Nieuwe ZWijnerij. Baseerde me op een thread van enkele weken terug van XCalibur die een tasting Italië-Spanje hield. Vond dat wel nog 's tof om ook in ons groepje te doen.
Eerste duo als apero: Rias Baixas Mar de Enerva 2015 tegen Friuli Colli Orientali van Persusini Ribolla Gialla 2015
De albarino was duidelijk herkenbaar aan de ziltigheid (Rias Baixas ligt aan de Galicische kust). Een zekere prikkeling. Citrus. Ik herproefde 'm daarnet en vond dat hij ook wat filmend was op de tong. Kort maar leuk om te proeven.
De Noord-Italiaan is gemaakt van een minder voor de hand liggende druif: 100% Ribolla. De druif kenmerkt zich door mineraliteit & floraliteit. Dat laatste kwam inderdaad naar voor in de wijn.
Tweede duo: Olim Bauda - Gavi di comune di Gavi 2015 op basis van 100% Cortese. Een vrij minerale wijn met agrume, rondeur. De andere wijn was Dominio do Bibei - Ribeira Sacra 2014 gemaakt op basis van oa 75% Godello en 20% albarino. Aromatisch, houtlagering wel duidelijk merkbaar (misschien iets té) waardoor de link naar Espana snel gelegd was. Peer, vanille en een bittertje op 't einde
Coto de Imaz reserva 2008 (Rioja) tegen Rivetto - Barbera d'Alba 2011
Opnieuw redelijk duidelijk voor mij: de Barbera had dat typische rubbertje in de neus die mij altijd direct in Noord-Italie brengt. Verder ook nog rood fruit, iets minder expressief dan de Rioja.Redelijke veel materie. Mooie zuurtjes en kruidigheid
De Rioja kenmerkte zich door de typische vanille, gedroogd fruit, kruidig, chocolade, fris & fruitig, grafiet.
Faustino V - Reserva 1982 - Rioja niet in duo
Bij een blinde gok dacht iedereen dat we ergens eind de jaren 90 zaten. Niets dus. Een wijn die zich verbazend goed heeft weten recht te houden na al die jaren.
Bruinrood, rauw vlees, ijzertoets, paddestoel truffel. Nog genoeg fruit en zuurtjes om interessant te zijn. Leuke test!
Etna Rosso 2013 Nicosia niet in duo
Asbak, leder, rode vruchten, sappig fruit. De wijn deed qua kleur en qua frisheid eerder Noord-Italië aan. Maar we zaten dus in Zuid Italië. Mooie wijn!
Trio met één insteker, nl een Portugees:
Rocim - 100% Touriga Nacional 2014 - Brunello di Montalcino van Lagerla 2005 en Valserrano Gran Reserva 2010
Duidelijke winnaar is de Valserrano: chocolade en kruidigheid, zwart fruit, elegant en mooi op dronk. De Brunello was een tegenvaller: die was precies al een tijdje op z'n retour: ammoniak, sherry, humus. Te beperkt van wat je van de appellatie mag verwachten. De Touriga was net iets anders: iets zoetiger, gestoord fruit en gedroogd fruit. Ik dacht hier verkeerdelijk aan een Rioja.
Jaros - Reserva Ribeira del Duero 2007 tegen Fatalone Gioia del Colle - Primitivo Riserva 2006
Jaros: fijne kruiden, natte hond, cichorei, herfstwandeling, broodkruim
Fatalone: Rozijntjes, likoreuze neus, bittere chocolade, fris.
Extra flesje om de middag af te sluiten: Olim Bauda Barbera D'asti Superiore Nizza 2012
Rode snoepjes, veel materie maar nogal gebald. Sappige ronde wijn. Typische kriekjes ook opnieuw in de afdronk. Mooi maar moet volgens mij nog een tijdje liggen om nog meer op z'n plooi te komen.
(23-01-2017 09:39 PM)Fre schreef: [ -> ]Nieuwe ZWijnerij. Baseerde me op een thread van enkele weken terug van XCalibur die een tasting Italië-Spanje hield. Vond dat wel nog 's tof om ook in ons groepje te doen.
Eerste duo als apero: Rias Baixas Mar de Enerva 2015 tegen Friuli Colli Orientali van Persusini Ribolla Gialla 2015
De albarino was duidelijk herkenbaar aan de ziltigheid (Rias Baixas ligt aan de Galicische kust). Een zekere prikkeling. Citrus. Ik herproefde 'm daarnet en vond dat hij ook wat filmend was op de tong. Kort maar leuk om te proeven.
De Noord-Italiaan is gemaakt van een minder voor de hand liggende druif: 100% Ribolla. De druif kenmerkt zich door mineraliteit & floraliteit. Dat laatste kwam inderdaad naar voor in de wijn.
Tweede duo: Olim Bauda - Gavi di comune di Gavi 2015 op basis van 100% Cortese. Een vrij minerale wijn met agrume, rondeur. De andere wijn was Dominio do Bibei - Ribeira Sacra 2014 gemaakt op basis van oa 75% Godello en 20% albarino. Aromatisch, houtlagering wel duidelijk merkbaar (misschien iets té) waardoor de link naar Espana snel gelegd was. Peer, vanille en een bittertje op 't einde
Coto de Imaz reserva 2008 (Rioja) tegen Rivetto - Barbera d'Alba 2011
Opnieuw redelijk duidelijk voor mij: de Barbera had dat typische rubbertje in de neus die mij altijd direct in Noord-Italie brengt. Verder ook nog rood fruit, iets minder expressief dan de Rioja.Redelijke veel materie. Mooie zuurtjes en kruidigheid
De Rioja kenmerkte zich door de typische vanille, gedroogd fruit, kruidig, chocolade, fris & fruitig, grafiet.
Faustino V - Reserva 1982 - Rioja niet in duo
Bij een blinde gok dacht iedereen dat we ergens eind de jaren 90 zaten. Niets dus. Een wijn die zich verbazend goed heeft weten recht te houden na al die jaren.
Bruinrood, rauw vlees, ijzertoets, paddestoel truffel. Nog genoeg fruit en zuurtjes om interessant te zijn. Leuke test!
Etna Rosso 2013 Nicosia niet in duo
Asbak, leder, rode vruchten, sappig fruit. De wijn deed qua kleur en qua frisheid eerder Noord-Italië aan. Maar we zaten dus in Zuid Italië. Mooie wijn!
Trio met één insteker, nl een Portugees:
Rocim - 100% Touriga Nacional 2014 - Brunello di Montalcino van Lagerla 2005 en Valserrano Gran Reserva 2010
Duidelijke winnaar is de Valserrano: chocolade en kruidigheid, zwart fruit, elegant en mooi op dronk. De Brunello was een tegenvaller: die was precies al een tijdje op z'n retour: ammoniak, sherry, humus. Te beperkt van wat je van de appellatie mag verwachten. De Touriga was net iets anders: iets zoetiger, gestoord fruit en gedroogd fruit. Ik dacht hier verkeerdelijk aan een Rioja.
Jaros - Reserva Ribeira del Duero 2007 tegen Fatalone Gioia del Colle - Primitivo Riserva 2006
Jaros: fijne kruiden, natte hond, cichorei, herfstwandeling, broodkruim
Fatalone: Rozijntjes, likoreuze neus, bittere chocolade, fris.
Extra flesje om de middag af te sluiten: Olim Bauda Barbera D'asti Superiore Nizza 2012
Rode snoepjes, veel materie maar nogal gebald. Sappige ronde wijn. Typische kriekjes ook opnieuw in de afdronk. Mooi maar moet volgens mij nog een tijdje liggen om nog meer op z'n plooi te komen.
Leuke proeverij!
Moet inderdaad een leuke namiddag of avond geweest zijn.
Tof dat je mijn idee hebt overgenomen. Altijd een goed idee om zo een aantal nieuwe ontdekkingen of vergelijkingen te doen.
Greetz,
Xcalibur
(24-01-2017 06:58 PM)Xcalibur schreef: [ -> ]Moet inderdaad een leuke namiddag of avond geweest zijn.
Tof dat je mijn idee hebt overgenomen. Altijd een goed idee om zo een aantal nieuwe ontdekkingen of vergelijkingen te doen.
Greetz,
Xcalibur
Was inderdaad een voltreffer, thanks voor t idee
Bedankt ook aan Fre voor de mooie degustatienotes.
Een paar verrassend mooie wijnen gedronken, paar ontgoochelingen ook (de Barollo van Cera, hier wordt toch duidelijk dat er wat dubieus is aan die Cera-selectie...)
(24-01-2017 07:27 PM)vinejo schreef: [ -> ] (24-01-2017 06:58 PM)Xcalibur schreef: [ -> ]Moet inderdaad een leuke namiddag of avond geweest zijn.
Tof dat je mijn idee hebt overgenomen. Altijd een goed idee om zo een aantal nieuwe ontdekkingen of vergelijkingen te doen.
Greetz,
Xcalibur
Was inderdaad een voltreffer, thanks voor t idee
Bedankt ook aan Fre voor de mooie degustatienotes.
Een paar verrassend mooie wijnen gedronken, paar ontgoochelingen ook (de Barollo van Cera, hier wordt toch duidelijk dat er wat dubieus is aan die Cera-selectie...)
Je moet bij cera selectie echt op onderzoek...
Je hebt verschillende wijnen die "the real deal" zijn en je hebt wijnen die "cera botteling" zijn... van die laatste waren bij laatste voordeel redelijk wat v zelfde gekende handelaar, 'toeval'?
Nieuwe thema tasting 'le Jura' onder de deskundige begeleiding van Jura-liefhebber en kenner Johan P.
we trapten af met een trio van crémants Blind kregen we 3 schuimwijnen: één was een 100% Chardonnay , één was een blend van PN en Chardonnay en één was de mol (dus geen Jura).
De eerste was de mooiste wijn. De link naar de 100% chardonnay was relatief duidelijk door de opmerkelijke mineraliteit en het botertje. Zeer fijne crémant van Rolet
De tweede was een stuk fruitiger. Minder elegant dan de voorganger maar frivoler. Het was de crémant brut d'Arbois van Désiré Petit, een naam die nog een paar keer zou terugkomen in de tasting. De laatste was dus de blindganger en ook duidelijk de mindere: romig, ietwat chemisch, geconfijt fruit. Het was de crémant van wijngoed Monteberg. Geen hoogvlieger deze laatste
Eerste duo was een Ploussard uit Arbois tegen een Poulsard uit Côte de Jura
Twee keer dezelfde druif dus maar de afwijkende schrijfwijze is gelinkt aan de subregio waar de druif wordt geteeld.
De eerste rook alsof je een snoepjekraam passeerde: onze-lieve-vrouwkes, rode neuzekes,... het kwam allemaal aan bod. De wijn zelf is bijna rosé van kleur en is licht, fris en dus ook fruitig wat hem een perfecte terraswijn maakt. Côte de Jura (Poulsard) Château de Quintigny 2014 De tegenganger had net dat ietsje meer. Andere stijl ook. In de neus putje, gootsteen, rubber, griottes,... De wijn is ietwat hoekig en heeft ook meer materie en lengte (complexiteit). Domaine de la Renardière Arbois Puppilin (Ploussard) 2012 Twee verschillende stijlen, twee mooie wijnen.
Duo twee waren twee Trousseaus naast elkaar uit L'étoile en Arbois Puppilin
De eerste was van domaine Montbourgeau 2013. Rode kers, licht animaal, lichtvoetige mineraliteit, sappig met mooie zuurtjes. De tweede was Domaine de la Renardière - Arbois Puppilin 2013: opnieuw die animaliteit (blijkbaar dan toch iets typische voor Trousseau), vanille, ijzer. Zuurtjes, tannines en materie moeten deze wijn binnen een paar jaar op nog veel grotere hoogtes brengen. Nu al top maar dus nog potentieel.
derde blinde duo was een mono pinot noir tegen een assemblage met oa PN
Het was vrij duidelijk wat de pinot was: Château de Quintigny - côte de Jura 2014 had iets licht vegetaal. Geranium zei Jo en inderdaad, iets was je soms in moeilijkere jaren in de Bourgogne soms ook tegenkomt. Schrijf deze wijn niet af: hij was in de mond mooi fris door de aanwezig zuurtjes maar moest het voor mij afleggen tegen de Domaine Rolet - Arbois Pupillin 2010 met een assemblage van Trousseau (40%) - Poulsard (40%) en Pinot Noir (30%). Hoewel minder complex dan de eerste was deze wijn voor mij iets meer af (rijper ook) en meer in evenwicht dan de eerste. Het bittertje op 't einde gaf deze wijn een extraatje.
volgende duo: Chardonnay uit de Jura of niet?
Verdomme, die eerste wijn was schoon. Ik zat bijna te bidden dat het een Jura was en geen Puligny of zo. En inderdaad: het was de cuvée Jules van Désiré Petit. een dikke vette middenvinger naar de overprized chardonnays uit de Beaune én voor mij een bevestiging dat je in de Bourgogne beter voor rood dan voor wit gaat (gezien de bestaande chardonnay alternatieven in andere streken). Dan de wijn: die was fijn, mineraal, peer, en nog zoveel meer (de nota's worden minder). Gestructureerd en heel mooie afdronk. Op het domein kost dit... jawel 12 EUR! De tegenganger was een Bourgogne maar dan een zuidelijke uit de Viré Clessé 2014. "Quintaine la chapelle St Trivier" van Domaine de Montbarbon. Duidelijk warmer en zoeter dan de eerste. Ietwat geparfumeerd ook. Correct maar moet het toch wel zwaar afleggen tegen de eerste.
Volgende duo: savagnin - geouilleerd of niet
Redelijk easy natuurlijk maar toch interessant om te zien wat ouillering/ouillage(?) doet met een wijn. De geouilleerde was toch weeral schoon: amandel, boterke, peer, citrusvruchten. Fris maar tegelijk ietwat vettig en schone afdronk. De niet geouilleerde uit 2008 was ook van hoog niveau. Typisch herkenbaar aan de nootjes en rozijntjes. Lijkt op een vin jaune maar als we deze naast een vin jaune plaatsten, zagen we toch nog een duidelijk veschil. Beide wijnen waren afkomstig van Désiré Petit
Vin Jaune tegen een niet geouilleerde savagnin
Toch zeer interessant om deze 2 naast elkaar te plaatsen. Hoe mooi de niet geouilleerde ook was, de vin jaune staat toch nog een stage of 2 hoger: qua diepte, qua afdronk, qua alles eigenlijk. Ging perfect bij de Morbier- en geouderde comptékaas. De vin jaune was er eentje van opnieuw Désiré Petit uit 2006
afsluiten deden we met bokkepootjes / mousse au chocolat met een vin de paille
Overheerlijke degustatie: een bevestiging van de diversiteit die de streek biedt op wijn en culinair vlak.
(31-03-2017 12:02 PM)Fre schreef: [ -> ]Nieuwe thema tasting 'le Jura' onder de deskundige begeleiding van Jura-liefhebber en kenner Johan P.
we trapten af met een trio van crémants Blind kregen we 3 schuimwijnen: één was een 100% Chardonnay , één was een blend van PN en Chardonnay en één was de mol (dus geen Jura).
De eerste was de mooiste wijn. De link naar de 100% chardonnay was relatief duidelijk door de opmerkelijke mineraliteit en het botertje. Zeer fijne crémant van Rolet
De tweede was een stuk fruitiger. Minder elegant dan de voorganger maar frivoler. Het was de crémant brut d'Arbois van Désiré Petit, een naam die nog een paar keer zou terugkomen in de tasting. De laatste was dus de blindganger en ook duidelijk de mindere: romig, ietwat chemisch, geconfijt fruit. Het was de crémant van wijngoed Monteberg. Geen hoogvlieger deze laatste
Eerste duo was een Ploussard uit Arbois tegen een Poulsard uit Côte de Jura
Twee keer dezelfde druif dus maar de afwijkende schrijfwijze is gelinkt aan de subregio waar de druif wordt geteeld.
De eerste rook alsof je een snoepjekraam passeerde: onze-lieve-vrouwkes, rode neuzekes,... het kwam allemaal aan bod. De wijn zelf is bijna rosé van kleur en is licht, fris en dus ook fruitig wat hem een perfecte terraswijn maakt. Côte de Jura (Poulsard) Château de Quintigny 2014 De tegenganger had net dat ietsje meer. Andere stijl ook. In de neus putje, gootsteen, rubber, griottes,... De wijn is ietwat hoekig en heeft ook meer materie en lengte (complexiteit). Domaine de la Renardière Arbois Puppilin (Ploussard) 2012 Twee verschillende stijlen, twee mooie wijnen.
Duo twee waren twee Trousseaus naast elkaar uit L'étoile en Arbois Puppilin
De eerste was van domaine Montbourgeau 2013. Rode kers, licht animaal, lichtvoetige mineraliteit, sappig met mooie zuurtjes. De tweede was Domaine de la Renardière - Arbois Puppilin 2013: opnieuw die animaliteit (blijkbaar dan toch iets typische voor Trousseau), vanille, ijzer. Zuurtjes, tannines en materie moeten deze wijn binnen een paar jaar op nog veel grotere hoogtes brengen. Nu al top maar dus nog potentieel.
derde blinde duo was een mono pinot noir tegen een assemblage met oa PN
Het was vrij duidelijk wat de pinot was: Château de Quintigny - côte de Jura 2014 had iets licht vegetaal. Geranium zei Jo en inderdaad, iets was je soms in moeilijkere jaren in de Bourgogne soms ook tegenkomt. Schrijf deze wijn niet af: hij was in de mond mooi fris door de aanwezig zuurtjes maar moest het voor mij afleggen tegen de Domaine Rolet - Arbois Pupillin 2010 met een assemblage van Trousseau (40%) - Poulsard (40%) en Pinot Noir (30%). Hoewel minder complex dan de eerste was deze wijn voor mij iets meer af (rijper ook) en meer in evenwicht dan de eerste. Het bittertje op 't einde gaf deze wijn een extraatje.
volgende duo: Chardonnay uit de Jura of niet?
Verdomme, die eerste wijn was schoon. Ik zat bijna te bidden dat het een Jura was en geen Puligny of zo. En inderdaad: het was de cuvée Jules van Désiré Petit. een dikke vette middenvinger naar de overprized chardonnays uit de Beaune én voor mij een bevestiging dat je in de Bourgogne beter voor rood dan voor wit gaat (gezien de bestaande chardonnay alternatieven in andere streken). Dan de wijn: die was fijn, mineraal, peer, en nog zoveel meer (de nota's worden minder). Gestructureerd en heel mooie afdronk. Op het domein kost dit... jawel 12 EUR! De tegenganger was een Bourgogne maar dan een zuidelijke uit de Viré Clessé 2014. "Quintaine la chapelle St Trivier" van Domaine de Montbarbon. Duidelijk warmer en zoeter dan de eerste. Ietwat geparfumeerd ook. Correct maar moet het toch wel zwaar afleggen tegen de eerste.
Volgende duo: savagnin - geouilleerd of niet
Redelijk easy natuurlijk maar toch interessant om te zien wat ouillering/ouillage(?) doet met een wijn. De geouilleerde was toch weeral schoon: amandel, boterke, peer, citrusvruchten. Fris maar tegelijk ietwat vettig en schone afdronk. De niet geouilleerde uit 2008 was ook van hoog niveau. Typisch herkenbaar aan de nootjes en rozijntjes. Lijkt op een vin jaune maar als we deze naast een vin jaune plaatsten, zagen we toch nog een duidelijk veschil. Beide wijnen waren afkomstig van Désiré Petit
Vin Jaune tegen een niet geouilleerde savagnin
Toch zeer interessant om deze 2 naast elkaar te plaatsen. Hoe mooi de niet geouilleerde ook was, de vin jaune staat toch nog een stage of 2 hoger: qua diepte, qua afdronk, qua alles eigenlijk. Ging perfect bij de Morbier- en geouderde comptékaas. De vin jaune was er eentje van opnieuw Désiré Petit uit 2006
afsluiten deden we met bokkepootjes / mousse au chocolat met een vin de paille
Overheerlijke degustatie: een bevestiging van de diversiteit die de streek biedt op wijn en culinair vlak.
Heel mooie degustatie Fre. Wat me opviel was de volgorde in de reeks wijnen. Idem als in de Jura: eerst rood en daarna pas wit.
En inderderdaad de "Cuvée Jules" van Petit overtroeft menige chardonnays uit de Bourgogne in kwaliteit en in prijs heel zeker. De prijs op het domein is zelfs veel lager want ik heb slechts € 8,6O betaald op het domein. Deze is zowat mijn "huiswijn" geworden. Ik heb van de 2014 redelijk wat kartonnetjes ingedaan.
Mooie tasting! En chardonnay uit de Jura vind ik ook vaak heel lekker. Raar dat je niet meer tegenkomt in de winkels.
Dank voor t verslag, Fré!
Dit was nu eens een bijzónder interessante en gelukkig ook lékkere degustatie zonder dat er grote etiketten op tafel kwamen...Zoals Francis ook zei, eerst rood, dan wit was ook een goede zet. Verschil tussen Poulsard (bruinig, lichter) en Trousseau (intenser, krachtiger) werd mooi in de verf gezet, en ook de witte illustreerden perfect de bijzondere eigenschappen van deze streek.
En wat me nog het meest bij zal blijven is de vergelijking tussen een non-ouillé savagin (van een jaar of drie) en de vin jaune. Ik heb altijd gedacht dat zo een minder lang gerijpte savagnin een volwaardig alternatief was voor het vlaggenschip van de Jura maar heb nu proefondervindelijk kunnen vaststellen dat er nog een immens verschil is. Hoe lekker de savagnin van Petit ook was, de vin jaune stak er met kop en schouders bovenuit in lengte en vooral finesse.
En de match met de oude comté was nog beter dan die van Belgie tegen Amerika op t WK 2014...
Nieuwe proeverij met als thema 'Malbec' en bij uitbreiding enkele witte/zoete Zuidwesten wijnen.
We openden met een champagne: Crucifix blanc de blanc: zeer fris en enorm mineralig. Chalky, zo als de Engelsen zouden zeggen.
De eerste witte werd geschonken door onze gast Olivier:
Brana - Les jonquilles irouléguy 2014
Rijpe citrustoetsen, ananas ook al in de neus. Wat toast. De wijn toont een natuurlijke spanning, iets wat je obv de neus nooit zou denken.
Dan volgende een trio malbec wijnen. Blind geschonken. Een Argentijn, een Cahors en een buitenbeentje
K-Pot 2016 van Clos Troteligotte Portovino 11.9EUR
Het was duidelijk dat deze rakker in de stroming van de biodynamie zat. as, creozoot, opgelegde kers, viooltjes en wat alcohol. Speciaal. Ik was er niet erg wild van maar kon deze wel appreciëren.
Chateau Fleur Haut Caussens - La Viminière 2015 1 jour 1vin 15.9 EUR
Houtlagering, koffie, cacao bracht me in BOrdeaux. En effectief. De tannines waren hier wel opvallend want ook hier 100% malbec. Mooi, maar voor mij te modern van stijl om hiervan in te slaan.
DOMINIO DEL PLATA uit Mendoza Ben Marco Wijnzolder 13.6 EUR
iets ingetogener dan de vorige 2 wijnen. potlood, medicijnen. Mooi evenwicht en fraicheur. Redelijk monotoon wel.
Het volgende duo bestond uit meer krachtiger stijlen: eentje uit Cahors en eentje uit Argentinië.
Bodegas Diamandes de Uco 2011 Carrefour 13.99 EUR
Zwart fruit, rijpe tannines, deze wijn zit duidelij op z'n fruit. Goed om weten is dat deze rakker uit de Carrefour door de familie Bonnie (Malartic) is gemaakt. Persoonlijk P/Q mooie wijn. Bravo aan de Carrefour
Chateau La Caminade - La Commandery 2010 WIjnhoek Mariakerke 12.99 EUR
Mooi fruitboeket, lichte cedertoets die een meerwaarde geeft aan de wijn. Korrelige tannines.
Zelfde duo: Cahors versus Argentinië
FInca Sophenia - Réserva 2014 Weber St Idesbald 11.9EUR
Mooie fijne neus met specerijen en rood fruit (!) dit keer.
Chateau Lamartine cuvée Particulière 2011
Plakaatverf, medicinaal. Weinig genoteerd verder. Sorry.
Twee toppers, waarvan eentje uit Cahors en eentje uit Argentinië
Chateau du cèdre - le cèdre 2011 Vitisvins 33.5 EUR
zeer elegante wijn, zoethout, vol, rond rijpe tannines, zeer gestructureerde en gelaagde wijn. Inderdaad echte topwijn
Catena - Alta Malbec 2013 Wijnmarkt 32EUR
Iets meer uitgesproken neus. Zoethout, plakaatverf, koffie en cederhout. Ook zeer mooie wijn.
Conclusies van de malbecwijnen:
- mis wat zoekwerk, vind je toch mooie wijnen die geen typische jaw breakers zijn. - de Argentijnen zijn iets toegankelijker dan de cahors en kenbaar door hun plakaatverf toetsje en meer rondeur
Afsluiter is een duo van zoet in zuidwesten:
Domaine de Cauhapé Symphonie de novembre 2014 Jucancon 19EUR op salon des vignerons indépendant
exotisch fruit, rijpe toetsen, maar toch die aciditeit die voor mij toch een meerwaarde brengt tav bvb de traditionele Sauternes. Ook nog een amandeltoets.
Domaine du Campilh - cuvée Céleste 2010 Pacherenc du vic bilh 14 EUR op hetzelfde salon
Honing en rozijnen. Ietjes meer richting het zoeterige maar moet qua fijnheid niet onderdoen. Schoon!
Een tasting die al een tijdje achter de rug is maar ik wilde de belangrijkste impressies toch hier effe neerpennen. Thema was Touriga Nacional, dé Portugese druif waarover een ZWijntje z'n thesis maakt in het kader van z'n sommelier opleiding.
We openden met een heerlijke champage: Bertrand Pertois, cuvée de reserve. Aanrader.
Eerste duo uit de Duo: 1 mono en 1 blend
De eerste was de Elveira van Michel Chapoutier 2013. Ik heb zelden mindere wijn gedronken van de Michel, maar deze is voor mij iets te warm. Euchalyptus, violet, zwart fruit, droogtrekkende tannines. Een bitter mondgevoel. Voor mij toch niet wauw. Is ook eerder een budgetwijn maar toch... De andere was Alves de Sousa Caldes 2015 en was iets fruitiger. De tweede was dus de blend
Tweede duo uit Alentejo: mono versus blend
Herdade do Rocim 2014 was de mono: elegante frisfruitige wijn. Structuur en heel wat tannines. De tweede was Pousio reserve uit 2013 Hier iets meer rood fruit en fijne zuren. Opnieuw kwam de 100% Touriga als meest 'harde' wijn met typisch zwart fruit.
Derde duo: mono versus blend
Ribeiro Santo (jaartal?) had een mooie cedertoets. Niet too much. Elegant en zacht in de mond. De tweede had iets van karton en daardoor onevenwichtig. NIet te beoordelen dus. Jammer
Na een onbekende Gigondas uit 1979 die nog niet kapot was kwam het volgende duo blind op tafel:
duo uit 2 verschillende streken. Mono of blend?
de Cabriz 2010 was 100% Touriga met een gebalde neus, laurier, chocolade. Bittere chocolade. Structuur. Zeer veel fraicheur. Blijkbaar typisch voor de Dao. De wijn toonde zich nog zeer jong.
De tweede was minder mijn ding: de Altano van QUinta do Ataide 2012 reserva had citroengeste, praliné en een lichte carameltoets.
volgend duo, zelfde vragen: 2 streken, mono of blend?
De eerste was de Vertente 2013 van Niepoort. Deze had een lactische toets, was erg rond en soepel in de mond. Sappige blauwe bes in de afdronk. Douro dus.
De tweede was Casa da Mouraz (jaartal?) Zwart fruit, munt/oude apotheek, lengte en veel euchalyptus. Droogtrekkend. Viel plat op t einde.
Laatste duo waren wijnen uit de Alentejo
Grous - Merdade dos reserva uit 2013 was zeer zacht. Had weer die euchalyptus met wat caramel. DHerdade do Monte da Ribeira reserva - Grous 2013 had een nogal gebalde neus. Moeilijk om er iets uit te halen. Vaak een meerwaarde omdat je dan aan een zoektocht kan beginnen. De wijn had een mooie spanning; Meer heb ik niet genoteerd.
Afsluiten deden we met een Late Bottled Vintage 2000 van Amuro. NIet echt mijn ding maar ging geweldig goed bij het heerlijke dessert.
Interessante tasting. Ik leerde bij de Touriga Nacional vaak stevige wijnen zijn met behoorlijke tannines, zwart fruit. Persoonlijk verkoos ik vaker de blends. Qua streken is Dao m'n favoriet, omwille van de koelere wijnen die er geproduceerd worden. Volgende keer komt oa Priorat aan de beurt.
Ben al benieuwd welke Priorat de revue gaat passeren!
Grtz
(30-11-2017 11:22 PM)Marc schreef: [ -> ]de (Z)Wijntjes proeven Priorat en Montsant
... en uit nog een paar andere streken.
Waaronder wijnen van het Belgische microdomein wijngoed Reyngaard.
Verslag van deze degustatie op de Wijnkrabbels blog:
.....
Marc ,
In deze wijnkrbbel schreef je:
Citaat:11- is ook ondoorzichtig, bijna zwart. Rijp fruit, peperig, groene kruidigheid, lactische toets. Zachter fruit, wat yoghurt. Rokerig.
Sappig en complex, met peperigheid, fraicheur, stevige tannines. Zwart fruit en kruiden in de mond.
Stevige, krachtige wijn. Afdronk met stevige tannines, lang, beetje drogend.
Gelijkspel, deze krijgt ook 90 pt van mij.
Cave de Tain Hermitage 2010 vertoont wel alle klassieke Syrah kenmerken van een wijn uit de noordelijke Rhône. Duur: 26,38€ op de coöperatieve.
Die Hermitage 2010 van de Cave De Tain dronk ik niet maar wel onlangs een cuvée ook van gelijknamige Cave De Tain: "Les Petites Cabannes" Hermitage 2014.
Ik kocht deze wijn in afslag aan 13.96€ ( normale prijs 28.45€)
Wel deze wijn was voor mij nog geen 10€ waard en haalt voor mij amper het niveau van een alledaagse Côtes Du Rhône.
Een ijle, schrale droge wijn.
Het kan verkeren.
Deze wijn was ook te koop bij NETVIN aan 21,00 € en de keten Geant aan 21.50€.
(01-12-2017 12:25 AM)don quichotte schreef: [ -> ]Die Hermitage 2010 van de Cave De Tain dronk ik niet maar wel onlangs een cuvée ook van gelijknamige Cave De Tain: "Les Petites Cabannes" Hermitage 2014.
Ik kocht deze wijn in afslag aan 13.96€ ( normale prijs 28.45€)
Wel deze wijn was voor mij nog geen 10€ waard en haalt voor mij amper het niveau van een alledaagse Côtes Du Rhône.
Een ijle, schrale droge wijn.
Het kan verkeren.
Deze wijn was ook te koop bij NETVIN aan 21,00 € en de keten Geant aan 21.50€.
Een Hermitage aan € 13,96? Ofwel heb je dit gekocht bij een seniele wijnhandelaar ofwel is dit een warenhuiscuvée! Ik denk het laatste. Een Hermitage met een zeker niveau onder de € 30 kan gewoon niet. En dan praat ik nog over prijzen ter plaatse. Op de website van Cave de Tain vind ik deze wijn ook niet terug en de prijzen die daarop fungeren komen zelfs niet in de buurt. Dus blijkbaar dumpen ze hun mindere cuvées aan warenhuizen die graag wat "namen" in hun folders willen opnemen. Weggegooid geld! Ik deel echter je beschrijving van "ijle, schale wijn"! Méér moet je ook niet verwachten als je deze wijn aan deze prijs prijs koopt.
De Cave de Tain 2010 werd ter plaatse gekocht, een jaar of 3-4 geleden wss. Ik vond die zeer goed, moet ik zeggen. Het jaar die hier ook z'n werk.
(01-12-2017 08:43 PM)FRANCISPICCART schreef: [ -> ] (01-12-2017 12:25 AM)don quichotte schreef: [ -> ]Die Hermitage 2010 van de Cave De Tain dronk ik niet maar wel onlangs een cuvée ook van gelijknamige Cave De Tain: "Les Petites Cabannes" Hermitage 2014.
Ik kocht deze wijn in afslag aan 13.96€ ( normale prijs 28.45€)
Wel deze wijn was voor mij nog geen 10€ waard en haalt voor mij amper het niveau van een alledaagse Côtes Du Rhône.
Een ijle, schrale droge wijn.
Het kan verkeren.
Deze wijn was ook te koop bij NETVIN aan 21,00 € en de keten Geant aan 21.50€.
Een Hermitage aan € 13,96? Ofwel heb je dit gekocht bij een seniele wijnhandelaar ofwel is dit een warenhuiscuvée! Ik denk het laatste. Een Hermitage met een zeker niveau onder de € 30 kan gewoon niet. En dan praat ik nog over prijzen ter plaatse. Op de website van Cave de Tain vind ik deze wijn ook niet terug en de prijzen die daarop fungeren komen zelfs niet in de buurt. Dus blijkbaar dumpen ze hun mindere cuvées aan warenhuizen die graag wat "namen" in hun folders willen opnemen. Weggegooid geld! Ik deel echter je beschrijving van "ijle, schale wijn"! Méér moet je ook niet verwachten als je deze wijn aan deze prijs prijs koopt.
Inderdaad FRANCISPICCART ik deel grotendeels je mening.
Dit is een cuvée die ze lanceren onder meer bij de grote ketens.
Maar wat me wel tegen de borst stoot is dat ik het vertrouwen heb verloren in een aantal domeinen en chateaus.
Ik heb een standaard tekst in het Frans opgesteld waarin ik meer gedetailleerde uitleg vraag aan die domeinen over deze bijzondere cuvée's.
En na herinnering krijg ik nog altijd geen reacties op mijn vragen.
Heb er actueel zo nog drie lopend waarin er één van is gericht aan een 2em GCC.
Ik wacht met ongeduld op hun antwoord.
Soms is het interessant mensen uit te dagen.
En ik koop uitzonderlijk soms wijn waarvan ik weet dat de kwaliteit in het glas zeer laag zal zijn en ook bij handelaars die woekerprijzen voor bepaalde wijnen vragen wat betreft P/K.
(01-12-2017 09:01 PM)Fre schreef: [ -> ]De Cave de Tain 2010 werd ter plaatse gekocht, een jaar of 3-4 geleden wss. Ik vond die zeer goed, moet ik zeggen. Het jaar deed hier ook z'n werk.
Idem. Of ie 26 euro waard was betwijfelden we, maar toch een heel mooi gemaakte, typische Noordelijke Rhone.
(01-12-2017 09:01 PM)Fre schreef: [ -> ]De Cave de Tain 2010 werd ter plaatse gekocht, een jaar of 3-4 geleden wss. Ik vond die zeer goed, moet ik zeggen. Het jaar die hier ook z'n werk.
Fre,
Ook dit is voor mij niet altijd een argument voor de kwaliteit.
De Cave de Tain een grote coöperatieve in Hermitage krijgt wijnen te verwerken van andere eigenaars.
Meer dan 50% is van vreemde oorsprong uit Hermitage.
En vraag me niet naar de kwaliteit van deze loten.
(01-12-2017 10:22 PM)don quichotte schreef: [ -> ] (01-12-2017 09:01 PM)Fre schreef: [ -> ]De Cave de Tain 2010 werd ter plaatse gekocht, een jaar of 3-4 geleden wss. Ik vond die zeer goed, moet ik zeggen. Het jaar die hier ook z'n werk.
Fre,
Ook dit is voor mij niet altijd een argument voor de kwaliteit.
De Cave de Tain een grote coöperatieve in Hermitage krijgt wijnen te verwerken van andere eigenaars.
Meer dan 50% is van vreemde oorsprong uit Hermitage.
En vraag me niet naar de kwaliteit van deze loten.
Cave de Tain is volgens mij één vd beste coöperatieves van Frankrijk. Ze hebben trouwens zelf wijngaarden op de Hermitageheuvel die liggen naast die van Chapoutier.
(01-12-2017 10:32 PM)vinejo schreef: [ -> ] (01-12-2017 10:22 PM)don quichotte schreef: [ -> ] (01-12-2017 09:01 PM)Fre schreef: [ -> ]De Cave de Tain 2010 werd ter plaatse gekocht, een jaar of 3-4 geleden wss. Ik vond die zeer goed, moet ik zeggen. Het jaar die hier ook z'n werk.
Fre,
Ook dit is voor mij niet altijd een argument voor de kwaliteit.
De Cave de Tain een grote coöperatieve in Hermitage krijgt wijnen te verwerken van andere eigenaars.
Meer dan 50% is van vreemde oorsprong uit Hermitage.
En vraag me niet naar de kwaliteit van deze loten.
Cave de Tain is volgens mij één vd beste coöperatieves van Frankrijk. Ze hebben trouwens zelf wijngaarden op de Hermitageheuvel die liggen naast die van Chapoutier.
Citaat:Cave de Tain is volgens mij één vd beste coöperatieves van Frankrijk.
Kan ik niet beoordelen.
Citaat:Ze hebben trouwens zelf wijngaarden op de Hermitageheuvel die liggen naast die van Chapoutier.
Hierboven schreef ik: Meer dan 50% is van vreemde oorsprong uit Hermitage.
Met wat opzoekwerk stelde ik vast dat maar 1/4 van de de Hermitage die ze op de markt brengen van hun domeinen in eigen exploitatie is.
De rest 75% komt van derden en ik vraag me af of daar de kwaliteitscontrole even groot is gedurende de groei, oogst, selectie, vinificatie enz.
De volgende keer dat ik nog eens een wijn drink van Cave de Tain zal ik zeker niet nalaten mijn ervaring te publiceren.
Maar wat ik wel vind: een coöperatieve met een beetje zelfrespect zou nooit een Hermitage wijn op de markt mogen loslaten die met deze kwaliteit in mijn glas kwam.
Probeer eens de Saint Joseph Esprit de Granit. Twee keer gedronken en PQ was dit wel altijd Ok.
Een nieuw hoofdstuk bij de ZWIJntjes werd dit keer geschreven in Zuid-Afrika. Ik wilde wel ’s weten hoe het nu zat met die ‘cool climate’ wijnen uit Elgin en Walker Bay, die de laatste jaren toch meer opgang kennen (ook qua prijs). Ik wilde weten of de wijnen inderdaad wel voldoen aan hetgeen ons vaak zo aantrekt in cool climate, nl fraicheur, finesse en balans. Ten tweede wilde ik ook weten of de wijnen correct geprijsd waren. Daarom vroeg ik alle deelnemers eerst enkele minuutjes ieder voor zich de wijn apart te quoteren én een schatting te maken van de prijs die ik in de (Belgische) wijnwinkel had betaald.
1. Southern Right Sauvignon Blanc 2017 – W.O Hemel & Aarde Vallei
Typische SB stuiver: grassig met wat agrume. Misschien nogal eendimensionaal.
Geschatte prijs vd groep: 8.25 EUR ; gemiddelde score: 85
Betaalde prijs: 10.5 EUR (Mattys Brugge)
2. Hamilton russell – vineyards chardonnay 2015 – W.O Hemel & Aarde Vallei
Vatlagering duidelijk merkbaar. Botertje, gerookt en wit fruit. Typische Chardonnay maar mankeert wat body op ’t middenpallet en ook de afdronk is niet echt lang. Nochtans was deze wijn bij het openen een stuk fijner. Grootste ontgoocheling gezien de reputatie van het domein en de prijs die ik ervoor betaalde.
Geschatte prijs vd groep: 13.6 EUR ; gemiddelde score: 87
Betaalde prijs: 28 EUR (Mattys Brugge)
3. Neil Ellis Ellis:Whitehall Elgin Chardonnay 2015 – W.O Elgin
Deze wijn stond naast de vorige chardonnay en was iets minder houtgelagerd. Voor mij ook iets eleganter. Ziltig. Nochtans hadden de meesten een lichte voorkeur voor wijn nr 2 die iets moderner gemaakt was.
Geschatte prijs vd groep: 12.2 EUR ; gemiddelde score: 87.1
Betaalde prijs: 17.5 EUR (Rouseu SM Latem)
4. Beaumont Hope Marguerite 2016 - W.O. Bot River (Walker Bay)
Klassevol aroma, tintelende zuren, redelijk chalky ook. Zeer fijn. Stak met kop en schouders boven de rest van de witte uit, nochtans niet de duurste witte. Moeilijk te erkennen als chenin.
Geschatte prijs vd groep: 23.8 EUR ; gemiddelde score: 91.8
Betaalde prijs: 16.5 EUR (Start2taste Waregem)
5. Paul Cluver Estate Riesling (Dry encounter) – W.O. Elgin
Typische riesling neus. Zeer mineralig. Mooie zuren. Deze wijn steekt goed in elkaar. Ontbrak voor mij wat aan body om echt top te zijn, maar gezien de prijs toch een over achiever.
Geschatte prijs vd groep: 17 EUR ; gemiddelde score: 87.5
Betaalde prijs: 11 EUR (Start2taste Waregem)
6. Hamilton Russell Pinot Noir 2016 - W.O Hemel & Aarde Vallei
Veel rood fruit in de neus. Fijn cederhout ook. Rokerig. Mineraal. Finesse. Harde zuren maken deze veel te jonge wijn voorlopig toegankelijk wat de behoorlijk afwijkende scores en prijzen verklaart. Behoorlijk lang id mond. Persoonlijk vind ik dat deze wijn niet echt op z’n waarde werd geschat, mede door z’n jeugd. Oké, 34 EUR is behoorlijk wat geld maar iemand zou hiervoor 12 (!) EUR geven. Good luck om in de Bourgogne hiervoor iets te vinden.
Geschatte prijs vd groep: 19 EUR ; gemiddelde score: 88.3 met scores tussen 86 en 92!
Betaalde prijs: 34 EUR (Mattys Brugge)
7. Bouchard Finlayson: Galpin Peak 2013 (pinot noir) – W.O Hemel & Aarde Vallei
Deze wijn was iets toegankelijker met z’n peer (wijn nr 6 die samen in duo werd geschonken). In begin had ik wat confituur, waarna de discussie opende wat nu de koelste van de 2 wijnen was. In de neus moest Bouchard het afleggen tegen de vorige, maar in de mond was deze veel zachter en eleganter. Opnieuw behoorlijk wat lengte. Deze vlezige wijn ging enkel maar opwaarts na openstaan.
Geschatte prijs vd groep: 21 EUR ; gemiddelde score: 89 met opnieuw scores tussen 86 en 92!
Betaalde prijs: 33 EUR (Rouseu SM Latem)
8. Bouchard Finlayson Hannibal 2014 - W.O Hemel & Aarde Vallei
Deze winnaar van de avond is een blend van Sangiovese, Syrah, Pinot noir, Nebbiolo, Mourvèdre en Barbera. Het duurde even tot de groep er uit was welke de blend was (deze wijn stond in duo met wijn 9). Herfstwandeling, dadels, leder, kersen, kruidig. Wat een heerlijke snuffelneus. Enorm lang in de mond. Voor mij ook de topper van de avond.
Geschatte prijs vd groep: 30 EUR ; gemiddelde score: 92.8
Betaalde prijs: 29 EUR (Rouseu SM Latem)
9. Oak Valley – Shiraz 2015 – W.O. Elgin
Iemand riep direct: Syrah! Redelijk kruidig, zwart fruit, lengte! Stond een beetje in de schaduw van de vorige wijn met wie hij in duo stond. Maar toch zeer goed gemaakt rekening houdende me z’n prijs. Geschatte prijs vd groep: 18.4 EUR ; gemiddelde score: 89
Betaalde prijs: 14.5 EUR (Rouseu SM Latem)
10. Paul Cluver Estate Pinot Noir 2015 – W.O Elgin
Beetje fout van mij om deze na het vorige duo te geven. Een vergetelheid. Apart geserveerd dus. Iets minder mijn ding gezien het rokerige. Wel erg mooi rood fruit en kruiden. Korter dan de vorige 2 wijnen maar toch zeer fris en evenwichtig.
Geschatte prijs vd groep: NVT EUR ; gemiddelde score: 88
Betaalde prijs: 16 EUR (Start2taste Waregem)
11. Iona One man Band 2013 – W.O. Elgin
De laatste 2 wijnen kwamen eveneens in duo. De One man band was duidelijk een bordeauxblend. En inderdaad. Ik vond de wijn mooi in evenwicht, fijne zuren ook. Correcte afdronk.
Geschatte prijs vd groep: 20.7 EUR ; gemiddelde score: 88.9
Betaalde prijs: 22.8 EUR (Wijnmuze Waregem)
12. Iona Solace 2010 (Shiraz) - W.O. Elgin
Mocht het klein kreukje in de neus (een ietsiepietsie iets van kurk) er niet zijn geweest, dan had ie waarschijnlijk naast de Hannibal gestaan. Want deze wijn is mooi. Wat een lengte en elegantie. Beide wijnen waren trouwens diegene die meest cool climate aandeden van allemaal.
Geschatte prijs vd groep: 25 EUR ; gemiddelde score: 91.3
Betaalde prijs: 29 EUR (Wijnmuze Waregem)
Conclusie: Behalve de chenin Beaumont viel het in wit wat tegen. Maar de rode daarentegen waren allemaal goed tot zeer goed. Voor die kwaliteit moet ook wel een stuiver betaald worden. Slechts 4 wijnen werden goedkoper ingeschat dan hun winkelprijs. Voor mij was de Beaumont de ontdekking van de avond. De Solace en de Hannibal de toppers.
(04-02-2018 09:20 PM)Fre schreef: [ -> ]Een nieuw hoofdstuk bij de ZWIJntjes werd dit keer geschreven in Zuid-Afrika. Ik wilde wel ’s weten hoe het nu zat met die ‘cool climate’ wijnen uit Elgin en Walker Bay, die de laatste jaren toch meer opgang kennen (ook qua prijs). Ik wilde weten of de wijnen inderdaad wel voldoen aan hetgeen ons vaak zo aantrekt in cool climate, nl fraicheur, finesse en balans. Ten tweede wilde ik ook weten of de wijnen correct geprijsd waren. Daarom vroeg ik alle deelnemers eerst enkele minuutjes ieder voor zich de wijn apart te quoteren én een schatting te maken van de prijs die ik in de (Belgische) wijnwinkel had betaald.
1. Southern Right Sauvignon Blanc 2017 – W.O Hemel & Aarde Vallei
Typische SB stuiver: grassig met wat agrume. Misschien nogal eendimensionaal.
Geschatte prijs vd groep: 8.25 EUR ; gemiddelde score: 85
Betaalde prijs: 10.5 EUR (Mattys Brugge)
2. Hamilton russell – vineyards chardonnay 2015 – W.O Hemel & Aarde Vallei
Vatlagering duidelijk merkbaar. Botertje, gerookt en wit fruit. Typische Chardonnay maar mankeert wat body op ’t middenpallet en ook de afdronk is niet echt lang. Nochtans was deze wijn bij het openen een stuk fijner. Grootste ontgoocheling gezien de reputatie van het domein en de prijs die ik ervoor betaalde.
Geschatte prijs vd groep: 13.6 EUR ; gemiddelde score: 87
Betaalde prijs: 28 EUR (Mattys Brugge)
3. Neil Ellis Ellis:Whitehall Elgin Chardonnay 2015 – W.O Elgin
Deze wijn stond naast de vorige chardonnay en was iets minder houtgelagerd. Voor mij ook iets eleganter. Ziltig. Nochtans hadden de meesten een lichte voorkeur voor wijn nr 2 die iets moderner gemaakt was.
Geschatte prijs vd groep: 12.2 EUR ; gemiddelde score: 87.1
Betaalde prijs: 17.5 EUR (Rouseu SM Latem)
4. Beaumont Hope Marguerite 2016 - W.O. Bot River (Walker Bay)
Klassevol aroma, tintelende zuren, redelijk chalky ook. Zeer fijn. Stak met kop en schouders boven de rest van de witte uit, nochtans niet de duurste witte. Moeilijk te erkennen als chenin.
Geschatte prijs vd groep: 23.8 EUR ; gemiddelde score: 91.8
Betaalde prijs: 16.5 EUR (Start2taste Waregem)
5. Paul Cluver Estate Riesling (Dry encounter) – W.O. Elgin
Typische riesling neus. Zeer mineralig. Mooie zuren. Deze wijn steekt goed in elkaar. Ontbrak voor mij wat aan body om echt top te zijn, maar gezien de prijs toch een over achiever.
Geschatte prijs vd groep: 17 EUR ; gemiddelde score: 87.5
Betaalde prijs: 11 EUR (Start2taste Waregem)
6. Hamilton Russell Pinot Noir 2016 - W.O Hemel & Aarde Vallei
Veel rood fruit in de neus. Fijn cederhout ook. Rokerig. Mineraal. Finesse. Harde zuren maken deze veel te jonge wijn voorlopig toegankelijk wat de behoorlijk afwijkende scores en prijzen verklaart. Behoorlijk lang id mond. Persoonlijk vind ik dat deze wijn niet echt op z’n waarde werd geschat, mede door z’n jeugd. Oké, 34 EUR is behoorlijk wat geld maar iemand zou hiervoor 12 (!) EUR geven. Good luck om in de Bourgogne hiervoor iets te vinden.
Geschatte prijs vd groep: 19 EUR ; gemiddelde score: 88.3 met scores tussen 86 en 92!
Betaalde prijs: 34 EUR (Mattys Brugge)
7. Bouchard Finlayson: Galpin Peak 2013 (pinot noir) – W.O Hemel & Aarde Vallei
Deze wijn was iets toegankelijker met z’n peer (wijn nr 6 die samen in duo werd geschonken). In begin had ik wat confituur, waarna de discussie opende wat nu de koelste van de 2 wijnen was. In de neus moest Bouchard het afleggen tegen de vorige, maar in de mond was deze veel zachter en eleganter. Opnieuw behoorlijk wat lengte. Deze vlezige wijn ging enkel maar opwaarts na openstaan.
Geschatte prijs vd groep: 21 EUR ; gemiddelde score: 89 met opnieuw scores tussen 86 en 92!
Betaalde prijs: 33 EUR (Rouseu SM Latem)
8. Bouchard Finlayson Hannibal 2014 - W.O Hemel & Aarde Vallei
Deze winnaar van de avond is een blend van Sangiovese, Syrah, Pinot noir, Nebbiolo, Mourvèdre en Barbera. Het duurde even tot de groep er uit was welke de blend was (deze wijn stond in duo met wijn 9). Herfstwandeling, dadels, leder, kersen, kruidig. Wat een heerlijke snuffelneus. Enorm lang in de mond. Voor mij ook de topper van de avond.
Geschatte prijs vd groep: 30 EUR ; gemiddelde score: 92.8
Betaalde prijs: 29 EUR (Rouseu SM Latem)
9. Oak Valley – Shiraz 2015 – W.O. Elgin
Iemand riep direct: Syrah! Redelijk kruidig, zwart fruit, lengte! Stond een beetje in de schaduw van de vorige wijn met wie hij in duo stond. Maar toch zeer goed gemaakt rekening houdende me z’n prijs. Geschatte prijs vd groep: 18.4 EUR ; gemiddelde score: 89
Betaalde prijs: 14.5 EUR (Rouseu SM Latem)
10. Paul Cluver Estate Pinot Noir 2015 – W.O Elgin
Beetje fout van mij om deze na het vorige duo te geven. Een vergetelheid. Apart geserveerd dus. Iets minder mijn ding gezien het rokerige. Wel erg mooi rood fruit en kruiden. Korter dan de vorige 2 wijnen maar toch zeer fris en evenwichtig.
Geschatte prijs vd groep: NVT EUR ; gemiddelde score: 88
Betaalde prijs: 16 EUR (Start2taste Waregem)
11. Iona One man Band 2013 – W.O. Elgin
De laatste 2 wijnen kwamen eveneens in duo. De One man band was duidelijk een bordeauxblend. En inderdaad. Ik vond de wijn mooi in evenwicht, fijne zuren ook. Correcte afdronk.
Geschatte prijs vd groep: 20.7 EUR ; gemiddelde score: 88.9
Betaalde prijs: 22.8 EUR (Wijnmuze Waregem)
12. Iona Solace 2010 (Shiraz) - W.O. Elgin
Mocht het klein kreukje in de neus (een ietsiepietsie iets van kurk) er niet zijn geweest, dan had ie waarschijnlijk naast de Hannibal gestaan. Want deze wijn is mooi. Wat een lengte en elegantie. Beide wijnen waren trouwens diegene die meest cool climate aandeden van allemaal.
Geschatte prijs vd groep: 25 EUR ; gemiddelde score: 91.3
Betaalde prijs: 29 EUR (Wijnmuze Waregem)
Conclusie: Behalve de chenin Beaumont viel het in wit wat tegen. Maar de rode daarentegen waren allemaal goed tot zeer goed. Voor die kwaliteit moet ook wel een stuiver betaald worden. Slechts 4 wijnen werden goedkoper ingeschat dan hun winkelprijs. Voor mij was de Beaumont de ontdekking van de avond. De Solace en de Hannibal de toppers.
Bijzonder interessante degustatie!
Op 1 avond zowaar meer mooie Zuid Afrikaanse wijnen gedronken dan alle avonden ervoor ;-)
Fre!
Dit was een zeer interessante proeverij. Bedankt om dit zo goed voor te bereiden, Fre!
Een line-up met toch wel wat uitersten. De Chardonnay van Hamilton Russell bvb bevestigde voor mij toch nog altijd het stereotyp van de zware, eikgelagerde chardonnay. En dan heb je die Neil Ellis die een heel ander, fijner, beeld geeft.
Ook in de pinots heel uiteenlopende stijlen : Bouchard Finlayson die naar mijn gevoel er in slaagde om een fijne wijn te maken tegenover de Paul Cluver die veel meer "gemaakt" was en heel rijp.
De wijnen van IONA vond ik nog het best geslaagd in de "cool climate" opzet, naast de Beaumont ook.
Heel leerrijk!
De Iona One man Band heb ik ook eens gekocht via Arnim wines.
Vond dat toen een zeer geslaagde wijn.
Heb daar ergens een TN van gezet denk ik
Gevonden:
Dronk vorig jaar de 2010
Fruitig, aards, versmolten, op zijn plaats, elegantie top.
Op de agenda stond vorige zondag een themadegustatie rond Beaujolais. Gezien Vinejo de orkestmeester van dienst was en hij de afgelopen jaren toch een aantal keer ter plaatste is gaan rondneuzen, waren de verwachtingen hoog. De wijnen werden telkens blind in duo geserveerd, behalve de laatste 2. Ik laat jullie graag meesmullen...
Duo 1: kunnen we de rosé beaujolais van de Bandol onderscheiden?
De eerste wijn van Domaine Capréoles - Cossinelle Rosé 2016 was redelijk duidelijk de Beaujolais. Zat op z'n fruit met wat abrikoosjes. Een dorstlesser met frisse zuurtjes. De Bandol van Les Luquettes was er eentje die ik nog zelf had meegebracht. Jaargang 2015. Had die uit het duo wel als Bandol herkend maar zou nooit op Les Luquettes gekomen zijn. Deze was een stukje rijper en kruidiger. Volle wijn, ideaal om bij een provencaalse of saladeschotel te serveren op een mooie zomeravond (tja, je zou er zo stilaan naar hunkeren, niet waar?)
Duo 2: kunnen we de bewaarwijn Moulin à Vent van de, op papier, iets toegankelijker Régnié onderscheiden?
De eerste wijn kwam van Richard Rottiers (2016) en was iets doorschijnender. Deze wijn was op houten foudres gelagerd en dat was, zij het zeer subtiel, merkbaar in de neus. Hinten van chocolade en vanille. Chewing gum. De Régnié (2015) was van Charly Thévenet. Wat een knaller zeg: bij aanvang wat banaan, licht creozoot, aarbeitjes. De wijn start sappig en dan ontvouwt zich eeun behoorlijk volle wijn met een prachtige textuur. Zacht en zalvend, al waren er op het einde toch wat tannines. Lang. Grote wijn. Ik denk dat de Régnié ook wint door het jaartal.
Duo 3: een Brouilly tegen een Morgon. Kunnen we de biodynamische wijn er uit halen?
De eerste wijn was de hand van Robert Perraud 'Pollen' 2012. Mineralig en bourgondisch. Geconfijt fruit van zowel zwarte besjes als rode framboosjes. Mooie lengte. De biodynamische wijn was van Lapierre (ook 2012) en was jammer genoeg gekurkt. Toch kon je de lengte van de wijn wel proeven (de kurk was sterker in de neus dan in de mond). Vol en evenwichtig met een lange afdronk. Gelukkig heb ik van deze knaap nog één en ander liggen.
Duo 4: Hoe oudert een Beaujolais?
Mooi, als we de Morgon van Daniel Bouland 2016 naast die van 2008 plaatsen. De eerste had een karmijnrode aanblik, minerale neus van rose besjes. Wat een lengte zeg! Mooie fijne zuren en dito afronk. De 2008 vertoonde tonen van cacao en tabak. Twee wijnen op niveau met een lichte voorkeur voor de jongste van de 2.
Duo 5: kunnen we de bourgogne van de Beaujolais onderscheiden - part 1
Vooraf werden we getipt dat het ging om een Fleurie van Domaine des Marrans tegen de Nuits saint Georges van Legros. Beide 2011. Nu moet je weten dat Domaine des Marrans me ongelooflijk goed is meegevallen laatst op de wijnbeurs in Seclin (was wel het magische jaar 2015) én dat de NSG 2011 me enorm is tegengevallen toen ik die met Jo een goed jaar opsloeberde. Toen vonden we de wijn onrijp, geranium toetsen, kort en dun, ...
Het zicht deed wat verwarring ontstaan: de eerste wijn (de Fleurie) was donkerder van kleur en had een vrij neutrale neus. Ook ietswat cacao. De wijn was op niveau maar toch ging de tweede wijn (NSG) er wel over. De NSG had wat banaan, zeer floraal en mooie zuurtjes. Ik ging dus blind voor de Nuits (1e wijn). Bummer... niet dus. Volledig verkeerd en ik was zo overtuigd van m'n stuk. In het decor rijden, noemen ze zoiets
Duo 6: kunnen we de bourgogne van de Beaujolais onderscheiden - part 2
Twee heerlijke wijnen en een mooie apotheose. De Cote Chalonnaise La Fortune 2012 van Domaine de Villaine tegen de Morgon Côte de Py Javernières 2012 van Jean-Marc Burgaud. De eerste was kruidiger (thijm!) en gekenmerkt door een mooie finesse. De tweede had een zeer fijne neus, mineralig en had een enorme lengte. Wat kan die Burgaud toch wijn maken. Topwijn. De laatste was voor mij de wijn van de avond. Na mijn miskleun in het vorige duo, durfde ik me niet meer aan een uitspraak wagen. Maar de eerste conclusie is toch duidelijk dat je in het betere werk in de Beaujolais blind vaak moeilijk een verschil proeft. Kwalitatief moet men zeker niet onderdoen. Om maar over het verschil in prijs te zwijgen. Al hebben we allemaal een voorgevoel dat dit niet zo lang meer gaat duren tegen dat dit zal veranderen.
De laatste wijn van de originele line up kwam van de Genève Frères. We mochten een raden naar het jaartal...
De wijn was al bruinrood gekleurd aan de rand, maar met toetsen in de neus van geconfijt fruit, putje in de neus en een aangename mond met mooie zuurtjes en een lichte kruidigheid. Ik gokte op 2000. Het jongste jaartal dat de revue passeerde was 1993 dacht ik. Wel, het was de moulin à vent uit.............. hou je vast........................... 1969. Say no more!
Als toetje de Chateau Thivin - Côte de Brouilly Les Sept Vignes 2015
Mooie volle wijn met zowel zwart als rood fruit. Nog wat jong maar een erg mooie toekomst.
Heerlijke wijnen. Heerlijke hapjes. Bedankt aan Vinejo & Johan U. voor de schitterende namiddag.
Thanks voor het mooie verslag, Fré!
Even een kleine toelichting bij het eerste duo (Moulin a vent van Rottiers tegen de Regnie van Thevenet): in de korte theoretische uiteenzetting had ik vermeld dat er een soort hierarchie is in de streek met wijnen van licht (St Amour en co) naar krachtig (Morgon, Moulin). Ik had voorspeld dat we dit gingen doorprikken en dat misschien wel de wijnbouwer en/of het oogstjaar belangrijker is dan de gemeente waar de cru vandaan komt. Vandaar dat ik ook een Moulin a Vent uit het lichtere, elegantere 2016 naast een Regnie uit 2015 plaatste. Twee heel mooie wijnen, maar de Moulin a vent was dus wel degelijk lichtvoetiger dan de krachtige en complexe Regnie. Punt gemaakt dus
[quote='Fre' pid='80213' dateline='1522263334']
De Bandol van Les Luquettes was er eentje die ik nog zelf had meegebracht. Jaargang 2015. Had die uit het duo wel als Bandol herkend maar zou nooit op Les Luquettes gekomen zijn. Deze was een stukje rijper en kruidiger. Volle wijn, ideaal om bij een provencaalse of saladeschotel te serveren op een mooie zomeravond
Presteert blijkbaar beter dan de 2016 op 't domein.
Twee heerlijke wijnen en een mooie apotheose. De Cote Chalonnaise La Fortune 2012 van Domaine de Villaine tegen de Morgon Côte de Py Javernières 2012 van Jean-Marc Burgaud. De eerste was kruidiger (thijm!) en gekenmerkt door een mooie finesse. De tweede had een zeer fijne neus, mineralig en had een enorme lengte. Wat kan die Burgaud toch wijn maken. Topwijn. De laatste was voor mij de wijn van de avond. Na mijn miskleun in het vorige duo, durfde ik me niet meer aan een uitspraak wagen. Maar de eerste conclusie is toch duidelijk dat je in het betere werk in de Beaujolais blind vaak moeilijk een verschil proeft. Kwalitatief moet men zeker niet onderdoen. Om maar over het verschil in prijs te zwijgen. Al hebben we allemaal een voorgevoel dat dit niet zo lang meer gaat duren tegen dat dit zal veranderen.
Ene nog maar geproefd van Burgaud, bij u, en was top!