Een klein jaar later...
Voor de derde keer in anderhalf jaar tijd de Loire bezocht...
Ik plaats hier en daar wel wat impressies over de domeinen apart maar dit was alvast ons programma
Chinon
Pichard Jourdan - knappe, fijne wijnen, grote elegantie. Zeer vriendelijk onthaal
Philippe Alliet-- Loste volledig de verwachtingen in, fantastische doch zeer bescheiden kerel, wijnen zijn glorieus- we proefden ondermeer 2 flessen 2007 en een 2006
Bernard Baudry -- Eerst hadden we de vader, dan Mathieu- beiden even vriendelijk en relativerend. We kregen hier na een zeer mooie degustatie nog een Croix Boisee 2003 mee...
Domaine de l' R-- Zowat het vreemdste bezoek ooit, een specialleke. Eerste maal dat ik een wijnbouwer tijdens een degustatie zijn sigaretje zag rollen
Saumur
Domaine de la Paleine -- Correct maar commercieel.
Chateau Yvonne-- zeer mooi kader om te proeven. Mathieu Vallée maakt zuivere wijnen, moet thuis dringend eens herproeven want er was geen unanimiteit (ik vond ze zeer mooi, een paar anderen waren wat ontgoocheld- nu ja, t domein werd gesticht door de vrouw van een van de Foucaults, de verwachtingen lagen hoog)
Domaine St Just Groot domein maar in stijgende lijn, groot gamma ook, alles op zijn minst correct maar een paar schitterende uitschieters.
Sylvain Dittiere --- Na dit bezoek waren we allen in een gelukzalige staat. En dat was heus niet enkel omdat Pauline Foucault ons blind een Clos Rougeard voorschotelde...
Bourgueil
Domaine de la Chevalerie -- een klein beetje de ontgoocheling van de reis, vooral dan qua wijnen, de ontvangst was alweer zeer hartelijk. Maar de wijnen stonden de koud, geschonken in inao- glazen, sommige al drie dagen open...en vooral: hun sterke punt, knappe wijnen voor goede prijzen wordt ondergraven door een fikse prijsstijging
Chateau de la Miniere -- Heel tof bezoek, goede ontvangst van Kathleen. Verrassend mooie rosé, lekkere bubbels, gestructureerde rode wijnen..
Sebastien David -- Dank aan onze chauffeur Erik om ons veilig met de wagen gedurende zeker 100 meter door 25meter diepe grotten te loodsen.. Alweer een verbazend bezoek...
Catherine et Pierre Breton -- ook hier lichte ontgoocheling, zeer strikte afspraken voor het bezoek, Pierre Breton was vriendelijk maar nogal afstandelijk (hoewel hij op t einde wat ontdooide)- de plek waar we proefden (zijn magazijn in een industriepark) was ook niet bevorderlijk. ik verschoot ook wat van de hoge mate van biodynamische invloed in de wijnen.
Vouvray
François Pinon -- Afgesloten in absolute schoonheid. Dit zowel voor wat betreft de mens, de wijnen als de omgeving.