Tja, de Grand Cru Club en de bijhorende prijzen .... ik heb er een dubbel gevoel bij.
Maar nadat ik er een paar voor de eerste keer kon bezoeken, snap ik deels wel waarom.
Het ganse marketing verhaal moet kloppen en alles moet betaald worden.
Onderhoud, blijkbaar zoveel mogelijk ( sexy ) personeel, materiaal, en ook die talrijke bezoeken van Vlamingen
.
Bij het meeste van bezoeken ter plaatse zijn er gidsen die je een uur tot anderhalf uur bezig houden.
En achteraf trekken ze x-aantal flessen open om te degusteren ... meestal allemaal gratis.
Dat was zo bij Leoville Las Cases & Nenin - alles netjes op een rijtje en ontkurken maar.
Ook dit alles moet natuurlijk betaald worden .... maar het praat niet alles goed.
Een fles kan vermoedelijk procentueel verdeeld worden ... productie, marketing, show, naam, status, etc.
Langs de andere kant, de lokale boer doet wat hij moet doen - eerlijke en betaalbare wijn maken.
Geen grote kastelen, ronkende marketing campagnes, enz. Neen - de boer, zijn terroir en kennis.
Dit is mij vooral duidelijk geworden tijdens mijn eerste champagne trip .... namen maken de prijzen.
De lokale boer moet geen kunst, noch lichtspel in zijn kelder hebben - want daar horen zijn wijnen.
En in de reportage toch ook ferm erover .... ik denk wel dat je een fles Lafite onder de 2.000 Euro kan vinden
Mathijs