Nieuw in het assortiment van één van beste wijnhandels van Vlaanderen, Portovino.
We dronken de Steinacker 2013.
De wijn is heel lichtgeel, bijna groenig van kleur.
In de neus wordt de belofte van de naam zeker waar gemaakt. Zeer stenig dus, echt mooi mineraal. Nochtans is het aroma eerder discreet te noemen, maar wel klassevol met toetsen van groene appel en citroenmelisse.
In de mond komt de wijn beheerst en fijn over, met heel frisse agrume maar ook ananas en zelfs wat peer. Heel mooie lengte, evenwichtig verdeeld, citrus in de afdronk.
Een uitmuntend glas riesling.
Ring Rings, I ' ve got to sing...
Jan is het laatste jaar zijn portfolio serieus aan het uitbreiden in Duitsland en het zijn stuk voor stuk toppers in hun regio . Ik zal dit domein dringend eens moeten proeven. Bedankt voor de uitnodigende TN, vinejo!
Enkele weken geleden had ik de kans om bij een openflessendag verschillende wijnen van Rings te proeven. Het is een indrukwekkend gamma, allen met een mooie eigen identiteit. De Steinacker was mijn favoriet, samen met Saumagen. Carl, blijkbaar had Vinikus getwijfeld tussen Rings en Von Winning bij de keuze van hun topdomein uit de Pfalz, gelukkig hebben ze alsnog een goede invoerder gevonden!
Weisser Burgunder Freinsheim 2013 - lichte citrus op de neus, zeer fris in de aanzet met citrus wat meer op de achtergrond die zorgt voor elegantie maar ook een mooi vol gevoel geeft, sappig en heel lichte sprankel naar de afdronk
Riesling Kalkmergel 2013 - strak op de neus, rijp fruit dat wat overheerst qua volheid, mist net wat frisheid
Steinacker 2013 - zonnige indruk, zomerse aroma's en heel open, uitgesproken mineraliteit die vooral het palet ondersteunt, mooi breed en zacht weelderig met plezierige punch in de afdronk.
Weilberg 2013 - iets meer gesloten op de neus, mondgevoel sappig maar rechtlijnig, komt al in evenwicht maar kan nog wat tijd gebruiken voor wat meer verweven indrukken
Saumagen 2013 - meer mineraliteit die eigenlijk iets te domineert in de mond en naar de afdronk toe, wordt daar echter subtieler en zorgt voor lange indruk.
(30-12-2014 11:10 PM)Kupers schreef: [ -> ]Carl, blijkbaar had Vinikus getwijfeld tussen Rings en Von Winning bij de keuze van hun topdomein uit de Pfalz, gelukkig hebben ze alsnog een goede invoerder gevonden!
Dat van die keuze tussen beide domeinen wist ik niet. Beide domeinen hebben hun topwijngaarden en sterke punten (Rings eerder in het Noorden van de Pfalz waar onder andere Knipser en Koehler-Ruprecht al jaren aan de top meedraaien en von Winning echt in het epicentrum van de wijnbouw in de Pfalz, de Middelhaardt). Ik denk dat de locatie in deze ook wel zal meegespeeld hebben ; Gerd is nogal een fan van de Middelhaardt en haar Rieslings. Uit de Noordelijke Pfalz hadden ze toendertijd trouwens een goed domein : Philippe Kuhn.
Kuhn is inderdaad zeer mooi, eigenlijk de eerste wijn die ik ooit bij Vinikus kocht. Wordt om een of andere reden precies altijd wat onderbelicht, maar de moeite waard om te ontdekken, prijs/kwaliteit echt wel top.
Ter info, Gerd wist me onlangs te melden dat Rings wel eens ééns een van de toekomstige rode toppers kan worden in Duitsland, dit kan wel interessant worden
.
(11-01-2015 11:08 PM)Kupers schreef: [ -> ]Kuhn is inderdaad zeer mooi, eigenlijk de eerste wijn die ik ooit bij Vinikus kocht. Wordt om een of andere reden precies altijd wat onderbelicht, maar de moeite waard om te ontdekken, prijs/kwaliteit echt wel top.
Ter info, Gerd wist me onlangs te melden dat Rings wel eens ééns een van de toekomstige rode toppers kan worden in Duitsland, dit kan wel interessant worden .
De Spätburgunders van Knab maken weldra hun comeback bij V&L. (Off topic)
Freinsheim 2015
Een flesje die me op de ‘Challengers van Bourgogne'-tasting kon bekoren omwille van z’n finesse.
Na openen aanvankelijke een subtiele neus van kersjes, iets licht rokerig wat ik bij Spätburgunders zo typisch vind, en een mooie minerale toets. Ik ontwaar zelf iets wat je als menthol zou kunnen omschrijven (steeltjes? Ik heb t niet opgezocht maar zou hij een deel vendange entiere doen?) Het brengt wel een plus aan de wijn. Knappe snuffelneus. Alles mooi geïntegreerd, niets opdringerig.
Weer wat kersjes en vooral zeer fijne zuren on de mond. Eindigend met een licht bittertje.
Mooie wijn afkomstig van bij Jan De Clercq. Aan 22 eur correct geprijsd
Spätburgunder Vom Kalkfels 2018
Potloodslijpsel en wat gerookte toetsen, fris fruit, kruiden, klassevol aroma.
Ook in de mond zeer nobel, knapperige tannine, alles mooi in balans.
Wel interessant wat JDC hierover schrijft op zijn website:
De oudere wijngaarden zijn meestal beplant met Duitse klonen. Er zijn ook prima Duitse klonen van Pinot Noir maar toch zien we dat de beste Franse klonen van Pinot Noir met kleinere trossen en kleinere opbrengsten voor meer diepgang zorgen. Zo sterk zelfs dat jonge wijngaarden met dit superieure plantmateriaal meer complexiteit geven dan oude wijngaarden met de Duitse klonen. En dat proeven we in de nieuwe ‘Kallstadt’ Spätburgunder van Rings. We zitten hier dus op ‘Ortswein’ niveau (‘villages’) met jonge wijnstokken (Franse klonen) op kalkbodem. Als je vergelijkt met de Freinsheim (oude wijnstokken van Duitse klonen op kiezel/zand/leem) dan proef je het verschil. Niet in kracht of intensiteit (de Freinsheim bezit prachtig sappig en sexy Pinot fruit) maar in raffinement en gelaagdheid. Limestone rocks !
(27-02-2022 12:28 PM)vinejo schreef: [ -> ]Spätburgunder Vom Kalkfels 2018
Potloodslijpsel en wat gerookte toetsen, fris fruit, kruiden, klassevol aroma.
Ook in de mond zeer nobel, knapperige tannine, alles mooi in balans.
Wel interessant wat JDC hierover schrijft op zijn website:
De oudere wijngaarden zijn meestal beplant met Duitse klonen. Er zijn ook prima Duitse klonen van Pinot Noir maar toch zien we dat de beste Franse klonen van Pinot Noir met kleinere trossen en kleinere opbrengsten voor meer diepgang zorgen. Zo sterk zelfs dat jonge wijngaarden met dit superieure plantmateriaal meer complexiteit geven dan oude wijngaarden met de Duitse klonen. En dat proeven we in de nieuwe ‘Kallstadt’ Spätburgunder van Rings. We zitten hier dus op ‘Ortswein’ niveau (‘villages’) met jonge wijnstokken (Franse klonen) op kalkbodem. Als je vergelijkt met de Freinsheim (oude wijnstokken van Duitse klonen op kiezel/zand/leem) dan proef je het verschil. Niet in kracht of intensiteit (de Freinsheim bezit prachtig sappig en sexy Pinot fruit) maar in raffinement en gelaagdheid. Limestone rocks !
Zeer verrassende pinot noir dit. Bepaalde toetsen die je niet meteen verwacht van een pinot noir, zoals het potloodslijpsel inderdaad. Maar toch een zeer elegante wijn. Geen typisch spätburgunderfruit, maar ook geen licht Bourgondisch rood fruit. Een intrigerende wijn. Als ik nog eens bij Portovino passeer ga ik me daar toch eens een flesje van aanschaffen om nog eens te proeven, want smaakte naar meer.