(25-07-2018 10:35 AM)Vinogan(s) schreef: [ -> ]Van Domaines Ott zelf ooit eens hun clos Mireille Coeur de Grain (ik denk 2015) gedronken en de beschrijving hierboven past perfect. Compleet neutraal, maar de kleur was wel heel licht, bijna wit, volgens het hedendaagse boekje dus... En dat kost dus 20+ euro...
Maar allez, door een post van Don in het Superiore topic ben ik op de site van "Divin by Sepi" terecht gekomen en daar staat:
"Domaines Ott is het domein achter de fantastische rosé uit de Provence die er zelfs in slaagt om tijdens een regenachtig voorjaar voor de zon te zorgen! Op maandag 26 maart kwam wijnmaker Jean-François Ott – een absoluut unicum – voor een uitgebreide tasting naar Antwerpen. De plaatsen voor deze intieme degustatie waren op een mum van tijd sold-out aangezien Jean-François ook een legende is onder professionele sommeliers."
;-)
(26-07-2018 09:15 AM)Corto schreef: [ -> ] (25-07-2018 10:35 AM)Vinogan(s) schreef: [ -> ]Van Domaines Ott zelf ooit eens hun clos Mireille Coeur de Grain (ik denk 2015) gedronken en de beschrijving hierboven past perfect. Compleet neutraal, maar de kleur was wel heel licht, bijna wit, volgens het hedendaagse boekje dus... En dat kost dus 20+ euro...
Maar allez, door een post van Don in het Superiore topic ben ik op de site van "Divin by Sepi" terecht gekomen en daar staat:
"Domaines Ott is het domein achter de fantastische rosé uit de Provence die er zelfs in slaagt om tijdens een regenachtig voorjaar voor de zon te zorgen! Op maandag 26 maart kwam wijnmaker Jean-François Ott – een absoluut unicum – voor een uitgebreide tasting naar Antwerpen. De plaatsen voor deze intieme degustatie waren op een mum van tijd sold-out aangezien Jean-François ook een legende is onder professionele sommeliers."
;-)
Mooi zo Corto, je had dus zeer snel door over welke wijnbar ik het had.
Ik vraag me nog altijd af op basis van welke criteria zij als de Sommelier van het Jaar door Gault-Millau werd bekroond.
(26-07-2018 11:26 AM)don quichotte schreef: [ -> ]Mooi zo Corto, je had dus zeer snel door over welke wijnbar ik het had.
Ik vraag me nog altijd af op basis van welke criteria zij als de Sommelier van het Jaar door Gault-Millau werd bekroond.
Komaan Don. Meen je dat nu? Ik had haar ook verkozen.
Nu serieus, toch wel erg dat door die focus op perceptie de essentie wordt weggenomen van een ernstig iets als het drinken van goede wijn.
Up next: de algemene appellaties van de Provence, en hoe wijnmakers er mee omgaan.
https://thewineanalyst.org/provence-ii/
Nog eventjes over de producenten van 'premium-rosé', de filosofie in de wijngaard van een van de grote spelers, Aix rosé:
Citaat:Maintenance of the vineyard is crucial for the quality of the wine. Every year over 4 hectares of vineyard are replanted, mainly Grenache and Syrah. Hectares of old vines have been ripped from the northern clay and calcareous soil of the estate and replaced with young stock. The vat house has also been reorganised and the cellar renovated. New harvesting machines, pneumatic presses and temperature controlled stainless steel tanks have been introduced.
(04-10-2018 06:50 PM)Kupers schreef: [ -> ]Blijkbaar moeten we tot in Letland geraken om nog eens iets te publiceren .
Eindelijk over Bandol begonnen, intussen twee artikeltjes eruit gekregen:
https://thewineanalyst.org/bandol-history/
https://thewineanalyst.org/bandol-grapes/
Nuttig artikel, Peter, kan ik eindelijk aan mijn Saint-Ferréol 1998 beginnen!
Julien Brechet maakte in 2016 een Gigondas van bijna puur Mourvèdre (Le Plateau) en dat is toch ook niet slecht...
(06-10-2018 02:20 PM)wvd schreef: [ -> ]Nuttig artikel, Peter, kan ik eindelijk aan mijn Saint-Ferréol 1998 beginnen!
Julien Brechet maakte in 2016 een Gigondas van bijna puur Mourvèdre (Le Plateau) en dat is toch ook niet slecht...
Ik denk het in ideale omstandigheden gemakkelijker is geworden om meer naar het Noorden met monocépage Mourvèdre wijnen te werken, maar dat de ideale omstandigheden minder voorspelbaar zijn geworden. Blame global warming for that!
We naderen het einde, met deze week aandacht voor twee zeer traditionele domeinen: Pradeaux en Ray Jane.
https://thewineanalyst.org/bandol-vinification/
(24-10-2018 06:47 PM)Kupers schreef: [ -> ]We naderen het einde, met deze week aandacht voor twee zeer traditionele domeinen: Pradeaux en Ray Jane.
https://thewineanalyst.org/bandol-vinification/
I wonder if these wines will develop the charm and finesse that I so love in Bandol.
Nu Kupers, ik kan je garanderen dat een oudere Pradeaux ongelofelijk veel charme en finesse heeft.
Daar ben ik mee akkoord Bowmore, maar ik vind het wel moeilijk om er een punt op te plakken waneer deze wijnen 'klaar' zijn.
en naar charme en finesse toe, maak ik mij iets meer zorgen over Ray Jane, die komen jong goed, maar een beetje bedompt over. Helaas heb ik geen ervaring met de oudere wijnen van dit domein.
(26-10-2018 04:14 PM)Kupers schreef: [ -> ]Daar ben ik mee akkoord Bowmore, maar ik vind het wel moeilijk om er een punt op te plakken waneer deze wijnen 'klaar' zijn.
en naar charme en finesse toe, maak ik mij iets meer zorgen over Ray Jane, die komen jong goed, maar een beetje bedompt over. Helaas heb ik geen ervaring met de oudere wijnen van dit domein.
Eigenlijk begrijp ik niet goed waarom je Ray Jane er hebt uitgepikt, dit domein staat naar mijn weten niet echt bekend als referentie voor wat goede Bandol kan geven.
Als je naar finesse zoekt is Terrebrune trouwens the place to be.
Ik denk dat mijn commentaren over de wijnen van Ray Jane ook wel niet laten uitschijnen dat het een referentie is voor Bandol. Het is wel samen met Pradeaux het enige domein dat consequent en voor al zijn wijnen de druiven niet ontritst.
(26-10-2018 05:51 PM)vinejo schreef: [ -> ]Als je naar finesse zoekt is Terrebrune trouwens the place to be.
Komt eraan
.
Van Pradeau ooit nog stalen gehad. Ik ze eigenlijk wel heel goed, zeer eigen karakter, maar niet door "Kamer en Senaat" geraakt wegens onverkoopbaar in deze "immediate gratification" tijden. Wel jammer eigenlijk, maar ach, er is zoveel goede wijn...
(26-10-2018 03:09 PM)bowmore schreef: [ -> ] (24-10-2018 06:47 PM)Kupers schreef: [ -> ]We naderen het einde, met deze week aandacht voor twee zeer traditionele domeinen: Pradeaux en Ray Jane.
https://thewineanalyst.org/bandol-vinification/
I wonder if these wines will develop the charm and finesse that I so love in Bandol.
Nu Kupers, ik kan je garanderen dat een oudere Pradeaux ongelofelijk veel charme en finesse heeft.
Ik mag het hopen. Ik heb hier een paar jaar terug op het Salon in Rijsel enkele flessen van gekocht. De wijnen (2011 en 2012) kwamen redelijk hard over, maar het
materiaal was wel aanwezig. Ik ben benieuwd wat dat binnen 10-15 jaar zal geven.
Interessant leesmateriaal, waarvoor dank trouwens!
Het heeft een stuk langer geduurd dan ik had geanticipeerd, maar na onderstaand artikel heb ik voorlopig zowat alles gezegd over de Provence wat ik op dit moment kan
.
https://thewineanalyst.org/bandol-tempier/
Mooi artikel weeral Peter! Ik zal dan binnenkort mijn laatste flesje Cabassaou 1993 maar eens open snokken zeker?
Helaas bleef de Cabassaou tijdens dit bezoek buiten bereik
. Ik proefde de 2015 op Prowein enkele maanden geleden, maar daar was niks over te zeggen eigenlijk, zat compleet dicht.