25-08-2014, 04:25 PM
Na 3 lange weken heb ik eindelijk de tijd en de moed gevonden om mijn notities van woensdagavond 6 augustus op het forum te zwieren. Venne had , geheel in zijn eigen stijl, de dag voordien via SMS, PB op het forum, gele briefkaart, morsecode, rooksignalen, email, telefoon, fax, enz. laten weten dat er die woensdag enkele flessen zouden opengaan te Lovenjoel en veel belangrijker nog dat we zelf geen flessen mochten meebrengen. Er zouden er naar zijn mening genoeg open gaan en anders zouden mensen nog kunnen spreken van overdaad En of er genoeg flessen opengingen ...
1. Comte-Colin VdP Franche-Comté 2005 : “Bekende appelatie” zei Venne nog bij het doorgeven van de geblindeerde fles ... Niet dus. Chardonnay uit een VdP waar volgens Venne zelf maar 1 domein echt op commerciële basis wijn maakt. Honing, oxidatief, nootjes, Jura?, Chardonnay? , zachte aanzet, mooie zuurtjes, brede stijl, champignon, pompelmoesbittertjes, na langer openstaan duidelijk champignonsoep. 88+
2. Abbaye de Lérins Saint-Pierre 2008 VdP Méditeranée : 90 % Clairette + 10 % Chardonnay gemaakt op een klein eiland voor de kust van Saint-Tropez door een abdij. Plantaardig, kruidigheid, gerookt, sinaasappel, ietwat plat, boterig in de mond, zuidelijk, velpon. 86
3. Gerard Schueller Pinot Gris 2011 (lichte sulfitage)(Elzas) : Wijn 3 en 4 werden naast mekaar geproefd en ons werd gevraagd om de link te vinden. Bleek dus dat alles hetzelfde was behalve dat de 3 gesulfiteerd (minimaal evenwel) was en de 4 helemaal niet. Mijn voorkeur ging uit naar 3 maar de meerderheid prefereerde wijn 4. Groene kruidigheid, alcohol, geel fruit, honing, noten, yoghurt, oxidatief, goede frisheid, precies, vuursteen, lang, kaaskorst, Sylvaner?, groene appel. 90
4. Gerard Schueller Pinot Gris 2011 (niet gesulfiteerd) (Elzas) : Stinkie-winkie, gistig, geuze, vuursteen, comtékaas, reductief, floraal, geoxideerde appel, minder precies. 88
5. Laville Haut-Brion 1997 (Pessac-Leognan Blanc) : Cultwijn uit Bordeaux die alle verwachtingen inlost. Complete wijn die momenteel op een mooi punt aangekomen is in zijn ontwikkeling. Ananas, passievrucht, mineraal, citrus, noten, boter, rokerig, potloodslijpsel, alles is in heel fijne mate aanwezig. Knap. 94
6. Massa Vecchia Bianco 2006 (IGT Toscana Maremma) : Een oranje wijn op basis van Vermentino en Malvasia die bekomen wordt door een schilweking van verscheidene weken. Mandarijn, rozijnen, oxidatief, droog in de smaak, Turks fruit, geconfijt fruit, notenvelletjes, tannineus. 89
7. Dupasquier Marestel 1988 (Savoie) : 3e maal dat ik deze wijn (2004 en 2005 de vorige keren) drink en ook deze keer ben ik overtuigd (niet iedereen denkt hier zo over) . Firne, rozijnen, boter, snoepjes, zure melk, brood, moeulleux op de neus, zoet-droog-zoet, complex. 91
8. Pibarnon Rosé 2005 (Bandol) : Als notoir roséliefhebber mocht dit type natuurlijk niet ontbreken op een proeverij bij Venne. Hoewel de weersomstandigheden niet bepaald meespeelden kwam deze wijn toch mooi uit de verf. Eén van de proevers merkte hier op : “Als deze wijn van zijn fruit afgaat zijt ge bescheten”. Zalmroze, kruidigheid, mooie zuren, goede volheid, aardbei, hoogst interessante rosé. 90+
9. Abbaye de Lérins Saint Hamonat 2008 (VdP Mediteranee) : 100 % Syrah van hetzelfde eiland en dezelfde abdij als de 2e witte. Volfruitig, creozoot, licht tannineus, niet uitdrogend, aardse toets, hoge bitters. Lijkt ietwat op Merlot. 86
10. Georges Descombes Morgon VV 2006 (Beaujolais) : De Bojo die mij 3 jaar geleden op dezelfde locatie bekeerd heeft tot de biodynamische wijnbouw. Natuurlijke toets, gamay, gerookt, rood fruit, goede vulling. 89
11. Ziereisen Tschuppen 2007 (Baden) : Ik dronk deze wijn ook op 8 december 2012 ten huize Gerd Brabant na een degustatie samen met Andreas Hütwohl (management assistant bij wijngoed von Winning uit de Pfalz). 8 December 2012 was trouwens de laatst gekende Eiswein-nacht voor Duitsland maar dit geheel terzijde. Diezelfde avond dronk ik trouwens ook de basis Gutedel van dit domein die me werkelijk van mijn sokken blies. Deze Spätburgunder vond ik toen ook al heel mooi en nu bevestigde hij. Hans-Peter Ziereisen is een ex-timmerman die lak heeft aan alle regels en wetten en zijn wijnen niet in keurslijven wil wringen. Overduidelijk Spätburgunder, ietsje minder focus door de bredere stijl, koffietoets, lange afdronk, nog jong momenteel. 88
12. Domaine St. Nicholas Le Poiré 2007 (Fiefs Vendeens) : Voor mij de verrassendste wijn van de avond. Deze topproducent uit een stukje Loire onder Nantes tegen de kust aan komt hier op de proppen met een wijn op basis van 100 % Negrette, de druif van Fronton uit het Zuid-Westen. Vulkaangesteente, natuurlijk, animaal, hoge fruitfactor, zwart fruit, finesse, floraal, topwijn. 91+
13. Thalvin Ouled-Thaleb Initiales CB 2005 (Marokko) : Wijn van de oudste winery van Marokko. Pruim, gerookt, geëvolueerd, hardere zuren, tomatenconcentraat, lange afdronk. 88
14. Planquette 2003 (VdT uit Bordeaux) : Gedeklasseerde Medoc. Hoge fruitconcentratie, licht erover qua geur voor mij, tannines, koude koffie, vlezig, zwaar, vermoeiend. 86
15. Clos Rougeard 2005 (Saumur-Champigny) : DE referentie op gebied van Cabernet Franc uit de Loire. De gebroeders Foucault maken van het fijnste wat er op gebied van rode wijn in deze Noordelijke streek gemaakt wordt. Natuurlijke touch, stal, evolutie, vlezig, leer, cassis, lichte zure impressie, na een tijdje ook een hint van paprika. Deze wijn ontlokte medeproever Erik de volgende quote : “Wijn is de enige alcohol die je drinkt om iets te herinneren, niet om te vergeten.” 92+
16. Roc des Anges Carignan 1902 2005 (Roussillon) : Kwaliteitsvaandeldrager uit de Roussillon, zeker wat betreft werken met Carignan. Deze cuvee wordt wereldwijd aanzien als één van de referenties van deze druif. Fruitg maar ook kruidig, grenache?, zuidelijk, frisheid, lactisch, uitwaaierend, zwart fruit, Syrah?. 88+
17. Ferme St Martin La Gérine 2012 (Ventoux) : Zuurfruitig, bio, poepzalf, bitter in de aanzet, rood fruit. 86
18. Domaine Trians Cuvee Saint Clement 2002 (Coteaux Varois) : Cabernet-Syrah blend uit de Provence à la Pibarnon. Olijven, evolutie, groene pepers, goede frisheid, ietwat lichtere stijl die verfrist. 90
19. Le Soula Le Casot des Mailloles 2001 (VdT uit Banyuls) : 100 % Grenache van een topdomein uit de Roussillon. Geoxideerd, Rozijnen, vlezig, ziltig, tannines, overrijpe dadels. Ik heb hier geen score genoteerd maar vermoed dat deze rond de 89 zal gescoord hebben.
20. Bel-Air La Royere 2003 (Cotes de Blaye) : Chocomelk, tabak, zwart fruit, licht tannineus, goed gemaakt maar niet wauw. 87
21. La Croix St Jacques 2002 (Pomerol) : Kurk, spijtig!
22. Château Salettes 2006 (Bandol) : De enige natuurlijke wijnmaker uit Bandol volgens Venne. Deze wijn werd samen met de laatste gepresenteerd. Plantaardig, lichte tannines, ietwat plat, beetje hard, peperig, geëvolueerd, licht onevenwichtig. 85
23. Tempier Cabassaou 2003 (Bandol) : Cultcuvee van een cultdomein die (voor mij) de verwachtiongen niet helemaal kon inlossen. Ik moet er wel bijzeggen dat deze wijn zeer jong overkwam en dus nog een lange toekomst voor zich heeft. Lijkt wel grenache, hoge fruitfactor, mooie tannines, aardbei, lijkt wat simpel, goede fraicheur. 88
Nogmaals een grote dank aan Venne voor de topavond met verschillende topwijnen en de hele lekkere spaghetti.
1. Comte-Colin VdP Franche-Comté 2005 : “Bekende appelatie” zei Venne nog bij het doorgeven van de geblindeerde fles ... Niet dus. Chardonnay uit een VdP waar volgens Venne zelf maar 1 domein echt op commerciële basis wijn maakt. Honing, oxidatief, nootjes, Jura?, Chardonnay? , zachte aanzet, mooie zuurtjes, brede stijl, champignon, pompelmoesbittertjes, na langer openstaan duidelijk champignonsoep. 88+
2. Abbaye de Lérins Saint-Pierre 2008 VdP Méditeranée : 90 % Clairette + 10 % Chardonnay gemaakt op een klein eiland voor de kust van Saint-Tropez door een abdij. Plantaardig, kruidigheid, gerookt, sinaasappel, ietwat plat, boterig in de mond, zuidelijk, velpon. 86
3. Gerard Schueller Pinot Gris 2011 (lichte sulfitage)(Elzas) : Wijn 3 en 4 werden naast mekaar geproefd en ons werd gevraagd om de link te vinden. Bleek dus dat alles hetzelfde was behalve dat de 3 gesulfiteerd (minimaal evenwel) was en de 4 helemaal niet. Mijn voorkeur ging uit naar 3 maar de meerderheid prefereerde wijn 4. Groene kruidigheid, alcohol, geel fruit, honing, noten, yoghurt, oxidatief, goede frisheid, precies, vuursteen, lang, kaaskorst, Sylvaner?, groene appel. 90
4. Gerard Schueller Pinot Gris 2011 (niet gesulfiteerd) (Elzas) : Stinkie-winkie, gistig, geuze, vuursteen, comtékaas, reductief, floraal, geoxideerde appel, minder precies. 88
5. Laville Haut-Brion 1997 (Pessac-Leognan Blanc) : Cultwijn uit Bordeaux die alle verwachtingen inlost. Complete wijn die momenteel op een mooi punt aangekomen is in zijn ontwikkeling. Ananas, passievrucht, mineraal, citrus, noten, boter, rokerig, potloodslijpsel, alles is in heel fijne mate aanwezig. Knap. 94
6. Massa Vecchia Bianco 2006 (IGT Toscana Maremma) : Een oranje wijn op basis van Vermentino en Malvasia die bekomen wordt door een schilweking van verscheidene weken. Mandarijn, rozijnen, oxidatief, droog in de smaak, Turks fruit, geconfijt fruit, notenvelletjes, tannineus. 89
7. Dupasquier Marestel 1988 (Savoie) : 3e maal dat ik deze wijn (2004 en 2005 de vorige keren) drink en ook deze keer ben ik overtuigd (niet iedereen denkt hier zo over) . Firne, rozijnen, boter, snoepjes, zure melk, brood, moeulleux op de neus, zoet-droog-zoet, complex. 91
8. Pibarnon Rosé 2005 (Bandol) : Als notoir roséliefhebber mocht dit type natuurlijk niet ontbreken op een proeverij bij Venne. Hoewel de weersomstandigheden niet bepaald meespeelden kwam deze wijn toch mooi uit de verf. Eén van de proevers merkte hier op : “Als deze wijn van zijn fruit afgaat zijt ge bescheten”. Zalmroze, kruidigheid, mooie zuren, goede volheid, aardbei, hoogst interessante rosé. 90+
9. Abbaye de Lérins Saint Hamonat 2008 (VdP Mediteranee) : 100 % Syrah van hetzelfde eiland en dezelfde abdij als de 2e witte. Volfruitig, creozoot, licht tannineus, niet uitdrogend, aardse toets, hoge bitters. Lijkt ietwat op Merlot. 86
10. Georges Descombes Morgon VV 2006 (Beaujolais) : De Bojo die mij 3 jaar geleden op dezelfde locatie bekeerd heeft tot de biodynamische wijnbouw. Natuurlijke toets, gamay, gerookt, rood fruit, goede vulling. 89
11. Ziereisen Tschuppen 2007 (Baden) : Ik dronk deze wijn ook op 8 december 2012 ten huize Gerd Brabant na een degustatie samen met Andreas Hütwohl (management assistant bij wijngoed von Winning uit de Pfalz). 8 December 2012 was trouwens de laatst gekende Eiswein-nacht voor Duitsland maar dit geheel terzijde. Diezelfde avond dronk ik trouwens ook de basis Gutedel van dit domein die me werkelijk van mijn sokken blies. Deze Spätburgunder vond ik toen ook al heel mooi en nu bevestigde hij. Hans-Peter Ziereisen is een ex-timmerman die lak heeft aan alle regels en wetten en zijn wijnen niet in keurslijven wil wringen. Overduidelijk Spätburgunder, ietsje minder focus door de bredere stijl, koffietoets, lange afdronk, nog jong momenteel. 88
12. Domaine St. Nicholas Le Poiré 2007 (Fiefs Vendeens) : Voor mij de verrassendste wijn van de avond. Deze topproducent uit een stukje Loire onder Nantes tegen de kust aan komt hier op de proppen met een wijn op basis van 100 % Negrette, de druif van Fronton uit het Zuid-Westen. Vulkaangesteente, natuurlijk, animaal, hoge fruitfactor, zwart fruit, finesse, floraal, topwijn. 91+
13. Thalvin Ouled-Thaleb Initiales CB 2005 (Marokko) : Wijn van de oudste winery van Marokko. Pruim, gerookt, geëvolueerd, hardere zuren, tomatenconcentraat, lange afdronk. 88
14. Planquette 2003 (VdT uit Bordeaux) : Gedeklasseerde Medoc. Hoge fruitconcentratie, licht erover qua geur voor mij, tannines, koude koffie, vlezig, zwaar, vermoeiend. 86
15. Clos Rougeard 2005 (Saumur-Champigny) : DE referentie op gebied van Cabernet Franc uit de Loire. De gebroeders Foucault maken van het fijnste wat er op gebied van rode wijn in deze Noordelijke streek gemaakt wordt. Natuurlijke touch, stal, evolutie, vlezig, leer, cassis, lichte zure impressie, na een tijdje ook een hint van paprika. Deze wijn ontlokte medeproever Erik de volgende quote : “Wijn is de enige alcohol die je drinkt om iets te herinneren, niet om te vergeten.” 92+
16. Roc des Anges Carignan 1902 2005 (Roussillon) : Kwaliteitsvaandeldrager uit de Roussillon, zeker wat betreft werken met Carignan. Deze cuvee wordt wereldwijd aanzien als één van de referenties van deze druif. Fruitg maar ook kruidig, grenache?, zuidelijk, frisheid, lactisch, uitwaaierend, zwart fruit, Syrah?. 88+
17. Ferme St Martin La Gérine 2012 (Ventoux) : Zuurfruitig, bio, poepzalf, bitter in de aanzet, rood fruit. 86
18. Domaine Trians Cuvee Saint Clement 2002 (Coteaux Varois) : Cabernet-Syrah blend uit de Provence à la Pibarnon. Olijven, evolutie, groene pepers, goede frisheid, ietwat lichtere stijl die verfrist. 90
19. Le Soula Le Casot des Mailloles 2001 (VdT uit Banyuls) : 100 % Grenache van een topdomein uit de Roussillon. Geoxideerd, Rozijnen, vlezig, ziltig, tannines, overrijpe dadels. Ik heb hier geen score genoteerd maar vermoed dat deze rond de 89 zal gescoord hebben.
20. Bel-Air La Royere 2003 (Cotes de Blaye) : Chocomelk, tabak, zwart fruit, licht tannineus, goed gemaakt maar niet wauw. 87
21. La Croix St Jacques 2002 (Pomerol) : Kurk, spijtig!
22. Château Salettes 2006 (Bandol) : De enige natuurlijke wijnmaker uit Bandol volgens Venne. Deze wijn werd samen met de laatste gepresenteerd. Plantaardig, lichte tannines, ietwat plat, beetje hard, peperig, geëvolueerd, licht onevenwichtig. 85
23. Tempier Cabassaou 2003 (Bandol) : Cultcuvee van een cultdomein die (voor mij) de verwachtiongen niet helemaal kon inlossen. Ik moet er wel bijzeggen dat deze wijn zeer jong overkwam en dus nog een lange toekomst voor zich heeft. Lijkt wel grenache, hoge fruitfactor, mooie tannines, aardbei, lijkt wat simpel, goede fraicheur. 88
Nogmaals een grote dank aan Venne voor de topavond met verschillende topwijnen en de hele lekkere spaghetti.