Marc
03-04-2016, 10:37 AM
Ik ben de tel kwijt geraakt, maar afgelopen donderdag 30 maart was het weer (Z)wijntjes-tijd. Fre was gastheer, en heeft zich samen met zijn lieve echtgenote met verve van deze taak gekweten. (Raar woord, gekweten... Ik heb het moeten opzoeken. Maar dit terzijde.)
De wijnselectie werd verzorgd door Wim, sommelier in spe, die vooraf het thema niet wilde verklappen. Het werd uiteindelijk een "Tour de France de ma cave". We werden wel aan het werk gezet, want flights van 4 wijnen naast elkaar, het is geen sinecure.
De (poging tot) proefnotities:
0. Apero starter van Fre: Henri Bourgeois La Princesse 2014, Sancerre
Licht strogeel met nog wat groene tinten. Medium intense neus met wit fruit, stenig, bescheiden vegetaal (tomatenloof). Intense aanzet met wit fruit, medium+ in zuurtjes, pompelmoes, ook wat vegetaal in de mond. Vineuse bitters in afdronk. 87
0b. De eerste wijn die Wim presenteert zit in een fles zonder etiket. Het is een proefbotteling van een eerste wijnoogst van een bevriende amateur wijnbouwer in Kampenhout.
Licht strogeel met nog pareling. Kristalletjes (suiker?) in de fles. Eendimensionale neus van sappige overrijpe Conferencepeer. Atypisch voor een wijn van druiven, doet eerder aan perencider of fruitwijn denken. In de verte ook wat gist te bespeuren.
In aanzet zoet, fruitsap, peer op sap, met wat zoete citrus. De nodige zuren om het fruitzoet te counteren blijven achterwege. Daardoor is dit niet in balans. Sterk vermoeden van overdreven chaptalisatie. Ondanks dit alles is dit een vrij verdienstelijke poging om een drank te produceren waar misschien wel liefhebbers voor zullen zijn. Dit is niet plakkerig of lomp. De afdronk is fruitgedreven (peer!!). Het geheel doet zoals gezegd erg denken aan een zoete perencider. Het is nochtans... Chardonnay.
De naam van de wijnmaker heb ik gemist. Het "domein" heeft nog geen naam.
Dan zijn we vertrokken voor een eerste trio. Opdracht: welke streek en welke druif. En graag ook score of ranking.
1. Domaine Gallas Reserve de la Chabanne 2013, Saint-Pourcain
Transparant kersenrood. Primair rood fruit, medium intens. Munt, groene kruidigheid, bloedappelsien. Aanzet met hoge zuren en merkbare tannines, beetje ruw. Aardbei, rode bes, agrumbittertjes. Misschien wat eendimensionaal fruitig. Medium afdronk met zachte tannines. 79
2. Isabelle et Pierre Clément Châtenoy Tradition 2013, Menetou-Salon
Iets donkerder transparant, kersenrood. Meer gesloten, medium+ intensiteit. Medicinaal, rood fruit, floraal, wat chocolaté. Elegante neus. Hout is geïntegreerd, met wat vanille en toast..
Aanzet met donkerder fruit, meer materie, meer vulling. Tannines zijn mooi bebald aanwezig. In afdronk wat hout, naast het zuivere fruit. 84
3. Isabelle et Pierre Clément Châtenoy Rouge 2014, Menetou-Salon
De basiscuvée van hetzelfde domein, met minder houtgebruik.
Intens kersenrood, transparant. Primair rood fruit en wat animaliteit, vlees, medicinale pleister. Rechtlijnige aanzet met zuren. Dunner mondgevoel. Ook hier rood fruit met wat merkbaar hout. Tannines zijn naar het einde toe wat hoekiger, ruwer. Medium+ afdronk met caramel, rood fruit, zwart fruit en kruiden. 82
Discussie over de druif. Velen dachten aan rode Jura-variëteiten, maar de uiteindelijke consensus Pinot Noir bleek te kloppen. Over de streek evenveel discussie. 1 en 3 Loire, 2 uit de Bourgogne?
Mis: alle drie Loire. De Saint Pourcain is afkomstig van de bovenloop van deze rivier, bijna in de Auvergne. Domaine Gallas werd gekocht in een Franse supermarkt, rond de 7€.
Menetou-Salon ligt iets ten zuidoosten van Sancerre, en produceert wijnen die hieraan doen denken, maar met een gunstiger prijskaartje, wegens minder gekend. De twee wijnen van Domaine Châtenoy werden op domein gekocht, "Rouge" aan 11€, "Tradition" aan 17,35€.
Vier wijnen naast elkaar nu. Opdracht: welke streek, welke twee hebben dezelfde appelatie? En graag weer score of ranking.
4. Domaine Augier 2012, Cairanne
Medium intens, kersenrood met dunne witte rand. Rood fruit, neuzekes, rode bessen, kleine kruidigheid. Aanzet met kruiden, pepertjes, zachte tannines, sappig met wat alcoholwarmte. In afdronk wat chocolade, tannines. Goede lengte. 85
5. Alain Jaume Terrasses de Montmirail 2012, Gigondas
Medium intens kersenrood, bredere lichte rand. Rood en zwart fruit, peper, bramen. Mooi gebald. Krachtige aanzet met peperigheid, zwart fruit, braambes. Sappig, goede structuur. Bijna ziltige mineraliteit. Lange afdronk met zwart fruit en bittere chocolade. 88
6. Camille Cayran Les Voconces 2010, Cairanne
Intens kersenrood. Gebalde neus met zwart en rood fruit, beetje stoffig, beetje medicinaal. In aanzet zwart fruit, sappig. Rode besjes en kruiden in middendeel. Zachte tannines. Goede lengte in afdronk. 86
7. Domaine Bois de Boursan 2005, Chateauneuf-du-Pape
Medium intens bruinrood, doorschijnend. Kruidige neus met evolutie. Grenache getypeert, groene kruiden, gerookt, gestoofd fruit.
In aanzet kruidigheid, zwart fruit, cacao en zoethout. Complex in de mond, veel impressies. Paper. Goede balans, mooie lengte. Lange afdronk met kruiden, peper, structuur. 90
De wijnstreek werd unaniem ontdekt, we zaten in de Zuidelijke Rhone. De appelaties werden, zelfs na uitgebreide discussie, niet gevonden. De Ch9 werd zelfs even in Bandol gesitueerd.
De Ch9 springt er in de rangschikking wel bovenuit, en krijgt een ereplaats. De Gigondas als mooie tweede, en nagenoeg gelijkspel voor de twee Cairannes.
Een specialleke tussendoor.
8. Transparant bruinrood. Groenekool, evolutie, licht oxidatief in de neus. Amandel, pindanoot, ijzervijlsel. Heel fris in de mond echter, met nog wat herkenbaar fruit in middenstuk, fijne zuurtjes. In afdronk frisse munt en kruiden.
Chateau La Loubeyre 1967, Canon-Fronsac. Dit domein bestaat niet meer. Deze wijn werd geschonken bij de eerste communie van wijnkiezer Wim. Mooi. Dank om dit met ons te delen, Wim.
Dan is het weer werken geblazen met het volgende kwartet wijnen. De vraag luidt: in welke streek zitten we?
9. Chateau de Parenchère Cuvée Raphaël 2010, Bordeaux Superieur
Intens geconcentreerde kleur. Zwart fruit en mineraliteit, fijn hout, vanille. Zachte aanzet onmiddellijk gevolgd door wat alcoholwarmte, peper, toch met de nodige fraicheur. Geen gemakkelijke wijn. Medium- afdronk, met wat ruwe tannines 85
10. L'Etenard de Chateau Valande 2009, St.-Emilion Grand Cru
Donker geconcetreerde kleur. Bloed, mineraal, concentratie. Licht oxidatief, animaal, fumé, toast. In aanzet zwart fruit, peperig, tannines zijn zacht. Wel iets droogtrekkend in de finale. 87
11. Chateau Haut Gravet 2009, St.-Emilion Grand Cru
Intens donker gekleurd. Klasse neus met zwart fruit, gerookt vlees, animaal, iets groene ondertoon. Krachtige aanzet met zwart fruit, tannines en peperigheid. Mooi sappig in middenstuk. Fijnere structuur. Toch wat alcoholwarmte. Lange afdronk met zwart fruit en korrelige tannines. 89
12. Chateau Musset Chevalier 2008, St.-Emilion Grand Cru
Lichter van kleur, doorschijnend met wat evolutie in kleur. Ook evolutie in neus, gekookt fruit, kruiden, wat groene tonen en medicinaal. In aanzet zacht en fijn, met geëvolueerd fruit tot gestoofd fruit, mooie fraicheur. Afdronk met cacao, gekookt fruit en zachte tannines. 86
Dit was een moeilijke reeks. De eerste drie lagen heel dicht bij elkaar. Ondanks de klassieke en te verwachte wijnstreek, zaten we er heel lang naar te zoeken. Zuidwest, Languedoc, het werd allemaal geopperd. De uiteindelijke consensus was niettemin Bordeaux. Linker- of rechteroever: geen overeenstemming.
Ik had zelf nergens de Merlot in herkend. Tijd voor een herscholing, neem ik aan...
Als afsluiter, niet blind:
13. Clos l' Abeilley 1998, Sauternes
Goudgeel met fonkelende schittering. Honing, bloesem, nootjes, Botrytis, acacia, meidoorn, donker geel fruit.
Zoete aanzet, met kruidigheid, honing en wat vanille. Krachtig-zoet mondgevoel.
Mag ik eindigen met het herhalen van de aanvang van het verslag van Fre in januari?
"Een wijs en verstandig man vertelde me dat een goeie tasting 3 essentiële zaken moet bevatten:
- het helpt wel als je met mensen rond tafel zijn met een vergelijkbaar niveau: mensen zie dagelijks hun tanden poetsen met Romanée Conti of die denken dat Mouton Cadet het einde van de wereld is, is niet de ideale companie.
- niet alleen de kwaliteit van de wijnen is belangrijk (lijkt me evident op een tasting), maar je moet ook iets hebben bijgeleerd
- last but not least: het moet 'fun' zijn.
Als ik deze 3 criteria bekijken, was de tasting van donderdag weer een schot in de roos!"
Hier heb ik niks aan toe te voegen. Ik ben echt content dat ik met deze toffe mensen mee mag proeven, de vele kilometers heb ik er graag voor over.
De wijnselectie werd verzorgd door Wim, sommelier in spe, die vooraf het thema niet wilde verklappen. Het werd uiteindelijk een "Tour de France de ma cave". We werden wel aan het werk gezet, want flights van 4 wijnen naast elkaar, het is geen sinecure.
De (poging tot) proefnotities:
0. Apero starter van Fre: Henri Bourgeois La Princesse 2014, Sancerre
Licht strogeel met nog wat groene tinten. Medium intense neus met wit fruit, stenig, bescheiden vegetaal (tomatenloof). Intense aanzet met wit fruit, medium+ in zuurtjes, pompelmoes, ook wat vegetaal in de mond. Vineuse bitters in afdronk. 87
0b. De eerste wijn die Wim presenteert zit in een fles zonder etiket. Het is een proefbotteling van een eerste wijnoogst van een bevriende amateur wijnbouwer in Kampenhout.
Licht strogeel met nog pareling. Kristalletjes (suiker?) in de fles. Eendimensionale neus van sappige overrijpe Conferencepeer. Atypisch voor een wijn van druiven, doet eerder aan perencider of fruitwijn denken. In de verte ook wat gist te bespeuren.
In aanzet zoet, fruitsap, peer op sap, met wat zoete citrus. De nodige zuren om het fruitzoet te counteren blijven achterwege. Daardoor is dit niet in balans. Sterk vermoeden van overdreven chaptalisatie. Ondanks dit alles is dit een vrij verdienstelijke poging om een drank te produceren waar misschien wel liefhebbers voor zullen zijn. Dit is niet plakkerig of lomp. De afdronk is fruitgedreven (peer!!). Het geheel doet zoals gezegd erg denken aan een zoete perencider. Het is nochtans... Chardonnay.
De naam van de wijnmaker heb ik gemist. Het "domein" heeft nog geen naam.
Dan zijn we vertrokken voor een eerste trio. Opdracht: welke streek en welke druif. En graag ook score of ranking.
1. Domaine Gallas Reserve de la Chabanne 2013, Saint-Pourcain
Transparant kersenrood. Primair rood fruit, medium intens. Munt, groene kruidigheid, bloedappelsien. Aanzet met hoge zuren en merkbare tannines, beetje ruw. Aardbei, rode bes, agrumbittertjes. Misschien wat eendimensionaal fruitig. Medium afdronk met zachte tannines. 79
2. Isabelle et Pierre Clément Châtenoy Tradition 2013, Menetou-Salon
Iets donkerder transparant, kersenrood. Meer gesloten, medium+ intensiteit. Medicinaal, rood fruit, floraal, wat chocolaté. Elegante neus. Hout is geïntegreerd, met wat vanille en toast..
Aanzet met donkerder fruit, meer materie, meer vulling. Tannines zijn mooi bebald aanwezig. In afdronk wat hout, naast het zuivere fruit. 84
3. Isabelle et Pierre Clément Châtenoy Rouge 2014, Menetou-Salon
De basiscuvée van hetzelfde domein, met minder houtgebruik.
Intens kersenrood, transparant. Primair rood fruit en wat animaliteit, vlees, medicinale pleister. Rechtlijnige aanzet met zuren. Dunner mondgevoel. Ook hier rood fruit met wat merkbaar hout. Tannines zijn naar het einde toe wat hoekiger, ruwer. Medium+ afdronk met caramel, rood fruit, zwart fruit en kruiden. 82
Discussie over de druif. Velen dachten aan rode Jura-variëteiten, maar de uiteindelijke consensus Pinot Noir bleek te kloppen. Over de streek evenveel discussie. 1 en 3 Loire, 2 uit de Bourgogne?
Mis: alle drie Loire. De Saint Pourcain is afkomstig van de bovenloop van deze rivier, bijna in de Auvergne. Domaine Gallas werd gekocht in een Franse supermarkt, rond de 7€.
Menetou-Salon ligt iets ten zuidoosten van Sancerre, en produceert wijnen die hieraan doen denken, maar met een gunstiger prijskaartje, wegens minder gekend. De twee wijnen van Domaine Châtenoy werden op domein gekocht, "Rouge" aan 11€, "Tradition" aan 17,35€.
Vier wijnen naast elkaar nu. Opdracht: welke streek, welke twee hebben dezelfde appelatie? En graag weer score of ranking.
4. Domaine Augier 2012, Cairanne
Medium intens, kersenrood met dunne witte rand. Rood fruit, neuzekes, rode bessen, kleine kruidigheid. Aanzet met kruiden, pepertjes, zachte tannines, sappig met wat alcoholwarmte. In afdronk wat chocolade, tannines. Goede lengte. 85
5. Alain Jaume Terrasses de Montmirail 2012, Gigondas
Medium intens kersenrood, bredere lichte rand. Rood en zwart fruit, peper, bramen. Mooi gebald. Krachtige aanzet met peperigheid, zwart fruit, braambes. Sappig, goede structuur. Bijna ziltige mineraliteit. Lange afdronk met zwart fruit en bittere chocolade. 88
6. Camille Cayran Les Voconces 2010, Cairanne
Intens kersenrood. Gebalde neus met zwart en rood fruit, beetje stoffig, beetje medicinaal. In aanzet zwart fruit, sappig. Rode besjes en kruiden in middendeel. Zachte tannines. Goede lengte in afdronk. 86
7. Domaine Bois de Boursan 2005, Chateauneuf-du-Pape
Medium intens bruinrood, doorschijnend. Kruidige neus met evolutie. Grenache getypeert, groene kruiden, gerookt, gestoofd fruit.
In aanzet kruidigheid, zwart fruit, cacao en zoethout. Complex in de mond, veel impressies. Paper. Goede balans, mooie lengte. Lange afdronk met kruiden, peper, structuur. 90
De wijnstreek werd unaniem ontdekt, we zaten in de Zuidelijke Rhone. De appelaties werden, zelfs na uitgebreide discussie, niet gevonden. De Ch9 werd zelfs even in Bandol gesitueerd.
De Ch9 springt er in de rangschikking wel bovenuit, en krijgt een ereplaats. De Gigondas als mooie tweede, en nagenoeg gelijkspel voor de twee Cairannes.
Een specialleke tussendoor.
8. Transparant bruinrood. Groenekool, evolutie, licht oxidatief in de neus. Amandel, pindanoot, ijzervijlsel. Heel fris in de mond echter, met nog wat herkenbaar fruit in middenstuk, fijne zuurtjes. In afdronk frisse munt en kruiden.
Chateau La Loubeyre 1967, Canon-Fronsac. Dit domein bestaat niet meer. Deze wijn werd geschonken bij de eerste communie van wijnkiezer Wim. Mooi. Dank om dit met ons te delen, Wim.
Dan is het weer werken geblazen met het volgende kwartet wijnen. De vraag luidt: in welke streek zitten we?
9. Chateau de Parenchère Cuvée Raphaël 2010, Bordeaux Superieur
Intens geconcentreerde kleur. Zwart fruit en mineraliteit, fijn hout, vanille. Zachte aanzet onmiddellijk gevolgd door wat alcoholwarmte, peper, toch met de nodige fraicheur. Geen gemakkelijke wijn. Medium- afdronk, met wat ruwe tannines 85
10. L'Etenard de Chateau Valande 2009, St.-Emilion Grand Cru
Donker geconcetreerde kleur. Bloed, mineraal, concentratie. Licht oxidatief, animaal, fumé, toast. In aanzet zwart fruit, peperig, tannines zijn zacht. Wel iets droogtrekkend in de finale. 87
11. Chateau Haut Gravet 2009, St.-Emilion Grand Cru
Intens donker gekleurd. Klasse neus met zwart fruit, gerookt vlees, animaal, iets groene ondertoon. Krachtige aanzet met zwart fruit, tannines en peperigheid. Mooi sappig in middenstuk. Fijnere structuur. Toch wat alcoholwarmte. Lange afdronk met zwart fruit en korrelige tannines. 89
12. Chateau Musset Chevalier 2008, St.-Emilion Grand Cru
Lichter van kleur, doorschijnend met wat evolutie in kleur. Ook evolutie in neus, gekookt fruit, kruiden, wat groene tonen en medicinaal. In aanzet zacht en fijn, met geëvolueerd fruit tot gestoofd fruit, mooie fraicheur. Afdronk met cacao, gekookt fruit en zachte tannines. 86
Dit was een moeilijke reeks. De eerste drie lagen heel dicht bij elkaar. Ondanks de klassieke en te verwachte wijnstreek, zaten we er heel lang naar te zoeken. Zuidwest, Languedoc, het werd allemaal geopperd. De uiteindelijke consensus was niettemin Bordeaux. Linker- of rechteroever: geen overeenstemming.
Ik had zelf nergens de Merlot in herkend. Tijd voor een herscholing, neem ik aan...
Als afsluiter, niet blind:
13. Clos l' Abeilley 1998, Sauternes
Goudgeel met fonkelende schittering. Honing, bloesem, nootjes, Botrytis, acacia, meidoorn, donker geel fruit.
Zoete aanzet, met kruidigheid, honing en wat vanille. Krachtig-zoet mondgevoel.
Mag ik eindigen met het herhalen van de aanvang van het verslag van Fre in januari?
"Een wijs en verstandig man vertelde me dat een goeie tasting 3 essentiële zaken moet bevatten:
- het helpt wel als je met mensen rond tafel zijn met een vergelijkbaar niveau: mensen zie dagelijks hun tanden poetsen met Romanée Conti of die denken dat Mouton Cadet het einde van de wereld is, is niet de ideale companie.
- niet alleen de kwaliteit van de wijnen is belangrijk (lijkt me evident op een tasting), maar je moet ook iets hebben bijgeleerd
- last but not least: het moet 'fun' zijn.
Als ik deze 3 criteria bekijken, was de tasting van donderdag weer een schot in de roos!"
Hier heb ik niks aan toe te voegen. Ik ben echt content dat ik met deze toffe mensen mee mag proeven, de vele kilometers heb ik er graag voor over.