08-07-2014, 03:16 PM
Wanneer ik Kermyt Lynch, Marcel Lapierre en Jules Chauvet in één zin vernoem zal de geïnformeerde wino de oortjes spitsen.
De familie Denoget maakt al kwaliteitswijnen sedert begin 20ste eeuw, ondertussen bezit Robert 8,5 ha in totaal. Een klein deel daarvan ligt in Beaujolais, waar hij via vriend Marcel Lapierre enkele percelen aankocht die hadden toebehoord aan de legendarische Jules Chauvet.
Denoget werkt niet per sé biodynamisch maar vermijdt wel elk gebruik van chemische stoffen en interventioneert zo weinig mogelijk in de wijngaard.
Daarentegen krijgen zowat al zijn wijnen van 18 tot 30 maanden barrique, zo kunnen ze langzaam maar zeker rijpen en stabiliseren op het domein. Elk jaar gebruikt hij 30% nieuwe vaten.
Ook de gisting (enkel autochtone gisten) gebeurt in dezelfde barriques, we leerden al eerder dat dit een gunstig effect heeft op hoe de wijn het hout verdraagt. In wijnen die zowel gisting als lagering op barrique kregen is de houttoets veel beter geïntegreerd.
Denoget bezit 4 percelen met verschillende ondergrond. Hij maakt naar eigen zeggen wijnen die eerder de terroir dan de druivensoort (chardonnay) benadrukken.
La Croix --> blauwe leisteen
Les Reisses--> eerder klei, rijk
Les Cras -> Kalk
Les Carron --> Klei met eronder stenig, silex -- wijnstokken tot 96 jaar oud.
We proefden volgende wijnen (en waren versteld van de kwaliteit):
St Véran Les Pommards 2012
Percelen zijn zuidelijk gelegen, dicht bij de Roche Solutré
Op kalkrijke bodem, dit geeft de wijnen spanning en kracht.
De wijn heeft een goede balans, mooie concentratie, is sappig en lang.
Nochtans zegt Robert dat hij quasi nooit battonage toepast, deze techniek was/os eerder bestemd voor 'zieke' wijnen, bvb wijnen waarvan de gisting plots stopt waarbij men dan begint om te roeren om de gisten weer in beweging te krijgen.
Wat een starter...
90-91
La Croix, Pouilly Fuissé 2012
Stokken met wortels die tot 20 meter diep gaan. opbrengst in 12 van 27 hl/ha
Deze wijn geeft zeer minerale aroma s, soms zlfs licht pétrolé aldus Robert. De wijnbouwer vertelde zelfs dat de bekende Dr Loosen hem op een beurs aan twee glazen liet ruiken. De overeenkomst tussen de wijnen (een riesling van Loosen en een chardonnay La croix van Denogent) was verbazend. " Ce n est pas le cépage, c' est le terroir qui domine!" was het besluit van beide wijnmakers.
De wijn is ondanks zijn rijpheid verbazend strak en elegant. 92-93
Les Reisses 2012
Iets minder spanning, mooie lengte en sap nochtans, agrume houdt de wijn fris. 91
Les Cras Pouilly Fuissé 2012
Wijnstokken tot 82 jaar oud
Finesse, krijtig, ook hier die mooie mineraliteit, een fantstische afdronk met pure perzik... Grote wijn!! 94
La Croix 2011
Volledig anders dan de 2012, meer lactische toetsen (boter), iets meer fruitgedreven. 89
We eindigden met een paar slokken van zijn Beajolais villages 2012, een Beaujolais gemaakt in de stijl van de Vins de soif. Heel rijp maar verfrissend en speels, puur drinkgenot. 87
Zo werd een bezoek waarvoor we eerst wat terug deinsden (de wijnbouwer komt bij aanvang eerder stug over) één van de hoogtepunten van onze reis.
Leve Fernand van de Kampioenen!
De familie Denoget maakt al kwaliteitswijnen sedert begin 20ste eeuw, ondertussen bezit Robert 8,5 ha in totaal. Een klein deel daarvan ligt in Beaujolais, waar hij via vriend Marcel Lapierre enkele percelen aankocht die hadden toebehoord aan de legendarische Jules Chauvet.
Denoget werkt niet per sé biodynamisch maar vermijdt wel elk gebruik van chemische stoffen en interventioneert zo weinig mogelijk in de wijngaard.
Daarentegen krijgen zowat al zijn wijnen van 18 tot 30 maanden barrique, zo kunnen ze langzaam maar zeker rijpen en stabiliseren op het domein. Elk jaar gebruikt hij 30% nieuwe vaten.
Ook de gisting (enkel autochtone gisten) gebeurt in dezelfde barriques, we leerden al eerder dat dit een gunstig effect heeft op hoe de wijn het hout verdraagt. In wijnen die zowel gisting als lagering op barrique kregen is de houttoets veel beter geïntegreerd.
Denoget bezit 4 percelen met verschillende ondergrond. Hij maakt naar eigen zeggen wijnen die eerder de terroir dan de druivensoort (chardonnay) benadrukken.
La Croix --> blauwe leisteen
Les Reisses--> eerder klei, rijk
Les Cras -> Kalk
Les Carron --> Klei met eronder stenig, silex -- wijnstokken tot 96 jaar oud.
We proefden volgende wijnen (en waren versteld van de kwaliteit):
St Véran Les Pommards 2012
Percelen zijn zuidelijk gelegen, dicht bij de Roche Solutré
Op kalkrijke bodem, dit geeft de wijnen spanning en kracht.
De wijn heeft een goede balans, mooie concentratie, is sappig en lang.
Nochtans zegt Robert dat hij quasi nooit battonage toepast, deze techniek was/os eerder bestemd voor 'zieke' wijnen, bvb wijnen waarvan de gisting plots stopt waarbij men dan begint om te roeren om de gisten weer in beweging te krijgen.
Wat een starter...
90-91
La Croix, Pouilly Fuissé 2012
Stokken met wortels die tot 20 meter diep gaan. opbrengst in 12 van 27 hl/ha
Deze wijn geeft zeer minerale aroma s, soms zlfs licht pétrolé aldus Robert. De wijnbouwer vertelde zelfs dat de bekende Dr Loosen hem op een beurs aan twee glazen liet ruiken. De overeenkomst tussen de wijnen (een riesling van Loosen en een chardonnay La croix van Denogent) was verbazend. " Ce n est pas le cépage, c' est le terroir qui domine!" was het besluit van beide wijnmakers.
De wijn is ondanks zijn rijpheid verbazend strak en elegant. 92-93
Les Reisses 2012
Iets minder spanning, mooie lengte en sap nochtans, agrume houdt de wijn fris. 91
Les Cras Pouilly Fuissé 2012
Wijnstokken tot 82 jaar oud
Finesse, krijtig, ook hier die mooie mineraliteit, een fantstische afdronk met pure perzik... Grote wijn!! 94
La Croix 2011
Volledig anders dan de 2012, meer lactische toetsen (boter), iets meer fruitgedreven. 89
We eindigden met een paar slokken van zijn Beajolais villages 2012, een Beaujolais gemaakt in de stijl van de Vins de soif. Heel rijp maar verfrissend en speels, puur drinkgenot. 87
Zo werd een bezoek waarvoor we eerst wat terug deinsden (de wijnbouwer komt bij aanvang eerder stug over) één van de hoogtepunten van onze reis.
Leve Fernand van de Kampioenen!