(01-08-2014 10:37 PM)Olivier schreef: [ -> ]@winevet, leuke dingen geproefd/bezocht in de var? Ik ben daar nu... Niet dat ik eigenlijk plaats of budget over heb om nog meer wijn te kopen, maar een paar flesjes kunnen er misschien nog wel bij
Ik zie nu pas je bericht, was op die moment nog aan het rijden naar ginder: 20 uur voor een schamele 1100km!!
Samengevat (terwijl ik La Calisse rosé 2012 aan het drinken ben):
zondag al direct op stap om toch iets te kunnen drinken:
1. La Calisse: bovenstaande rosé P/Q niet het beste dat ik geproefd heb, maar de eerste van de week, dus ja. Ook nogwat rood "Ortelli", maar dat is voor binnen enkele jaren.
Dit domein is zeer mooi, maar de wijnen te duur voor die kwaliteit.
2. Les roches blanches: klein domeintje aldaar. Madame opende onmiddellijk 2 witte (chardonnay 2009 en 2011), 3 rosé's (pinot noir 2011, 12 en 13) en 2 rode (pinot noir en de andere CS). Niet de typische cepages van ginder, maar voor 6.9€ voor de rosé 2010 kon je niet weigeren: zeer rond, medium complex= ideale wijnvoor de apero.
Dinsdag een hele dag gaan "werken", 5 domeinen en 42 wijnen.
1. Ste-Beatrice: niet zo bijzonder, buiten een goede Instant B 2009 en Cuvée prestigieuse 2010
2. Roubine: aan te raden: zeer goede Terre de Croix blanc en rouge en Classique rouge en blanc
3. Ste-Roseline: van de 3 gamma's beviel vooral de Cuvée Prieure mij, en dit in alle 3 de kleuren: wel prijzen van 15-19€. Een witte 2005 meegekregen: schitterend geouderde rolle: oxidatieve elementen (maar niets geoxideerde wijn!!), beurre noisette, deed me erg denken aan Capellania reserva van Murrieta. (91). De 2012 deed erg denken aan frisse citroenen, gedekt door fijn hout. Mooie rolle.
Water
4. Fouquette: niet bijzonder voor mij
5. Rimauresq: Witte R wasniette proeven, rode Quintessence was op
Gewone rode was zeer lekker, evenals de gewone rosé.
Allé, vrijdag nog Bandol en 't budget geraakt op
1. Les luquettes: uitverkocht
2. Suffrene: 1998 geoxideerd, net als vele andere wijnen (ook in de cote de Provence hiervoor) tijdens de degustaties: elke keer zeggen dat ze niet optimaal meer zijn wordt ambetant, maar toch is het zo.
Uiteindelijk 2009 gekocht boven 2011: meer kracht en straffere, maar evenwichtigere tannines. 2010, net als op andere domeinen, lijken mij wat groen over te komen.
3. Bastide blanche: 2011 nog 4fleskes kunnen meedoen, incl. deze uit de frigo. OP=OP.
4. Jiepie Gaussen: ditlijkt mij, van de bandols die ik nog maar geproefdheb, de meest klassieke, typische, terroirgerichte Bandol. 2006 meegedaan.
5. Nog zoveel te ontdekken aldaar: IK WIL TERUG MET NE LEGEN JEEP