Vanavond, tegen vooropgestelde voornemens, toch maar de 'Renaissance' 2007 van Domaine Viret opgentrokken. Nogal bekend om zijn cosmoculture en bovenaardse technieken. Ik heb hun wijnen al een aantal keer geproefd maar heb eigenlijk nooit stilgestaan over de evolutie van die wijnen. Ik ben zeker geen voorstander om wijnen diepgaand en technisch te analyseren of chemisch te ontleden maar ik vroeg mij af waarom de eerste neus van deze wijn lichte stalgeur vertoont en na wat tijd in een karaf verdwijnt. Venne vertelde mij dit al vorige week op een degustatie bij Vinikus en haalde zelfs zijn portemonnee boven om nen rosse in het glas te gooien. Niet echt orthodox maar het hielp ook.
Omdat deze geur na een tijdje verdwijnt lijkt het mij om reductie te gaan. Dus, we hebben hier te maken met een domein die zijn wijnen gedurende het hele vinificatieproces bewust en langdurig blootstelt aan lucht ( volgens hen om de wijn sterker te maken en om oxidatie tegen te gaan ( iets waar ik volledig kan inkomen )), maar toch te maken heeft met reductie in zijn jeugd. Ik ben in geen geval een kenner van natuurlijke of biodyna)(-)mische wijnen maar zou het kunnen dat reductie juist optreedt bij deze wijnen enkel door te weinig lucht na botteling ?
Ik heb vandaag al de 2009 Renaissance van dit schitterende domein gedronken. Weliswaar veel te vroeg maar om te drinken over 3 dagen lijkt me dit toch een mooi experiment. Wat ik in het glas kreeg was een heel mooie, zachte wijn met een velourse structuur mooi ondersteund door rood fruit en kruidigheid. Top! 90
Ik ben eens benieuwd hoe dit met een aantal jaartjes kelderrust gaat evolueren. Wanneer hij binnen 10 jaar even goed is als de Emergence 1999 die ik een tijdje terug dronk van dit domein ... Hoewel ik niet denk dat deze cuvee gemaakt is om lang te ouderen.
hey carl, kan er toch zeker ook 10 jaar tegen. Dat bewezen hier de 99 en 00 toch.
(23-06-2011 10:35 PM)Venne schreef: [ -> ]hey carl, kan er toch zeker ook 10 jaar tegen. Dat bewezen hier de 99 en 00 toch.
Afblijven wordt dus de boodschap ... Of gewoon bijkopen
(23-06-2011 11:09 PM)carl schreef: [ -> ]... Of gewoon bijkopen
Hij begint het te snappen
Op Syntra de Maréotis 2007 gedronken en in niets te vergelijken met de 99 die Carl ooit eens geschonken heeft. Weird in het kwadraat. Buiten de stalgeur (zijn we gewoon) had de neus nog iets chemisch, de tannines waren van de meest korrelige die ik ooit gedronken heb (net een flipperkast) en allles zat scheef. Vraag me af of hier nog zo'n pareltje als de 99 kan uitkomen
@ koen : Wij dronken woensdag in de les de witte coudée d'Or 2007 van Viret en was er eigenlijk wel tevreden over. Wou deze wijn al lang eens drinken en heeft mijn verwachtingen wel ingelost. In het glas kwam een troebele wijn die een soort van zure appelsap-geur verspreidde. Op dat moment zat ik eigenlijk al met mijn gedachten bij een chenin blanc uit de Loire. Voorts kwamen vooral de geur van ananas en peer samen met iets floraals (wiite bloemen) door op de neus. De afdronk was meer dan gemiddeld en toonde dat deze wijn een heel mooi evenwicht tussen zuur/zoet bezat. Ik was eigenlijk de enige van een groep van tien die dit wel een interessante en lekkere wijn vond en dus heb ik hem dan maar meegenomen naar huis. De volgende dag was hij duidelijk minder complex en interessant.
Laat ons zeggen dat er in onze groep niet echt aanhangers van Bio zaten (prof incluis) behalve Filip en ik dan. Dan sta je daar met je schitterende ervaringen ... denk dat ze het zelfs niet geloven. Wij weten beter
(16-09-2011 02:22 PM)koen schreef: [ -> ]Laat ons zeggen dat er in onze groep niet echt aanhangers van Bio zaten (prof incluis) behalve Filip en ik dan. Dan sta je daar met je schitterende ervaringen ... denk dat ze het zelfs niet geloven. Wij weten beter
Inderdaad, maar bij bio (of hier cosmos
) weet je toch nooit hé... Ongekende hoogten maar jammer genoeg ook dito laagten...
Nochtans, ik dronk al redelijk wat van Viret (ben er ook geweest) en nog nooit echt ontgoocheld geweest eigenlijk.
(16-09-2011 02:22 PM)koen schreef: [ -> ]Laat ons zeggen dat er in onze groep niet echt aanhangers van Bio zaten (prof incluis) behalve Filip en ik dan. Dan sta je daar met je schitterende ervaringen ... denk dat ze het zelfs niet geloven. Wij weten beter
Inderdaad, diene Louis was wel oké maar wanneer het op biologische, bio-dynamische en natuurlijke wijnen aankwam was hij inderdaad zeer sceptisch. Hij verbouwt zelf blijkbaar vruchten om wijn van te maken en ook daar schuwt hij de bestrijdingsmiddelen en kweekgisten niet onder het motto "Hier is het niet zonnig genoeg om zonder hulpmiddelen wijn te maken". Ook droeg hij aan dat natuurlijke wijn nog altijd op de andere wijnen van de streek moet gelijken. Daarop repliceerde ik dat we misschien miskweekt zijn en dat we de echte smaak van een bepaalde wijn uit een bepaalde streek gewoon niet meer kennen na 60 jaar van bestrijdingsmiddelen en dat de wijnen die wij typisch aan een bepaalde streek vinden op een natuurlijke manier misschien heel anders smaken...
Al bij al vond ik ook niet echt dat hij op gerichte vragen antwoorde. Mijn gedacht kent hij gewoon zelf niet genoeg van het onderwerp om een accuraat antwoord te formuleren. Ik vind het spijtig dat zo iemand dan die les moet geven. ik denk dat Kristof Van Hecke daar veel beter voor geplaatst zou geweest zijn.
PS : Nog een leuke quote uit onze les van een wijnhandelaar dan nog nota bene. De Viret Coudée d'Or werd besproken en op het einde werd vermeld dat dit een vin de table was en 20 € kostte : Amai, 20 € en nog niet eens een AOC-wijn, ge moet maar durven in deze tijd
Je merkt, er is nog een lange weg af te leggen.
Oh ja, onze sympathieke Louis vond de Coulée de Serrant de beste chenin die hij ooit gedronken had en "Joly zou 4 tot 24 uren" karaf aanraden. De Maréotis werd helemaal niet gekarafeerd en toen ik opperde dat ie waarschijnlijk nog te jong was, zei hij "allé ne CDR van 2007 ?" en "iets met zo'n vreemde tannines zou ik niet durven kopen zulle". Hij was inderdaad zeer bedreven in het ontwijken van vragen ... was op den duur best wel grappig. Duidelijk zijn favoriet onderwerp niet.
(16-09-2011 02:50 PM)koen schreef: [ -> ]Oh ja, onze sympathieke Louis vond de Coulée de Serrant de beste chenin die hij ooit gedronken had en "Joly zou 4 tot 24 uren" karaf aanraden. De Maréotis werd helemaal niet gekarafeerd en toen ik opperde dat ie waarschijnlijk nog te jong was, zei hij "allé ne CDR van 2007 ?" en "iets met zo'n vreemde tannines zou ik niet durven kopen zulle". Hij was inderdaad zeer bedreven in het ontwijken van vragen ... was op den duur best wel grappig. Duidelijk zijn favoriet onderwerp niet.
Meneer gaf al 30 jaar les en zat in een clubke du vin in Bonheiden die elk jaar grote reizen ondernamen naar allerhande wijnstreken maar uiteindelijk had hij ook nog geen diploma sommelier en zat hij zelf ook maar in het derde jaar in Leuven. Zo'n iemand zou mijn inziens toch geen les mogen geven . Vorig jaar was het zelfs zo dat hij les gaf in het derde en zelf nog maar in het tweede jaar zat
Over die Maréotis : Zulken wijn, eigenlijk alle wijnen van Viret, hebben baat bij karafage. Zeker wanneer ze zo jong zijn.
(16-09-2011 03:18 PM)carl schreef: [ -> ]Vorig jaar was het zelfs zo dat hij les gaf in het derde en zelf nog maar in het tweede jaar zat
Pas op, hij kende er wel wat van zulle ... de vraag is alleen maar wat juist
Viret Renaissance 2006
Vooral grenache in deze cuvée, blind dacht St Canarus onmiddellijk aan een Chateauneuf...
Vooral de kruidigheid is subliem, aangevuld met rood en zwart rijp fruit, in de mond vol en tegelijkertijd luchtig. Hele fijne tannines, zachte wijn.
Perfect bij de masala van bloemkool met gemarineerd lamsvlees en korianderpesto.. (net als de Santa Duc HG 2006 eigenlijk)
Kopen bij Vinikus.
Gisteren in de Syntra les nog ne keer n'n Viret opengetrokken.
Renaissance 2009
Dit keer zat het er knal op (in tegenstelling tot de vorige keer, zie hoger voor een andere cuvée).
Kersenrode kleur.
Gekleurde tranen.
In de neus: ondanks de jonge leeftijd was de start animaal.
Daarna kwam het fruit (opgelegde kers, enz.) en zelfs chocolade.
In de mond: mondvullend, mooie zuren, nog behoorlijk wat tannines, maar echter niet storend. Medium-bodied.
In de afdronk kruiden (peper) en fruit.
GSM met merendeel Grenache.
Hieronder de link naar de Vinikus beschrijving:
http://www.vinikusenlazarus.be/ourwines/...sance.aspx
(09-03-2012 10:02 AM)Filip Ragolle schreef: [ -> ]Gisteren in de Syntra les nog ne keer n'n Viret opengetrokken.
Renaissance 2009
Dit keer zat het er knal op (in tegenstelling tot de vorige keer, zie hoger voor een andere cuvée).
Kersenrode kleur.
Gekleurde tranen.
In de neus: ondanks de jonge leeftijd was de start animaal.
Daarna kwam het fruit (opgelegde kers, enz.) en zelfs chocolade.
In de mond: mondvullend, mooie zuren, nog behoorlijk wat tannines, maar echter niet storend. Medium-bodied.
In de afdronk kruiden (peper) en fruit.
GSM met merendeel Grenache.
Hieronder de link naar de Vinikus beschrijving:
http://www.vinikusenlazarus.be/ourwines/...sance.aspx
Gisteren de rest van de fles uitgedronken en hij was nog veel beter dan op dag 1 !
Heb ik ook al gehad met die Renaissance, heeft echt wel lucht nodig hé!!
Domaine Viret, Trilogie 2004- Mourvedre
Ik kocht deze wijn op het domein in 2008 (betaalde ginds 30 euro), vooral omdat het ging om een 100% mourvedre, iets wat altijd interessant is voor een Bandolofiel.
Deze wijn maakt deel uit van een trilogie (1 x 100% syrah, 100% grenache en 100% mvdre) werd enkel gemaakt in 2000 en 2004 en is nu quasi onvindbaar (er werden slechts 1000 à 2000 flessen gemaakt - afhankelijk van de cepage).
Rendementen van 20 à 25 hl/ha, elevage van 36 tot 48 maanden, "vinification très elitiste".
Verder schrijft Viret nog dit:
A partager avec vos amis oenophiles.
Wat ik dus heb gedaan
Aanvankelijk was men wat van zijn stuk door het aroma van deze wijn (iemand dacht zelfs-terecht- aan asfalt), maar toch slaagde men erin de cépage te herkennen- Bert gaf de aanzet met "Bandol", Madame Magooo maakte mooi af met "100 mourvedre verzekerst?"
Persoonlijk herkende ik weinig karakteristieken van deze druif, maar ik vond de wijn bijzonder mooi. Niks genoteerd, maar herinner me vooral het ultiem fijne en zuivere gevoel in de mond. Een subtiele wijn van 100% mourvedre, het bestaat...-Eigenlijk deed hij me denken aan de mourvedre van YOYO (wijn uit de Roussillon van wijnfolie) maar dan een heel stuk complexer.
Hier meer info over deze wijn:
http://www.domaine-viret.com/images/fich...ot165ogel5
Eentje die echt explodeert in de mond...remember Jo? En ondanks zijn hoog alcoholgehalte een mooie finesse en elegantie! (15° dacht ik, klopt dit Jo?)
hij was zeer smaakvol en voor een monocepage zeker te appreciëren en leerrijk... en dat van een niet bandolofiel (mooi woord trouwens) 91 p.
(23-04-2012 06:04 PM)mrs_magooo schreef: [ -> ]Eentje die echt explodeert in de mond...remember Jo? En ondanks zijn hoog alcoholgehalte een mooie finesse en elegantie! (15° dacht ik, klopt dit Jo?)
Dat klopt als een bus op de Mont Ventoux!
Was opnieuw een verrassing tussen alle andere Bdx flesjes. De druif kon ik niet thuishalen. Ik herkende ook geen Bandol...Ik had een zuidelijk gevoel dat wel. Wat creosoot in de neus, kruidnagel, chocolade zijn de kernwoorden die ik noteerde. Zoals Mrs reeds schreef, explosief in de mond. Heel mooie fles ! Bedankt om deze zeldzaamheid te delen met ons, Jo !
Ik ga St Maurice niet meer vergeten.
Collonades is mijn favoriete cuvee en omdat we iets te vieren hadden even van de kurk ontdaan, kurk is trouwens nog in perfecte staat :-)
Bij opening wat reductie en bijtende zuurkens , typisch hoor, no panic
Na een 2 tal,uurkes caraf is dat hevige er vanaf en is dit topwijn! 12 jaar in de fles en dat is wel genoeg denk ik....
Morgen de rest
bert
(16-08-2012 12:06 AM)Venne schreef: [ -> ]Collonades is mijn favoriete cuvee
Is dat niet de basiscuvée?
Andere verdelers in Vlaanderen?
(Leuven alweer in het voordeel
)
(16-08-2012 02:50 PM)Bert schreef: [ -> ]Andere verdelers in Vlaanderen?
(Leuven alweer in het voordeel )
Vinikus (toch al iets dichter..)
(16-08-2012 02:04 PM)vinejo schreef: [ -> ] (16-08-2012 12:06 AM)Venne schreef: [ -> ]Collonades is mijn favoriete cuvee
Is dat niet de basiscuvée?
Solstice is de basiscuvee. Collonades bevindt zich samen met Emergence en Mareotis op het hoogste niveau. Het verschil tussen deze 3 wijnen bestaat vooral uit de druivensamenstelling. Collonades is iets meer Mourvedre-getypeerd, dacht ik.
(16-08-2012 03:40 PM)carl schreef: [ -> ] (16-08-2012 02:04 PM)vinejo schreef: [ -> ] (16-08-2012 12:06 AM)Venne schreef: [ -> ]Collonades is mijn favoriete cuvee
Is dat niet de basiscuvée?
Solstice is de basiscuvee. Collonades bevindt zich samen met Emergence en Mareotis op het hoogste niveau. Het verschil tussen deze 3 wijnen bestaat vooral uit de druivensamenstelling. Collonades is iets meer Mourvedre-getypeerd, dacht ik.
Solstice, just, wist dat het met een 'o' was ...
(16-09-2011 05:01 PM)koen schreef: [ -> ]Pas op, hij kende er wel wat van zulle ... de vraag is alleen maar wat juist
Ik ken Louis, inderdaad geen aanhanger van natuurlijke wijnen, Kristof Van Hecke trouwens ook nie speciaal (wel openminded, Louis misschien minder, ik weet nie). Louis heeft jarenlange ervaring met het maken van wijn, ook schuimwijn, zeer verdienstelijke wijnen trouwens. Hij loopt daar niet mee te koop, maar hij is één van de weinige wijnleraren die weet hoe wijn wordt gemaakt uit ervaring. Enfin, niet ter verdediging maar wel ter nuancering. Wijn van druiven hé (nu maakt hij nog wijn van andere vruchten, wat trouwens moeilijker is). Itt tot andere wijnleraars gaat hij zijn info steeds checken aan originele bronnen. Louis en ik verschillen ook over zaken als het over wijn gaat by the way, ik zat in zijn klas, als medeleerling. Of een sommelierdiploma echt zo belangrijk is als het om wijnlesgeven gaat, dat durf ik sterk te betwijfelen, Louis weet meer dan veel van de lesgevers samen. Dat is de reden waarom ik in Syntra ben weggegaan in het tweede jaar, al heeft Louis me proberen tegen te houden. Uiteraard is Kristof een uitstekende leraar. Trouwens, Viret is vaak goed, zelfs uitstekend maar ik heb ook hele foute wijnen van hem gedronken.