wijnliefhebbers

Volledige versie: Domaine Louis Boillot & fils
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
Côte de Nuits-Villages
2011

Bizarre flash-back... Als kind ging ik met m'n grootvader hout halen in het bos en net die typische geur van toen krijg ik terug. Sprokkelhout, sparrenaalden en kleverig hars. Even munt ook.
Frisse, sappige Bourgogne die ik voor een 12€ toch écht de moeite vind...
(19-02-2014 10:35 PM)Bert schreef: [ -> ]Côte de Nuits-Villages
2011

Bizarre flash-back... Als kind ging ik met m'n grootvader hout halen in het bos en net die typische geur van toen krijg ik terug. Sprokkelhout, sparrenaalden en kleverig hars. Even munt ook.
Frisse, sappige Bourgogne die ik voor een 12€ toch écht de moeite vind...

Mooi beschreven, dronken die gisteren ook en volledig akkoord met je bevindingen: veel Bourgogne voor weinig geld!
12 euro? Waar te koop?
Restje was gisteren na twee dagen nog altijd perfect !
(08-04-2014 08:24 AM)Dc schreef: [ -> ]12 euro? Waar te koop?

Oeps, nu pas gezien, sorry, op het domein... Sad
(11-04-2014 10:32 AM)vinejo schreef: [ -> ]
(08-04-2014 08:24 AM)Dc schreef: [ -> ]12 euro? Waar te koop?

Oeps, nu pas gezien, sorry, op het domein... Sad

Dedju, niet echt bij de deur dus Slurp
Eergisteren in het glas gekregen:
Moulin à Vent Les Brusselions 2014
De drie blindproevers (mochten we triples gedronken hebben waren we blondproevers Wink) zaten unaniem in Bourgogne.
Ik gokte zelfs op een Chambolle watte
In elk geval was dit een wijn met een subtiele elegantie en uitzonderlijke precisie.
Dit is de eerste jaargang van deze wijn en al meteen een pure voltreffer.
Zelfs aan de kleine 20 euro die hij moet kosten bij Thienpont is dit een zeer koopwaardige wijn.
(02-11-2017 03:17 PM)vinejo schreef: [ -> ]Eergisteren in het glas gekregen:
Moulin à Vent Les Brusselions 2014
De drie blindproevers (mochten we triples gedronken hebben waren we blondproevers Wink) zaten unaniem in Bourgogne.
Ik gokte zelfs op een Chambolle watte
In elk geval was dit een wijn met een subtiele elegantie en uitzonderlijke precisie.
Dit is de eerste jaargang van deze wijn en al meteen een pure voltreffer.
Zelfs aan de kleine 20 euro die hij moet kosten bij Thienpont is dit een zeer koopwaardige wijn.

Zeer veel wijnbouwers uit de Côte d'Or zijn volop aan het investeren in Beaujolais. Velen maken er mooie wijnen, maar ik vind ze toch altijd net iets duurder dan die van de inboorlingen.
De Beaujolais staat vooral bekend voor zijn terroir op graniet en ik twijfel er geen seconde aan dat Louis Boillot hier mooie wijn maakt, maar weet dat Brusselions (mooie naam, niet?) geen graniet heeft, maar diepe "aangeslibde" grond en dat is niet te vergelijken met meer typerende terroirs als Michelons, Deschamps of Chassignol.
Gevrey Chambertin Les Evocelles 2011
Het perceel 'Les Evocelles' ligt in Brochon in het verlengde van de Gevrey Premier Cru's. Het is een perceel die verder uitdeint uit de Combe de Laveau. Een beetje een verborgen premier cru, weet menig Bourgogneliefhebber. Volgens climatsdebourgogne is de ligging en terroir vergelijkbaar met Ruchottes Chambertin.
Er werd meermaals overwogen (of ze het al effectief gedaan hebben weet ik niet) om een aanvraag te doen. Maar het perceel is groot en niet alles zou in aanmerking komen. Om de vrede te bewaren, is een opdeling niet aangewezen.

Een goeie village dus. Enig probleem is dat ik deze te vroeg opendeed: ik moest een dag op voorhand deze wijn geprepareerd hebben. Niet dus. Nu in het glas een aardse toets. Krijt, rood fruit maar ook wat appelsienzeste. Ingetogen en redelijk complex. Het intrigeert me, ik wil er in duiken.
Met een slokje veel vulling maar toch licht en frivool. De wijn danst als het ware op het pallet, waarbij de zuurtjes het concert dicteren. Een lichte droogtrekking op 't einde maar zonder de finale te komen verstoren.

Mijn eerste kennismaking met deze wijnmaker in Bourgogne, maar toch handengeklap voor deze wijn in een moeilijk jaar.
(19-04-2019 09:07 PM)Fre schreef: [ -> ]Gevrey Chambertin Les Evocelles 2011
Het perceel 'Les Evocelles' ligt in Brochon in het verlengde van de Gevrey Premier Cru's. Het is een perceel die verder uitdeint uit de Combe de Laveau. Een beetje een verborgen premier cru, weet menig Bourgogneliefhebber. Volgens climatsdebourgogne is de ligging en terroir vergelijkbaar met Ruchottes Chambertin.
Er werd meermaals overwogen (of ze het al effectief gedaan hebben weet ik niet) om een aanvraag te doen. Maar het perceel is groot en niet alles zou in aanmerking komen. Om de vrede te bewaren, is een opdeling niet aangewezen.

Een goeie village dus. Enig probleem is dat ik deze te vroeg opendeed: ik moest een dag op voorhand deze wijn geprepareerd hebben. Niet dus. Nu in het glas een aardse toets. Krijt, rood fruit maar ook wat appelsienzeste. Ingetogen en redelijk complex. Het intrigeert me, ik wil er in duiken.
Met een slokje veel vulling maar toch licht en frivool. De wijn danst als het ware op het pallet, waarbij de zuurtjes het concert dicteren. Een lichte droogtrekking op 't einde maar zonder de finale te komen verstoren.

Mijn eerste kennismaking met deze wijnmaker in Bourgogne, maar toch handengeklap voor deze wijn in een moeilijk jaar.

Heb je nog wat overgehouden voor dag twee? Heb hier ook een flesje van liggen Smile
De jaargang laat zich hier dan niet te veel blijken, heb ik de indruk?
(26-04-2019 01:54 PM)Olivier schreef: [ -> ]
(19-04-2019 09:07 PM)Fre schreef: [ -> ]Gevrey Chambertin Les Evocelles 2011
Het perceel 'Les Evocelles' ligt in Brochon in het verlengde van de Gevrey Premier Cru's. Het is een perceel die verder uitdeint uit de Combe de Laveau. Een beetje een verborgen premier cru, weet menig Bourgogneliefhebber. Volgens climatsdebourgogne is de ligging en terroir vergelijkbaar met Ruchottes Chambertin.
Er werd meermaals overwogen (of ze het al effectief gedaan hebben weet ik niet) om een aanvraag te doen. Maar het perceel is groot en niet alles zou in aanmerking komen. Om de vrede te bewaren, is een opdeling niet aangewezen.

Een goeie village dus. Enig probleem is dat ik deze te vroeg opendeed: ik moest een dag op voorhand deze wijn geprepareerd hebben. Niet dus. Nu in het glas een aardse toets. Krijt, rood fruit maar ook wat appelsienzeste. Ingetogen en redelijk complex. Het intrigeert me, ik wil er in duiken.
Met een slokje veel vulling maar toch licht en frivool. De wijn danst als het ware op het pallet, waarbij de zuurtjes het concert dicteren. Een lichte droogtrekking op 't einde maar zonder de finale te komen verstoren.

Mijn eerste kennismaking met deze wijnmaker in Bourgogne, maar toch handengeklap voor deze wijn in een moeilijk jaar.

Heb je nog wat overgehouden voor dag twee? Heb hier ook een flesje van liggen Smile
De jaargang laat zich hier dan niet te veel blijken, heb ik de indruk?
Dit is de beschrijving van dag 2. Op dag 1 eigenlijk ook al goed, maar was toen 's avonds pop 'n pour.
(26-04-2019 01:54 PM)Olivier schreef: [ -> ]
(19-04-2019 09:07 PM)Fre schreef: [ -> ]Gevrey Chambertin Les Evocelles 2011
Het perceel 'Les Evocelles' ligt in Brochon in het verlengde van de Gevrey Premier Cru's. Het is een perceel die verder uitdeint uit de Combe de Laveau. Een beetje een verborgen premier cru, weet menig Bourgogneliefhebber. Volgens climatsdebourgogne is de ligging en terroir vergelijkbaar met Ruchottes Chambertin.
Er werd meermaals overwogen (of ze het al effectief gedaan hebben weet ik niet) om een aanvraag te doen. Maar het perceel is groot en niet alles zou in aanmerking komen. Om de vrede te bewaren, is een opdeling niet aangewezen.

Een goeie village dus. Enig probleem is dat ik deze te vroeg opendeed: ik moest een dag op voorhand deze wijn geprepareerd hebben. Niet dus. Nu in het glas een aardse toets. Krijt, rood fruit maar ook wat appelsienzeste. Ingetogen en redelijk complex. Het intrigeert me, ik wil er in duiken.
Met een slokje veel vulling maar toch licht en frivool. De wijn danst als het ware op het pallet, waarbij de zuurtjes het concert dicteren. Een lichte droogtrekking op 't einde maar zonder de finale te komen verstoren.

Mijn eerste kennismaking met deze wijnmaker in Bourgogne, maar toch handengeklap voor deze wijn in een moeilijk jaar.

Heb je nog wat overgehouden voor dag twee? Heb hier ook een flesje van liggen Smile
De jaargang laat zich hier dan niet te veel blijken, heb ik de indruk?

Jawel hoor, jaargang liet zich blijken: bloembollenaroma was present.
Maar gelukkig vergezeld van vele andere geuren en smaken. ;-)
(02-11-2017 03:17 PM)vinejo schreef: [ -> ]Eergisteren in het glas gekregen:
Moulin à Vent Les Brusselions 2014
De drie blindproevers (mochten we triples gedronken hebben waren we blondproevers Wink) zaten unaniem in Bourgogne.
Ik gokte zelfs op een Chambolle watte
In elk geval was dit een wijn met een subtiele elegantie en uitzonderlijke precisie.
Dit is de eerste jaargang van deze wijn en al meteen een pure voltreffer.
Zelfs aan de kleine 20 euro die hij moet kosten bij Thienpont is dit een zeer koopwaardige wijn.

Gisteren had ik, na het uitproberen met pvdw van enkele generieke Beaujolais die ik uit beleefdheid kocht in Pommiers, zin in een góede wijn ipv in een degelijk restaurantproduct. Ik opende de Moulin a Vent Les Brusselions 2014 van Louis Boillot.
Geen idee dat ii m hier al had beschreven...

Direct na openen even ruiken en… verrast door zijn tertiaire toetsen.
2014 in de streek is een zeer goed jaar, dus ik had een relatief jonge wijn verwacht. Oeioei, zo geëvolueerd al..
Maar perceptie is alles, en na even zonder vooroordeel te ruiken en proeven begon deze wijn me echt te bekoren. Een Bourgondische neus, met het typische putje, champignons en een heel mooie, kruidige mineraliteit.
In de mond heel zacht en soepel, mooie lengte, niet supercomplex maar echt wel heel harmonieus en zalig drinkplezier. Máar, zoals gezegd, verrassend op dronk, wachten lijkt me niet nodig, integendeel.

However, niks deed me hier aan Beaujolais denken. De aop Moulin á Vent lijkt me eerder geschikt om op te nemen in de categorie Bourgogne Villages.
(12-08-2019 10:48 AM)vinejo schreef: [ -> ]
(02-11-2017 03:17 PM)vinejo schreef: [ -> ]Eergisteren in het glas gekregen:
Moulin à Vent Les Brusselions 2014
De drie blindproevers (mochten we triples gedronken hebben waren we blondproevers Wink) zaten unaniem in Bourgogne.
Ik gokte zelfs op een Chambolle watte
In elk geval was dit een wijn met een subtiele elegantie en uitzonderlijke precisie.
Dit is de eerste jaargang van deze wijn en al meteen een pure voltreffer.
Zelfs aan de kleine 20 euro die hij moet kosten bij Thienpont is dit een zeer koopwaardige wijn.

Gisteren had ik, na het uitproberen met pvdw van enkele generieke Beaujolais die ik uit beleefdheid kocht in Pommiers, zin in een góede wijn ipv in een degelijk restaurantproduct. Ik opende de Moulin a Vent Les Brusselions 2014 van Louis Boillot.
Geen idee dat ii m hier al had beschreven...

Direct na openen even ruiken en… verrast door zijn tertiaire toetsen.
2014 in de streek is een zeer goed jaar, dus ik had een relatief jonge wijn verwacht. Oeioei, zo geëvolueerd al..
Maar perceptie is alles, en na even zonder vooroordeel te ruiken en proeven begon deze wijn me echt te bekoren. Een Bourgondische neus, met het typische putje, champignons en een heel mooie, kruidige mineraliteit.
In de mond heel zacht en soepel, mooie lengte, niet supercomplex maar echt wel heel harmonieus en zalig drinkplezier. Máar, zoals gezegd, verrassend op dronk, wachten lijkt me niet nodig, integendeel.

However, niks deed me hier aan Beaujolais denken. De aop Moulin á Vent lijkt me eerder geschikt om op te nemen in de categorie Bourgogne Villages.

Toch ook verrast dat een MàV 2014 nu al zo rijp is, die van Y.L. komt nu pas piepen en dat is dan Macération Carbonique en" naturel" met maar een snuif zwavel. Wellicht was het enkel die ene fles, want ik schat Louis Boillot toch wel op een hoog niveau? Was het een normale kurk?
Ja, raar, ik denk ook aan de Fleurie Clos Roilette 2014 die nog piepjong was enkele maanden terug.
Kurk was oké. Ik probeer straks de rest (nog meer dan have fles over)
Ziet er toch niet uit of er lucht binnen gesijpeld is... idd bizar.
Doe snel een tweede open ter vergelijking...Big Grin
(12-08-2019 11:34 AM)wvd schreef: [ -> ]Toch ook verrast dat een MàV 2014 nu al zo rijp is, die van Y.L. komt nu pas piepen en dat is dan Macération Carbonique en" naturel" met maar een snuif zwavel. Wellicht was het enkel die ene fles, want ik schat Louis Boillot toch wel op een hoog niveau? Was het een normale kurk?

Ik lees hier en daar ook iets van die hoge niveau inschatting van Louis Boillot. ik ben er persoonlijk niet kapot van. Niet van de wijn en ook niet van de persoon. Die vlugge evolutie heb ik zelfs ook geproefd in zijn Gevreys en Pommards. Maar het blijft natuurlijk een persoonlijke opinie.
(12-08-2019 04:57 PM)FRANCISPICCART schreef: [ -> ]
(12-08-2019 11:34 AM)wvd schreef: [ -> ]Toch ook verrast dat een MàV 2014 nu al zo rijp is, die van Y.L. komt nu pas piepen en dat is dan Macération Carbonique en" naturel" met maar een snuif zwavel. Wellicht was het enkel die ene fles, want ik schat Louis Boillot toch wel op een hoog niveau? Was het een normale kurk?

Ik lees hier en daar ook iets van die hoge niveau inschatting van Louis Boillot. ik ben er persoonlijk niet kapot van. Niet van de wijn en ook niet van de persoon. Die vlugge evolutie heb ik zelfs ook geproefd in zijn Gevreys en Pommards. Maar het blijft natuurlijk een persoonlijke opinie.

Geen idee, ik ken ze enkel als jonge wijn. Een ideaal domein dus voor de oudere liefhebber die geen tijd meer heeft om er op te wachten. Zal zeker een markt voor zijn. Confused
(12-08-2019 02:10 PM)wvd schreef: [ -> ]Ziet er toch niet uit of er lucht binnen gesijpeld is... idd bizar.
Doe snel een tweede open ter vergelijking...Big Grin

Eerst de eerste verder opgedronken ;-)
Vandaag eerder koffie (chicorei) in de neus, mineraliteit, minder tertiair, wel aards, bos. Fraicheur en mooi evenwicht. Als je dit krijgt in Bourgogne Villages ben je toch wel tevreden, zeker aan de prijs die ik betaalde (rond de 16 euro aan Vince dacht ik, gekocht op domein). Gelukkig heb ik de wijnbouwer nog nooit ontmoet Wink
(12-08-2019 10:49 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(12-08-2019 02:10 PM)wvd schreef: [ -> ]Ziet er toch niet uit of er lucht binnen gesijpeld is... idd bizar.
Doe snel een tweede open ter vergelijking...Big Grin

Eerst de eerste verder opgedronken ;-)
Vandaag eerder koffie (chicorei) in de neus, mineraliteit, minder tertiair, wel aards, bos. Fraicheur en mooi evenwicht. Als je dit krijgt in Bourgogne Villages ben je toch wel tevreden, zeker aan de prijs die ik betaalde (rond de 16 euro aan Vince dacht ik, gekocht op domein). Gelukkig heb ik de wijnbouwer nog nooit ontmoet Wink

Toch een aimabele man, echtgenoot van Ghislaine Barthod trouwens, dus als hij wat luistert naar mevrouw zou hij toch lang levende wijnen kunnen maken.
Louis Boillot's wijnen vind ik altijd op niveau (en we proeven ze na die van Ghislaine Barthod), en hij is enorm gepassioneerd bezig met de climats van Moulin à Vent, hij zoekt er actief naar mooie terroirs (met 1 cru potentieel ingeval van toekomstige klassering) en heeft er nu al een viertal. Normaal maakt hij wijnen (vnl. Volnay/Pommard en Gevrey) met bewaarpotentieel. Zijn Brussellions 2014 dronk ik 2 jaar geleden en ik vond die toen toch te jong. Hij hoorde dit nadien en sprak van een kindermoord. Ben dus verrast dat hij nu al zo geëvolueerd overkomt. Dringend eens opnieuw proeven.
(16-08-2019 09:44 AM)Vince schreef: [ -> ]Louis Boillot's wijnen vind ik altijd op niveau (en we proeven ze na die van Ghislaine Barthod), en hij is enorm gepassioneerd bezig met de climats van Moulin à Vent, hij zoekt er actief naar mooie terroirs (met 1 cru potentieel ingeval van toekomstige klassering) en heeft er nu al een viertal. Normaal maakt hij wijnen (vnl. Volnay/Pommard en Gevrey) met bewaarpotentieel. Zijn Brussellions 2014 dronk ik 2 jaar geleden en ik vond die toen toch te jong. Hij hoorde dit nadien en sprak van een kindermoord. Ben dus verrast dat hij nu al zo geëvolueerd overkomt. Dringend eens opnieuw proeven.

Daar ben ik ook benieuwd naar. Het lijkt mij toch ook bijzonder onwaarschijnlijk dat dit normaal was.
(12-08-2019 10:49 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(12-08-2019 02:10 PM)wvd schreef: [ -> ]Ziet er toch niet uit of er lucht binnen gesijpeld is... idd bizar.
Doe snel een tweede open ter vergelijking...Big Grin

Eerst de eerste verder opgedronken ;-)
Vandaag eerder koffie (chicorei) in de neus, mineraliteit, minder tertiair, wel aards, bos. Fraicheur en mooi evenwicht. Als je dit krijgt in Bourgogne Villages ben je toch wel tevreden, zeker aan de prijs die ik betaalde (rond de 16 euro aan Vince dacht ik, gekocht op domein). Gelukkig heb ik de wijnbouwer nog nooit ontmoet Wink

Zoals vermeld (zie boven) was hij op dag twee veel minder tertiair.
Maar wel volledig op dronk voor mij.
Moulin a Vent - Les Brussellions 2014
Bijzonder charmante neus van aardbeien confituur, tijm en wat cacao. In de mond een zachte wijn met rijp rood fruit en zuren die toch voor fraicheur zorgen. Zeer evenwichtig en totaal niet sterk geëvolueerd zoals in voorgaande TN’s. Nu al goed te pruimen maar kan zeker nog even mee.
Volnay 1r cru Les Angles 2008
Schitterende, fijnzinnige neus met vooral minerale toetsen en peper.
In de mond heel fris, levendig, mooie balans maar tannines die naar het einde toe wel merkbaar worden. Tannines die de wijn toch een zekere rusticiteit geven. Neen, rustiek is zeker overdreven, het blijft echt fijn. Maar na de Lignier Michelot van gisteren ligt de lat hoog. Dus echt wel een hedonistische wijn, maar niet de ultieme klasse van LM.
côtes de nuits villages 2016
p/kw mijn favoriete aoc, zeker als de percelen in Brochon liggen.
Dit is gewoon wreed lekker spul: hopen donker fruit en veel materie, een aanwezige maar rijpe tanninestructuu met een behoorlijke afdronk, en vooral: alles doorweven met een frisse draad. Leve 2016.
Gevrey Chambertin, 1 cru Champonnet - 2014
een noord-oost georiënteerd en koel perceel, in de uitlaat van de Combe (wind) en argilo calcaire. Altijd later geoogst. Louis Boillot is nochtans geen late plukker, integendeel. Hij zoekt fraîcheur in zijn wijnen. Een klassieke stijl die soms veel tijd vraagt. Maar deze 2014 zit volop in zijn 'drinking window': florale en lichtvoetige neus. In de mond een en al 'tonicité'; spanning, fijne zuren, rood fruit (framboos), ragfijne tannines. Elegantie troef. Blind zou ik niet op Gevrey mikken, wel op Chambolle (waar hij gevinifieerd wordt).
Côte de Nuits Villages 2017
De neus zit puur op de griottes, wat mineral infusion. Er is ook een licht gebrande toets die op dag 2 iets minder aanwezig is. Dit is geen mini Gevrey, daarvoor is ie wat te licht. Maar de knapperige zuren en dito fruit maken van deze wijn een echt snoepje. Je voelt inderdaad dat Louis een vroegplukker is. Net op t randje voor deze 2017 denk. ik Op dag 2 zijn er wel enkele tannines die wat komen opzetten. Maar al bij al valt t nog mee. Alles is toch wel mooi rijp.
Gevrey 1 cru les Cherbaudes 2009

dit kreeg ik gisteren blind en ik was verrukt met deze boeiende wijn.
Ik vond de jaargang moeilijk te plaatsen maar gokte dan op een mooie 2014. Florale aroma's, rode rijpe bes, mooi rijp maar toch voldoende fris met fijne tannines en perfecte zoet-zuur balans. Een gelaagde wijn met een lange afdronk. Het deed me wat denken aan een lichtvoetige top-Saumur. Niets tertiairs dus. Amai, de 2009's hebben nog een mooie toekomst te gaan.
Les Evocelles 2011, Gevrey Chambertin

In het begin een wat stoffige neus, heeft wat tijd nodig om open te komen. Daarna meer fruit, zelfs wat bosfruit, maar ook ergens een vegetale toets. In de mond wel een mooi evenwicht, maar niet de meest verfijnde wijn. Nog redelijk wat tannines. Meer op kracht dan op charme.
Pagina's: 1 2
Koppelingen