Chateau Monbousquet 1998
Na de schitterende 1997 alweer een voltreffer, deze wijn. Nooit eerder een wijn gedronken die zulke curry-aroma s vertoonde. Exotisch dus, en in de mond een schitterend evenwicht - maar nog minstens 5 jaar to go.
93!
ps: Bordeaux rules big time, fuck the non-believers
Leuk om je ps te lezen. Ik heb de laatste tijd trouwens ook de nood om naar Bordeaux terug te grijpen. Dat is zoiets, dat komt opeens op en dan wil je terug dat bekende, dat sierlijke, dat velourse dat Bordeaux kan hebben.
Ik dronk vandaag trouwens ook een St Emilion Grand Cru Classé. Het was de 2004 van Chateau La Dominique. Een aantal jaren terug tot op zijn veters afgefikt door Parker door hem slechts een scoren van 76-78 toe te wijzen maar vandaag uit zijn assen verezen als een feniks met een gracieuze flair en dito smaak. Naar mijn gevoel zeker een 90-er voor de structuur en balans die deze wijn bezat. Misschien ligt het aan de moment van drinken, misschien waren de stalen niet helemaal in orde, wie zal het zeggen. Ik vond het voor het geld dat ik er toentertijd voor betaald heb ( 17,5 euro in januari 2008) zeker de moeite.
lol! Kan je emotionele opwelling wel apprecieren, mr Vinejo!
@Carl
dat velourse, zeer mooi gezegd en effectief wat ik terug vind in topBordeaux (zoals ook in de Barton waarover sprake in desbetreffend forum)
Heb trouwens ooit ook nog getwijfeld om Dominique 2004 te kopen, stond zeer mooi geprijsd dankzij RPs slechte score. Kon me ook niet voorstellen dat een wijn de bal ZO erg zou kunnen misslaan (eerder RP dus
)
@Peter
Was idd een emotionele opwelling, mooie wijn ontroert en bespeelt zowel de zintuigen als het beoordelingsvermogen.
Ga de oprisping dus niét wissen.angel
Monbousquet is zogenaamd een Parkerwijn. Maar de drie keer dat ik deze wijn proefde (2x'97 en 1x'98) vond ik dit een hedonistisch juweeltje. Maar Monbousquet heeft 10 jaar nodig om mooi versmolten zijn. Zeer interessant om de meningsverschillen tussen Parker en poulain Neil Martin te volgen. Neil Martin die trouwens openlijk op de site van Parker mag verkondigen dat dit een Parkerwijn is.
Neil Martin over de '99: A fleshy jammy nose of cherries & red fruits. Massive extraction - very Parker in style. The acidity just balances the weight though unsure how long it will last. Over-extracted? I think so. (90-92 p.)
Parker over de '99: The dense ruby/purple-colored 1999 Monbousquet exhibits a port-like bouquet of super-ripe black cherry and black currant fruit intermixed with scents of coffee, tobacco, and vanilla. Tipping the scales at a whopping 14% alcohol (extremely high for Bordeaux), this wine, which spends 18 months in 100% new oak and is bottled unfined and unfiltered, is a blend of 60% Merlot, 30% Cabernet Franc, and 10% Cabernet Sauvignon. It was cropped at an amazingly low 30 hectoliters per hectare. It possesses an amazing texture, a mid-palate that you could get lost in, and a sensational 40-45 second finish. The exotic aromas, incredible texture, and abundant fruit are reminiscent of Pomerol's renowned micro-cuvee, Le Pin. The 1999 is even better from bottle than it was from cask. It is a remarkable effort for the vintage, Anticipated maturity: 2005-2017. (94 p.)
(24-01-2012 12:47 AM)Matten schreef: [ -> ]Monbousquet is zogenaamd een Parkerwijn. Maar de drie keer dat ik deze wijn proefde (2x'97 en 1x'98) vond ik dit een hedonistisch juweeltje. Maar Monbousquet heeft 10 jaar nodig om mooi versmolten zijn. Zeer interessant om de meningsverschillen tussen Parker en poulain Neil Martin te volgen. Neil Martin die trouwens openlijk op de site van Parker mag verkondigen dat dit een Parkerwijn is.
Neil Martin over de '99: A fleshy jammy nose of cherries & red fruits. Massive extraction - very Parker in style. The acidity just balances the weight though unsure how long it will last. Over-extracted? I think so. (90-92 p.)
Parker over de '99: The dense ruby/purple-colored 1999 Monbousquet exhibits a port-like bouquet of super-ripe black cherry and black currant fruit intermixed with scents of coffee, tobacco, and vanilla. Tipping the scales at a whopping 14% alcohol (extremely high for Bordeaux), this wine, which spends 18 months in 100% new oak and is bottled unfined and unfiltered, is a blend of 60% Merlot, 30% Cabernet Franc, and 10% Cabernet Sauvignon. It was cropped at an amazingly low 30 hectoliters per hectare. It possesses an amazing texture, a mid-palate that you could get lost in, and a sensational 40-45 second finish. The exotic aromas, incredible texture, and abundant fruit are reminiscent of Pomerol's renowned micro-cuvee, Le Pin. The 1999 is even better from bottle than it was from cask. It is a remarkable effort for the vintage, Anticipated maturity: 2005-2017. (94 p.)
Juiste analyse, Matten. De 1997 in 2006 was nog niet klaar zie
http://wijnliefhebber.skynetblogs.be/arc...-1997.html ) , in 2009 was hij schitterend...
Grappig, die quote van Martin
Heb t al aangepast (haakje en ! te dicht bij webadres)
a ja, nu dat er nog eens een link was naar de blog
(24-01-2012 01:07 AM)vinejo schreef: [ -> ]Heb t al aangepast (haakje en ! te dicht bij webadres)
a ja, nu dat er nog eens een link was naar de blog
Deed 't net ook ... blijkbaar op 't zelfde moment
Dank aan Bert die ons zondag de 1995 schonk. Schitterend alweer.
Tn van Tienne
Zeer mooie structuur, harmonieus, lang. Great wine!
Monbousquet kan niet ontgoochelen.
Opmerkelijk: alcoholgehalte 12.5
TN van Bert
Zo moet een klasse-Bdx zijn! Alles perfect versmolten. Op zijn hoogtepunt.
De gasten denken aan een linkeroever. NOT...
Voor mij één van de mooiste Bdx te Roborst. Ik was zo aan het genieten dat er van een TN niets in huis kwam. Mooi versmolten, sexy neusje. We drinken veel van onze Bdx wschl toch te vroeg. O ja dit stond bij m'n TN
(18-06-2012 08:41 PM)dr_magooo schreef: [ -> ]........................... We drinken veel van onze Bdx wschl toch te vroeg. O ja dit stond bij m'n TN
Dat denk ik al lang.
Maar wijsheid komt pas met de jaren.
Maar ik moet niet wanhopen. Hier en daar zie ik een zekere progressie bij een aantal forum leden.En daar voel ik me goed mee.
Gisteren de 2004 ontkurkt, abnormaal mooie neus. Bosbessen, frambozen, vanille, gerookte ham, kruidnagel, teveel om op te noemen. Subliem. In de mond nog wat patserig; heel vlezig, kruidig en nog stevige bitters in de afdronk. Heeft nog enkele jaren nodig, maar nu al enorm van genoten.
6 jaar geleden dat het Monbousquet draadje gebruikt werd zag ik...tijd voor nieuw leven:
Avondje restaurant met 4 vrienden. iedereen brengt 1 wit en 1 rood blind in en het feest kan beginnen:
Chateau Monbousquet Blanc 2007: dikke goudkleurige tranen aan het glas. Neus van boenwas en honing. In de mond volle rijke wijn. Mist iedere vorm van verfijning maar als dit je ding is dan zit ie zeer goed in elkaar. Zoals (bijna) altijd blind dus gokken maar......Voor mij kan het maar 1 ding zijn, namelijk Roussanne/Marsanne en dan waarschijnlijk Rhône. Fout dus...St Emilion blanc. Volledig a-typisch. Geen sauvignon blanc te herkennen al is typiciteit voor mij ook totaal onbelangrijk. A Point 92/100
(21-03-2020 04:35 PM)Vinoco schreef: [ -> ]..... al is typiciteit voor mij ook totaal onbelangrijk.
(22-03-2020 12:29 PM)wvd schreef: [ -> ] (21-03-2020 04:35 PM)Vinoco schreef: [ -> ]..... al is typiciteit voor mij ook totaal onbelangrijk.
Ik zou er inderdaad mijn geld op gezet hebben dat dit voor jou erg belangrijk is.
erg mooi die verschillende meningen.
Ik hou van de wijnen van Dagueneau, Van Volxem, Pavie, El Nido, Unendlich etc etc. Stuk voor stuk onherkenbaar en a-typisch voor waar ze vandaan komen. Totaal onbelangrijke emotie, voor mij telt de kwaliteit in het glas.
(22-03-2020 01:55 PM)Vinoco schreef: [ -> ] (22-03-2020 12:29 PM)wvd schreef: [ -> ] (21-03-2020 04:35 PM)Vinoco schreef: [ -> ]..... al is typiciteit voor mij ook totaal onbelangrijk.
Ik zou er inderdaad mijn geld op gezet hebben dat dit voor jou erg belangrijk is. erg mooi die verschillende meningen.
Ik hou van de wijnen van Dagueneau, Van Volxem, Pavie, El Nido, Unendlich etc etc. Stuk voor stuk onherkenbaar en a-typisch voor waar ze vandaan komen. Totaal onbelangrijke emotie, voor mij telt de kwaliteit in het glas.
Uiteraard telt ook voor mij in de allereerste plaats de kwaliteit in het glas, dat spreekt. Maar ik heb ook graag dat een Chambolle naar Pinot Noir proeft en niet naar Syrah. En ik sta zeker open voor de "personal touch" die de sommige wijnbouwers in hun wijnen weten te brengen. En Van Volxem vind ik toch echt wel getypeerd Saar hoor! En vele van de wijnen waarover je post vind ik ook wel top in hun type.
(23-03-2020 11:55 AM)wvd schreef: [ -> ] (22-03-2020 01:55 PM)Vinoco schreef: [ -> ] (22-03-2020 12:29 PM)wvd schreef: [ -> ] (21-03-2020 04:35 PM)Vinoco schreef: [ -> ]..... al is typiciteit voor mij ook totaal onbelangrijk.
Ik zou er inderdaad mijn geld op gezet hebben dat dit voor jou erg belangrijk is. erg mooi die verschillende meningen.
Ik hou van de wijnen van Dagueneau, Van Volxem, Pavie, El Nido, Unendlich etc etc. Stuk voor stuk onherkenbaar en a-typisch voor waar ze vandaan komen. Totaal onbelangrijke emotie, voor mij telt de kwaliteit in het glas.
Uiteraard telt ook voor mij in de allereerste plaats de kwaliteit in het glas, dat spreekt. Maar ik heb ook graag dat een Chambolle naar Pinot Noir proeft en niet naar Syrah. En ik sta zeker open voor de "personal touch" die de sommige wijnbouwers in hun wijnen weten te brengen. En Van Volxem vind ik toch echt wel getypeerd Saar hoor! En vele van de wijnen waarover je post vind ik ook wel top in hun type.
hmm ben je serieus mbt Van Volxem? Wijnen uit de Saar staan bekend om hun ultieme verfijning. Ballerina's met de meest elegante zuren. Wijnen gemaakt om 50 jaar te ouderen. Egon Muller als grootste voorbeeld/benchmark en Schloss Saarstein in het kielzog (vroeger dan toch, de laatste 8 jaren hebben ze de aansluiting verloren)
Van Volxem heeft niets van dat. Ietwat lompe mollige dikke wijnen met zeer weinig zuren. De wijnen kunnen ook niet rijpen (en nee, 10 jaar oud is voor een riesling niet gerijpt maar jong). In your face rieslings (zoals van Heymann Löwenstein en Clemens Busch, ook beiden a-typisch en voor mij ook beide geweldig) Overigens heeft Roman ook bewust deze a-typische stijl gemaakt. Hij vond het belangrijker om qua stijl in de buurt te blijven van zijn leermeester Reinhard Löwenstein dan de locatie waar zijn domein zich bevindt.
Pavie wordt al jaren verguisd door zijn omgeving omdat de wijn in de kelder wordt gemaakt en niet in de wijngaard (Wordt blind steevast voor een USA wijn gezien)
Dagueneau herkent blind niemand een sauvignon blanc in omdat het hout de wijn zo rijk en vettig maakt dat je eerder naar chardonnay of chenin blanc gaat om over Unendlich nog maar te zwijgen....maar wat een wijn is dat! volgens mij nog nooit lager dan 98/100 gegeven.
Is typiciteit voor jou overigens altijd zo belangrijk? Heb je dat ook met eten? in dat geval was restaurant El Bulli of is restaurant The Fat Duck van Heston Blumenthal totaal niet jouw ding.
Dus als ze in Japan een degelijke strakke ietwat saaie auto gaan maken dan ga jij er niet in rijden.....die horen uit Duitsland te komen?
(23-03-2020 01:24 PM)Vinoco schreef: [ -> ] (23-03-2020 11:55 AM)wvd schreef: [ -> ] (22-03-2020 01:55 PM)Vinoco schreef: [ -> ] (22-03-2020 12:29 PM)wvd schreef: [ -> ] (21-03-2020 04:35 PM)Vinoco schreef: [ -> ]..... al is typiciteit voor mij ook totaal onbelangrijk.
Ik zou er inderdaad mijn geld op gezet hebben dat dit voor jou erg belangrijk is. erg mooi die verschillende meningen.
Ik hou van de wijnen van Dagueneau, Van Volxem, Pavie, El Nido, Unendlich etc etc. Stuk voor stuk onherkenbaar en a-typisch voor waar ze vandaan komen. Totaal onbelangrijke emotie, voor mij telt de kwaliteit in het glas.
Uiteraard telt ook voor mij in de allereerste plaats de kwaliteit in het glas, dat spreekt. Maar ik heb ook graag dat een Chambolle naar Pinot Noir proeft en niet naar Syrah. En ik sta zeker open voor de "personal touch" die de sommige wijnbouwers in hun wijnen weten te brengen. En Van Volxem vind ik toch echt wel getypeerd Saar hoor! En vele van de wijnen waarover je post vind ik ook wel top in hun type.
hmm ben je serieus mbt Van Volxem? Wijnen uit de Saar staan bekend om hun ultieme verfijning. Ballerina's met de meest elegante zuren. Wijnen gemaakt om 50 jaar te ouderen. Egon Muller als grootste voorbeeld/benchmark en Schloss Saarstein in het kielzog (vroeger dan toch, de laatste 8 jaren hebben ze de aansluiting verloren)
Van Volxem heeft niets van dat. Ietwat lompe mollige dikke wijnen met zeer weinig zuren. De wijnen kunnen ook niet rijpen (en nee, 10 jaar oud is voor een riesling niet gerijpt maar jong). In your face rieslings (zoals van Heymann Löwenstein en Clemens Busch, ook beiden a-typisch en voor mij ook beide geweldig) Overigens heeft Roman ook bewust deze a-typische stijl gemaakt. Hij vond het belangrijker om qua stijl in de buurt te blijven van zijn leermeester Reinhard Löwenstein dan de locatie waar zijn domein zich bevindt.
Pavie wordt al jaren verguisd door zijn omgeving omdat de wijn in de kelder wordt gemaakt en niet in de wijngaard (Wordt blind steevast voor een USA wijn gezien)
Dagueneau herkent blind niemand een sauvignon blanc in omdat het hout de wijn zo rijk en vettig maakt dat je eerder naar chardonnay of chenin blanc gaat om over Unendlich nog maar te zwijgen....maar wat een wijn is dat! volgens mij nog nooit lager dan 98/100 gegeven.
Is typiciteit voor jou overigens altijd zo belangrijk? Heb je dat ook met eten? in dat geval was restaurant El Bulli of is restaurant The Fat Duck van Heston Blumenthal totaal niet jouw ding.
Dus als ze in Japan een degelijke strakke ietwat saaie auto gaan maken dan ga jij er niet in rijden.....die horen uit Duitsland te komen?
Je stelt het wel erg extreem. Van Volxem heb ik al jaren niet meer geproefd, maar ik vond die toen toch wel wel typerend echt Saar Riesling, zij het inderdaad vetter dan bvb Zilliken.
Wat ik, ook jaren geleden, van Dagueneau proefde (Silex?) is m.i. idd een zeer mooie wijn en ja, zonder het grassige dat Sauvignon kan hebben, maar daar ben ik dan ook niet zo wild van. Ik hou ook wel van de Sauvignon's van Meroi en Miani en sommige Pessac-Léognan, waar je ook dat verschijnsel niet hebt. Maar dat is dan wel droge Bordeaux en soms moeilijk te onderscheiden van een Côte de Beaune, wellicht idd door de houtinvloed.
Nee, ik ben niet echt een purist, maar de terroirgebondenheid van wijnen vind ik wel bijzonder interessant als liefhebber.
Nooit in El Bulli geweest en ook nooit de ambitie gehad om veel schuimpjes en zalfjes op mijn bord te krijgen. Anderzijds ben ik wel een dikke fan van Sergio Herman die ook allerlei smaken combineert, maar (meestal) herken je daar toch nog wat je in je bord hebt.
Ik dacht net dat Japan saaie auto's maakte en dat de échte man met iets Duits, bij voorkeur BMW, moest bollen. Zelf verplaats ik me met een oud Peugeootje...
(23-03-2020 04:33 PM)wvd schreef: [ -> ] (23-03-2020 01:24 PM)Vinoco schreef: [ -> ] (23-03-2020 11:55 AM)wvd schreef: [ -> ] (22-03-2020 01:55 PM)Vinoco schreef: [ -> ] (22-03-2020 12:29 PM)wvd schreef: [ -> ] (21-03-2020 04:35 PM)Vinoco schreef: [ -> ]..... al is typiciteit voor mij ook totaal onbelangrijk.
Ik zou er inderdaad mijn geld op gezet hebben dat dit voor jou erg belangrijk is. erg mooi die verschillende meningen.
Ik hou van de wijnen van Dagueneau, Van Volxem, Pavie, El Nido, Unendlich etc etc. Stuk voor stuk onherkenbaar en a-typisch voor waar ze vandaan komen. Totaal onbelangrijke emotie, voor mij telt de kwaliteit in het glas.
Uiteraard telt ook voor mij in de allereerste plaats de kwaliteit in het glas, dat spreekt. Maar ik heb ook graag dat een Chambolle naar Pinot Noir proeft en niet naar Syrah. En ik sta zeker open voor de "personal touch" die de sommige wijnbouwers in hun wijnen weten te brengen. En Van Volxem vind ik toch echt wel getypeerd Saar hoor! En vele van de wijnen waarover je post vind ik ook wel top in hun type.
hmm ben je serieus mbt Van Volxem? Wijnen uit de Saar staan bekend om hun ultieme verfijning. Ballerina's met de meest elegante zuren. Wijnen gemaakt om 50 jaar te ouderen. Egon Muller als grootste voorbeeld/benchmark en Schloss Saarstein in het kielzog (vroeger dan toch, de laatste 8 jaren hebben ze de aansluiting verloren)
Van Volxem heeft niets van dat. Ietwat lompe mollige dikke wijnen met zeer weinig zuren. De wijnen kunnen ook niet rijpen (en nee, 10 jaar oud is voor een riesling niet gerijpt maar jong). In your face rieslings (zoals van Heymann Löwenstein en Clemens Busch, ook beiden a-typisch en voor mij ook beide geweldig) Overigens heeft Roman ook bewust deze a-typische stijl gemaakt. Hij vond het belangrijker om qua stijl in de buurt te blijven van zijn leermeester Reinhard Löwenstein dan de locatie waar zijn domein zich bevindt.
Pavie wordt al jaren verguisd door zijn omgeving omdat de wijn in de kelder wordt gemaakt en niet in de wijngaard (Wordt blind steevast voor een USA wijn gezien)
Dagueneau herkent blind niemand een sauvignon blanc in omdat het hout de wijn zo rijk en vettig maakt dat je eerder naar chardonnay of chenin blanc gaat om over Unendlich nog maar te zwijgen....maar wat een wijn is dat! volgens mij nog nooit lager dan 98/100 gegeven.
Is typiciteit voor jou overigens altijd zo belangrijk? Heb je dat ook met eten? in dat geval was restaurant El Bulli of is restaurant The Fat Duck van Heston Blumenthal totaal niet jouw ding.
Dus als ze in Japan een degelijke strakke ietwat saaie auto gaan maken dan ga jij er niet in rijden.....die horen uit Duitsland te komen?
Je stelt het wel erg extreem. Van Volxem heb ik al jaren niet meer geproefd, maar ik vond die toen toch wel wel typerend echt Saar Riesling, zij het inderdaad vetter dan bvb Zilliken.
Wat ik, ook jaren geleden, van Dagueneau proefde (Silex?) is m.i. idd een zeer mooie wijn en ja, zonder het grassige dat Sauvignon kan hebben, maar daar ben ik dan ook niet zo wild van. Ik hou ook wel van de Sauvignon's van Meroi en Miani en sommige Pessac-Léognan, waar je ook dat verschijnsel niet hebt. Maar dat is dan wel droge Bordeaux en soms moeilijk te onderscheiden van een Côte de Beaune, wellicht idd door de houtinvloed.
Nee, ik ben niet echt een purist, maar de terroirgebondenheid van wijnen vind ik wel bijzonder interessant als liefhebber.
Nooit in El Bulli geweest en ook nooit de ambitie gehad om veel schuimpjes en zalfjes op mijn bord te krijgen. Anderzijds ben ik wel een dikke fan van Sergio Herman die ook allerlei smaken combineert, maar (meestal) herken je daar toch nog wat je in je bord hebt.
Ik dacht net dat Japan saaie auto's maakte en dat de échte man met iets Duits, bij voorkeur BMW, moest bollen. Zelf verplaats ik me met een oud Peugeootje...
Niks mis met een oud Peugeootje haha. Ik zou bijna iets willen zeggen over Echte mannen en BMW's maar laat ik het maar niet doen voordat ik op iemands tenen ga staan
Sergio is voor mij toch ook wel categorie new style "fusion" koken waarbij de puurheid van het product niet zo belangrijk is om dat goed tot zijn recht te laten komen op het bord. Wat dat betreft gaat mijn voorkeur uit naar Jonnie Boer van Librije. Op eenzame hoogte in de Benelux.
Ondanks dat wij op heel veel vlakken anders aankijken tegen wijn ben ik ervan overtuigd dat er veel wijnen te vinden zijn waar we samen van uit ons dak gaan.....
Ik zal nog een uitspraak doen waar jij haaks tegenover staat haha. Komt ie: Terroir is voor mij het meest overschatte onderdeel van wijnmaken…..
(23-03-2020 04:53 PM)Vinoco schreef: [ -> ] (23-03-2020 04:33 PM)wvd schreef: [ -> ] (23-03-2020 01:24 PM)Vinoco schreef: [ -> ] (23-03-2020 11:55 AM)wvd schreef: [ -> ] (22-03-2020 01:55 PM)Vinoco schreef: [ -> ] (22-03-2020 12:29 PM)wvd schreef: [ -> ] (21-03-2020 04:35 PM)Vinoco schreef: [ -> ]..... al is typiciteit voor mij ook totaal onbelangrijk.
Ik zou er inderdaad mijn geld op gezet hebben dat dit voor jou erg belangrijk is. erg mooi die verschillende meningen.
Ik hou van de wijnen van Dagueneau, Van Volxem, Pavie, El Nido, Unendlich etc etc. Stuk voor stuk onherkenbaar en a-typisch voor waar ze vandaan komen. Totaal onbelangrijke emotie, voor mij telt de kwaliteit in het glas.
Uiteraard telt ook voor mij in de allereerste plaats de kwaliteit in het glas, dat spreekt. Maar ik heb ook graag dat een Chambolle naar Pinot Noir proeft en niet naar Syrah. En ik sta zeker open voor de "personal touch" die de sommige wijnbouwers in hun wijnen weten te brengen. En Van Volxem vind ik toch echt wel getypeerd Saar hoor! En vele van de wijnen waarover je post vind ik ook wel top in hun type.
hmm ben je serieus mbt Van Volxem? Wijnen uit de Saar staan bekend om hun ultieme verfijning. Ballerina's met de meest elegante zuren. Wijnen gemaakt om 50 jaar te ouderen. Egon Muller als grootste voorbeeld/benchmark en Schloss Saarstein in het kielzog (vroeger dan toch, de laatste 8 jaren hebben ze de aansluiting verloren)
Van Volxem heeft niets van dat. Ietwat lompe mollige dikke wijnen met zeer weinig zuren. De wijnen kunnen ook niet rijpen (en nee, 10 jaar oud is voor een riesling niet gerijpt maar jong). In your face rieslings (zoals van Heymann Löwenstein en Clemens Busch, ook beiden a-typisch en voor mij ook beide geweldig) Overigens heeft Roman ook bewust deze a-typische stijl gemaakt. Hij vond het belangrijker om qua stijl in de buurt te blijven van zijn leermeester Reinhard Löwenstein dan de locatie waar zijn domein zich bevindt.
Pavie wordt al jaren verguisd door zijn omgeving omdat de wijn in de kelder wordt gemaakt en niet in de wijngaard (Wordt blind steevast voor een USA wijn gezien)
Dagueneau herkent blind niemand een sauvignon blanc in omdat het hout de wijn zo rijk en vettig maakt dat je eerder naar chardonnay of chenin blanc gaat om over Unendlich nog maar te zwijgen....maar wat een wijn is dat! volgens mij nog nooit lager dan 98/100 gegeven.
Is typiciteit voor jou overigens altijd zo belangrijk? Heb je dat ook met eten? in dat geval was restaurant El Bulli of is restaurant The Fat Duck van Heston Blumenthal totaal niet jouw ding.
Dus als ze in Japan een degelijke strakke ietwat saaie auto gaan maken dan ga jij er niet in rijden.....die horen uit Duitsland te komen?
Je stelt het wel erg extreem. Van Volxem heb ik al jaren niet meer geproefd, maar ik vond die toen toch wel wel typerend echt Saar Riesling, zij het inderdaad vetter dan bvb Zilliken.
Wat ik, ook jaren geleden, van Dagueneau proefde (Silex?) is m.i. idd een zeer mooie wijn en ja, zonder het grassige dat Sauvignon kan hebben, maar daar ben ik dan ook niet zo wild van. Ik hou ook wel van de Sauvignon's van Meroi en Miani en sommige Pessac-Léognan, waar je ook dat verschijnsel niet hebt. Maar dat is dan wel droge Bordeaux en soms moeilijk te onderscheiden van een Côte de Beaune, wellicht idd door de houtinvloed.
Nee, ik ben niet echt een purist, maar de terroirgebondenheid van wijnen vind ik wel bijzonder interessant als liefhebber.
Nooit in El Bulli geweest en ook nooit de ambitie gehad om veel schuimpjes en zalfjes op mijn bord te krijgen. Anderzijds ben ik wel een dikke fan van Sergio Herman die ook allerlei smaken combineert, maar (meestal) herken je daar toch nog wat je in je bord hebt.
Ik dacht net dat Japan saaie auto's maakte en dat de échte man met iets Duits, bij voorkeur BMW, moest bollen. Zelf verplaats ik me met een oud Peugeootje...
Niks mis met een oud Peugeootje haha. Ik zou bijna iets willen zeggen over Echte mannen en BMW's maar laat ik het maar niet doen voordat ik op iemands tenen ga staan
===> Ik snap wat je bedoelt...
Sergio is voor mij toch ook wel categorie new style "fusion" koken waarbij de puurheid van het product niet zo belangrijk is om dat goed tot zijn recht te laten komen op het bord. Wat dat betreft gaat mijn voorkeur uit naar Jonnie Boer van Librije. Op eenzame hoogte in de Benelux.
===> Ken Jonnie niet helaas, maar zowel in TJ als in Cadzand bijzonder goed getafeld. En ik weet uit bijzonder goede bron dat hij altijd topproducten aankoopt. Soms zijn er gewaagde combinaties in The Jane, Pure C is wat "klassieker", maar even goed vind ik.
Ondanks dat wij op heel veel vlakken anders aankijken tegen wijn ben ik ervan overtuigd dat er veel wijnen te vinden zijn waar we samen van uit ons dak gaan.....
===> daar kan geen twijfel over bestaan!
Ik zal nog een uitspraak doen waar jij haaks tegenover staat haha. Komt ie: Terroir is voor mij het meest overschatte onderdeel van wijnmaken…..
===> Terroir op zich is m.i. geen enkele garantie op grote wijn, maar ik volg Louis Barruol wel als hij beweert dat er geen grote wijnen zijn zonder grote terroirs. Dat is toch ook mijn ervaring.
[/quote]
Sergio is voor mij toch ook wel categorie new style "fusion" koken waarbij de puurheid van het product niet zo belangrijk is om dat goed tot zijn recht te laten komen op het bord. Wat dat betreft gaat mijn voorkeur uit naar Jonnie Boer van Librije. Op eenzame hoogte in de Benelux.
===> Ken Jonnie niet helaas, maar zowel in TJ als in Cadzand bijzonder goed getafeld. En ik weet uit bijzonder goede bron dat hij altijd topproducten aankoopt. Soms zijn er gewaagde combinaties in The Jane, Pure C is wat "klassieker", maar even goed vind ik.
[/quote]
Het mag duidelijk zijn dat Sergio een geweldige chef is met een bijzondere staat van dienst. Zijn populariteit is in België nog groter dan in Nederland. Persoonlijk heb ik niets met Sergio. Hij vindt zichzelf nog belangrijker dan zijn gerechten en dat is jammer. Ik heb liever een bescheiden chef waarbij zijn gerechten zorgen voor tranen in de ogen van grootsheid. Ik kan wat dat betreft restaurant Tribeca in Heeze aanraden (ligt bij Eindhoven dus niet echt ver weg). Daar had ik begin dit jaar 1 van mijn beste restaurant ervaringen ooit. Mocht je (of iemand anders uiteraard)er een keer naartoe gaan, reserveer dan een plaats in de keukenkamer. Onvergetelijke avond.
Ik zal 1 gerechtje van de 15 gangen plaatsen...oester, terrine foie, langoestine, tartare tonijn en Beluga kaviaar.....het water loopt me...
Sergio is voor mij toch ook wel categorie new style "fusion" koken waarbij de puurheid van het product niet zo belangrijk is om dat goed tot zijn recht te laten komen op het bord. Wat dat betreft gaat mijn voorkeur uit naar Jonnie Boer van Librije. Op eenzame hoogte in de Benelux.
===> Ken Jonnie niet helaas, maar zowel in TJ als in Cadzand bijzonder goed getafeld. En ik weet uit bijzonder goede bron dat hij altijd topproducten aankoopt. Soms zijn er gewaagde combinaties in The Jane, Pure C is wat "klassieker", maar even goed vind ik.
[/quote]
Het mag duidelijk zijn dat Sergio een geweldige chef is met een bijzondere staat van dienst. Zijn populariteit is in België nog groter dan in Nederland. Persoonlijk heb ik niets met Sergio. Hij vindt zichzelf nog belangrijker dan zijn gerechten en dat is jammer. Ik heb liever een bescheiden chef waarbij zijn gerechten zorgen voor tranen in de ogen van grootsheid. Ik kan wat dat betreft restaurant Tribeca in Heeze aanraden (ligt bij Eindhoven dus niet echt ver weg). Daar had ik begin dit jaar 1 van mijn beste restaurant ervaringen ooit. Mocht je (of iemand anders uiteraard)er een keer naartoe gaan, reserveer dan een plaats in de keukenkamer. Onvergetelijke avond.
Ik zal 1 gerechtje van de 15 gangen plaatsen...oester, terrine foie, langoestine, tartare tonijn en Beluga kaviaar.....het water loopt me...
[/quote]
Ziet er top uit. Als je Sergio "live" meemaakt is er weinig eigendunk te bespeuren, maar hij verzorgt goed zijn reputatie.
In mijn zoektocht naar een betaalbare (volgens mijn normen) St.Emilion kom ik deze tegen ... door geen enkele Master of wine/magazine geprezen maar op handen gedragen door wijnliefhebbers (Cellartracker), wat een contrast!
Mijn gevoel zegt dat deze wijn ondermaats presteert in de eerste 10j en dat daar de reden te zoeken is ... na 10 jaar word de kikker een prins.
Ook redelijk onbekend op dit draadje zie ik (vooral veel off topic)
mmm zou ik de 2019 kopen? ... drinken na 2030 ...
(06-06-2020 11:32 AM)fleer schreef: [ -> ]In mijn zoektocht naar een betaalbare (volgens mijn normen) St.Emilion kom ik deze tegen ... door geen enkele Master of wine/magazine geprezen maar op handen gedragen door wijnliefhebbers (Cellartracker), wat een contrast!
Mijn gevoel zegt dat deze wijn ondermaats presteert in de eerste 10j en dat daar de reden te zoeken is ... na 10 jaar word de kikker een prins.
Ook redelijk onbekend op dit draadje zie ik (vooral veel off topic)
mmm zou ik de 2019 kopen? ... drinken na 2030 ...
Zit dat ook niet in de Persé stal?
(06-06-2020 11:32 AM)fleer schreef: [ -> ]In mijn zoektocht naar een betaalbare (volgens mijn normen) St.Emilion kom ik deze tegen ... door geen enkele Master of wine/magazine geprezen maar op handen gedragen door wijnliefhebbers (Cellartracker), wat een contrast!
Mijn gevoel zegt dat deze wijn ondermaats presteert in de eerste 10j en dat daar de reden te zoeken is ... na 10 jaar word de kikker een prins.
Ook redelijk onbekend op dit draadje zie ik (vooral veel off topic)
mmm zou ik de 2019 kopen? ... drinken na 2030 ...
In 2010 al redelijk lyrisch over deze wijn..maar hij móet idd minstens 10 jaar krijgen, ik herinner me de 1997 jong als een houtbom.
Verschoot trouwens hoe vrijuit ik nog durfde schrijven in 2010
http://www.vinejo.freebb.be/thread-353-p...ml#pid2124
Idd van Pavie Werner
(06-06-2020 01:03 PM)vinejo schreef: [ -> ] (06-06-2020 11:32 AM)fleer schreef: [ -> ]In mijn zoektocht naar een betaalbare (volgens mijn normen) St.Emilion kom ik deze tegen ... door geen enkele Master of wine/magazine geprezen maar op handen gedragen door wijnliefhebbers (Cellartracker), wat een contrast!
Mijn gevoel zegt dat deze wijn ondermaats presteert in de eerste 10j en dat daar de reden te zoeken is ... na 10 jaar word de kikker een prins.
Ook redelijk onbekend op dit draadje zie ik (vooral veel off topic)
mmm zou ik de 2019 kopen? ... drinken na 2030 ...
In 2010 al redelijk lyrisch over deze wijn..maar hij móet idd minstens 10 jaar krijgen, ik herinner me de 1997 jong als een houtbom.
Verschoot trouwens hoe vrijuit ik nog durfde schrijven in 2010
http://www.vinejo.freebb.be/thread-353-p...ml#pid2124
Idd van Pavie Werner
Sirop de Merlot?