(04-03-2015 12:33 PM)Dave schreef: [ -> ]Persoonlijk ligt de nadruk bij mij heel erg op proefflessen, omdat ik weinig tijd heb om naar proeverijen te gaan. Dus, als Colruyt Klassewijnen tijdelijk geen herverpakkingskost aanrekent (zoals nu ;-), of als ik iets bestel bij 1jour1vin kijk ik altijd wat er nog in de aanbieding is om wat proefflessen te nemen of in een wijnhandel waar je goed advies krijgt.
Vroeger kocht ik ook regelmatig proefflessen in de supermarkt maar dat aanbod vind minder en minder interessant.
Dan is het natuurlijk de vraag hoe je je proefflessen kiest. Bij mij is dat vaak door hier te lezen op het forum, opzoeken op internet, etc.
En proeverijen met andere forumleden zijn ook telkens bijzonder leerrijk om en interessant om nieuwe dingen te leren kennen.
Dit bedoel ik dus helemaal!!
Dan sta ik bvb in Delhaize of Colruyt naar die flessen te kijken, van 5 euro tot 40 euro...
Tja, en dan hé!
Koop ik enkele flessen 5, 10, 15, 20 euro en proeven we ze naast elkaar... Zelfde druif, kwaliteitsverbetering, of verschillende druif...
Koop ik Elzas, Rhône, Languedoc, Jura door elkaar en proeven we?
Best wijngebied per wijngebied mss, zelfde druif en voorkeur proberen te vinden....
Soms denk ik dat ze op het werk gaan denken dat ik een fameus probleem aan het kweken ben
(04-03-2015 09:10 PM)gertjeuh schreef: [ -> ]Welke regio wil je meer verkennen ?
Rhône, Languedoc, Elzas...
Ken ik heel weinig van!! Vind ik wel jammer eigenlijk...
Een GCC kopen kan iedereen hé, maar ik wil ook de andere wijngebieden leren kennen en appreciëren!
Dan heb ik het nog maar enkel over Frankrijk, als ik nog Italië, Spanje, Portugal, Chili, Zuid-Afrika moet erbij nemen
Ik wil me momenteel enkel toeleggen op Frankrijk omdat het aanbod zo enorm is, en ik graag de gebieden onder de knie krijg...
Later komen de andere landen aan de beurt, wat niet wil zeggen dat ik nu geen Italiaans of Portugese zou kopen natuurlijk....
(04-03-2015 09:10 PM)Olivier schreef: [ -> ]toch even dit mbt CellarTracker. Soms ga ik ook wel eens kijken, maar meestal nadat ik een fles geproefd heb. Waarom? Op de eerste plaats omdat ik het veel leuker vind om zelf te gaan snuisteren in winkels en dingen te gaan ontdekken. Maar ook omdat je wel eens een middelmatige wijn moet proeven om een goede te kunnen appreciëren (wel niet te vaak natuurlijk...). En tenslotte omdat ik nog altijd meer mijn eigen smaak wil ontdekken dan de smaak van anderen. Het zou niet de eerste keer zijn dat die twee niet samengaan...
Tot nu toe heb ik dat ook altijd gedaan, eerste de wijn gekocht en dan zo van: goh, we gaan eens kijken op CT wat we ervan kunnen vinden!
"Als je alleen de boeken leest die anderen lezen, kun je enkel denken wat de anderen denken"
Ik ben ook nog volop op zoek naar mijn eigen smaak.
Daarom dat ik andere gebieden wil beginnen verkennen en ontdekken...
Ik vind het gewoon moeilijk om te beslissen wat te kopen en wat niet!
Eigenlijk moet ik streek, druif selecteren en daarmee beginnen...
Bvb Sylvaner, Pinot Blanc, Pinot Gris, Riesling, Gewurtztraminer halen van éénzelfde domein en een tasting doen, er gaan wel al enkele voorkeuren uitkomen