wijnliefhebbers

Volledige versie: Le Petit Chambord AOC Cour-Cheverny
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Cour-Cheverny 2008

Een wijn van 100% Romorantin, zoals de regels van de AOP voorschrijven. Het was François 1er die, na zijn tocht door Italië in 1519, opdracht gaf deze druivensoort rondom zijn kasteel aan te planten. Een druif die toen vooral in de Bourgogne te vinden was maar nu bijna uitsluitend in de appellation Cour-Cheverny, in totaal zo'n 55ha.
Romorantin wordt vaak als een minderwaardige druif beschouwd. Maar in de handen van een goede producteur-recoltant, geeft dit toch terroire wijnen. Ook hier is dit geval. François Cazin, vigneron indépendant, wordt aanzien als iemand die begrepen heeft wat nodig is om de wijn naar een hoger niveau te tillen: lage rendementen, strenge selectie van de druiven, traditionele vinificatie, beperkt gebruik van sproeistoffen,... Dit gecombineerd met oude wijnstokken op de meest gunstige locaties van de appellation.

De wijn zelf: mooie minerale wijn (leisteen) en acacia honing. Een wijn die door liggen zich stilaan heeft geopend. Fruitig en ietwat licht zoetig, wat perfect ging bij de makreel. Ook in de afdronk die minerale toets.
Geen topwijn, wel mooi gemaakt!
(18-10-2015 11:23 AM)Fre schreef: [ -> ] Cour-Cheverny 2008

Een wijn van 100% Romorantin, zoals de regels van de AOP voorschrijven. Het was François 1er die, na zijn tocht door Italië in 1519, opdracht gaf deze druivensoort rondom zijn kasteel aan te planten. Een druif die toen vooral in de Bourgogne te vinden was maar nu bijna uitsluitend in de appellation Cour-Cheverny, in totaal zo'n 55ha.
Romorantin wordt vaak als een minderwaardige druif beschouwd. Maar in de handen van een goede producteur-recoltant, geeft dit toch terroire wijnen. Ook hier is dit geval. François Cazin, vigneron indépendant, wordt aanzien als iemand die begrepen heeft wat nodig is om de wijn naar een hoger niveau te tillen: lage rendementen, strenge selectie van de druiven, traditionele vinificatie, beperkt gebruik van sproeistoffen,... Dit gecombineerd met oude wijnstokken op de meest gunstige locaties van de appellation.

De wijn zelf: mooie minerale wijn (leisteen) en acacia honing. Een wijn die door liggen zich stilaan heeft geopend. Fruitig en ietwat licht zoetig, wat perfect ging bij de makreel. Ook in de afdronk die minerale toets.
Geen topwijn, wel mooi gemaakt!

Interessant!
Dronk ooit de romorantin en leek me toen beetje een kruising tussen sauvignon blanc en chenin...

Ps: dat kasteel, is dat niet dat van kapitein Haddock?
(18-10-2015 07:24 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(18-10-2015 11:23 AM)Fre schreef: [ -> ] Cour-Cheverny 2008

Een wijn van 100% Romorantin, zoals de regels van de AOP voorschrijven. Het was François 1er die, na zijn tocht door Italië in 1519, opdracht gaf deze druivensoort rondom zijn kasteel aan te planten. Een druif die toen vooral in de Bourgogne te vinden was maar nu bijna uitsluitend in de appellation Cour-Cheverny, in totaal zo'n 55ha.
Romorantin wordt vaak als een minderwaardige druif beschouwd. Maar in de handen van een goede producteur-recoltant, geeft dit toch terroire wijnen. Ook hier is dit geval. François Cazin, vigneron indépendant, wordt aanzien als iemand die begrepen heeft wat nodig is om de wijn naar een hoger niveau te tillen: lage rendementen, strenge selectie van de druiven, traditionele vinificatie, beperkt gebruik van sproeistoffen,... Dit gecombineerd met oude wijnstokken op de meest gunstige locaties van de appellation.

De wijn zelf: mooie minerale wijn (leisteen) en acacia honing. Een wijn die door liggen zich stilaan heeft geopend. Fruitig en ietwat licht zoetig, wat perfect ging bij de makreel. Ook in de afdronk die minerale toets.
Geen topwijn, wel mooi gemaakt!

Interessant!
Dronk ooit de romorantin en leek me toen beetje een kruising tussen sauvignon blanc en chenin...

Ps: dat kasteel, is dat niet dat van kapitein Haddock?

Volgens Jancis Robinson zou Romorantin een kruising zijn tussen Pinot Noir/Teinturier en Gouais Blanc. Maar sommigen durven dit te betwijfelen. Wat er ook van zij, het frisse en minerale van de Sauvignon en het zoetige van de Chenin komen inderdaad wel naar voor.

Sterk, die link met kapitein Haddock! Ik vond volgende info online:
De naam Cour-Cheverny komt van een kasteel, Château la Sistière, een zgn. Cour nabij Cheverny. De aanwezigheid van het kasteel zorgde er voor dat de huizen er omheen uiteindelijk een dorp vormden en zo ontstond de naam van de plaats en van de appellatie. Enkelen onder u kennen het kasteel wellicht als Château Moulinsart (Kasteel Molensloot) het voorouderlijk huis van Kapitein Haddock uit de Kuifje-reeks. François 1er is in de boeken beter bekend als François de Hadoque.
Koppelingen