijn? Wijnen met een reputatie/traditie (met bijbehorend prijskaartje)?
Is idd, een heel subjectief iets. Wat voor sommige mensen een "serieuze wijn" is voor andere mensen waarschijnlijk gewoon een slechte wijn, en wat voor sommige mensen een commerciele wijn is, is voor anderen waarschijnlijk een lekkere wijn... (je kan de analogie doortrekken naar muziek trouwens, commerciële hitparade muziek versus "serieuze" muziek (ik zeg maar iets "jazz", "klassieke muziek", ...)
Ik denk dat hij het in 11 vooral heeft over de simpele, goedkope "easy drinking" bulk wijntjes (zowat 90% of zelfs meer van alle geproduceerde wijnen, maw wijnen waar we het zelden of nooit over hebben hier op het forum). In 15 heeft hij het - denk ik - vooral over de grote groep van "internationaal gestyleerde" wijnen die over het algemeen goede scores halen bij wine critics maar die dikwijls een "sense of place and time" ontberen (en de "serious wines" hebben dat dan wel)...
Anyway, my 5 cents...
Ik vind #23 en #25 wel leuk
Ok tx.
Die hele "sense of place" lijkt me in bepaalde gevallen wel in conflict te komen met zijn #3 (interpretation). Misschien begrijpt hij de "interpretatie" van de commerciële wijnen wel niet :-)
23 is idd geweldig!
(27-11-2013 04:38 PM)Vinogan(s) schreef: [ -> ]Ok tx.
Die hele "sense of place" lijkt me in bepaalde gevallen wel in conflict te komen met zijn #3 (interpretation). Misschien begrijpt hij de "interpretatie" van de commerciële wijnen wel niet :-)
23 is idd geweldig!
Yep, "commercieel" is een uitermate subjectief concept. Om terug de analogie met muziek te maken: ik vind Arcade Fire een geweldige groep met een eigen geluid ("sense of place and time") en niet commercieel, terwijl ik er zeker van ben dat er mensen zijn die dat wel al een commerciele groep vinden (met al de hype en buzz die er rond de nieuwste CD is gecreëerd), en weeral anderen zullen het vooral klote herrie vinden
Subjectief dus...
Thinking of it (in het geval van Arcade Fire): de muziek is niet commercieel, de randfenomenen (marketing, hype, ...) zijn dat wel... Ook te extrapoleren naar wijn...
(27-11-2013 05:37 PM)nco schreef: [ -> ] (27-11-2013 04:38 PM)Vinogan(s) schreef: [ -> ]Ok tx.
Die hele "sense of place" lijkt me in bepaalde gevallen wel in conflict te komen met zijn #3 (interpretation). Misschien begrijpt hij de "interpretatie" van de commerciële wijnen wel niet :-)
23 is idd geweldig!
Yep, "commercieel" is een uitermate subjectief concept. Om terug de analogie met muziek te maken: ik vind Arcade Fire een geweldige groep met een eigen geluid ("sense of place and time") en niet commercieel, terwijl ik er zeker van ben dat er mensen zijn die dat wel al een commerciele groep vinden (met al de hype en buzz die er rond de nieuwste CD is gecreëerd), en weeral anderen zullen het vooral klote herrie vinden Subjectief dus..
Thinking of it (in het geval van Arcade Fire): de muziek is niet commercieel, de randfenomenen (marketing, hype, ...) zijn dat wel... Ook te extrapoleren naar wijn...
Zeer interessante (en juiste) nuance!
En nu ga k vlug eens doorklikken, ben zeer benieuwd naar n° 23 ;-)
Net bekeken.
Lijkt me een nogal willekeurige opsomming van statements of quotes.
Toch wel een aantal relevante, zoals de 22.
De 23 is idd ook leuk op t forum wordt dit trouwens gretig bevestigd.
De 5 lijkt wel geschreven voor Alain Bloeykens
En van de 14 heb ik meteen mijn handtekening gemaakt (of dat tekstje onderaan, hoe men dat ook noemt.. ;-) )
(27-11-2013 05:51 PM)vinejo schreef: [ -> ]De 5 lijkt wel geschreven voor Alain Bloeykens
Inderdaad!
En ivm met uw handtekening, misschien nog de volgende toevoeging:
Wine appreciation doesn’t exist in isolation, but is part of a wider aesthetic system. We decide together what is great about wine, through our interactions, our discussions, our learning
and our forum.