09-12-2013, 12:01 AM
09-12-2013, 02:30 PM
Zantho 2011, Gruner Veltliner Burgenland: Groenachtig geel, frisse neus met appel, licht grassig (vegetaal), elegant in de mond, ideale starter ‘pour faire le pallet’.
Domaine Ropiteau, Pommard 2005: Mineraal, zoethout, rokerig, volgens B natte aarde waar ze een stukske speculoos ingegooid hebben In de mond komt het fruit, veel materie, een krachtige Bourgogne met beet (tannine). Werd beter en beter in het glas, 90
Nicolas Perrault Maranges premier cru 2011: Een heel paars (violet) kleur wijst op de jeugdigheid, in de geur zeer rijp fruit maar weinig meer (mss wat mineraliteit), in de mond precies druivensap met een zekere structuur, licht bittertje toch op t eind, we dachten blind aan een pinot noir uit het zuiden. Probeersel van Gerten uit Colruyt, geen slechte wijn maar niet echt een aanrader voor de Franse pinotnoir-fan.
Cascina Roera Cardin Barbera d Asti 2006 Gemaakt in Costigliole d'Asti door twee vrienden, Claudio ROSSO and Piero NEBIOLO, what s in a name ..
De Cardin wordt enkel in de beste jaren gemaakt en is een blend van 70% barbera met 30% nebiolo.
Zeventig dagen skin-contact (fermentatie+maceratie), stokken van 55 jaar oud, opbrengst van 28 hl/ha, twee jaar eiken (grote) vaten… er wordt van alles aan gedaan om een complexe wijn te maken.
En dat is hen ook gelukt. Een heerlijk subtiel aroma waar de minerale toetsen haasje over spelen met het (gedroogd) fruit. Waar plots een toefje kruiden opduikt en gerookte toetsen het geheel vervolledigen. In de mond heerlijk lang en evenwichtig, eindigt zacht met mooie afdronk.Men dacht aan een Chateuneuf du Pape, bij onthulling sprak men van de ontdekking van het jaar. 92
ChateauTroplong mondot Saint Emilion 1983: Hoe een vorige keer de 1981 tegenviel, zo mooi scoorde deze 1983. Heel fris aroma met cassis, peper, zelfs lichte paprika (ik dacht aan een linkeroever), grafiet, cacao, na enige tijd zacht rood fruit. In de mond nog in topvorm, fraicheur en materie. Kreeg 92, maar drie uur later, toen we nog eens bijschonken, was de wijn vermoeid en overheerste het rijpe rode fruit.
Chateau Sociando Mallet Haut medoc 1990 Deze hadden we moeten herkennen… de typische sociando-aroma s waren overvloedig aanwezig (cassis, peper, paprika) maar in de mond was deze wijn verbazend zacht en vol – de jaargang heeft zijn werk gedaan. Sociando ontgoochelt quasi nooit, ook nu weer niet, integendeel, dik 93!
Chateau Bellvue Saint emilion 2003: Deze wijn werd in 2000 overgenomen door Nicolas Thienpont en Derononcourt en steeg sindsdien spectaculair in kwaliteit (en prijs…)
Totaal andere wijn dan de twee vorige Bordeaux, hier boter, rijp rood en zwart fruit, wat agrume zorgt voor een verbazende frisheid, toefje bresilienne maakt het geheel exotisch. Heel fijn en toch warm in de mond, lengte, evenwicht, zeer rijpe tannines, een klassewijn. 93
Chateau Pape Clement Pessac 2003. Tja, hoe goed de vorige wijnen ook presteerden, deze ging er gewoon vlotjes over, echt waar. Wat een wijn. Een Vlaamse taster gaf deze wijn op CT 100/100 en begon zijn TN met [stilte].
[stilte]
Zo, ook bij ons dus...
En dan kon het aroma- en smaakfestival starten. Zwart fruit, kaneel, gerookt, kruidnagel, laurier, grafiet, tijm, peper, blauwe bes, enfin, we bleven nieuwe dingen ontdekken. In de mond alweer heel fris (ook hier ondanks het jaar), de zuren zitten perfect en ondersteunen de machtige materie van deze wijn. Als je dan uiteindelijk besluit hem in te slikken smelt hij in de mond en komt nadien nog eens krachtig terug. Dit leunt inderdaad aan bij de perfectie (zeker het glaasje dat over was en ik de dag nadien uitslurpte..)… jammer dat zulke wijnen amper nog betaalbaar zijn… 96-97
Chateau Cantemerle Haut Medoc 2009 Leek licht gekurkt bij aanvang maar eigenaardig genoeg verdween dit euvel na een tijdje. Redelijk discrete wijn, met wat boter,minerale toets, cacao en tabak, mooie, zachte vulling, complex maar nog wat gesloten. 90
Chateau Vieux Pelletan Saint Emilion 2010 Hier wél een herkenbare rechteroever, eerst discreet in aroma maar later heel zacht rood fruit, zoethout, kersenyoghurt, blauwe bes. Sappig in de mond met goede ruggengraat en afdronk van zwart fruit. 89
Chateau Potensac Médoc 2008: Amandel, marsepein, brooddeeg, koffie, fijn zwart fruit. redelijk streng in de mond maar genoeg materie om deze strengheid rechtvaardig te maken Verborgen klasse. 90-91
Peller Estate Icewine Canada (20 cl): Lychee, abrikoos, anijs, nootmuskaat, dit alles in een mineraal en fris badje. Vettig in de mond, maar toch superzacht en fluwelig. gemaakt van een voor mij onbekende druif, vidal. Wat een ongelooflijk heerlijk goedje, overtreft zowat elke Sauternes die ik al dronk. 97!!
We eindigden met een bijna even subliem glaasje grappa van Gaia, een waardige afsluiter van deze interessante oefenstonde.
Domaine Ropiteau, Pommard 2005: Mineraal, zoethout, rokerig, volgens B natte aarde waar ze een stukske speculoos ingegooid hebben In de mond komt het fruit, veel materie, een krachtige Bourgogne met beet (tannine). Werd beter en beter in het glas, 90
Nicolas Perrault Maranges premier cru 2011: Een heel paars (violet) kleur wijst op de jeugdigheid, in de geur zeer rijp fruit maar weinig meer (mss wat mineraliteit), in de mond precies druivensap met een zekere structuur, licht bittertje toch op t eind, we dachten blind aan een pinot noir uit het zuiden. Probeersel van Gerten uit Colruyt, geen slechte wijn maar niet echt een aanrader voor de Franse pinotnoir-fan.
Cascina Roera Cardin Barbera d Asti 2006 Gemaakt in Costigliole d'Asti door twee vrienden, Claudio ROSSO and Piero NEBIOLO, what s in a name ..
De Cardin wordt enkel in de beste jaren gemaakt en is een blend van 70% barbera met 30% nebiolo.
Zeventig dagen skin-contact (fermentatie+maceratie), stokken van 55 jaar oud, opbrengst van 28 hl/ha, twee jaar eiken (grote) vaten… er wordt van alles aan gedaan om een complexe wijn te maken.
En dat is hen ook gelukt. Een heerlijk subtiel aroma waar de minerale toetsen haasje over spelen met het (gedroogd) fruit. Waar plots een toefje kruiden opduikt en gerookte toetsen het geheel vervolledigen. In de mond heerlijk lang en evenwichtig, eindigt zacht met mooie afdronk.Men dacht aan een Chateuneuf du Pape, bij onthulling sprak men van de ontdekking van het jaar. 92
ChateauTroplong mondot Saint Emilion 1983: Hoe een vorige keer de 1981 tegenviel, zo mooi scoorde deze 1983. Heel fris aroma met cassis, peper, zelfs lichte paprika (ik dacht aan een linkeroever), grafiet, cacao, na enige tijd zacht rood fruit. In de mond nog in topvorm, fraicheur en materie. Kreeg 92, maar drie uur later, toen we nog eens bijschonken, was de wijn vermoeid en overheerste het rijpe rode fruit.
Chateau Sociando Mallet Haut medoc 1990 Deze hadden we moeten herkennen… de typische sociando-aroma s waren overvloedig aanwezig (cassis, peper, paprika) maar in de mond was deze wijn verbazend zacht en vol – de jaargang heeft zijn werk gedaan. Sociando ontgoochelt quasi nooit, ook nu weer niet, integendeel, dik 93!
Chateau Bellvue Saint emilion 2003: Deze wijn werd in 2000 overgenomen door Nicolas Thienpont en Derononcourt en steeg sindsdien spectaculair in kwaliteit (en prijs…)
Totaal andere wijn dan de twee vorige Bordeaux, hier boter, rijp rood en zwart fruit, wat agrume zorgt voor een verbazende frisheid, toefje bresilienne maakt het geheel exotisch. Heel fijn en toch warm in de mond, lengte, evenwicht, zeer rijpe tannines, een klassewijn. 93
Chateau Pape Clement Pessac 2003. Tja, hoe goed de vorige wijnen ook presteerden, deze ging er gewoon vlotjes over, echt waar. Wat een wijn. Een Vlaamse taster gaf deze wijn op CT 100/100 en begon zijn TN met [stilte].
[stilte]
Zo, ook bij ons dus...
En dan kon het aroma- en smaakfestival starten. Zwart fruit, kaneel, gerookt, kruidnagel, laurier, grafiet, tijm, peper, blauwe bes, enfin, we bleven nieuwe dingen ontdekken. In de mond alweer heel fris (ook hier ondanks het jaar), de zuren zitten perfect en ondersteunen de machtige materie van deze wijn. Als je dan uiteindelijk besluit hem in te slikken smelt hij in de mond en komt nadien nog eens krachtig terug. Dit leunt inderdaad aan bij de perfectie (zeker het glaasje dat over was en ik de dag nadien uitslurpte..)… jammer dat zulke wijnen amper nog betaalbaar zijn… 96-97
Chateau Cantemerle Haut Medoc 2009 Leek licht gekurkt bij aanvang maar eigenaardig genoeg verdween dit euvel na een tijdje. Redelijk discrete wijn, met wat boter,minerale toets, cacao en tabak, mooie, zachte vulling, complex maar nog wat gesloten. 90
Chateau Vieux Pelletan Saint Emilion 2010 Hier wél een herkenbare rechteroever, eerst discreet in aroma maar later heel zacht rood fruit, zoethout, kersenyoghurt, blauwe bes. Sappig in de mond met goede ruggengraat en afdronk van zwart fruit. 89
Chateau Potensac Médoc 2008: Amandel, marsepein, brooddeeg, koffie, fijn zwart fruit. redelijk streng in de mond maar genoeg materie om deze strengheid rechtvaardig te maken Verborgen klasse. 90-91
Peller Estate Icewine Canada (20 cl): Lychee, abrikoos, anijs, nootmuskaat, dit alles in een mineraal en fris badje. Vettig in de mond, maar toch superzacht en fluwelig. gemaakt van een voor mij onbekende druif, vidal. Wat een ongelooflijk heerlijk goedje, overtreft zowat elke Sauternes die ik al dronk. 97!!
We eindigden met een bijna even subliem glaasje grappa van Gaia, een waardige afsluiter van deze interessante oefenstonde.
09-12-2013, 09:46 PM
(09-12-2013 02:30 PM)vinejo schreef: [ -> ]Zantho 2011, Gruner Veltliner Burgenland: Groenachtig geel, frisse neus met appel, licht grassig (vegetaal), elegant in de mond, ideale starter ‘pour faire le pallet’.
Domaine Ropiteau, Pommard 2005: Mineraal, zoethout, rokerig, volgens B natte aarde waar ze een stukske speculoos ingegooid hebben In de mond komt het fruit, veel materie, een krachtige Bourgogne met beet (tannine). Werd beter en beter in het glas, 90
Nicolas Perrault Maranges premier cru 2011: Een heel paars (violet) kleur wijst op de jeugdigheid, in de geur zeer rijp fruit maar weinig meer (mss wat mineraliteit), in de mond precies druivensap met een zekere structuur, licht bittertje toch op t eind, we dachten blind aan een pinot noir uit het zuiden. Probeersel van Gerten uit Colruyt, geen slechte wijn maar niet echt een aanrader voor de Franse pinotnoir-fan.
Cascina Roera Cardin Barbera d Asti 2006 Gemaakt in Costigliole d'Asti door twee vrienden, Claudio ROSSO and Piero NEBIOLO, what s in a name ..
De Cardin wordt enkel in de beste jaren gemaakt en is een blend van 70% barbera met 30% nebiolo.
Zeventig dagen skin-contact (fermentatie+maceratie), stokken van 55 jaar oud, opbrengst van 28 hl/ha, twee jaar eiken (grote) vaten… er wordt van alles aan gedaan om een complexe wijn te maken.
En dat is hen ook gelukt. Een heerlijk subtiel aroma waar de minerale toetsen haasje over spelen met het (gedroogd) fruit. Waar plots een toefje kruiden opduikt en gerookte toetsen het geheel vervolledigen. In de mond heerlijk lang en evenwichtig, eindigt zacht met mooie afdronk.Men dacht aan een Chateuneuf du Pape, bij onthulling sprak men van de ontdekking van het jaar. 92
ChateauTroplong mondot Saint Emilion 1983: Hoe een vorige keer de 1981 tegenviel, zo mooi scoorde deze 1983. Heel fris aroma met cassis, peper, zelfs lichte paprika (ik dacht aan een linkeroever), grafiet, cacao, na enige tijd zacht rood fruit. In de mond nog in topvorm, fraicheur en materie. Kreeg 92, maar drie uur later, toen we nog eens bijschonken, was de wijn vermoeid en overheerste het rijpe rode fruit.
Chateau Sociando Mallet Haut medoc 1990 Deze hadden we moeten herkennen… de typische sociando-aroma s waren overvloedig aanwezig (cassis, peper, paprika) maar in de mond was deze wijn verbazend zacht en vol – de jaargang heeft zijn werk gedaan. Sociando ontgoochelt quasi nooit, ook nu weer niet, integendeel, dik 93!
Chateau Bellvue Saint emilion 2003: Deze wijn werd in 2000 overgenomen door Nicolas Thienpont en Derononcourt en steeg sindsdien spectaculair in kwaliteit (en prijs…)
Totaal andere wijn dan de twee vorige Bordeaux, hier boter, rijp rood en zwart fruit, wat agrume zorgt voor een verbazende frisheid, toefje bresilienne maakt het geheel exotisch. Heel fijn en toch warm in de mond, lengte, evenwicht, zeer rijpe tannines, een klassewijn. 93
Chateau Pape Clement Pessac 2003. Tja, hoe goed de vorige wijnen ook presteerden, deze ging er gewoon vlotjes over, echt waar. Wat een wijn. Een Vlaamse taster gaf deze wijn op CT 100/100 en begon zijn TN met [stilte].
[stilte]
Zo, ook bij ons dus...
En dan kon het aroma- en smaakfestival starten. Zwart fruit, kaneel, gerookt, kruidnagel, laurier, grafiet, tijm, peper, blauwe bes, enfin, we bleven nieuwe dingen ontdekken. In de mond alweer heel fris (ook hier ondanks het jaar), de zuren zitten perfect en ondersteunen de machtige materie van deze wijn. Als je dan uiteindelijk besluit hem in te slikken smelt hij in de mond en komt nadien nog eens krachtig terug. Dit leunt inderdaad aan bij de perfectie (zeker het glaasje dat over was en ik de dag nadien uitslurpte..)… jammer dat zulke wijnen amper nog betaalbaar zijn… 96-97
Chateau Cantemerle Haut Medoc 2009 Leek licht gekurkt bij aanvang maar eigenaardig genoeg verdween dit euvel na een tijdje. Redelijk discrete wijn, met wat boter,minerale toets, cacao en tabak, mooie, zachte vulling, complex maar nog wat gesloten. 90
Chateau Vieux Pelletan Saint Emilion 2010 Hier wél een herkenbare rechteroever, eerst discreet in aroma maar later heel zacht rood fruit, zoethout, kersenyoghurt, blauwe bes. Sappig in de mond met goede ruggengraat en afdronk van zwart fruit. 89
Chateau Potensac Médoc 2008: Amandel, marsepein, brooddeeg, koffie, fijn zwart fruit. redelijk streng in de mond maar genoeg materie om deze strengheid rechtvaardig te maken Verborgen klasse. 90-91
Peller Estate Icewine Canada (20 cl): Lychee, abrikoos, anijs, nootmuskaat, dit alles in een mineraal en fris badje. Vettig in de mond, maar toch superzacht en fluwelig. gemaakt van een voor mij onbekende druif, vidal. Wat een ongelooflijk heerlijk goedje, overtreft zowat elke Sauternes die ik al dronk. 97!!
We eindigden met een bijna even subliem glaasje grappa van Gaia, een waardige afsluiter van deze interessante oefenstonde.
Doet deugd om het nog eens te lezen, een van de betere proeverijen. Wij werden omver geblazen door de barbera. Dat bleek nog maar het begin...